Gode råd til en god og brugervenlig hjemmeside – sådan styrker du kvaliteten af dit website

tips-til-en-god-hjemmeside

Din virksomheds hjemmeside er i mange tilfælde dine potentielle kunders første møde med din virksomhed. Det er derfor også en af dine vigtigste markedsføringskanaler, der giver dig gode muligheder for at fortælle om din virksomhed, engagere dine besøgende og sælge dine ydelser eller produkter.

Nogle virksomheder vælger udelukkende at benytte deres hjemmeside som en form for online visitkort. Du kan dog opnå langt flere fordele af dit website, hvis du vælger at lægge et større arbejde og en større investering i at optimere brugervenligheden på din hjemmeside.

Vi har hjulpet flere virksomheder med redesign af websites og optimering, der har til formål at øge effektiviteten og kvaliteten af hjemmesiden med henblik på at skabe øget trafik, flere besøgende og flere leads til virksomheden. Derfor ved vi også, hvad der skal til for at få en god hjemmeside, der understøtter virksomhedens brand og budskab.

I denne artikel vil vi komme med vores forslag til, hvad du skal optimere på for at få en god, brugervenlig hjemmeside.

Derfor er det vigtigt med en brugervenlig hjemmeside

En god hjemmeside rammer målgruppen, understøtter virksomhedens brand samt hjælper virksomheden med at differentiere sig fra konkurrenterne. Derudover kan en god og brugervenlig hjemmeside skabe øget trafik og flere besøgende fra Googles søgeresultater, fastholde og engagere de besøgende på hjemmesiden samt konvertere de besøgende til kunder.

En hjemmeside, der er optimeret i forhold til både effektivitet og kvalitet kan på den måde have mange forretningsmæssige fordele og fungere både som branding af virksomheden såvel som en salgskanal for virksomhedens ydelser og produkter.

Udover dette skaber en god hjemmeside grundlaget for de øvrige online markedsføringsindsatser, som virksomheden ønsker at sætte i gang. Vi anbefaler derfor også ofte, at websitet bliver optimeret inden øvrige markedsføringsindsatser, såsom Content Marketing og annoncering, igangsættes.

god-og-brugervenlig-hjemmeside

10 tips til en god og brugervenlig hjemmeside

Brugervenligheden på en hjemmeside kan både relatere sig til websitets design, de tekniske finurligheder på hjemmesiden samt tekstindholdet. Hvis du ønsker en brugervenlig hjemmeside, der skaber gode resultater, er det derfor også vigtigt, at du fokuserer på at optimere på alle tre parametre.

Herunder har vi fremhævet de vigtigste områder og teknikker, som kan hjælpe dig med at få en god og konverterende hjemmeside.

1. Sørg for et responsivt design

Et responsivt design på hjemmesiden betyder, at dit website tilpasser sig de forskellige skærmstørrelser, så alle personer nemt kan tilgå hjemmesiden, uanset hvilken enhed de besøger hjemmesiden fra. Når din hjemmeside er responsiv, er den dermed både brugervenlig og nem at navigere på fra både computer, tablet og mobil.

Et responsivt design spiller således også en afgørende rolle i forbindelse med din hjemmesides mobilvenlighed, hvilket har en stor betydning i forhold til Googles mobil-first-indeksering. Siden 2016 har Google nemlig prioriteret mobilvenlige sider og rangeret hjemmesider, som er nemme at tilgå og betjene på mobile enheder højere i søgeresultaterne.

Med et responsivt webdesign er du dermed sikret en mobilvenlig hjemmeside. Selvom du laver et responsivt webdesign, bør dog altid lige dobbelttjekke din mobilvenlighed for at sikre, at ordopdelingen er korrekt, og at hjemmesiden ser ud, som den skal.

2. Husk SSL-certifikat

En sikker hjemmeside er en vigtig ranking-faktor for Google. Derfor bør du sikre dig, at du har installeret et SSL-certifikat på dit website, samt at din hjemmesides url-adresse begynder med https i stedet for http.

SSL-certifikatet kan ses som en hængelås til venstre for din web-adresse og viser dine besøgende, at din hjemmeside er sikker at besøge.

SSL-certifikat

3. Lav SEO-optimerede tekster

Gode SEO-optimerede tekster er afgørende, hvis du ønsker at have en stærk hjemmeside, der rangerer godt i søgeresultaterne. På din hjemmeside skal du derfor i gang med at skrive nogle gode unikke tekster til dine forskellige landingssider. I alle dine tekster skal du bruge de søgeord, der er relevante for den pågældende tekst, og som du ønsker at blive fundet på. Ved at bruge de rette søgeord i dine tekster, øger du sandsynligheden for at få en højere placering i søgeresultaterne.

Når du skriver dine tekster er det vigtigt både at tænke i kvantitet og kvalitet. Lange fyldestgørende tekster med relevant indhold, der besvarer dine potentielle kunders spørgsmål eller giver dem brugbar viden og værdi, er guld værd. Brug derfor noget tid på at lave godt indhold, der engagerer og fastholder dine besøgende.

Når det kommer til webtekster har de fleste en tendens til at springe i teksten. Derfor er det også vigtigt, at dine tekster har mange afsnit med gode fængende overskrifter, der gør det let for læseren at skimme teksten igennem.  Her er det vigtigt, at du bruger H1-tag til din hovedoverskrift samt H2-, H3- og H4-tags- til din underoverskrifter. Dette gør det nemmere for Google at læse og identificere indholdet samt forstå hierarkiet af dit indhold.

4. Lav intern linkbuilding

Imens du skriver dine fyldige SEO-tekster, er det en god idé at tænke intern linkbuilding ind over. Interne links bidrager til en højere rangering af din hjemmeside i søgeresultaterne, hvilket gør, at du bliver mere synlig overfor dine potentielle kunder. Samtidig hjælper de interne links dine besøgende med bedre at kunne navigere rundt imellem dine forskellige landingssider.

Brug derfor masser af interne links til at linke til dine forskellige landingssider, dér hvor det giver mening. På den måde gør du det nemmere for dine besøgende at finde frem til lige præcis dét de leder efter, samtidig med at du styrker din egen hjemmeside.

intern-linkbuilding

5. Brug billeder til at understøtte dine budskaber

Billeder er vigtige virkemidler til at understøtte dine budskaber, skabe blikfang og fastholde dine besøgendes interesse. Her kan det være en god idé at få en professionel til at tage billeder af dig, din virksomhed og dine ydelser/produkter, der giver et klart indtryk af, hvem du er, og hvad du sælger.

Har du ikke mulighed for at få taget billede af virksomheden, kan du også bruge billeder fra et billedbibliotek som for eksempel Adobe Stock, Shutterstock eller IStock. Her kan du få adgang til en lang række billeder, som du kan bruge til at understøtte dine budskaber og gøre hjemmesiden mere interessant for dine besøgende.

6. Lav konverteringsoptimering

Når nu du har fanget dine besøgendes interesse med gode SEO-optimerede tekster, skal du have dine besøgende til at konvertere. Her kan det være en god idé at lave tydelige Call-To-Actions, der fortæller dine besøgende, hvad du gerne vil have, at de skal gøre på hjemmesiden.

Skal de tage kontakt til dig? Købe dine produkter? Eller måske noget helt tredje? Call-To-Action kan både være kontaktformularer eller knapper, hvor du fortæller med korte præcise ord, hvad du gerne vil have, at dine besøgende skal gøre.

Er målet at få dem til at købe dine produkter i din webshop, kan du for eksempel lave en knap, hvor der står ”Køb vores produkter her”. Er målet med din Call-To-Action derimod at få flere leads, er det en god idé at bruge kontaktformularer samt klikbare kontaktoplysninger. Dette gør det nemmere for dine besøgende at tage kontakt til dig.

Call-To-action

7. Husk SEO-optimering af billeder

Når du bruger billeder på hjemmesiden, er det vigtigt at huske at SEO-optimere dem. Dette gør du ved at navngive dine billeder med unikke navne ud fra, hvad billederne viser. Derudover er det en god idé at bruge alt-tag, som også fortæller, hvad billedet viser. Læs mere om billede-SEO her.

Søgemaskinerne bruger filnavnet og alt-tagget til at forstå, hvad billederne viser, så billederne dukker op i søgeresultaterne. Alt-tagget bruges desuden også af specielle programmer til at læse og fortælle svagtseende, hvad der er på billedet for svagtseende.

8. Tjek din hjemmesides indlæsningshastighed

Indlæsningshastigheden på din hjemmeside spiller en afgørende rolle for, hvor godt din hjemmeside performer. Er indlæsningshastigheden langsom risikerer du nemlig, at du mister trafik, og at dine besøgende mister tålmodigheden og smutter over til din konkurrent i stedet.

Det anbefales, at et website har en load-tid på mindre end 1 sekund. Her kan for eksempel bruge PageSpeed Insights, der er et godt værktøj til at teste hjemmesidens indlæsningshastighed på. Er hjemmesiden flere sekunder om at loade, bør du kigge din hjemmeside efter i sømmene og optimere på de steder, der påvirker indlæsningshastigheden negativt.

Særligt store billeder kan have en negativ indflydelse på hjemmesidens indlæsningshastighed. Det kan derfor være nødvendigt at komprimere billederne på hjemmesiden. Derudover kan det også være nødvendigt at reducere JS-, CSS- og HTML-filer.

indlaesningshastighed-paa-hjemmeside

9. Integrér dine sociale medieprofiler

De fleste virksomheder har i dag en profil på de sociale medier. For mange virksomheder giver det da også rigtig god mening at være tilstede og synlig på de sociale medier, hvor målgruppen typisk også er. Har du en profil på Facebook, Instagram, YouTube, Pinterest eller LinkedIn, er det derfor også vigtigt, at du sørger for at integrere din virksomhedsprofil på disse sociale medier i dit webdesign.

Når du integrerer dine sociale medieprofiler på dit website, viser du dine besøgende, at du også er tilstede på disse kanaler. Dette kan være med til at styrke din sociale medie-strategi, fordi du på den måde gør det nemmere for dine besøgende at følge dig på dine sociale medier.

10. Hold hjemmesiden opdateret

Den sidste ting du skal sørge for at huske, hvis du gerne vil have en hjemmeside, der bliver ved med at være god og funktionel, er at holde hjemmesiden opdateret. Har du en WordPress hjemmeside, anbefaler vi at du får en WordPress serviceaftale.

Med en WordPress serviceaftale får du nemlig løbende opdatering og backup af dit WordPress-site. WordPress sørger desuden for, at sikkerheden på dit website hele tiden er i orden, så du er beskyttet mod eventuelle hackerangreb.

Med en WordPress serviceaftale er du således sikret, at alle fejl i plugins og temaer bliver rettet, og at din hjemmeside bliver holdt opdateret med nye funktioner, plugins og lignende, så din hjemmeside fungerer helt optimalt.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

Mette Therese Røser