Ordforklaring til søgemaskineoptimering (SEO)

Alle taler om søgemaskineoptimering for tiden. De smarte udtryk flyver om ørene, og for en nybegynder kan det være svært at finde ud af, hvad det hele betyder. Det er der heldigvis råd for. Her på siden kan du finde en SEO-ordforklaring, eller SEO-ordbog om du vil, som forklarer de mest brugte ord og begreber i søgemaskineoptimeringens vidunderlige univers.

A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, Q, R S, T, U, V, W, X, Y, Z

A

Above the Fold:

Et søgemaskineresultat siges at være “Above the fold” eller over folden, når det vises på den første side med søgeresultater, og ikke kræver at du skal scrolle ned for at se det. Søgemaskinebrugerne er mindre tilbøjelige til at klikke på resultater, der er “under the fold” (kræver scrolling). Hvor folden vises afhænger af brugerens browser-vindues størrelse og skærmopløsning, men det er almindelig praksis, at definere placeringen af folden mellem positionerne 5 og 6. Side 2 og efterfølgende sider giver erfaringsmæssigt dramatisk lavere resultater end den første side, og virkningerne af folden bliver ubetydelig på disse sider. Udtrykket “above the fold” kommer fra avisen branche, hvor overskrifter og reklamer placeret over den vandrette fold er kendt for at tiltrække flere læseres opmærksomhed.

Advertorial

En advertorial er en reklame (på engelsk advertisement) i form af redaktionelt indhold (på engelsk editorial content). Udtrykket “advertorial” er en blanding af de engelske udtryk “advertisement” og “editorial”.
Advertorials adskiller sig fra de traditionelle reklamer ved, at de er designet til at ligne de artikler, der vises i den publikation, de vises i. De fleste publikationer vil normalt ikke acceptere reklamer, der ser ud præcis som historier fra den avis eller det online medie, de optræder i. Forskellene kan være hårfine, og ansvarsfraskrivelser – såsom ordet “annonce” – vil nogle gange blive benyttet til at synliggøre, at det faktisk er reklamer. Nogle gange bliver udtryk, der beskriver den bragte advertorial såsom en “særlig salgsfremmende funktion” eller “særlig reklame afsnit” benyttet.
Tonen og sproget i advertorials ligger normalt tættere på en pressemeddelelse, end på en objektiv nyhedsartikel.

Affiliate marketing:

Affiliate Marketing er betegnelsen for en marketingmetode, hvor en virksomhed kun betaler for de leverede resultater. Resultaterne kan være solgte varer, besøg på websitet, bannervisninger, antal tilmeldinger til nyhedsbreve, leads, nye fans på Facebook osv.

Algoritme:

Bruges ofte til at beskrive den sammensætning mellem faktorer, som hjælper søgemaskinerne med at indsamle, indeksere og prioritere hjemmesiders indhold.

ALT tag:

ALT tag, eller alternativ tekst på dansk, er en alternativ tekst, som kan vises, når musen el. markøren bevæges ind over et billede på en hjemmeside eller i en webshop. ALT tag hjælper med at fortælle søgemaskinerne Google, Bing m.fl., hvad der er på billedet. En optimal brug af ALT tag medvirker generelt til at forbedre hjemmesidens eller webshoppens muligheder for en god placering i søgeresultaterne, og i særdeleshed i Google billedsøgning.

Ankertekst:

Det her ord er vigtigt og essentielt i forhold til søgemaskineoptimering. Ordet ankertekst bruges til at beskrive den tekst, som udgør den del af et link, man kan klikke på. Ankerteksten er relevant, fordi den fortæller Google noget om, hvilket indhold der er på den side, der bliver linket til.

API:

En API eller Application Programming Interface er en grænseflade til computerprogrammer, som gør det muligt for programmerne at kommunikere med hinanden. Ligesom en brugergrænseflade tillader en person at interagere med et program, tillader en API et program at interagere med et andet stykke software. Eksempler på populære API’s er integration mellem webshops og økonomisystemer samt Googles API til at hente rapportdata fra Google Analytics.

AuthorShip:

Også kaldet Google AuthorShip. Google Authorship er en sammenkædning mellem din person, og de ting (Blogindlæg, artikler, videoer, podcasts m.m.), som du publicerer online. Google Authorship sættes op ved at sammenkæde din personlige Google+ profil med dine blogindlæg, artikler, videoer, podcasts m.m. Det gør du ved at indsætte en lille kodestump i bloggen eller på hjemmesiden, så der ved dine indlæg linkes til din Google+ profil.


B

Backlink:

Et backlink – eller et indgående link – er et link, som peger fra en hjemmeside til en anden hjemmeside. De to vigtigste faktorer for søgemaskinerne her er ankerteksten, samt relevansen af den hjemmeside, som linket kommer fra i forhold til den hjemmeside, som linket fører til.

Black Hat SEO:

Black Hat SEO handler først og fremmest om at snyde eller manipulere søgemaskiner. Black Hat SEO handler om at få bedre placeringer i søgemaskinernes søgeresultat på en uetisk måde. En anden måde at definere metoderne indenfor Black Hat SEO er at kalde dem “tvivlsomme” eller “ulovlige” søgemaskineteknikker. Søgemaskinerne har nogle love, som kaldes retningslinjer eller på engelsk guidelines. Bevidst brud på disse guidelines i forsøg på at opnå bedre resultater kan betegnes som Black Hat SEO. Det er eksempelvis Black Hat SEO at udnytte svagheder i søgemaskinernes algoritmer ved at bryde deres retningslinjer for webmastere. Der findes en Black Hat SEO-teknik til at præsentere ét indhold til de besøgende, og noget andet til søgemaskinerne. En anden Black Hat-teknik bruger tekst, der er skjult, enten som tekst i samme farve som baggrunden, tekst lagt i en usynlig “div” blok, eller tekst placeret udenfor det synlige areal på skærmen. Man kan sige, at Black Hat SEO er fokuseret på søgemaskinerne, mens det modsatte (også kaldet White Hat SEO) er fokuseret på slutbrugerne, altså de besøgende.

Bounce:

Et bounce er, når en besøgende på en hjemmeside eller webshop kun besøger én side, før de forlader hjemmesiden igen. Se også “Bounce rate”.

Bounce rate:

Bounce rate eller afvisningsprocent er defineret som antallet af besøgende, der forlader hjemmesiden eller webshoppen uden at besøge en anden side på webstedet. Afvisningsprocenterne er udtrykt i procent. Eksempel: En bestemt PPC kampagne leverer 100 besøgende til en bestemt destinationsside, hvoraf 80 gik videre til andre af ens sider, mens 20 ikke gjorde. Afvisningsprocent var således 20%. Afvisningsprocenterne er en fælles Key Performance Indicator (KPI) til måling af succesraten for hjemmesider, reklamekampagner, og særlige destinationssider.

Brudte links:

Brudte links kaldes også “broken links”. Et brudt link er et link, der billedligt talt peger ud i den blå luft. Siden, som linket peger på, eksisterer ikke, og man bliver oftest mødt af fejlmeldingen “Siden blev ikke fundet”, også kaldet en “404 fejl”. Brudte links kan skyldes, at den side, som peges på, ikke længere eksisterer. Det brudte link kan også være forårsaget af en slåfejl i selve linket. Der mangler måske et bogstav, eller URL’en er stavet forkert.


C

Call-to-Action:

En “Call-To-Action” (normalt forkortet CTA) er et billede eller en linje tekst, der opfordrer dine besøgende, kundeemner og kunder til at handle. Det er helt bogstaveligt en “call” til at foretage en “handling”. Den handling, du vil have folk til at udføre kunne eksempelvis være: downloade en e-bog, tilmelde sig et webinar, få en kupon, deltage i et arrangement, osv. En CTA kan placeres hvor som helst i din markedsføring – på din hjemmeside, i en e-bog, i en e-mail, eller endda i slutningen af et blog-indlæg.

Canonical tag:

Canonical tag bruges til at undgå problemer med duplikeret indhold (Duplicate content). Canonical tag indsættes på hjemmesiden eller webshoppen, og den benyttes til at angive, hvilken side, der er den foretrukne side. Canonical tag fortæller eksempelvis søgemaskinerne Google og Bing, hvilken side, der er den kanoniske side. En kanonisk side er den foretrukne version af en række sider med indhold, der ligner hinanden meget.

Cloaking:

Cloaking er en Black Hat SEO-teknik, hvor et sæt af indhold vises for besøgende mennesker, mens et andet sæt indhold vises til søgemaskiner.

CMS:

CMS er en forkortelse for system betegnelsen “Content Management System”. Et CMS-system gør det lettere for administratoren at opdatere, ændre eller tilføje indholdet på hjemmesiden. I modsætning til tidligere hjemmeside-systemer kræver Content Managment Systemer ikke kendskab til programmering eller andet kodning. Ved brug af CMS-systemer anvender brugerne en brugergrænseflade som på mange måder ligner et tekstbehandlingsprogram. Content Management Systemer findes i forskellige versioner, både gratis under Open Source licens, og som specialudviklede systemer fra forskellige udviklingshuse, der tilbyder individuelt tilrettede løsninger. Af Open Source platforme bør blandt andet nævnes WordPress og Joomla, der danner rammen og platform for millioner af både private og kommercielle hjemmesider overalt på internettet.

CPA:

CPA er en forkortelse for Cost Per Acquisition. Cost Per Acquisition (CPA) refererer til den gennemsnitlige omkostning ved at erhverve kundeemner eller kunder. Det er oftest forbundet med Search Engine Marketing (SEM). CPA beregnes ved at dividere udgifterne til annoncering med antallet af kundeemner eller kunder i en given periode.

CPC:

CPC eller Cost Per Click, henviser til det beløb, der opkræves hos annoncøren, hver gang en bruger klikker på en reklame/annonce.

CPM:

CPM er en forkortelse for Cost-Per-tusinde. Mange online-annoncer er prissat på en CPM basis, hvor omkostningerne er udtrykt pr. 1.000 visninger. Eksempelvis hvis en bannerreklame er prissat til kr. 20,- / M så er CPM kr. 20, eller kr. 20,- for 1.000 visninger. De fleste søgemaskine annoncer opkræver baseret på antallet af klik på din annonce (PPC) i stedet for visninger

CRO:

CRO er en forkortelse for “Conversion Rate Optimization”, på dansk konverteringsoptimering. Det drejer sig altså om at få optimeret konverteringen, typisk på hjemmesiden.

CTR:

CTR er en forkortelse for “Click Through Rate” og angiver, hvor mange besøgende, som har klikket på et link. Har et bestemt link på en side en CTR på 4 %, betyder det, at 4 procent af de besøgende på siden har klikket på linket.


D

DDOS:

DDoS står for Distributed Denial of Service – på dansk distribueret servicenægtelse. DDoS er betegnelsen for et angreb, som bevidst overbelaster en given internetserver i en sådan grad, at reelle forespørgsler til serveren ikke kan besvares i tide.
Til dette formål bruges et program eller noget kode, som er spredt ud til mange andre maskiner på internettet. Angrebet er koordineret, så alle maskinerne på én gang og i én uendelighed sender forespørgsler til den samme internet-adresse. Da der faktisk er tale om et decideret angreb, kalder man det for et DDoS-angreb.
DDoS bliver tit brugt mod offentlige fora, da disse er relativt lette ofre.

Du har måske også hørt om et DoS-angreb. Det står for Denial of Service. DoS-angreb foretages kun fra én anden maskine på nettet, og det er således ikke distribueret.

Både DDoS-angreb og DOS-angreb er ulovlige og strafbare.

DNS:

Forkortelsen for Domain Name System. Hjemmesider og webshops har både en brugervenlig adresse, som kaldes en URL-adresse, og en IP-adresse. IP-adressen består af fire tal adskilt af punktummer (eksempelvis 192.168.1.1).
Internetbrugere benytter URL-adresser til at finde hjemmesider og webshops, men brugernes computere og smartphones benytter IP-adresser til at finde hjemmesider og webshops.
DNS oversætter URL-adresser til IP-adresser – og omvendt.
Skriver du eksempelvis http://onlinesynlighed.dk på adresselinjen i din browser, sender din computer eller smartphone en forespørgsel til en DNS-server. DNS-serveren veksler URL-adressen til en IP-adresse, så din computer eller smartphone kan finde OnlineSynlighed.dk’s hjemmeside.
En af de mest benyttede DNS-servere i verden, er Googles DNS-server. Googles offentlige DNS-server har IP-adresserne 8.8.8.8 og 8.8.4.4.

Domænenavn:

Et domænenavn er en identifikationsstreng, der anvendes i forskellige netværkssammenhænge til identifikation af en unik adresse. Et domænenavn benyttes blandt andet til identifikation af en hjemmesideadresse. Hjemmesider er teknisk set placeret på en IP-adresse, som består af tal (eks. 2.106.155.170). Via DNS (Domain Name System) veksles domænenavnet til den IP-adresse, hvor hjemmesiden ligger. Et eksempel på et domænenavn er onlinesynlighed.dk. Domænenavne er organiserede i underordnede niveauer (underdomæner) af DNS. Det første niveau-sæt af domænenavne er top-level domæner (TLD). Herunder er de generiske top-level domæner (gTLD), såsom de fremtrædende domæner .com, .net og .org og de landekodede top-level domæner (ccTLD). Under disse top-level domæner i DNS-hierarkiet er det andet niveau og tredje niveau domænenavne, der typisk er åbne for reservation af slutbrugere. Et eksempel på et generisk domæne er Google.com (altså et .com domæne). Et eksempel på et landekodet top-level domæne er nielcoit.dk (altså et .dk domæne). Nogle landekodede top-level domæner er blevet meget populære, og benyttes i realiteten som generiske top-level domæner. Domæner med .nu er faktisk oprindeligt landekodet til Republikken Niue, der er en ø i det sydvestlige Stillehav, med selvstyre under New Zealand. Domæner med .ly (f.eks. bit.ly) er landekode til Libyen.  

Duplicate content:

Duplicate content, eller på dansk duplikeret indhold, er et af de hyppigst brugte termer inden for søgemaskineoptimering. Betegnelsen Duplicate Content bruges til at beskrive indhold, som ligger to steder samtidigt, altså dobbelt indhold eller identisk indhold. Duplikeret indhold kan få katastrofale følger for din hjemmeside eller webshop, da søgemaskinerne vægter unikt indhold højt. Begrebet Dublicate Content forkortes ofte til DC


E

EMD:

EMD er en forkortelse for “Exact Match Domain”. Begrebet benyttes i forbindelse med arbejdet med søgemaskineoptimering og betegner et domæne, som indeholder de søgeord, som en potentiel kunde eller anden besøgende på hjemmesiden vil søge efter. Et eksempel på et EMD er onlinesynlighed.dk, hvis man søger efter online synlighed. Et andet eksempel på et “Exact match domain” eller EMD er søgningen “it sikkerhed favrskov”, hvor it-sikkerhed-favrskov.dk vil være EMD. Domæner, som opnår “exact match domain” på søgninger, rangerer relativt godt i søgeresultaterne på søgemaskinerne Google, Bing m.m.


G

Geo Targeting

Geo Targeting i online markedsføring er metoden til at bestemme den geografiske placering af et websites besøgende, og levere forskelligt indhold til den besøgende, baseret på hans eller hendes geografiske placering, såsom land, region, by, postnummer, organisation, IP adresse, internetudbyder eller andre kriterier.

Google Panda:

Google Panda er navnet på en stor og omfattende algoritmeopdatering fra søgemaskinen Google. Den blev lanceret første gang i februar 2011. Siden da har der været mange Panda-opdateringer. Opdateringens hovedmål var at fjerne hjemmesider af lav værdi fra SERP (Søgemaskinernes side med søgeresultater).

Google Penguin:

Google Penguin er en filteropdatering fra Google. Den blev lanceret den 24. april 2012. Modsat Google Panda fokuserer Google Penguin mere på hjemmesiders Off-Page SEO. Nogle har fejlagtigt påstået, at Google Penguin er en straf til hjemmesider, som har overtrådt Googles regler. Men faktum er, at Google Penguin er et filter, som filtrerer såkaldt webspam og links af dårlig kvalitet, samt links, som overtræde Googles regelsæt. Et eksempel på en større virksomhed, der blev ramt af Google Penguin, er Interflora i England, som angiveligt havde købt links, hvorigennem der overføres PageRank. Det er ikke tilladt i henhold til Googles guidelines, eller regelsæt om du vil. Google Penguin filtret køres med jævne mellemrum igennem Googles registrerede data, hvorefter nogle vil opleve det, som om de bliver straffet, såfremt deres hjemmeside eller søgemaskineoptimering af Google vurderes at overtræde regelsættet.


H

Hummingbird:

På tærsklen til sin 15-års fødselsdag afslørede Google i september måned 2013 en ny søgealgoritme, som de kalder Hummingbird. Den nye søgealgoritme er designet til at give mere præcise og hurtigere søgeresultater, og den nye algoritme er baseret på semantisk søgning, med fokus på brugerens hensigt i modsætning til individuelle søgeord. Hummingbird lægger mere vægt på hvert ord i en forespørgsel og forsøger at sikre, at der tages hensyn til hele forespørgslen, hele sætningen eller søgefrasen, snarere end bestemte ord. Målet er, at sider, der matcher betydningen gør det bedre, snarere end sider, der matcher nogle få søgeord.


I

Impression:

En impression er en enkelt visning af en bestemt annonce på en webside. Nogle søgemaskiners afregning af annonceringsomkostninger er baseret på antallet af visninger, mens størstedelen er baseret på antallet af klik (PPC).

Indeksering:

Indeksering betyder optagelse i søgemaskinerne. Søgerobotterne fra søgemaskinerne (eks. Google, Yahoo eller Bing) kigger forbi din hjemmeside, webshop eller blog og læser og registrerer indholdet. Indholdet medtages i søgemaskinens søgeresultater. Først, når din hjemmeside, webshop, blog eller lignende er indekseret, vil den kunne findes i søgemaskinernes søgeresultater.

Indgående links:

Et indgående link til din hjemmeside er et link, som peger (linker) fra en anden hjemmeside til din hjemmeside. Jo flere indgående links, en hjemmeside kan få – specielt fra andre relevante hjemmesider – des bedre chancer har den pågældende hjemmeside for at blive synlig. Antallet af indgående links er en blandt flere faktorer, som Google benytter i sin udregning af den såkaldte Google PageRank.

Indhold:

Bruges til at beskrive al tekst, video, billeder og andre multimedier på en hjemmeside. Jo bedre og mere relevant  indholdet på hjemmesiden, webshoppen eller bloggen er, des bedre for de besøgende. Jo mere relevant dit sites indhold vurderes af søgemaskinerne, des højere vil det normalt rangere i søgeresultaterne. I SEO-branchen siges ofte “Content is king”. Sætningen kan fortolkes derhen, at uden originalt og relevant indhold vil et hvilket som helst medie sandsynligvis mislykkes på grund af manglende attraktivt indhold, alt andet lige.

Interne links:

Et internt link er et link på en hjemmeside, som peger (linker) på noget indhold eller en bestemt side på samme hjemmeside. Et eksempel på interne links er de menupunkter, som findes på hjemmesider, der peger andre sider på samme hjemmeside. Et internt link kan også være til et specifikt afsnit på samme side eller på en anden side. Sådanne links gør det muligt at springe i indhold på samme side. Her på denne side – SEO-ordbogen – er der også interne links. Nogle peger på andre sider på OnlineSynlighed.dk, mens andre peger på bestemte afsnit her på siden.


K

Keyword:

Keyword er et udtryk for de nøgleord, som fortæller søgemaskinerne noget om det indhold, der er på din side. Det er især vigtigt i forbindelse med webtekst, hvor god forståelse og kombination af søgeord kan betyde, at søgemaskinerne prioriterer dine tekster højere end dine konkurrenters.

Keyword density:

Søgeordstæthed eller nøgleordstæthed er den procentdel af gange et søgeord eller udtryk vises på en webside i forhold til det samlede antal ord på siden. I forbindelse med arbejdet med søgemaskineoptimering, benyttes søgeordstæthed som en af flere faktorer i vurderingen af websidens relevant for et bestemt søgeord eller sætning.

Keyword stuffing:

Keyword stuffing er en redaktionel fremgangsmåde, hvor der indsættes et stort antal søgeord i hjemmesiders indhold i forsøget på kunstigt at øge en sides placering i søgeresultaterne og generere mere trafik til webstedet.

Konvertering

Når SEO-fagfolk taler om, at en bestemt kampagne eller side konverterer godt, betyder det, at en pæn del af de besøgende, gør det, som man gerne vil have dem til, og som er formålet med siden. Er den en side, der skal lokke besøgende til at klikke på tilmelding til nyhedsbrev, er resultatet af en god konvertering lig med, at en god andel af de besøgende faktisk tilmelder sig nyhedsbrevet. En god konvertering på en webshops produktside vil typisk være lig med en relativ stor andel af besøgende bliver konverteret til køb. Et stort antal besøg på hjemmesiden eller i webshoppen er altså ikke det primære formål med søgemaskineoptimering. Målet er i sidste ende at få de besøgende konverteret til kunder, eller at foretage den handling som er formålet med siden. Det er derfor vigtigt følge besøgsstatistikken og løbende optimere for forbedret konverteringen af siden.

KPI:

KPI er en forkortelse for “Key Performance Indicator” og er et af et lille antal målepunkter, der repræsenterer udførelsen af en vigtig erhvervsmæssig virksomhed eller sundheden for en forretningsenhed. Begrebet “overskudsgrad” er en KPI for enhver salgsorganisation. For hjemmesider og webshops er der flere mulige KPI’er såsom daglige gennemsnitlige besøgende og afvisningsprocent (Bounce rate). Ikke alle organisationer og hjemmesider bruger de samme KPI’er.


L

Landing page:

I online markedsføring er en landing page (på dansk landingsside) en enkel webside, som fremkommer ved klik på et reklamelink eller et banner. Landingssiden viser normalt et direkte salgsbudskab, som er i naturlig forlængelse af teksten eller budskabet på det banner, man har klikket på. Landingssider benyttes ofte til links fra sociale medier, e-mail kampagner eller reklamekampagner i søgemaskinerne for at øge effekten af reklamen. Formålet med landingssiden er på en måde at konvertere en besøgende til en kunde.

Link:

Et link er en pegning på en hjemmeside adresse. Det kan sammenlignes med en anbefaling eller en person, der peger på hjemmesiden. Jo flere der peger et link, og derved anbefaler et besøg på en bestemt hjemmeside, des bedre for den pågældende hjemmesides synlighed i søgemaskinerne. Det fremmer hjemmesidens online synlighed. Der findes forskellige typer links, herunder interne links, indgående links og udgående links.

Link bait:

Link bait (eller linkbait) henviser til noget på en hjemmeside, der lokker andre til at linke fra andre hjemmesider, sociale medier, blogs og lignende. Link bait kan omfatte indhold, online-værktøjer, downloads eller noget andet, et andet websteds ejer kan finde tillokkende nok at linke til. Link bait er vigtigt, fordi de fleste søgemaskiner bruger backlinks som en vigtig ranking faktor.

Link building:

Et begreb som bruges til at beskrive en indsats, som har til hensigt at skaffe flere indgående links til en hjemmeside.

Link juice:

Link juice er et begreb, som bruges af mange SEO-fagfolk, og som omhandler den værdi et link giver til den hjemmeside, linket peger på. Mængden af “link juice”, altså den værdi som overføres til destinationen, afhænger blandt andet af mængden af “linkjuice,” kilde-hjemmesiden selv har. Den samlede værdi af “link juice” indgår som en faktor i forbindelse med udregning af Google PageRank.


M

Meta description:

Eller på dansk “meta beskrivelse” er et kort afsnit af tekst, som giver mulighed for at reklamere for sidens indhold til de, som søger via søgemaskinerne. Her kan du med en kort tekst fortælle præcist, hvad den angivne side har med hensyn til det de søger efter. Meta beskrivelsen bør indeholde et eller flere af de nøgleord, som din webside skal findes på og optimalt set være på mellem 150 – 160 tegn. Metabeskrivelsen bør være indbydende og opfordre den søgende til at besøge websiden. Meta beskrivelsen benyttes nogle gange af søgemaskinerne som den korte beskrivelse under titlen på søgeresultaterne.


N

Negativ SEO:

Negativ SEO er søgemaskineoptimering, som er lavet imod og ikke for et givent website. Negativ SEO har til formål at skade det pågældende websites placeringer i søgemaskinernes organiske søgeresultater.
Læs mere om negativ SEO her.

Negativt søgeord:

Negative søgeord er ord eller udtryk, som du inkluderer på din søgeordsliste i Google AdWords, og som forhindrer, at dine Google AdWords annoncer bliver vist ved søgninger på Google, som indeholder de pågældende ord eller udtryk.

Nofollow:

Nofollow er en attribut, som kan sættes på et link for at fortælle søgemaskinerne, at linket ikke skal have indflydelse på destinationens placering i deres indeks. Nofollow blev oprindeligt foreslået i 2005 af Googles Matt Cutts og Blogger Jason Shellen i et forsøg på at bekæmpe problemet med spam links i blogkommentarer. Google annoncerede i begyndelsen af 2005, at hyperlinks med rel=”nofollow” ikke ville påvirke PageRank for link-destinationen (der hvor linket peger hen). Søgemaskinerne Yahoo og Bing respekterer også dette attributs værdi. Nofollow sættes ofte på kommentarlinks i mange blogs. Benytter du betalte links på din hjemmeside, bør du sætte nofollow på linket. Det er ikke tilladt ifølge Googles retningslinjer at sælge links, som viderefører PageRank.

Noindex:

Noindex er et HTML-robots-metatag, der anmoder søgemaskinernes automatiske søgeroboter om ikke at indeksere den side, som har påhæftet det nævnte noindex metatag. I sidens HTML kildekode vil der ofte stå denne kode: <meta name=”robots” content=”noindex, follow”>
Det er også muligt at konkretisere anmodningen om noindex til en bestemt søgemaskines søgerobot. Det kunne eksempelvis være med denne kode:
<meta name=”googlebot” content=”noindex”> som beder Googles søgerobot om ikke at indeksere indholdet af siden.


O

Off-Page SEO:

Off-Page SEO er det modsatte en On-page SEO. Off-Page SEO er altså søgemaskineoptimering, som foretages udenfor selve hjemmesiden eller webshoppen. Eksempler herpå er indgående links fra sociale medier som Facebook, Twitter, Google+ og LinkedIn. Andre eksempler på ekstern søgeoptimering, er indlæg som gæsteblogger på andre hjemmesider, eller de såkaldte RSS feed m.m.

On-Page SEO:

On-Page SEO er kort fortalt den SEO eller søgemaskineoptimering, som foretages på selve hjemmesiden eller webshoppen. Det foregår altså på dit eget domæne.


P

PageRank:

PageRank er en link-analyse algoritme, som er opfundet hos Google, og som er opkaldt efter Google co-founder Larry Page. Begrebet PageRank benyttes til at beskrive en given hjemmesides autoritet og relevans. Kan i bedste fald give et fingerpeg om, hvor vidt søgemaskineoptimeringen går i den rigtige retning. Nogle kalder PageRank for en slags “popularitets score”.

Pagination:

Pagination betyder sidenummerering eller sideinddeling. Pagination opstår, når du deler en hjemmesides indhold ind i eksempelvis nummererede sider, så der ikke skal scrolles så meget, men i stedet klikkes “næste side” eller lignende.

Panda Update:

Panda Update er en opdatering til Googles algoritmer, som Google indførte i første halvdel af 2011. Der hersker en udbredt misforståelse om, at Google Panda er et selvstændigt program. Google Panda påvirker placeringen af et helt websted eller en specifik sektion i stedet for kun de enkelte sider på et websted. Du kan læse mere om Google Panda Update her.

Penguin Update:

Google Penguin er et navn for en Google algoritmeopdatering, der første gang blev lanceret den 24. april 2012. Opdateringen har til formål at reducere søgemaskineplaceringer for websites, der overtræder Googles guidelines ved at bruge kendte Black Hat SEO-teknikker, såsom keyword stuffing, cloaking og bevidst publicering af duplikeret indhold (Dublicate Content). Se mere om Google Penguin Update her.

PPC:

PPC er forkortelsen for det engelske udtryk Pay Per Click, eller på dansk “betal per klik”. Det er et udtryk for en type online reklame, eksempelvis Google AdWords, hvor man betaler per gang, besøgende klikker på reklamen. Med denne type afregning, er det i teorien ligegyldigt, hvor mange gange den pågældende reklame eller det købte banner vises. Der betales udelukkende for de gange, besøgende rent faktisk klikker på reklamen eller banneret.


R

Redirect:

En redirect er en videresending. Begrebet og teknikken benyttes til at sende besøgende og søgemaskinerne fra en adresse til en anden. Det sker ofte, når en hjemmeside er flytte fra et gammelt domæne til et nyt domæne. For at få de besøgende til at flytte med, kan webmasteren for den gamle hjemmeside sætte en redirect op, så besøgende, som lander på den gamle hjemmeside, bliver videresendt til den nye hjemmeside. Der findes midlertidige redirects, de såkaldte 302-redirects, og så findes der permanente redirects, som kaldes 301-redirects. Er en hjemmeside eller en underside flyttet permanent fra en adresse til en anden, bør der sættes en 301-redirect op, som sender de besøgende og søgemaskinerne til den nye adresse.

Reputation Management:

Også kaldet Online Reputation Management handler om at håndtere og kontrollere virksomhedens omdømme på internettet. Det gøres ved at påvirke, hvilke søgeresultater, potentielle kunder, samarbejdspartnere m.fl.  finder om virksomheden. Se mere om Online Reputation Management her.

RFQ:

Request For Quotation (RFQ) betyder “anmodning om tilbud”. Det er en standard forretningsmetode, hvis formål er at invitere leverandører til at byde på en specifik leverance i forbindelse med efterspørgsel af specifikke produkter eller tjenesteydelser. Online RFQ-tjenester giver mulighed for at indhente 3 tilbud fra mulige leverandører på løsning af en opgave eller levering af en ydelse. Eksempler på danske RFQ-tjenester på nettet er agera.dkjuf.dk og autobutler.dk.

RLSA:

RLSA står for “Remarketinglister til søgeannoncer”. Når man søsætter kampagner med Google AdWords, gør RLSA det nemmere at udføre præcis remarketing. RLSA er nogle lister med informationer fra ens hjemmeside, som Google kan hente, når man har et remarketing tag på sin side, som er koblet til ens AdWords-konto.

RLSA er de lister, som Google AdWords henter ud fra dataene på ens hjemmeside. Ens remarketing tag tillader Google at registrere brugernes adfærd på hjemmeside i forhold til det søgeord, de har brugt, samt deres vej rundt på internettet.

Listen bruges til at skabe præcise remarketing-annoncer, som ikke bare tager udgangspunkt i, at brugeren tidligere har besøgt siden, men også hvilke undersider, brugeren har kigget på, samt de hjemmesider, som brugeren har besøgt både umiddelbart før og efter. Er man dygtig til at sammensætte sine annonce ud fra ens RLSA’er, vil man få en tydeligt forbedret ROI.

RWD:

RWD er en forkortelse for Responsive Web Design. Responsive Web Design er responsiv webdesign. Det betyder, at hjemmesidens eller webshoppens design tilretter sig din skærms opløsning, så det stadig ser flot ud. Med et responsivt webdesign vil hjemmesiden eller webshoppen stadig se flot ud, uanset om du besøger den fra en lille smartphone/iPhone, en lidt større iPad eller tabletcomputer – eller om du tilgår siden fra en større computerskærm. Da en stigende andel af hjemmesiders og webshops besøgende kommer fra mobile enheder, vil det være afgørende for deres oplevelse og din virksomheds omsætning, at de besøgende kan finde rundt på siden fra deres iPhone, iPad eller anden mobil enhed.


S

SEA:

Forkortelse for Search Engine Advertising eller annoncering i søgemaskinerne. De fleste søgemaskiner viser annoncer ved siden af de organiske søgeresultater. De benyttede søgeord bestemmer, hvilke annoncer der vises. Annoncører betaler et typisk gebyr, hver gang nogen klikker på deres annonce (Pay Per Click), i modsætning til traditionel reklame, hvor de betaler for antallet af visninger. Google AdWords er et eksempel på Search Engine Advertising eller søgeordsannoncering om du vil. SEA vil oftest ingen indvirkning have i forhold placeringerne i de organiske søgeresultater.

SEM:

Forkortelse for Search Engine Marketing og er det engelske begreb for markedsføring via søgemaskine. Search Engine Marketing (SEM) anses i dag af mange for at være et synonym for Search Engine Advertising. Tidligere blev SEM opfattet som en fællesbetegnelse for forskellige teknikker til at opnå website trafik fra søgemaskinerne. Annoncering via Googles AdWords er et eksempel på SEM. Også Microsofts søgemaskine Bing tilbyder mulighed for SEM.

SEO:

Forkortelse for Search Engine Optimization og er det engelske begreb for søgemaskineoptimering. Bruges også flittigt på dansk. Søgemaskineoptimering (SEO) er processen med at forbedre synligheden af et websted eller en webside i søgemaskiner via “naturlige” søgeresultater, de såkaldte organiske eller algoritmiske søgeresultater.

SERP:

Står for Search Engine Results Page. Bruges til at beskrive den liste af resultater, du får præsenteret, når du foretager en søgning i en søgemaskine.

Sitelinks:

Sitelinks er links under selve søgeresultatet på eksempelvis Google. De fører hver især til en underside af det site, som er listet som søgeresultat. Her er et eksempel på sitelinks: Sitelinks

SMM:

SMM er den engelske forkortelse for Social Media Marketing. Det handler om markedsføring via sociale medier og sociale netværk som eksempelvis Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube og i en større og større udstrækning markedsføring på blogs og i fora.

Søgefrase:

En søgefrase er en frase bestående af mere end ét ord. Søger du på ét ord, søger du på et søgeord. Søger du på flere samtidige ord, søger du på en søgefrase. Eksempel på søgeord: “depotrum”. Eksempel på søgefrase: “billige depotrum” og “depotrum i Aarhus”.

Søgeord:

Søgeord er den danske betegnelse for det engelske fagudtryk “Keyword”.


T

Title tag:

Title tag er en websides titel. Den figurerer synligt to steder. I overskriften i søgeresultaterne og i din browsers overskriftbjælke. Titlen betyder rigtig meget for websidens placering i søgemaskinernes røgeresultater.

Top Heavy:

Søgemaskinealgoritmen “Top Heavy” blev lanceret af Google i januar måned 2012 som et middel til at forhindre websteder, der var “tunge i toppen” med annoncer fra at rangere godt i søgeresultaterne. “Top Heavy” opdateres regelmæssigt. Når “Top Heavy”-algoritmen opdateres, kan websteder, der har fjernet store annoncer i toppen, genvinde tabte placeringer. Hvis nye websteder anses for “top tung”, kan de blive ramt.

Typosquatting:

Typosquatting, også kaldet URL kapring, er en form for domænehamstring, som bygger på fejltagelser, som f.eks indtastningsfejl begået af internet-brugere, når de taster en hjemmesideadresse ind i deres web browser. Hvis en bruger ved et uheld indtaster en forkert hjemmesideadresse, kan de blive ledt til en alternativ hjemmeside, ejet af den som udøver typosquatting. Staver du forkert, når du skriver en hjemmesideadresse (URL), risikerer du således at blive udsat for typosquatting.


U

Udgående link:

Et udgående link er et link, som peger (linker) fra din hjemmeside og ud til en anden hjemmeside. Et eksempel på et udgående link, kunne være et link til en ekstern kilde eller reference til en artikel, som du har skrevet på din blog, hvis din blog ligger et andet sted. Det kan også være et link fra en webshop til producenten af en given vare – eller til samarbejdspartnere.

URL:

URL er en forkortelse for “Uniform Resource Locator”. Det er den globale adresse, som dokumenter og andre ressourcer kan have på internettet. I dansk tale bliver der ofte benyttet alternative betegnelser som eksempelvis internetadresse eller hjemmesideadresse.


W

White Hat SEO:

White Hat SEO er modsætningen til Black Hat SEO. White Hat SEO er søgemaskineoptimering, som holder sig inden for Googles guidelines, eller på dansk Googles retningslinjer for webmastere.   Hvis du har spørgsmål eller ord, du gerne vil have forklaret, så er du altid mere end velkommen til at kontakte os. Du kan finde vores kontaktoplysninger her.