Blogging: Sådan kommer du i gang med at lave blogindlæg

Blogging

En af de mest populære typer Content Marketing er blogging. Både B2B og B2C virksomheder benytter sig i høj grad af denne type Content Marketing til at tiltrække flere leads, og det er der flere gode grunde til.

For det første er en blog med til at gøre dit website mere synligt i søgeresultaterne. For det andet er blogging godt til at skabe øget trafik til hjemmesiden, og for det tredje er blogindlæg gode til at give information og relevant viden til dine besøgende.

I denne artikel guider vi dig til, hvordan du kommer i gang med en forretningsmæssig blog og skriver interessante artikler, der både vinder i Google og hos dine besøgende.

Vi vil komme ind på følgende:

Hvad skal et godt blogindlæg kunne

Et godt blogindlæg opstår ikke udelukkende ved, at du sætter dig ved tasterne og begynder at skrive. Et godt blogindlæg skal både skabe konsistent organisk trafik og give værdi og viden til dine besøgende. Konsistent organisk trafik opnår du ved at få dit blogindlæg til at rangere højt i Googles søgeresultater på søgeord, som er relevante for din virksomhed at blive fundet på. Som vi har skrevet om i et tidligere blogindlæg, kræver det dog både, at du laver kvalitetsindhold af en vis længde og samtidig medtager søgeord i blogindlægget, som du ønsker at blive fundet på.

Blogindlæg kan også skabe trafik og give dig flere besøgende ind på siden fra deling via de sociale medier. Oftest sker der dog det, at blogindlægget kun opnår øget trafik i det øjeblik det bliver delt, hvorefter trafikken bliver dalende. Det er derfor afgørende at få organisk trafik ind på blogindlægget fra søgeresultaterne.

Organisk trafik fra søgeresultaterne får du som nævnt blandt andet ved at levere kvalitetsindhold til dine besøgende, så de får lyst til at besøge din blog igen og igen. Kvalitetsindhold er indhold, der er relevant og skaber værdi hos dine besøgende. Når dine potentielle kunder søger efter et emne eller et problem, skal din blog dukke frem med information og løsningen på deres problem. Når din blog dækker dine besøgendes behov, skaber det værdi, og det er både noget der tiltrækker trafik og skaber større tillid til din virksomhed og dit brand hos dine besøgende.

formaalet-med-en-blog

Sådan skriver du et godt blogindlæg

For at kunne lave et succesfuldt blogindlæg kræver det både grundig research, brugbare SEO-værktøjer og gode skriveegenskaber. Herunder giver vi dig tips til, hvordan du skriver et godt og succesfuldt blogindlæg.

Find et relevant emne

Det første du skal gøre, når du vil i gang med blogging er at finde på et emne at skrive om. Mange begår den første fejl allerede her og vælger et emne, som ikke er interessant eller relevant for målgruppen, eller som ikke har en særlig høj søgevolumen og derfor ikke genererer særligt meget trafik.

Her er det derfor vigtigt, at du tager udgangspunkt i din målgruppe og prøver at finde frem til et emne, der kunne være relevant for dem. Har du allerede nogle idéer til emner, der kunne være interessant at skrive om, kan du i Ahrefs indtaste søgeordet i ”Keywords explorer” og klikke på ”Questions” eller ”Phrase match”:

Ahrefs-soegning

Her får du listet en række søgefraser, som du kan bruge som inspiration til dit emne. Du kan desuden både se søgevolumen og konkurrence på søgefrasen.

Hvis ikke du har nogle idéer, kan det være en idé at søge inspiration hos konkurrenter, på branchespecifikke blogs eller bare i Google. Når du har fundet et emne, kan du eventuelt undersøge, hvor relevant og interessant emnet er ved at kigge på emnets popularitet i Google trends. Jo højere popularitet jo bedre. Husk herefter at tjekke i Ahrefs om dit emne har tilstrækkeligt med månedlige søgninger, så du sikrer dig, at du også får organisk trafik ind på dit blogindlæg.

I Ahrefs kan du desuden finde relaterede søgeord, som kan være relevante at bruge i dit blogindlæg, og som kan øge sandsynligheden for, at du bliver vist på dit primære og relaterede søgeord, som Googles brugere søger på.

Skriv dit blogindlæg til dine Personas

Nu skal du i gang med at skrive dit blogindlæg. Det kan du gøre ved at skrive ned, hvilke underemner du ønsker at afdække i dit blogindlæg. Hvis du for eksempel vælger, at dit overordnet emne skal være: ”Hvordan man kommer i gang med blogging”, kunne et af dine underemner være: ”Hvad er blogging?”. Lav en liste med underemner, som du ønsker at komme ind på i din artikel. Når du har fundet alle underemner, kan du give disse en overskrift og så småt gå i gang med at skrive på dem.

Når du skriver dit blogindlæg er det vigtigt, at du hele tiden indtænker dine Personas og så vidt muligt målretter din artikel til dem. Det kan du blandt andet gøre ved at skrive i et sprog og med en tone, som du vurderer, passer til lige præcis din målgruppe.

Hvis du for eksempel skriver til en målgruppe, som allerede har en viden inden for det område du skriver om, behøver du ikke bruge tid på at forklare begreber, men kan med fordel skrive i et teknisk sprog og bruge branchespecifikke ord. Hvis din målgruppe derimod ikke har nogen viden eller kendskab til det emne du skriver om, bør du holde tonen så neutralt som muligt, skrive i et hverdagssprog og undgå at bruge fagudtryk, som du ikke videre forklarer. Vi har tidligere skrevet en artikel om, hvordan du finder og målretter dine tekster til dine Personas, som du kan finde mere inspiration i her.

Når du skriver dit blogindlæg, er det desuden vigtigt, at du medtager alle de søgeord, der er relevante for dig at blive fundet på i forbindelse med emnet. Sørg dog for ikke at overforbrug søgeordene, men skriv i stedet teksten, så dine Personas forstår den.

Maalgruppe-til-blogindlaeg

Læs korrektur og få feedback

Efter første udkast er det en god idé lige at læse dit blogindlæg igennem for at sikre dig, at det du har skrevet rent faktisk giver mening. Her bør du også læse korrektur for at sikre, at der ikke er nogle stavefejl eller fejl i tegnsætningen.

Når du mener, at dit blogindlæg er, som det skal være, kan det være en god idé at få et par andre øjne på din artikel. Her kan du eventuelt få feedback fra en kollega eller en professionel tekstforfatter, som kan kigge dit blogindlæg igennem for fejl og mangler.

Når du har fået feedback, skal du tilrette de sidste rettelser. Derefter kan du eventuelt finde et par relevante billeder, der passer til blogindlægget. Når dit blogindlæg indeholder billeder kan det nemlig gøre hele læseoplevelsen bedre.

Lav teknisk optimering

Inden du publicerer dit blogindlæg, er det vigtigt, at du husker at lave teknisk optimering. En SEO teknisk optimering af dit blogindlæg er afgørende for, at dit blogindlæg bliver synligt i søgeresultaterne. Det er dermed også afgørende for, at du opnår øget trafik til dit blogindlæg gennem søgeresultaterne.

Headings

Det første du skal gøre er at lave dine overskrifter (headings) til H1, H2 og H3. Dette fortæller Google, hvilke overskrifter der er de primære, sekundære og tertiære, og hjælper dermed med at skabe et hierarki i overskrifterne i dit blogindlæg.

Hvis du bruger WordPress, kan du markere dine overskrifter inde i tekst editoren for blogindlægget og vælge, hvorvidt de skal være H2, H3 eller H4 alt efter, hvor vigtige overskrifterne er. Det ser således ud:

Headings

Din primære overskrift, som er det overordnede emne på dit blogindlæg skal altid være H1, hvor de følgende overskrifter kan være enten H2, H3 eller H4. I dette blogindlæg ser vores heading-struktur således ud:

  • Header 1: Blogging: Sådan kommer du i gang med at lave blogindlæg
    • Header 2: Hvad skal et godt blogindlæg kunne
    • Header 2: Sådan skriver du et godt blogindlæg
      • Header 3: Find et relevant emne
      • Header 3: Skriv dit blogindlæg til dine Personas
      • Header 3: Læs korrektur og få feedback
      • Header 3: Lav teknisk optimering
        • Header 4: Headings
        • Header 4: Yoast SEO
      • Header 2: Forretningsmæssige fordele ved en blog – derfor skal du skrive blogindlæg
      • Header 2: Få skarpe tekster og beskyttet indhold

Den primære og vigtigste header skal dermed være først, hvor de efterfølgende headers prioriteres ud fra, hvor vigtige de er. Her er det en god idé at huske at få de vigtigste søgeord, som du ønsker at blive fundet på, i dine primære og sekundære headings.

Yoast SEO

Når du har fået styr på dine headings, skal du i gang med Yoast SEO. Yoast SEO er din SEO-titel og metabeskrivelse, som du finder nedenunder tekst editoren for blogindlægget i WordPress. Din SEO-titel vil i de fleste tilfælde være din H1’er, men du kan vælge at lave den om.

Da din SEO-titel er en af de vigtigste ranking faktorer og dermed afgørende for, om du rangerer i Google, er det særligt vigtigt, at du sørger for, at din SEO-titel indeholder de vigtigste søgeord du gerne vil findes på. Ved at vælge en søgeordsbaseret titel med et søgeord, er der større sandsynlighed for, at din målgruppe får vist din side i søgeresultaterne.

Din metabeskrivelse er den tekst, der står under din SEO-titel i søgeresultaterne. Din metabeskrivelse er en indirekte ranking faktor. Det vil sige, at den kan være afgørende for, hvorvidt brugerne vælger at klikke sig ind på din side, hvilket i sidste ende kan få indflydelse på din CTR og dermed også din rangering i søgeresultaterne. Det er derfor vigtigt, at din metabeskrivelse er relevant og indeholder call-to-action.

Det er desuden en god idé også at bruge dine vigtigste søgeord i din metabeskrivelse. Dermed er du sikret, at din metabeskrivelse bliver vist, når en bruger søger efter et bestemt søgeord eller søgefrase, som optræder i din metabeskrivelse. Hvis ikke den gør det, vil Google selv lave en relevant tekst ud fra dit indhold.

Det er dermed vigtigt, at du husker at lave din SEO-titel og metabeskrivelse med dine vigtigste søgeord. Hvis ikke du har udfyldt din metabeskrivelse, eller din SEO-titel ikke indeholder det søgeord, der bliver søgt efter, kan du nemlig risikere ikke at blive fundet.

Herefter er du klar til at publicere dit blogindlæg!

Teknisk-SEO

Forretningsmæssige fordele ved en blog – derfor skal du skrive blogindlæg

Blogging er en af de billigste former for markedsføring, da det ikke kræver en særlig stor økonomi at komme i gang. Til gengæld kan en blog skabe værdi for dig mange år frem. I modsætning til annoncering, udløber din blog ikke, men vil altid være der til at skabe værdi for dine besøgende. Jo mere indhold du fylder på din blog, jo mere værdi vil den desuden kunne skabe, og hvis du skriver om emner, der bliver ved med at have en høj relevans, vil din blog også kunne skabe værdi for dig mange år frem i tiden.

Hvis du jævnligt publicerer artikler, der både er informative, velskrevet og relevante i forhold til din målgruppe, vil du dermed bedre kunne engagere dine potentielle kunder og skabe øget interesse for dine produkter hos dine besøgende. En blog vil samtidig kunne hjælpe dig med at tiltrække flere besøgende, få øget synlighed, øget online trafik, flere konverterende besøgende samt hjælpe dig med at differentiere din virksomhed overfor dine konkurrenter.

Der er dermed rigtig mange forretningsmæssige fordele ved en blog, og i modsætning til mange andre typer markedsføring vil blogging og andre typer Content Marketing blive ved med at give dig fordele og skabe værdi for dig mange år frem. Det kræver dog som nævnt, at du skriver om noget, som din målgruppe og dine besøgende har lyst til at vide mere om, og som dermed skaber værdi for dem.

Få skarpe tekster og beskyttet indhold

Er du ikke selv en haj til at skrive, eller har du bare ikke tiden til at lægge en masse arbejde i at lave godt content til din blog, kan vi hjælpe dig. Hos OnlineSynlighed.dk har vi stor erfaring med ghostwriting for andre virksomheder og kan derfor levere skarpe, målrettede tekster, der vinder både i Google og hos dine besøgende.

Gennem vores samarbejdspartner UlovligKopiering.dk tilbyder vi desuden gratis beskyttelse af dit website, så du er sikret mod ulovlig kopiering af dit indhold. Vi oplever i stigende grad at godt indhold bliver kopieret, og det er rigtig ærgerligt, når man har brugt en masse tid og penge på at få lækkert indhold til sin hjemmeside.

Heldigvis kan du få beskyttelse af dit indhold helt gratis, så du ikke behøver bekymre dig om at se dine blogindlæg og andre hjemmesidetekster på dine konkurrenters hjemmesider. Kontakt os for at høre mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med tekstforfatning eller gratis beskyttelse mod ulovlig kopiering på 70 13 63 23 eller kontakt os via vores kontaktformular herunder.

Jeg accepterer, at mine data gemmes i overensstemmelse med OnlineSynlighed.dk's privatlivspolitik.


Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage.
Mette Røser
0 svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *