Brug intern linkbuilding på den rigtige måde

Hvis du gik og troede, at kunsten med SEO og linkbuilding for længst var holdt op med at virke, kan du roligt tro om igen. Selvom det ikke længere er de samme taktikker der bruges som tidligere, er SEO links stadig afgørende for, hvilken placering du får i søgeresultaterne.

Uden nogle former for links, har Google svært ved at indeksere dig i søgeresultaterne, og det gør det umuligt at blive vist for dine kunder. Derfor er linkbuilding en meget afgørende faktor for din virksomheds rangering og værdi ift. dine kunder. Jo højere oppe i søgeresultaterne du ligger, jo større chance er der for, at dine kunder finder vej ind på din side. Har du tilmed også en rigtig god hjemmeside med relevant og brugbart indhold, så kan du godt forvente at din virksomheds synlighed øges markant.

I denne artikel fokuserer vi på intern linkbuilding, hvorfor det er vigtigt og hvad det kan gøre for din virksomhed.

  1. 3 grunde til, at interne links er vigtigt
    1. Google kan detektere nyt indhold gennem interne links
    2. Interne links giver højere rangering
    3. Nemmere navigation = øget konvertering
  2. Skriv relevant og unikt indhold
  3. Sådan laver du linkbuilding 
    1. Start med at finde frem til de sider, der har størst værdi/autoritet
    2. Begynd at lave interne links
  4. Opsummering

3 grunde til, at interne links er vigtigt

Linkbuilding er afgørende for, hvordan du rangerer i Googles resultater. Og vi vil vel alle sammen gerne ligge så højt som muligt, ikke? Det kan linkbuilding hjælpe dig med. Med korrekt linkbuilding, kan din hjemmeside ryge i toppen af søgeresultaterne.

1.      Google kan detektere nyt indhold gennem interne links

Din hjemmeside crawles igennem af Google, for at søgemaskinen ved, hvilke sider du har på din hjemmeside, og hvad de omhandler. Men indimellem kan det ske, at du måske ikke er tilfreds med indholdet på hjemmesiden, og derfor ændrer du teksten eller laver en ny side med nyt indhold. Selvom Google ved, at du måske har en produktside eller en om-os side, er det ikke sikkert den lige finder ud af med det samme, at du har ændret dine tekster eller publiceret en nye underside. Derfor skal du benytte dig af interne links i dit indhold. Når du laver interne links til en anden af dine, måske nye sider, så vil Google se, at denne side er ny og dermed kan indeksere denne hurtigere.

2.      Interne links giver højere rangering

Når du har interne links på din hjemmeside, enten i navigationen eller via content, giver du søgemaskinerne en mulighed for at se, at din side med det specifikke emne er vigtig. Dermed bliver din side med det aktuelle emne også rangeret højere i søgeresultaterne. En højere placering gør dig mere tilgængelig for kunderne, og der er større chance for, at de går ind på din side fremfor konkurrentens, især hvis du ligger højest.

3.      Nemmere navigation = øget konvertering og salg

De fleste virksomheder ønsker at fastholde sine kunder på hjemmesiden. Når dine kunder er på din hjemmeside i længere tid og gerne hopper til flere af dine undersider, betyder det, at kunderne har fundet din hjemmeside og dens indhold relevant. Det medfører meget ofte øget konvertering og salg. Her kan du med fordel drage nytte af intern linkbuilding. Godt og originalt indhold som linker til andre undersider af din hjemmeside, gør det nemlig meget lettere for dine kunder at navigere rundt på din hjemmeside, når de indholdsmæssigt vigtigste links bliver serveret for dem på et sølvfad på din hjemmeside. Med andre ord, så behøver de ikke lede længe efter den information de ønsker, og du får dermed en lavere bouncerate, fordi dine brugere engagerer sig med dit indhold.

Skriv relevant og unikt indhold

Første step mod at lave intern linkbuilding er at lave en masse godt og relevant indhold for dine kunder. Det gør du ved at skrive en god og fyldig tekst om det aktuelle emne på hjemmesiden/undersiden. Hvis du vil læse mere om, hvordan du skriver gode og søgeoptimerede tekster, kan du læse vores artikel om dette her.

Det vigtigste er at have målgruppen, altså din kunde, i tankerne, når du skriver. Er det, du har tænkt dig at skrive, noget dine kunder er interesseret i? Hvis ja, så få det fortalt på en spændende og interessant måde, der fanger læseren og fastholder dem i teksten. En god og catchy overskrift med tilhørende billede og intro, kan give læseren en smagsprøve på, hvad det er, du vil fortælle.

Husk endelig på at lave og skrive dit eget indhold, og altså ikke kopiere tekster fra dine konkurrenter eller andre sider. Det er et kæmpe no-go for dig og din SEO.

Når du har skrevet en god, og helst søgeoptimeret tekst, indeholdende relevante søgeord, kan du gå i gang med at lave interne links, der giver dig værdi.

Sådan laver du linkbuilding

Det er vigtigt at have tålmodighed, når du laver linkbuilding, da effekten først vil vise sig efter nogle måneders tid, og fortsat vil stige efter flere måneder. Linkbuilding er derfor ikke noget, der sker over en enkelt nat, så hvis du ønsker hurtige resultater nu og her, bør du i stedet overveje en Google Ads annonce. Det er dog de færreste der har råd til denne løsning på lang sigt, og derfor får du her en kort guide til, hvordan du laver korrekt og god intern linkbuilding anno 2021.

1.      Start med at finde frem til de sider, der har størst værdi/autoritet

Som seriøs virksomhed har du nok en eller anden idé om, hvilke sider af din hjemmeside som er mest besøgte, eller som har en høj placering i Googles søgeresultater. Det er dem, du bør starte på med at lave din interne linkbuilding til. De sider, som du ved har betydning for jeres kunder og for jeres omsætning. Brug evt. Google Analytics til at se statistikker for din hjemmeside.

Når du har fundet frem til de sider, der er mest besøgt, kan du begynde at linke til disse populære sider på de sider, som har begrænset værdi/trafik. Et link til en meget besøgt side, giver din anden side rigtig stor værdi. Husk dog på kun at lave et par enkelte interne links, og altså ikke fylde hele din tekst ud med links. Sørg også for, at linkene er relevante ift. emnet. Du får ikke nogen værdi ud af at have en side om sofaer med links til din side om spiseborde. Linkene skal have en relevans til hinanden.

Når du har linket dine undersider til dine mest besøgte sider, kan du begynde at gøre det omvendt. Gå ind på de besøgte sider og link til nogle af de sider, der mangler trafik. På den måde får du skabt mere værdi til brugeren.

Når vi snakker antal af links, er der ikke noget endegyldigt svar. Det afhænger nemlig rigtig meget om længden og indholdet af din tekst, samt hvor mange sider, du har, der er relevante at linke til. Gå efter 2-3 interne links pr. tekst; en i introen, en i midterafsnittet og et i afslutningen. Vær opmærksom på, at mange links ikke er for det bedre, og det er altid bedst at have et link for lidt en et for meget.

Opsummering

Nu hvor du ved, hvorfor det er så vigtigt med den interne linkbuilding på din hjemmeside, er det blot at komme i gang. Du har garanteret en masse indhold på din hjemmeside, som du nemt kan gå i gang med at optimere, så du får nogle interne links på siderne. Det vil give dine besøgende langt større mulighed for at forblive på din side, fordi du giver dem den rette information, de leder efter, og det giver point i Googles søgeresultater. Er du i tvivl om, hvordan linkbuilding kan gavne dig og din virksomhed, eller ønsker du hjælp til at komme i gang, kan du altid tage kontakt til os gennem nedenstående kontaktformular eller ringe til os på tlf. 70 13 63 23. Så tager vi en snak om, hvordan du får mest ud af linkbuilding.

 

Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage

Maria Røser