Online marketing strategi – grundlaget for effektiv markedsføring online

Virksomhedens strategi for online markedsføring

Det er vigtigt for enhver virksomhed, at have en strategi, da det er denne, der fortæller, hvad virksomhedens langsigtede mål er.

Når man lægger en strategi, skal man derfor gøre nogle overvejelser om, hvor man gerne vil flytte virksomheden hen og hvilke mål man vil opnå.

Eftersom du er landet på vores side om strategi, antager vi, at du gerne vil have lagt en online marketing strategi for, hvordan du bliver mere synlig online.

Online synlighed omfatter forskellige aspekter, og derfor deler vi en online marketing strategi op i:

SEO-strategi

Strategisk SEO

Det gælder om at have en god organisk placering i Googles søgeresultater.

For de fleste brancher gælder det, at der er masser af konkurrence om at ligge godt i søgeresultaterne. Man kommer derfor ikke sovende til de gode placeringer. Det kræver simpelthen en SEO-strategi! Og det er vigtigt at understrege, at:

Held er ikke en SEO-strategi

hvad er en seo strategi

Arbejdet med søgemaskineoptimering er tilmed over de senere år blevet sværere og mere komplekst.

Dette sker i takt med, at Google som søgemaskine bliver bedre til at vurdere hvilke sider, brugeren rent faktisk får værdi ud af at besøge.

For år tilbage var det med ’vold og magt’ – høj søgeordsdensitet og mange links – muligt at manipulere med søgeresultaterne. Sådan er det ikke længere.

For at komme til tops i søgeresultaterne er du derfor nødt til at have en strategi for din SEO.

Når vi lægger en SEO-strategi, tager vi udgangspunkt i, hvor din virksomhed er lige nu, hvem dine konkurrenter er, hvad dit mål er, og hvordan vi opnår det ønskede mål.

SEO strategien er et produkt, der leveres i form af en rapport, du og din virksomhed kan bruge som rettesnor for det fremtidige SEO-arbejde.

Vi kan også drøfte, hvor meget af arbejdet du selv ønsker at lave, og hvor meget vi i OnlineSynlighed.dk kan bistå med.

Antallet af organiske besøgende i Analytics er én måde at vurdere det på – men besøgende i sig selv skaber ikke toplinje for din virksomhed.

Vi vil i OnlineSynlighed.dk derfor gerne tage den et spadestik dybere.

Hvad er målet med søgemaskineoptimering for jer?

Arbejdet med en SEO strategi starter med at definere, hvad målet for din virksomhed er.

En SEO strategi er relevant i flere scenarier:

  • Du skifter platform fra et CMS til et andet og ønsker ikke at miste foregående års SEO-arbejde
  • Du ønsker fremadrettet at lægge større vægt på SEO fremfor PPC-annoncering eller offline-annoncering
  • Eller du står og ønsker blot en professionalisering af eksisterende arbejde

Vi definerer sammen et mål for din SEO-strategi, for at have noget at evaluere på senere. Derefter tager vi en snak om, hvad jeres forventninger er:

Hvad skal der ske, hvor langt vil i frem, og hvad er jeres budget? Alle disse er relevante faktorer, som vi skal med, når vi udarbejder en strategi for arbejdet med jeres online synlighed.

Hos os er en SEO-strategi et formfuldendt produkt, der skal give jer de rette værktøjer til at komme videre.

En god SEO strategi indeholder blandt andet:

  • En teknisk analyse, der fremhæver hvilke aspekter, der lige nu forhindrer hyppige besøg fra Googles robotter
  • En søgeordsanalyse så du ved, hvilke søgeord du skal målrette efter og ikke blot skyder i blinde
  • En plan for kontinuerlig linkbuilding med links, der også virker om år
  • Anbefalinger om content marketing – et af de mest undervurderede værktøjer i SEO

Arbejdet med en SEO strategi starter med en gratis og uforpligtende samtale med en af vores SEO-specialister.

Din genvej til online synlighed

Navn*
Virksomhed*
E-mail*
Tlf. nummer*

Din besked

Jeg accepterer, at mine data gemmes i overensstemmelse med OnlineSynlighed.dk's privatlivspolitik.
Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage.

SEO-strategien omhandler også UX/konverteringsoptimering

En fejl mange desværre begår er at fokusere udelukkende på at ligge højt i søgeresultaterne. Det er vigtigt og må ikke underkendes, for uden besøgende på din hjemmeside, får du ikke meget ud af at have den. Det må dog ikke blive det eneste fokus, for hvis de besøgende på hjemmesiden bare forsvinder igen, er du lige vidt.

Ved at fokusere på UX (User Experience) kan man guide de besøgende hen til de steder på siden, du gerne vil have dem til, og du kan hjælpe den besøgende med at fokusere på de vigtigste ting.

UX betyder meget for din konverteringsrate, og derfor hænger UX meget tæt sammen med konverteringsoptimering. Det er et område, man ikke må negligere på sin hjemmeside, netop fordi du gerne vil have dine besøgende til at gøre noget.

Måske vil du have, de skal skrive sig op til dit nyhedsbrev, måske vil du have dem til at købe dit produkt, måske vil du have dem til at ringe til dig. Uanset hvad dit mål er, har du et mål med de besøg, du skaber gennem SEO.

Fokus på den gode brugeroplevelse og konverteringsoptimering er med til at få mere ud af den trafik, der kommer ind på din hjemmeside. Når du har mere kontrol over den rejse, dine besøgende går igennem på din hjemmeside, kan du bedre målrette den besøgende mod det, du gerne vil.

Derfor tilbyder vi også en gennemgang og rådgivning om UX og konverteringsoptimering, og det er elementer i din SEO-strategi, du ikke må overse, hvis du vil have det fulde udbytte af indsatsen.

Hvem er dine konkurrenter?

Almindeligvis har din virksomhed 3 til 5 primære konkurrenter i søgemaskinerne.

Det er ikke nødvendigvis de største virksomheder i din branche, men de, der tidligt har været dygtige til at benytte de muligheder, online markedsføring giver.

Du skal ikke at adskille dig markant fra dine konkurrenter – du skal bare være bedre.

Din SEO-strategi skal nemlig tage hensyn til, hvilken branche du befinder dig i.

Hvis du befinder dig i et særligt konkurrencepræget område, vil vi være nødt til at være mere aggressive i forhold til mængden af indhold, linkbuilding og andre aspekter af din SEO-strategi.

I særligt konkurrenceprægede områder er ”normalen” en anden, og her kan vi ikke alene tillade os, men er vi også nødt til at være mere aggressive for at komme til tops i søgeresultaterne.

Mere aggressiv brug af ankertekster i din linkbuilding kan også komme på tale.

Befinder du dig modsætningsvis, hvor konkurrenterne for din online markedsføring er få, skal vi passe på med at benytte os af de aggressive metoder.

En konkurrentanalyse er som en ekstra bonus ofte med til at afsløre, hvilke markedsføringskanaler dine konkurrenter bruger, som du lige nu ikke bruger – og hvor der for din virksomhed derfor er et ubenyttet potentiale.

Vi skal kende dine konkurrenter for at kunne se, hvad de har gjort rigtigt, så du kan gøre det bedre.

Hvem er dine konkurrenter

Vi bruger værktøjer som Ahrefs.com, Majestics.com, Searchmetrics.com, SEMrush.com og flere andre til at definere dine primære konkurrenter og se, hvad de lige nu gør rigtigt.

Ofte vil du opleve, at de konkurrenter, vi finder gennem vores analyser, ikke er de samme, som dem, du selv først havde tænkt på. Konkurrenter kan komme fra uventede kanter.

Long-tail søgninger som et led i din strategi

Der kommer færre søgninger og brugerne bliver bedre til at specificere, hvad de har brug for. Det øger antallet af mulige søgeord og derved indgange for din virksomhed.

Hvor vi før ville søge efter ”mekaniker københavn”, søger vi i dag ”mekaniker knækket tandrem golf gti københavn”.

Det gør søgeordsanalysen mere kompleks. Men for dig som virksomhed er det faktisk en ”blessing in disguise”.

Det betyder nemlig, at de såkaldte ”trofæsøgeord” som ”mekaniker københavn” bliver mindre værd.

Hvorfor du skal bruge de mange long tail-søgninger er altså et spørgsmål om:

  • Indhold dine brugere kan bruge til noget og derfor bruger lang tid på
  • Ordentlig opsætning af underoverskrifter
  • Og god brug af titler og meta descriptions

Som nogle af de primære elementer.

Med de rigtige grundlæggende søgeord og struktur på din hjemmeside har du mulighed for at lægge afstand til dine konkurrenter.

Søgeordsanalysen tager udgangspunkt i din side lige nu. Anbefalingen kan være en ny menustruktur samt flere indholdssider.

Tommelfingerreglen er nemlig, at du med flere sider kan levere et mere relevant resultat inden for den enkelte søgning og derved også mere værdi til dine brugere – og det belønner Google med endnu flere besøgende til din hjemmeside. Derfor:

Det måske vigtigste punkt i din SEO strategi er at sikre, at vi målretter indsatsen mod de rigtige søgeord.

De rigtige søgeord kan både være deciderede søgeord – og de kan være komplicerede søgefraser, der består af flere ord.

Det kan være svært at finde ud af, hvad de rigtige søgeord for din virksomhed er. Ofte vil man også selv være lidt fagskadet og tænke, at en vandhane jo ret beset hedder et armatur. Men ved kunderne det?

Teknisk analyse som en del af en SEO-strategi

Udover en søgeordsanalyse laver vi i forbindelse med din SEO strategi også en teknisk analyse af din hjemmeside.

Den tekniske analyse har til formål at afkode, hvilke hindringer Google møder i forsøget på at indeksere din side.

Teknisk analyse til seo

Disse tekniske hindringer kan også spille ind på hjemmesidens overordnede brugervenlighed, hvilket afføder en højere afvisningsrate, som igen giver Google et dårligere indtryk af din side.

Resultaterne af den tekniske analyse munder ud i en rapport med anbefalinger til din virksomheds udviklere.

Ofte er det muligt med små ændringer at gøre stor forskel i din virksomheds online synlighed.

Derfor laver vi i OnlineSynlighed.dk også tekniske analyser som selvstændig produkt.

Selvom de færreste hjemmesider i dag bliver bygget i frames – en gammel teknologi, søgemaskinerne på linje med flash ikke kan indeksere – kan der gemme sig hindringer som:

  • Forkert opsatte redirects
  • Forkert brug af cannonical-tagget
  • Og dårlig HTML og CSS der lægger tid til indlæsningen af siden, og derved giver en dårligere brugeradfærd
  • For mange 404-sider

Og meget andet, ligesom brug af billeder også hører under det tekniske SEO-arbejde – i relation til indlæsningshastighed, som også er en vigtig faktor i arbejdet med søgemaskineoptimering.

Du kan læse mere om teknisk SEO hos OnlineSynlighed.dk her.

Blog som en vigtig del af en seriøs SEO-strategi

Din virksomheds blog er et væsentligt element i SEO strategien. Vi vil i OnlineSynlighed.dk gå så langt som at kalde bloggen for et af de mest undervurderede værktøjer i forbindelse med søgemaskineoptimering.

Du opnår flere ting ved at sætte arbejdet med bloggen i system og sikre en lind strøm af blogindlæg:

  • Du skaber mere indhold, Google kan vise for brugerne, når de søger efter information relateret til den ydelse eller de produkter, din virksomhed sælger
  • Du skaber et værn mod dårlig omtale, før den rammer virksomheden ved at give Google resultater at vise ved en søgning på dit eget navn
  • Du har mulighed for at etablere din virksomhed som autoritet og ekspert inden for jeres emne og derved blive brugt som kilde i pressen

Vi vil i vores SEO strategi lægge op til, at der bliver sat ressourcer af til løbende at skrive nye indlæg. Det har du mulighed for enten ved at dedikere ressourcer til internt i virksomheden eller hyre freelancere til.

Vores SEO strategi indeholder også titlerne til den kommende tids blogindlæg, så det blot er et spørgsmål om at sætte sig ned og skrive indlæggene.

De danske virksomheder der er dygtigst til at bruge deres blog oplever, hvordan det med tiden bliver en af deres primære salgskanaler.

Dette gælder blandt andre også os selv, OnlineSynlighed.dk, hvor vi ugentligt sender et eller flere blogindlæg ud i form af guides og relevante nyheder inden for online markedsføring.

Løbende linkbuilding er essentielt for søgemaskineoptimering

Linkbuilding er fortsat – og vil også i mange år fremadrettet være – et af de vigtigste elementer af søgemaskineoptimering.

Hvordan du bruger linkbuilding har dog ændret sig.

Tidligere har du med nok links været i stand til at ranke så godt som alle sider selv på konkurrenceprægede søgninger. Sådan hænger Google heldigvis ikke længere sammen.

Løbende linkbuilding er godt for din seo

I dag skal du have alle andre elementer på plads før du begynder på din linkbuilding. Det gælder:

  • Det (tekst)indhold søgemaskinerne skal læse, og dine brugere skal konvertere på
  • Den tekniske platform
  • De rigtige søgeord

Når først disse elementer er på plads, er din virksomhed klar til at få værdi fra den linkbuilding, der udføres.

Du kan se på linkbuilding som taget, du putter på huset.

Taget i sig selv er vigtigt og nødvendigt, men ikke noget værd hvis du har glemt at støbe fundamentet til huset og mure murene op.

Vi kan i OnlineSynlighed.dk hjælpe dig med din virksomheds linkbuilding på 2 måder:

    • Vi kan enten stå for at oprette linkene i form af en månedlig aftale. Vi har selv ressourcer og har kontakter til mange sider og personer, der kan oprette relevante links fra sider af høj kvalitet.
    • Eller vi kan hjælpe dig med at udfærdige en strategi for, hvordan du tiltrækker links, benytter dit netværk og selv beder om den.

Den sidste løsning er for din virksomhed den billigste, da du selv kommer til at stå for mere af arbejdet.

Det er til gengæld også en mindre sikker løsning i den forstand, at vi oplever, at området undertiden ikke bliver prioriteret, når det kommer til stykket – og linkbuilding er fortsat vitalt for at få din virksomhed til at rangere i toppen.

Læs mere om linkbuilding her.

Søgemaskineoptimering handler om brugeradfærd

Der findes et vigtigt, men ofte overset element i søgemaskineoptimering, som de fleste glemmer. Det handler ikke (direkte) om teknik eller antallet af backlinks, men om én central figur:

Søgemaskineoptimering handler om brugerne.

SEO er ikke længere kun et statisk spørgsmål om at have de rigtige søgeord og nok relevante links. Det er det også. Men dine topplaceringer bliver flygtige, hvis ikke brugerne finder værdi på din side.

Google kan med toolbar installeret i browseren, Google Analytics og en række andre kilder se hvordan brugerne interagerer med din side.

Derfor betyder parametre som:

  • Hvor høj din bouncerate er
  • Hvor lang tid brugerne i gennemsnit bruger på at læse dit indhold
  • Og hvor meget de klikker rundt

Fortsat mere og mere.

Hvis brugerne klikker sig ind på din side, men vender tilbage til søgeresultaterne og vælger et andet resultat fortæller det Google, at din side ikke leverer værdi. Trods et godt forarbejde vil din side aldrig rangere helt i toppen.

Hvis du har lidt problemer med at finde rundt i alle de udtryk og termer, der florerer indenfor branchen, så se vores SEO-ordbog her.

Din genvej til online synlighed

Navn*
Virksomhed*
E-mail*
Tlf. nummer*

Din besked

Jeg accepterer, at mine data gemmes i overensstemmelse med OnlineSynlighed.dk's privatlivspolitik.
Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage.

Strategi for sociale medier

Alle dine (potentielle) kunder er på de sociale medier – det bør du også være.

Det handler selvfølgelig først og fremmest om at være synlig dér, hvor din målgruppe også er.

Mange virksomheder har allerede oprettet en Facebookside, hvilket er en god idé, hvis den så også bliver opdateret og vedligeholdt.

I dag forventer brugerne, at hvis en virksomhed har en Facebookside, så kan de også kontakte virksomheden herigennem.

Derfor er det vigtigt, at profiler på diverse sociale medier bliver oprettet med omhu, og at der er ressourcer til også at vedligeholde profilerne.

Læs om annoncering via sociale medier her.

Sociale medier er ikke kun Facebook

I Danmark er det mest anvendte sociale medie Facebook. Men der findes en lang række andre sociale medier:

  • Instagram
  • LinkedIn
  • Youtube
  • Snapchat
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Vine
  • … og flere endnu

Det er ikke alle, der har opnået lige stor udbredelse i Danmark, og der er også meget stor forskel på, hvilke alderssegmenter, der anvende de forskellige sociale medier.

Hvem er din målgruppe?

Det kan hurtigt blive uoverskueligt for en virksomhed, hvis den vil være synlig på mange forskellige sociale medier.

Derfor er første trin i en strategi for de sociale medier at finde ud af, hvem den primære målgruppe er.

Når det står helt klart, hvem målgruppen er, kan de relevante sociale medier udvælges.

Mange virksomheder begår den fejl, at de ikke har overvejet, hvem deres målgruppe er, før de opretter en profil på et socialt medie.

Det resulterer i manglende engagement og aktivitet blandt brugerne på det pågældende medie.

Når dette er tilfældet, opnår virksomheden ikke nogen værdi på mediet, og i det samlede regnskab har mediet en negativ ROI. En god strategi for sociale medier tager derfor altid sit udgangspunkt i virksomhedens primære målgruppe.

Målgruppe på sociale medier

Hvad er dit mål med de sociale medier?

Når vi i fællesskab har fundet frem til, hvilke sociale medier, som din virksomhed skal være synlige på, er det vigtigt at vi finder frem til, hvad jeres mål med mediet eller medierne er. Er der tale om flere medier, er det vigtigt, at der bliver lagt en strategi for hvert medie.

Mange virksomheder er fristet af at dele de samme opslag og det samme indhold på tværs af de forskellige medier. Gør du dette, hvorfor skulle brugerne så følge dig på mere end ét medie? De sociale medier handler om at skabe værdi for brugerne. Når du arbejder med sociale medier vil vi i forbindelse med strategiplanlægningen også spørge ind til, hvad du vil opnå med din(e) profil(er).

Der kan være flere forskellige formål:

  • Kundeservice/ kundepleje
  • Dele blogindlæg
  • Underholde
  • Dele viden
  • Skabe debat
  • Vise personerne bag virksomheden
  • Vise virksomhedens aktiviteter

Alle disse formål kan føre videre til forskellige målsætninger.

Målsætningerne er det, som du kan måle på. Det er ud fra disse, at du kan måle og vurdere, om du skaber værdi for både virksomheden og for brugerne.

Eksempler på mål kan være, at du for hver opdatering vil opnå et bestemt antal reaktioner, kommentarer eller delinger.

Det kan også være et mål at få gode anmeldelser eller at få flere følgere.

Et andet mål kan være at få brugerne til at deltage i en debat eller idéudvikle.

Har du et komplekst produkt eller ordreproces, kan det også være et mål at hjælpe brugerne videre.

Sociale medier skal understøtte virksomhedens øvrige strategi

Når vi udarbejder en strategi for de sociale medier, udarbejder vi reelt én strategi pr. medie.

Sociale medier og virksomheds strategi

Selvom der udarbejdes flere strategier, er det vigtigt, at de alle supplerer hinanden.

Derudover er det også vigtigt, at strategierne for de sociale medier understøtter virksomhedens overordnede strategi.

Det er meget vigtigt, at der er en rød tråd gennem de forskellige strategier, som der arbejdes med i virksomheden.

Er der ikke dette, vil det blot skabe mere forvirring end gavn.

Bare forestil dig, hvis dine medarbejdere alle arbejdede hen mod forskellige mål uden at vide, hvad hinanden laver.

Det er det, der er risiko for, hvis de forskellige ”del-strategier” peger hen mod et fælles mål.

Få styr på din SoMe-kalender

Som en del af din nye strategi for sociale medier, hjælper vi dig i gang med en SoMe-kalender.

Kalenderen hjælper dig med at bevare overblikket, samt at få struktureret dine opslag på tværs af forskellige sociale medier.

Derudover er kalenderen særligt god, hvis I er flere i virksomheden, der er ansvarlig for at lave opslag. Hermed skabes der også et overblik for de ansvarlige, og alle kan holde sig opdateret med eventuelle ændringer.

En SoMe-kalender kan også fjerne lidt af presset i arbejdet med at finde på nye opslag. Brug kalenderen til at planlægge 3-4 uger frem – og også gerne længere, hvis I har bestemte mærkedage, der skal markeres.

Hvis du også synes at det er svært at forstå alle de ord og udtryk, der findes inden for sociale medier, så finder du svaret i vores Sociale Medier Ordbog her.

Din genvej til online synlighed

Navn*
Virksomhed*
E-mail*
Tlf. nummer*

Din besked

Jeg accepterer, at mine data gemmes i overensstemmelse med OnlineSynlighed.dk's privatlivspolitik.
Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage.

Strategi for Online Reputation Management

Online Reputation Management

Med internettet er det blevet meget lettere for kunder at udtale sig til store grupper af forskellige personer om en virksomhed.

Særligt med de sociale medier er det let for en utilfreds kunde at ytre sine dårlige oplevelser.

Dårlig omtale kan spredes som en steppebrand, og langt de fleste personer deler også meget gerne en artikel eller et opslag, hvis de kan genkende problemet, eller hvis de bliver forarget over det, de læser.

Dårlig omtale kan være ødelæggende for enhver virksomhed, og det kan være svært at slippe af med dårlig omtale igen. Det kræver en ihærdig og vedvarende indsats.

Når skaden er sket

Oftest ser man først behovet for Online Reputation Management, når man bliver ramt af dårlig omtale eller løber ind i en decideret shitstorm.

Når dette er tilfældet kræver det meget at skjule den dårlige omtale, som Online Reputation Management handler om.

Du kan læse meget mere om Online Reputation Management her.

Proaktiv indsats

Dårlig omtale er umuligt at gardere sig imod. Derfor kan det være en fordel at tage sorgerne på forskud – også selvom de aldrig bliver til noget. Online Reputation Management kan også være en proaktiv indsats.

Når du arbejder proaktivt med Online Reputation Management, bliver det lettere for dig at ’gemme’ den negative omtale i søgeresultaterne, når først skaden er sket. Du bliver med andre ord i stand til hurtigere at skubbe den dårlige omtale om på side 2 i Google.

Læg en strategi for Online Reputation Management

Når du arbejder proaktivt med Online Reputation Management, bør du lægge en strategi for, hvordan arbejdsindsatsen skal planlægges og gribes an.

Vi hjælper dig med at få lagt en strategi, ligesom vi også kan bidrage til hele arbejdsindsatsen.

Vi er eksperter i online synlighed og Online Reputation Management, og derfor kan vi hjælpe dig, hvad enten det er proaktivt eller reaktivt.

Vi hjælper dig uanset om du blot skal have hjælpe til at udvikle en strategi og en handlingsplan, eller om vi skal varetage opgaven for dig.

strategi for online reputation management
Kontakt os allerede i dag, så kan vi tage en snak om dine behov for en online marketing strategi.

Din genvej til online synlighed

Navn*
Virksomhed*
E-mail*
Tlf. nummer*

Din besked

Jeg accepterer, at mine data gemmes i overensstemmelse med OnlineSynlighed.dk's privatlivspolitik.
Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage.