Content Marketing tips: Sådan planlægger og skriver du godt indhold
Content Marketing handler blandt andet om at lave målrettet og relevant indhold. Det kan blandt andet både være billeder, videomarkedsføring, podcasts og tekst. I dette blogindlæg vil vi sætte fokus på tekstforfatning og give dig tips til, hvordan du opnår succes med at lave gode tekster til din Content Marketing.
Vi har i en tidligere artikel skrevet om blogging, og hvordan du kommer i gang med at lave og skrive blogindlæg. I denne artikel vil vi i stedet sætte fokus på tekstforfatning som helhed. Tekstforfatning spiller en væsentlig rolle inden for Content Marketing. Det skyldes, at du med gode tekster, der engagerer og vækker opmærksomhed hos din målgruppe, kan øge din virksomheds synlighed på tværs af forskellige kanaler og samtidig tiltrække flere besøgende og potentielle kunder.
Herunder giver vi dig derfor gode tips til, hvordan du kommer i gang med at lave godt tekstindhold i flere forskellige formater, der kan hjælpe dig med at få en succesfuld Content Marketing.
Lav et grundigt forarbejde
Godt indhold kræver grundig research. Inden du overhovedet går i gang med at planlægge og eksekvere på dit planlagte tekstindhold, er første trin derfor at lave research.
Udarbejd Personas
Her skal du som det første i gang med at undersøge, hvem din målgruppe er. For at kunne lave indhold, der hele tiden er relevant og interessant for din målgruppe, uanset hvor de befinder sig på købsrejsen, skal du vide, hvem din præcise målgruppe er. Til dette kan du udarbejde en eller flere Personas, som er fiktive kunder, der fungerer som repræsentanter for din virksomheds målgruppe. Læs mere om, hvordan du udarbejder dine Personas her.
Undersøg søgeord
Efter du har udarbejdet dine Personas, skal du til at undersøge, hvilke søgeord du skal bruge i dit indhold. SEO er en vigtig del i din Content Marketing, da det hjælper dig med at blive mere synlig i søgeresultaterne. Uanset om du laver indhold til din hjemmeside eller dine sociale medier, er det derfor vigtigt, at du bruger søgeord, der er relevante for din virksomhed.
Den bedste vej til at finde frem til, hvilke søgeord du skal bruge er gennem en søgeordsanalyse. Vi anbefaler Ahrefs som værktøj til at lave søgeordsanalyse. Her kan du indtaste et søgeord, der relaterer sig til et af dine produkter eller ydelser og få en lang liste over relaterede søgeord, som kan være relevante for dig at bruge i dine tekster. Her kan du desuden både se søgevolumen og konkurrence på søgeordene, der kan hjælpe dig med at vurdere, hvorvidt du skal vælge at gå efter at blive synlig på dine udvalgte søgeord. Lav en liste med alle de søgeord du gerne vil være synlig på, og som du vurderer dine Personas søger efter.
Lav en content strategi
Når du har lavet dine Personas og undersøgt, hvilke søgeord du gerne vil blive fundet på, skal du i gang med at lave en content strategi. I din content strategi skal du skrive, hvilken type content du skal lave, hvilke kanaler du skal lave content til, og hvor ofte du skal udgive nyt content.
Når du udarbejder din content strategi er det vigtigt, at du overvejer, hvilke tekstformater og kanaler, du med størst sandsynlighed vil kunne nå dine Personas igennem og lave en strategi for udarbejdelsen af dit content på baggrund af dette.
Planlæg din content indsats
Efter du har lavet research og undersøgt dine Personas og søgeord samt lavet en content strategi, skal du i gang med planlægningen af din content indsats.
Lav en content publiceringsplan
For at holde styr på, hvilket indhold du skal udgive hvornår, kan det være en god idé at lave en publiceringsplan. Brug en kalender eller lav din egen content publiceringsplan, hvor du skriver, hvad der skal publiceres, hvornår det skal publiceres, og hvor det skal publiceres. Planlæg din content indsats 1-2 måneder frem, så du ved, hvad du skal lave af content det næste stykke tid.
På den måde kan du skabe et større overblik over dit indhold og planlægge på forhånd, hvad skal skrives om til de forskellige kanaler. Det gør det nemmere for dig, når du skal i gang med skriveprocessen, at du har et emne og nogle stikord at gå ud fra.
Med en publiceringsplan kan du dermed sørge for, at der regelmæssigt bliver publiceret indhold på de forskellige kanaler, der kan tiltrække nye kunder. Hvis I er flere om at lave indhold til virksomheden, kan det desuden være en god idé at skrive, hvem der er ansvarlig for, at hver opgave bliver klaret.
Content tips: Kom i gang med at skrive godt content
Du er nu kommet til den del af processen, hvor du skal i gang med at skrive og lave godt indhold. Godt indhold er indhold, som både engagerer dine Personas, skaber trafik, og konverterer dine besøgende til kunder.
Kort sagt kan man sige, at godt content skal:
- Have et klart mål
- Gøre brug af Call to action
- Være grammatisk og sprogligt korrekt
- Indeholde visuelle virkemidler
Herunder har vi samlet og beskrevet en række andre tips til, som kan være gode at huske, når du skal lave godt content til dine forskellige markedsføringskanaler.
Find det rette emne og den rette vinkel
Når du skal lave content, er det vigtigt, at du både finder et emne og anlægger en vinkel på emnet, som er interessant og relevant for dine Personas. Her bør du så vidt muligt undgå at skrive om noget, som alle andre også skriver om, men i stedet forsøge at anlægge en ny vinkel, der gør, at dit indhold skiller sig ud fra mængden.
Overvej, hvad der vil skabe værdi for dine Personas og søg inspiration hos konkurrenter, i Google og på branchespecifikke blogs for at finde det rette emne og den rette vinkel, der vil kunne give værdi hos din målgruppe og samtidig differentiere dig fra dine konkurrenter.
Overvej at bruge storytelling
Storytelling er en vigtig kommunikationsmetode i Content Marketing, og er et rigtig godt virkemiddel, når du ønsker at motivere dine potentielle kunder til at købe hos dig, uden at du skal i gang med en stor salgstale.
Storytelling handler om at fortælle historier til dine Personas. Brug storytelling til for eksempel at fortælle din kernehistorie bag dit brand, historien bag de produkter du sælger eller til at fortælle forskellige casestories, hvor dine produkter/ydelser spiller en central rolle.
Storytelling virker inspirerende, engagerende og troværdighedsskabende og kan motivere dine potentielle kunder til at handle hos dig. Vær dog opmærksom på, at ikke alle tekster behøver at indeholde storytelling. Du kan sagtens give dine besøgende værdi i et blogindlæg uden at fortælle en historie. Du kan læse meget mere om storytelling i en af vores tidligere artikler her.
Brug fakta og undersøgelser
Det kan mange gange være fordelagtigt at benytte storytelling i dit indhold og fortælle historier, der taler til din målgruppes patos. Andre gange kan det dog være mere hensigtsmæssigt at gøre brug af logos og benytte data, statistikker og undersøgelser til at underbygge dine argumenter i dit content.
Når dit indhold læner sig op ad fakta, fremstår det mere troværdigt. I mange tilfælde kan statistikker og tal desuden være nemmere for dine potentielle kunder at forholde sig til. Det kan derfor også være en fordel at benytte faktuelle undersøgelser og statistikker, når du skal have din pointe igennem.
Optimér og genudgiv eksisterende content
Du behøver ikke altid at opfinde den dybe tallerken. Mange gange kan det være en rigtig fin idé at optimere gammelt indhold, som efterfølgende genudgives. Du kan også vælge at lave en fortsættelse af en ældre artikel, som måske har genereret meget trafik, og på den måde gøre dit eksisterende indhold relevant igen.
Særligt, hvis du i forvejen har meget content på dit website, kan du med fordel vælge at optimere på dit eksisterende content, sådan at det fortsat er relevant og tidssvarende og fortsat rangerer godt i søgeresultaterne.
Tænk over formatet og kanalen
Langt og teksttungt indhold er ikke særligt velegnet i opslag på sociale medier som Instagram og Facebook, hvis du ønsker at tiltrække opmærksomhed og engagere din målgruppe. Omvendt er et blogindlæg på 10 linjer heller ikke særlig hensigtsmæssig, hvis du ønsker at skabe øget synlighed og trafik fra søgeresultaterne. Når du laver content, er det derfor vigtigt, at du benytter et passende format til den specifikke kanal.
Samtidig bør du også være opmærksom på, at det er meget forskelligt, hvad der virker og skaber konverteringer i de forskellige formater og på de forskellige kanaler. På de sociale medier kan korte tekster sammen med et billede eller en video være med til at skabe stort engagement hos dine potentielle kunder, mens fængende, SEO-optimerede headings og informationsrigt indhold er vigtigt i et blogindlæg.
Mål på din content indsats
Du kan lave nok så meget kvalitetscontent til dine forskellige kanaler, men hvis ikke dit content hjælper dig med at nå dine mål og giver dig mere trafik, flere reaktioner eller flere kundeemner, bør du genoverveje din content strategi.
Mange vil typisk have forskellige mål for forskellige typer af content, men i sidste ende handler det om, at dit content skal styrke din forretning og give dig flere konverterende besøgende. Dette kan du kun finde ud af om det gør ved at måle på din content indsats.
Sørg derfor for hele tiden at bruge din data til at måle på din content indsats. På den måde kan du løbende følge med i, hvorvidt dit indhold skaber resultater og giver dig konverteringer, eller om du skal foretage nogle justeringer.
Skal du outsource din Content Marketing?
Det kræver en del tid, planlægning og gode skriveegenskaber at lave godt content, der skaber gode resultater. Nogle virksomheder har måske ikke tiden eller de nødvendige kompetencer inhouse til at kunne lave godt indhold, der tiltrækker opmærksomhed. Det kan derfor også være en god idé at overveje om, man skal outsource sin Content Marketing.
Vælger du at outsource din Content Marketing til et bureau, der er specialister i tekstforfatning, kan du få godt indhold, når du har brug det. Samtidig kan du være sikker på, at kvaliteten er høj, fordi det bliver lavet af specialister, der kan vinkle og målrette teksten, så den både matcher din virksomheds brand og målretter sig til dine Personas. Outsourcing kræver dog, at du har en samarbejdspartner, som du har tillid til, og som kan levere tekster, der lever op til dine forventninger.
Hos OnlineSynlighed.dk er vi eksperter i Content Marketing og tekstforfatning, og er desuden meget bevidste om, at det du får leveret, lever op til de forventninger du har. Vil du høre mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med godt indhold, er du velkommen til at kontakt os på 70 13 63 23 eller ved at udfylde nedenstående kontaktformular.
- Undgår dine e-mails spammappen? Tjek det gratis! - 14. juni 2024
- Undgå disse Meta tag fejl og forbedr din SEO og klikrate - 6. februar 2024
- Laver du også disse 9 fejl i din e-mail marketing? - 28. august 2023
DK-31929407