Churn Rate
Din Churn Rate er et udtryk for, hvor stor en del af dine kunder, der i en given periode har valgt at forlade din forretning. Det kan eksempelvis være i kraft af, at de afmelder sig dit nyhedsbrev, eller ikke forlænger den tid, du må beholde deres CV i dit rekrutteringssystem. Har du eksempelvis 100 kunder til at starte med, og to så springer fra i den givne periode, er din Churn Rate på to procent.
Check-in
På dansk hedder det “Tjek ind”. Bruges på Facebook ved at tilføje en lokalitet til sit opslag, så følgere kan se hvor du befinder dig. På Instagram kan du på samme måde også indsætte din lokation når du poster et billede eller video.
Citer/Quote Tweet
At indlejrer et andet tweet i dit eget, samtidig med at du selv kommentere på det, eller tilføjer yderligere oplysninger til det oprindelige tweet.
Clicks
På Facebook viser clicks, klik på dansk, hvor mange der aktivt har været inde og klikke på dit opslag.
CLV
Står for Customer Lifetime Value, altså den værdi som en kunde er værd, så længe de er kunder hos dig. Hvis en kunde eksempelvis handler for 500 kroner om året i fem år i træk, vil kundens CLV være 2.500. Tallet kan bruges til at beregne, hvor mange penge man kan bruge på marketing overfor den enkelte kunde, før det bliver en underskudsforretning.
Co-creation
Dette kan bruges som en forretningsstrategi hvor det er muligt for virksomheden at involvere sine kunder med henblik på at skabe og udveksle idéer der skaber værdi for begge parter. Dette kan gøre at virksomheden får skabt nogle stærke
ambassadører som frivilligt vælger at fortælle deres netværk at de har været medskabere og sat deres præg på produktet.
Community
Kaldes på dansk for sociale grupper eller samfund. På de sociale medier handler brand communitis om at skabe et sted hvor kunder, fans og brugere der har interesse i brandet kan mødes og dele idéer, oplevelser, anmeldelser osv.
Consumers
Betyder på dansk: forbrugere og er på sociale medier et synonym til: brugere, fans, kunder og interessenter.
Content
Content er på dansk det samme som indhold. Det aller vigtigste når det kommer til godt content er at det skal være interessant og relevant lige nu for dem som ser dit opslag. Laver du godt content vil det belønnes med likes, kommentarer og delinger hvilket vil medføre en større rækkevidde.
Coverbillede/Covervideo
Det billede/den video, som er baggrunden på din profilside. Vil typisk være placeret bagved selve
profilbilledet.
CPA
CPA eller Cost Per Action henviser til det beløb annoncøren modtager, hver gang en bruger har foretaget en konkret handling, eksempelvis købt et produkt, tilmeldt sig et nyhedsbrev eller noget helt tredje. Det er altså først når handlingen er foretaget, at annoncøren tjener penge.
CPC
CPC eller Cost Per Click henviser til det beløb, der opkræves hos annoncøren, hver gang en bruger klikker på en reklame/annonce.
CPE
Står for “Cost Per Engagement” eller “Pris pr. engagement”. Der betales altså hver gang en bruger viser engagement.
CPL
CPL står for “Cost Per Lead” eller “Pris pr. ledetråd”. Der betales her hver gang en virksomhed får en potentiel kunde.
CPI
Står for “Cost Per Inpression” eller “Pris pr. visning”. Her betales der hver gang en bruger får vist en virksomheds link.
CPM
CPM er en forkortelse for Cost-Per-tusinde. Mange online-annoncer er prissat på en CPM basis, hvor omkostningerne er udtrykt pr. 1.000 visninger. Eksempelvis hvis en bannerreklame er prissat til kr. 20,- / M så er CPM kr. 20, eller kr. 20,- for 1.000 visninger. De fleste søgemaskine annoncer opkræver baseret på antallet af klik på din annonce (PPC) i stedet for visninger
CPO
Står for “Cost Per Order” og betyder “Pris pr. ordre”. Der betales hver gang der kommer en ordre.
CPS
Står for “Cost Per Sale” eller ” Pris pr. salg”. Der betales her hver gang der kommer et salg.
CPV
Står for “Cost Per Visit” eller “Pris pr. besøg”. Der betales hver gang en kunde besøger virksomhedens side.
Creators
Betyder på dansk: skabere. På sociale medier deler man følgere op efter 90-9-1-reglen hvor creators udgør 1 % og er dem som skaber indhold. 9 % udgør editors som deltager i allerede skabt indhold og 90% udgør readers som blot læser allerede skabt indhold.
CRO
Også kaldet Conversion Rate Optimization eller Konvertaeringsraten beskriver hvor mange besøg på din side der resulterer i en konvertering. En konvertering kan være download af en bog, et køb, tilmelding til nyhedsbrev m.m.
Cross-linking
Betyder på dansk: Forbindelser mellem websites. Cross-links er de links som findes mellem indlæg i fx en blog eller mellem siderne på en hjemmeside. Cross-linking kan øge chancerne for at blive søgt frem af søgemaskiner som fx Google.
Cross-post
Hvis du cross-poster betyder det at du også deler dit opslag på andre sociale medier. Fx hvis du poster dit Instagram-billede på andre sociale medier, som fx Facebook, LinkedIn m.m.
Crowdsourcing
Crowdsourcing handler om at udnytte sit online community til frivilligt at hjælpe virksomheden med fx indhold og idéer. Det kan fx være ved at spørge følgerne om de vil bidrage med indhold til bloggen i form af blogindlæg m.m.
Call-To-Action (CTA)
På dansk betyder CTA at opfordre nogen til at handle. Det handler altså om, at motivere ens følgere til at gøre noget bestemt. Fx kan man sammen med sit opslag sætte en “Bestil”-, “Læs mere her”- eller “Køb nu”-knap, som motiverer dem til at klikke. En anden god idé kunne være at stille følgerne et spørgsmål for at starte en dialog.
Click Through Rate (CTR)
Kaldes også klikrate og refererer til hvor mange brugere der har klikket på et link i forhold til antallet af visninger på linket.