Ordforklaring til sociale medier (SoMe)

Sociale medier fylder meget i hverdagen. Utroligt mange danskere er på sociale medier, og især Facebook er populært. Fordi der er så mange mennesker, er sociale medier også en oplagt kanal at markedsføre sig selv på, og det kræver, at man kender de sociale medier. For at du kan blive endnu mere hjemmevant på Facebook, Twitter, LinkedIn, Snapchat, Instagram og mange flere, har vi lavet ordbogen her.

A,B,C,D,E,F,G,H,I,J,K,L,M,N,O,P,Q,R,S,T,U,V,W,Y

A

A/B testing

Omtales også som splittest. Begrebet dækker over, at man kører to forskellige annoncer på eksempelvis Facebook, og så vurderer dem mod hinanden for at se, hvilken af de to, der klarer sig bedst. Derefter kan man vælge at bruge sine kræfter på den annonce, der var “bedst i test”.

Algoritme

Bruges ofte om den mekanisme som søgemaskinerne bruger til at indeksere og opdele forskellige søgeresultater, så du altid bliver mødt med det, der er mest relevant for din søgning. Ændrer Google eksempelvis i deres algoritmer, kan det få betydning for, hvilke hjemmesider der bliver vist øverst i dine søgninger.


B

Biografi/Bio

Teksten umiddelbart under profilbilledet, der indeholder en kort beskrivelse af brugeren. Denne tekst kan indeholde elementære oplysninger, samt link til aktuelle historier eller begivenheder. Ofte ses teksten “link i bio”, hvilket betyder, at der ligger et link i biografien, om en aktuel sag.

Blog

En side, hvor en blogger udgiver sine egne meninger, holdninger eller betragtninger. Der er ingen grænser for, hvad man kan blogge om. Blandt de mest populære kan nævnes skønhedsprodukter og madopskrifter. Du kan læse vores blog her.

Blogger

En person, der har sin egen blog, eller som leverer indhold til andres blog.

Buffer

Automatiseringsværktøj til forskellige sociale medier, som blandt andet kan poste automatisk på dine vegne.


C

Churn Rate

Din Churn Rate er et udtryk for, hvor stor en del af dine kunder, der i en given periode har valgt at forlade din forretning. Det kan eksempelvis være i kraft af, at de afmelder sig dit nyhedsbrev, eller ikke forlænger den tid, du må beholde deres CV i dit rekrutteringssystem. Har du eksempelvis 100 kunder til at starte med, og to så springer fra i den givne periode, er din Churn Rate på to procent.

Citer/Quote Tweet

At indlejrer et andet tweet i dit eget, samtidig med at du selv kommentere på det, eller tilføjer yderligere oplysninger til det oprindelige tweet.

CLV

Står for Customer Lifetime Value, altså den værdi som en kunde er værd, så længe de er kunder hos dig. Hvis en kunde eksempelvis handler for 500 kroner om året i fem år i træk, vil kundens CLV være 2.500. Tallet kan bruges til at beregne, hvor mange penge man kan bruge på marketing overfor den enkelte kunde, før det bliver en underskudsforretning.

Coverbillede/Covervideo

Det billede/den video, som er baggrunden på din profilside. Vil typisk være placeret bagved selve profilbilledet.

CPA

CPA eller Cost Per Action henviser til det beløb annoncøren modtager, hver gang en bruger har foretaget en konkret handling, eksempelvis købt et produkt, tilmeldt sig et nyhedsbrev eller noget helt tredje. Det er altså først når handlingen er foretaget, at annoncøren tjener penge.

CPC

CPC eller Cost Per Click henviser til det beløb, der opkræves hos annoncøren, hver gang en bruger klikker på en reklame/annonce.

CPM

CPM er en forkortelse for Cost-Per-tusinde. Mange online-annoncer er prissat på en CPM basis, hvor omkostningerne er udtrykt pr. 1.000 visninger. Eksempelvis hvis en bannerreklame er prissat til kr. 20,- / M så er CPM kr. 20, eller kr. 20,- for 1.000 visninger. De fleste søgemaskine annoncer opkræver baseret på antallet af klik på din annonce (PPC) i stedet for visninger


D

Dark Posts

Bruges som et udtryk for, når virksomheder eller personer kun gør deres opslag offentlige for en bestemt gruppe mennesker. Har du eksempelvis en tøjforretning, markedfører du muligvis kun din nye kjole overfor dine kvindelige følgere, fordi du ikke regner med, at mændene har den store interesse. Det er altså en måde at udelukke en gruppe mennesker på sociale medier.

DM – Direct Message

En direkte besked fra en bruger til en anden på Twitter, som – modsat et tweet – ikke kan ses af andre end de involverede brugere.


E

Eksponeringer

Det antal gange et opslag, en annonce eller lignende er blevet vist for en modtager.

Emoji

Er en fællesbetegnelse for alle de ikoner, smileys og lignende, der ofte bruger på sociale medier – særligt blandt unge mennesker.


F

Facebook

Verdens mest udbredte sociale medie med over 2 milliarder brugere. Tillader brugere at dele alt fra længere opslag til links, billeder og videoer.

Facebook Business Manager

Den platform, hvorfra du administrerer dine Facebookannoncer, samt redigere i allerede eksisterende.

Facebook Pixel

Et stykke kode, der gør det muligt for Facebook at matche dine besøgende med Facebook-profiler. Med pixlen kan du tracke bestemte handlinger på din hjemmeside, eksempelvis besøgt din kontaktside eller set et bestemt produkt. Herefter kan du målrette dine annoncer mod de mennesker, der har været på denne side, og dermed ramme meget mere præcist med dine annoncer, end hvis du blot skød i blinde. Bemærk at du ikke selv kan se, hvilke personer, som pixlen har matchet med en Facebook-profil – al data sendes i anonymiseret form til Facebook.

Filter

I forbindelse med sociale medier er filtre et sæt ændringer af billeder eller videoer – eksempelvis at skifte til sort/hvid eller overstyre bestemte farver.

Feed

Beskriver den side, hvor du ser billeder, videoer og opslag fra de personer, du følger eller er venner med.

Følg/Follow

At følge en given profils aktiviteter på et socialt medie.

Følgere/Followers

De brugere, der på Instagram og Twitter følger med i dine aktiviteter, og får dine opslag vist i deres feed. Bruges på Facebook om de brugere, der følger dine opslag, men som du ikke er venner med.


G

Geotagging

Samlet betegnelse for, at du på dine opslag gør dine følgere opmærksom på, hvor du befinder dig, eller hvor billedet eller video er taget. Dine følgere kan herefter klikke på geotagget, og få din placering vist på et kort i eksempelvis Google Maps.

GIF

En kort videobid uden lyd, der spiller i et uendeligt loop. Ofte er det et kort klip fra en film eller et tv-program. Bruges ofte til at understrege en pointe på en humoristisk måde. Ofte er en GIF ikke mere end 5 sekunder lang og illustreret med en kort tekst. Som denne:

 


H

Hashtag

Dette tegn: # – bruges til at samle flere opslag som en form for kategorisering eller markering af emne. For emner om dansk politik bruger eksempelvis #dkpol. Hashtagget er mest brugt på Twitter og Instagram, men fungerer også på Facebook.

Historie/Story

Opslag med en begrænset levetid på 24 timer, som findes i en separat strøm – findes på Facebook, Instagram og Snapchat.

Hootsuite

Platform til håndtering af forskellige konti på forskellige sociale medier på et sted.


I

Influencer

En mere eller mindre kendt offentlig person, som har en stor skare af følgere. Virksomheder bruger nogle gange disse influencers til markedsføring, ved at give dem produkter, som de så reklamerer for på deres platforme. På den måde kan virksomheder nå meget specifikke målgrupper.

Influencer marketing

En markedsføringsteknik, hvor man bruger kendte mennesker til at promovere sit produkt. En virksomhed kan eksempelvis vælge at kontakte en person, der har mange følgere på sociale medier, og betale dem for at tale pænt om deres produkt. På den måde kan de nå ud til en række mennesker, de normalt ikke ville have nået.

Instagram

Visuelt domineret socialt medie, hvor man primært deler billeder og korte videoer med ens følgere. Her bruges hashtags ofte til at indeksere sine billeder, samt at opnå eksponering fra personer, som ikke følger dig i forvejen.


K

Karrusel

En karrusel er i denne sammenhæng et udtryk for et række af billeder, som man kan tilknytte sine annoncer på Facebook. Så i stedet for blot at have et enkelt billede per annonce, har du flere billeder, som kan lede brugerne til forskellige sider. Karrusellen giver med andre ord mulighed for at lokke flere ind på din side.


L

LinkedIn

Socialt medie med fokus på professionelle forbindelser, som oftest bruger til at dele arbejdsrelateret indhold.

Live

Opslag, der streamer video direkte til dine følgere på det pågældende medie. Her er det desuden muligt at skrive til brugeren, der sender live, mens de sender.


M

Meme

Et billede med en medfølgende tekst, som brugerne på forhånd ved, hvad betyder. Blandt de mest kendte er den såkaldte “Grumpy Cat”, som forestiller en meget utilfreds udseende kat. Herefter kan brugerne selv tilføre billedet tekst, for at indikerer noget, de ikke er tilfredse med. Er du i tvivl om betydningen, så prøv at søge på Grumpy Cat på Google.

Mention

En omtale af en anden bruger på et socialt medie. Oftest brugt mere integreret i en tekst end tags – opstod på Twitter, hvor et mention indikeres med et @ efterfulgt af brugernavnet.

Messenger

Facebooks standalone app til at håndtere chatbeskeder fra mobile enheder.


N

Notifikation

En besked om at noget er sket, som er ens opmærksomhed værdigt – eksempelvis at nogen har tagget dig i et opslag, eller at en person har liket eller kommenteret et af dine opslag.


O

Opslag

Er et udtryk for de stykker tekst eller billeder, du slår op på enten Facebook eller Instagram. Opslag er med andre ord en fællesbetegnelse for alt det indhold, du bidrager med på disse sociale medier.



P

Profilbillede/profilvideo

Det billede eller den video, der repræsenterer din profil, og som vises ud for dine opslag, kommentarer eller anden aktivitet.


R

Reach/rækkevidde

Det antal personer, der er nået med det pågældende opslag, annonce eller lignende.

Refollow

At begynde at følge en profil, som er begyndt at følge dig først.

Retargeting

Annoncering rettet mod internetbrugere, der tidligere har besøgt en hjemmeside – udbredt annonceringsmetode på Facebook.

Retweet

At gentweete et tweet, som en anden allerede har tweetet. Bruges for at gøre sine egne følgere opmærksom på dette tweet, uden selv at tilføje yderligere oplysninger eller kommentarer.

ROAS

Er en forkortelse for Return on Advertising Spend. Bruges som at beregne hvor meget du får ud af dine annoncer. Bruger du eksempelvis 200 kroner på annoncer, der i sidste hende givet et salg på 2.000 kr. vil din ROAS være 1000%.


S

Shitstorm

Udtrykket bruges, når et stort antal brugere på sociale medier kollektivt taler dårligt om et bestemt firma eller produkt. Det skete eksempelvis, da H&M lancerede en trøje med teksten “Coolest Monkey in the Jungle” med en afroamerikansk model. Det fik mange brugere verden over på Facebook, Twitter og Instagram til at rette deres vrede mod H&M og beskylde dem for rascisme.

Shoutout

En opfordring til at undersøge en bestemt profil nærmere.

Side

En bestemt type profil, som anvendes af virksomheder, offentligt personer og lignende og er mere et udstillingsvindue end en personlig profil.

SMM

Forkortelse for Social Media Marketing, som betyder markedsføring, der anvender sociale medier som salgskanal.

Snap

Et snap eller en snap er en besked eller et billede sendt via det sociale medie Snapchat.

Snapchat

Socialt medie hvor man sender billeder til hinanden. Startede som kun billeder, der forsvandt efter maksimum 10 sekunder. Nu kan brugerne vælge at lade deres følgere se billederne i længere tid. Derudover indeholder appen nu også en chatfunktion, hvor teksten dog også forsvinder igen efter en eksponering.

SoMe – Sociale Medier

En fællesbetegnelse for medier som Twitter, Instagram, Snapchat, Facebook, LinkedIn mfl. Fællestrækket er, at det er platforme, hvor man kan være i direkte kontakt med andre online.


T

Tag/tagge

At nævne en anden bruger på et sociale medie med deres navn eller brugernavn. Bruges ofte af virksomheder, der afholder konkurrencer på Facebook. Ved at få deres følgere til at tagge deres venner i bestemt opslag, når de ud til en større skare mennesker med deres opslag. Håbet i sidste ende er naturligvis, at disse nye eksponeringer vil føre til nye kunder.

Trolls

Bruges om mennesker, der bevidst arbejder mod udvalgte personer eller projekter på sociale medier. Kan både dække brugere, der laver sjov på diverse sider, men bruges også om mere alvorlige angreb, hvor eksempelvis en række brugere alle går ind og anmelder en cafe dårligt, fordi ejeren måske ikke har samme politiske overbevisning som dem.

Tweet

Et opslag lavet på det sociale medie Twitter. Et tweet kan maksimalt være 280 tegn.

TweetDeck

Populært værktøj til overvågning af Twitter, der tillader brugerne at holde øje med bestemt hashtags, feeds og lister, på én gang.

Twitter

Socialt medie med begrænset antal anslag pr. opslag. Hashtags bruges ofte til at indikere, hvilket emne, det pågældende tweet omhandler.


U

Unfollow

At stoppe med at følge en given profil på et socialt medie.


V

Venner

Dine følgere på Facebook, som du også selv følger, og som du har givet tilladelse til, skal se dine opslag.

Verificeret/Verified

Et begreb, der på sociale medier bruges om profiler, der er blevet anerkendt som værende ægte. Det er ofte kendisser af forskellig slags, der har det blå emblem ud for deres brugernavn. Blandt verificerede person kan eksempelvis nævnes USA’s 45. præsident, Donald J. Trump.

Vlog

En blogform, hvor man bruger videoer i stedet for tekst. Findes særligt på Youtube.


Y

YouTube

Socialt medie, der udelukkende består af videoer, som brugerne selv uploader. Derudover er det muligt at sende live via YouTube, hvilket bliver mere og mere udbredt.

Youtuber

En person, der laver videoer på Youtube, og som tjener sine penge, eksempelvis ved at omtale bestemte produkter, som de er blevet betalt for at tale om.