En introduktion til Google Penguin

Penguin UpdateDu får ikke lov til at ligge på den lade side, hvis du er webmaster. Det skal Google nok sørge for. Den påstand blev ikke mindre sand, da Google for nyligt lancerede en gennemgribende opdatering af den søgealgoritme, som søgemaskinen bruger. Opdateringen blev døbt Google Penguin, og den affødte – som det altid er tilfældet, når Google rører på sig – bekymrede miner rundt om i verden.

I denne artikel får du mere at vide om Googles Penguin-update. Du kan også blive klogere på, hvordan du finder ud af, om dine hjemmesider er blevet ramt af opdateringen. Og hvad du i så fald skal gøre ved det. Afslutningsvis får du også et par gode råd med på vejen, så du kan undgå at blive ramt af pingvinen, hvis du ikke er blevet det endnu.

Det skal du vide om Google Penguin

Der er som regel et gennemgående tema, når Google lancerer en ny opdatering. I forbindelse med Google Penguin Update trækker Google en tydelig linje mellem gode og dårlige links. Men før vi skriver mere om de konsekvenser, Google Penguin har medført, er der lige nogle ting, vi skal have på plads.

Hvis Ekstra Bladet skriver en artikel om fiskeolie og linker til din hjemmeside om fiskeolie, vil Google opfatte det som et tegn på, at din hjemmeside indeholder relevante, troværdige og præcise informationer om fiskeolie. Det er den værdi, som Google har valgt at tillægge et link.

Det er der selvfølgelig smarte markedsføringsfolk, der har forstået, og det har skabt en massiv industri af falske links, der skal forsøge at skabe en illusion af troværdighed omkring en given side. Og det vil Google ikke finde sig i. Derfor har Google nu opdateret sin søgealgoritme, så det fremover bliver sværere at manipulere med en sides placeringer på givne søgeord i søgeresultaterne.

Hvis vi skal opsummere ovenstående, så er det blevet meget sværere at være webmaster, hvis du har arbejdet meget med at skabe indgående links, der ikke er reelle, og som virker maskinskabte. Det kan være svært at gå baglæns, når man laver linkbuilding, men det er måske værd at overveje, hvis du har mistet masser af trafik, siden Google Penguin blev lanceret. I næste afsnit kan du blive lidt klogere på, hvordan du skal forholde dig fremadrettet.

Sådan kommer du Google Penguin i forkøbet

Der er heldigvis ting, du kan gøre, hvis du vil undgå at blive ramt af Google Penguin. Eller i hvert fald begrænse den skade, Google Penguin kan påføre dine hjemmesider. Det første råd handler om ankertekster. Du er nødt til at sørge for, at dine ankertekster er varierede. Det nytter med andre ord ikke noget at bruge den samme ankertekst hundrede gange på hundrede forskellige sider, selvom det unægteligt er en lettere løsning.

Dernæst skal du overveje, hvilke sider du ønsker links fra. Generelt kan man sige, at alle de gode links som regel kræver hårdt arbejde, men det kan altså godt betale sig i længden. Så behøver du nemlig ikke bekymre dig i samme grad, når Google lancerer en ny opdatering opkaldt efter et andet eksotisk dyr.

Google Penguin Update er i virkeligheden udtryk for, at Google vil tilbage til en tilstand, hvor et link rent faktisk betyder noget. Hvor et link rent faktisk er udtryk for, at ét menneske synes, at et andet menneskes hjemmeside indeholder brugbare informationer. Det betyder, at du i fremtiden er nødt til at være endnu mere omhyggelig med din linkbuilding, så resultatet bliver, at din hjemmeside får en naturlig og troværdig linkprofil.

Din genvej til online synlighed

Navn*
Virksomhed*
E-mail*
Tlf. nummer*

Din besked

Jeg accepterer, at mine data gemmes i overensstemmelse med OnlineSynlighed.dk's privatlivspolitik.
Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage.

John Nielsen

Direktør i OnlineSynlighed.dk og teknisk funderet SEO specialist. Til dagligt rådgiver John virksomheder i hele landet vedrørende forretningsorienteret digital strategi og eksekvering af værdiskabende online synlighed. John er desuden etisk hacker og ekspert i online reputation management.