13 top tricks til positiv ROI med blogging
Du skal ikke alene blogge fordi, det er sjovt at skrive og hjælpe dine potentielle kunder.
En blog på din virksomhed – eller en samling af artikler, hvis du foretrækker at kaldet dine tekster det – er også en fantastisk måde at skabe nye kunder i din forretning.
Med blogging har du mulighed for at vise, hvor dygtig du er og hjælpe dine potentielle kunder videre. Har du først hjulpet en person og vist dit værd vil den person også komme til dig, når tiden er inde til en ekspert på emnet – eller når behovet for dit produkt opstår.
Succes med blogging kræver godt indhold. Du skal bruge tid på at sætte dig ind i målgruppens udfordringer. Men der er mere i det end dét.
Her får du 13 tips til, hvordan du kommer længere ud med blogging og derved skaber en positiv ROI – alt det, du skal gøre, når dit indlæg er skrevet.
Brug ekstra tid på (og tal i) din overskrift
Overskriften er den vigtigste del af dit indlæg, for den ses af 100 % af alle dine potentielle besøgende.
Hvis overskriften ikke er spændende og catchy er det desværre også den eneste del, der bliver set.
Et godt udgangspunkt er at bruge overskriften til at vise, hvad læseren får ud af at trykke på linket. Vores overskrift her lover dig en positiv ROI med blogging. Det er hvad du skal opnå. Havde vi bare skrevet ”13 tips til blogging” læste du næppe dette indlæg. Blogging i sig selv er et middel til et nå det mål.
Vis dine besøgende, hvad de opnår – hvilket mål, de opfylder. Så kan du bruge brødteksten på at forklare midlet.
Køb relevante followers på Twitter
Twitter er (også i Danmark) et stærkt medie til at sprede dit materiale.
Du skal dog have hjælp af andre personer inden for din branche. Det får du med tiden, men du kan skyde genvej allerede nu ved at købe followers på Twitter.
Lav en annonce og målret den personer med interessefelter, der passer sammen med din virksomhed. Du kan købe followers for et beløb mellem 2 og 10 kroner per styk på Twtter afhængigt af hvor god en annonce, du laver.
Skab nyhedsbrevstilmeldinger med Sumome eller Sleeknote
Ved at installere et WordPress-plugin som Sumome eller et platform-uafhængigt plugin som SumoMe kan du nemt samle nyhedsbrevstilmeldinger op.
Nyhedsbreve er bedre end Facebook, Twitter og LinkedIN – for her ejer du selv din liste og når ud til 100 % hver gang. På Facebook ryger et organisk opslag i snit ud til omkring 5 % af dem, der ”Synes godt om”-siden.
Vis hvad folk siger nej til ved ikke at tilmelde sig mail
Din mailboks skal ikke blot være et tilmeld-felt og et kryds i hjørnet.
Hav i stedet to knapper.
En, der siger ”Ja, jeg vil gerne have den gratis guide” eller ”Ja tak til rabatkode” afhængigt af, hvad du lokker med for at få mail-adressen.
Og en, der siger ”Nej tak, jeg vil gerne betale fuld pris”.
Et kryds i hjørnet er ikke nok – tving folk til at indse, hvad de går glip af ved ikke at tilmelde sig dit nyhedsbrev. Så tager den besøgende rent faktisk stilling til det og du får flere tilmeldinger.
Skriv ofte
Lad folk vide, du eksisterer – og forbliv ”top of mind”.
Blog ofte. Sæt tid af i kalenderen og planlæg, hvis dine indlæg ikke skriver sig selv.
Brug remarketing
Med remarketing kan du på Facebook målrette annoncer mod dem, der har læst dine indlæg.
Så kan du eksempelvis annoncere for dine ydelser, når først folk har lært dig at kende. Det er der en god forretning i.
Vi har skrevet om remarketing på OnlineSynlighed før – læs bl.a. 3 gode kanaler til remarketing her og 7 avancerede AdWords-tricks med remarketing her.
2.000 ord giver dig gode placeringer i Google
Lange blogindlæg giver dig gode placeringer i Google.
2.000 ord plejer at gøre tricket – hvis du vil rangere på noget og have de gratis besøgende SEO giver, så er godt og fyldigt indhold vejen frem.
Skriv konkrete guides
Konkrete guides er lig med svar på problemstillinger, som dine potentielle kunder sidder med.
Derfor er konkrete guides også en god måde at skabe relationer på – foruden det er delevenligt indhold.
Du læser en konkret guide lige nu inden for online markedsføring. Hvad arbejder du med – og hvordan kan du konkret hjælpe dine potentielle kunder med deres udfordringer?
Bed om at blive delt på de sociale medier
Hvis du ikke spørger, får du ikke svar.
Bed om at dine besøgende deler dit indlæg på de sociale medier, hvis de har fået noget ud af at læse det.
Svar på alle kommentarer (og overvej Disqus)
Hvis en bruger har taget sig tid til at kommentere bør du finde tid til at svare. Det øger brugerens incitament til at kommentere en anden gang og skaber en forbindelse.
Overvej et WordPress-plugin som Disqus til at styre dine kommentarer. De fleste kender det udmærkede Disqus og det kan hjælpe til at skabe flere kommentarer.
Lav et delevenligt billede
Uden et godt billede får du markant færre besøgende ud af en social deling end du kunne have fået.
Lav et godt og delevenligt billede med eksempelvis Canva.com og sørg for, Facebook og andre sociale medier af sig selv henter billedet, når linket til artiklen deles. Det sikrer du ved hjælp af og:image-standarden.
Skriv en delevenlig titel
Som herover – sørg som med billede også for at en god titel er klar til de sociale medier.
Det klares nemt med og:title-formatet og kan udmærket være det samme som overskriften på dit blogindlæg.
Og husk RSS-feedet
Sidst, men ikke mindst – RSS-readeren er ikke død. Giv dem der ønsker det mulighed for at abonnere på RSS.
Har du en WordPress-blog er RSS indbygget. Gå til URL’en www.ditdomæne.dk/feed og se dit eget feed.
Nu er det din tur!
DK-31929407