
Alle dine (potentielle) kunder er på de sociale medier – det bør du også være. Vil du styrke din online tilstedeværelse, handler det nemlig om at være synlig dér, hvor din målgruppe er.
Ved at udarbejde en sociale medie strategi kan vi hjælpe dig med at finde frem til, hvilke sociale medie kanaler, der er relevante for dig at være tilstede på for at ramme lige præcis din målgruppe.
Med en SoMe strategi kan du desuden få en konkret plan for, hvordan du øger din synlighed og tilstedeværelse på de sociale medier, både organisk og via annoncering.
Mange virksomheder har allerede oprettet en profil på diverse sociale medier. Det er en rigtig god idé, men det er ikke nok blot at have oprettet en profil, den skal også holdes opdateret og vedligeholdes. I dag forventer brugerne, at hvis en virksomhed har en Facebookside, kan de kontakte virksomheden herigennem. Derfor er det vigtigt, at profiler på diverse sociale medier bliver oprettet med omhu, og at der er ressourcer til også at vedligeholde dem.
Når vi udarbejder en sociale medie strategi til din virksomhed, udarbejder vi reelt én SoMe strategi pr. medie, så du har et klart overblik over, hvad målet er, og hvad der er relevant at poste på de forskellige medier.
Selvom der udarbejdes flere strategier, er det vigtigt, at de alle supplerer hinanden. Derudover er det også vigtigt, at sociale medie strategierne understøtter din virksomheds overordnede strategi, således at der er en rød tråd mellem de forskellige strategier, der arbejdes med i virksomheden.
Når vi udarbejder din SoMe strategi, gør vi det således i tæt samarbejde med dig, så vi sikrer, at strategien understøtter din virksomheds overordnede mål.
Når du får os til at hjælpe dig med at udarbejde en sociale medie strategi, tager vi altid udgangspunkt i virksomhedens nuværende situation og tilstedeværelse på de sociale medier. På denne baggrund udarbejder vi en konkret SoMe strategi, der hjælper dig med, hvordan din virksomhed bedst muligt markedsfører sig på de sociale medier for at opnå virksomhedens mål.
I Danmark er Facebook fortsat det mest anvendte sociale medie, men der findes en lang række andre sociale medier, som kan være relevante for din virksomhed at være synlig på. Disse sociale medier kan være:
Det er ikke alle sociale medier, der har opnået lige stor udbredelse i Danmark, og der er også meget stor forskel på, hvilke alderssegmenter der er på de forskellige sociale medier. Det er derfor ikke sikkert, at alle disse sociale medier er relevante for din virksomhed. Det kan da også hurtigt blive uoverskueligt, hvis din virksomhed skal være synlig på alle sociale medier.
Derfor er første trin, når vi skal udarbejde din sociale medie strategi at finde ud af, hvem din primære målgruppe er. Når det står helt klart, hvem målgruppen er, kan de relevante sociale medier udvælges.
Mange virksomheder begår den fejl, at de ikke har overvejet, hvem deres målgruppe er, før de opretter en profil på et socialt medie. Det resulterer i manglende engagement og aktivitet blandt brugerne på det pågældende medie.
Når det er tilfældet, opnår din virksomhed ikke nogen værdi på mediet, og i det samlede regnskab har mediet en negativ ROI. En god SoMe strategi tager derfor altid udgangspunkt i virksomhedens primære målgruppe.
Når vi har fundet frem til, hvem din målgruppe er, og hvilke sociale medier din virksomhed skal være synlig på, er næste step at finde frem til, hvad din virksomheds mål med mediet eller medierne er. Er der tale om flere medier, vil vi lægge en sociale medie strategi for hvert medie.
Mange virksomheder bliver fristet til at dele de samme opslag og det samme indhold på tværs af de forskellige medier. I nogle tilfælde kan det være en god idé, men gør du dette konsekvent, hvorfor skulle brugerne så følge dig på mere end ét medie?
De sociale medier handler om at skabe værdi for brugerne, så de føler, at de får noget ud af at følge dig. Når vi skal hjælpe dig med at lægge din SoMe strategi, vil vi derfor også spørge ind til, hvad du vil opnå med din(e) profil(er).
Alle disse formål kan bidrage til forskellige målsætninger. Målsætningerne er dem du kan måle på, og det er på baggrund af disse, at du kan måle og vurdere, om du skaber værdi for både virksomheden og for brugerne.
Eksempler på mål kan være, at du for hver opdatering vil opnå et bestemt antal reaktioner, kommentarer eller delinger. Det kan også være et mål om at få gode anmeldelser, flere følgere, eller at få brugerne til at deltage i en debat. Har du et komplekst produkt eller ordreproces, kan dit mål også være at hjælpe brugerne videre.
I din sociale medie strategi hjælper vi dig med at definere, hvad formålet med dine opslag på de sociale medier bør være, og hvad det endelige mål er, så du har en klar SoMe strategi for din tilstedeværelse på de sociale medier.
Organiske opslag spiller en central rolle i enhver sociale medie strategi. Disse opslag er ikke betalte, og når ud til dine følgere naturligt gennem deres feed. En veludviklet strategi for organiske opslag kan hjælpe dig med at opbygge et engageret og loyalt publikum uden at bruge penge på annoncering.
I din sociale medie strategi hjælper vi dig med at definere, hvilken type indhold din virksomhed kan publicere på de forskellige kanaler og hvor ofte.
Ligesom på alle andre kanaler er det vigtigt at lave indhold af høj kvalitet på de sociale medier. Dette indebærer, at du som virksomhed skal skabe værdifuldt og relevant indhold, der taler til din målgruppes interesser og behov. Nogle eksempler på typer af indhold kan være informative artikler, underholdende videoer, inspirerende billeder og meget mere.
Strategien vil desuden omfatte tips i forhold til publicering af organisk indhold, herunder brug af UTM-koder på links, brug af billeder/videoer samt brug af hashtags for at øge synligheden af opslagene og nå ud til en bredere målgruppe.
En sociale medie strategi kan både omfatte en strategi for organiske opslag og en strategi for annoncering. Organiske opslag kan være fordelagtige at bruge til at styrke din virksomheds brandkendskab og online tilstedeværelse, og kan samtidig hjælpe dig med at få flere følgere på de forskellige sociale medier. Annoncering kan derimod være fordelagtigt at bruge, hvis du vil øge rækkevidden og skabe resultater i form at websitebesøg og konverteringer.
Med annoncering på de sociale medier har du mulighed for at målrette dine budskaber mod lige præcis din målgruppe. Samtidig har du mulighed for at lave forskellige typer af kampagner, der kan hjælpe dig med at opnå de resultater du ønsker, hvad end det er flere klik på annoncer, flere besøgende på din hjemmeside, flere konverteringer eller flere leads.
Der er rigtig mange fordele ved annoncering på de sociale medier, særligt fordi rækkevidden med organiske opslag er begrænset. Derfor anbefaler vi i mange tilfælde, at virksomheder gør brug af denne mulighed. Når vi udarbejder din sociale medie strategi vil vi således også inkludere en strategi for annoncering på de sociale medier, der kan hjælpe med at øge din virksomheds synlighed og opnå bedre resultater gennem markedsføringen på de sociale medier.
Bliv klogere på annoncering på sociale medier: Læs om annoncering Facebook her eller læs om annoncering på LinkedIn her.
Som en del af din sociale medie strategi hjælper vi dig også i gang med en SoMe-kalender. Kalenderen hjælper dig med at bevare overblikket samt at få struktureret dine opslag på tværs af dine forskellige sociale medier.
Derudover er kalenderen særligt god, hvis I er flere i virksomheden, der er ansvarlig for at lave opslag. Herved kan SoMe-kalenderen hjælpe med at skabe et overblik for de ansvarlige, og alle kan holde sig opdateret med eventuelle ændringer.
+45 7013 6323
Skal vi hjælpe din virksomhed med at udarbejde en SoMe strategi til din virksomhed?