Få mere synlighed og brandkendskab når du bruger SEO i din Content Marketing

SEO-og-Content-Marketing

Mange forbinder SEO og Content Marketing med hinanden. Det er da også forståeligt. For selvom SEO og Content Marketing ikke er det samme, og selvom SEO har en mere teknisk tilgang og Content Marketing har en mere holistisk tilgang til indhold, fungerer de rigtig godt sammen. SEO og Content Marketing komplementerer dermed på mange områder hinanden og går ofte hånd i hånd, når det handler om at tiltrække besøgende til hjemmesiden. Når man taler om Content Marketing, er det derfor også stort set umuligt at komme udenom SEO.

Hvis du gerne vil SEO-optimere dit website og give dit website de bedste forudsætninger for at få en høj rangering i søgeresultaterne, er det derfor nødvendigt at gøre brug af Content Marketing. Omvendt, hvis du gerne vil have en succesfuld Content Marketing, er det afgørende at gøre aktivt brug af SEO.

Content Marketing og SEO skal dermed hverken ses som samme eller to vidt forskellige instanser, men derimod som to overlappende discipliner. Når du skal i gang med din Content Marketing, skal du derfor også indtænke SEO. Det guider vi dig til, hvordan du kan gøre herunder.

Brug relevante søgeord til din Content Marketing

En af de væsentligste måder du kan gøre brug af SEO i din Content Marketing er ved at bruge søgeord i dit content. Når du laver content til din hjemmeside, er det altid en god idé at basere det på de søgeord, du ønsker at blive fundet på. Dit website kan være spækket med godt content, men hvis ikke du aktivt baserer dit indhold på, hvad dine besøgende søger efter, er det hele spildt arbejde – i hvert fald hvis du gerne vil øge din synlighed og forbedre dine placeringer i søgeresultaterne.

Forud for at lave content til dit website, er det derfor en god idé at lave en søgeordsanalyse, der kan hjælpe dig med at udfinde søgeord, som er relevante for dig at blive vist i søgeresultaterne på. Til dette kan du bruge Ahrefs til at se, hvilke søgeord du rangerer på og til at finde frem til nye søgeord.

Du kan også bruge Google Search Console i Analytics til at se, hvilke søgeord der genererer trafik ind på din hjemmeside. Her vil du muligvis også opdage, at der kan være forskel på, hvad du selv kalder dine produkter/ydelser på dit website, og hvad din målgruppe kalder dem. Denne forskel bør du altid tage højde for, når du laver din søgeordsanalyse, og altid bruge det søgeord, som dine besøgende bruger. Så er der nemlig større sandsynlighed for, at du vil rangere højere på søgeordet og få øget trafik og flere besøgende ind på din hjemmeside.

Når du har lavet en liste med de søgeord, som du ønsker at gå efter at blive vist på, kan du bygge dit indhold op omkring disse søgeord. Det gælder både når du laver content til dine landingssider, og når du laver content til dine blogindlæg og SoMe-opslag.

udfinde-soegeord

Skriv godt content til målgruppen

Det er ikke Google, der er din målgruppe. Derfor skal du heller ikke proppe dit indhold med søgeord i håb om at rangere højere i søgeresultaterne. Google ved, når du forsøger at skrive for Googles skyld. Den største SEO-fejl du kan lave, er derfor at skrive søgeords-proppede tekster. Hvis du gør det, risikerer du at rangere dårligere.

For at kunne lave succesfuld SEO, er du nødt til at have en masse godt content på din side. Brug derfor i stedet dit krudt på at skrive lange, informerende og uddybende tekster og artikler, der er relevante for din målgruppe. Googles algoritme rangerer kvalitetsindhold højere, og derfor kan det godt betale sig at lægge kræfter i at skrive dybdegående tekster, der er længere end 500 ord, men som stadigvæk har en god læsbarhed, hvis du gerne vil rangere højere i søgeresultaterne.

Husk dog hele tiden på, at du skal skrive til din målgruppe og skrive om emner, der er relevante og interessante for dem. Særligt når du skriver blogindlæg, er det vigtigt, at du har fokus på at skrive om emner, der er relevante og interessante for din målgruppe og dine besøgende. Find inspiration til emner ved at kigge på, hvilke søgeord der har den største søgevolumen. Med Google trends kan du desuden også se, hvilke emner der trender og bruge det aktivt til at skrive om emner, som er oppe i tiden. Det vil kunne medvirke til, at du får øget trafik og flere besøgende ind på din blog.

Du skal desuden huske at for at kunne lave succesfuldt Content Marketing er det vigtigt at publicere nyt content regelmæssigt. Set med SEO-brillerne på, er publicering af nyt content også vigtigt for, at du kan blive ved med at rangere højt i søgeresultaterne.

Skab backlinks der giver stor værdi

Linkbuilding

Når man taler om SEO, er det svært ikke at nævne linkbuilding og backlinks. Indgående links til ens website fungerer som en form for anbefaling, der fortæller Google, at du har godt indhold på dit website. Linkbuilding er derfor også en ofte brugt SEO-disciplin, som hjælper dig med at øge troværdigheden til dit website og styrke dit websites linkprofil, hvilket kan give øgede placeringer i søgeresultaterne.

Ved at lave værdiskabende og engagerende content på dit eget website, som andre har lyst til at like, dele og omtale, kan du øge din troværdighed samt styrke og øge kendskabet til dit brand. Når andre linker tilbage til dit website i forbindelse med at de omtaler dit gode indhold, kan du samtidig få flere backlinks og dermed styrke din linkprofil.

Ved at lave værdifuldt indhold i gæsteindlæg på andres hjemmesider eller blogs, herunder fx hos øvrige branchefolk eller andre hjemmesider, der er relevante  i forhold til din virksomhed, kan du også få øget synlighed i Googles søgeresultater – på trods af, hvad Googles ellers fortæller dig, Værdifuldt og engagerende content kan dermed både styrke din SEO ved at du får flere backlinks via omtale, og ved at du laver emnerelevant linkbuilding i gæsteindlæg på relevante websites.

Hvad får du ud af at kombinere Content Marketing og SEO?

Ved at kombinere SEO og Content Marketing kan du få meget mere ud af din Content Marketing, men også din SEO. De to discipliner kan nemlig tilsammen være med til at give dig både øget synlighed i Googles søgeresultater, styrkelse og øget kendskab til dit brand, øget troværdighed og øget loyalitet hos dine besøgende. Der er derfor kun fordele ved at benytte SEO og Content Marketing sammen, idet du kan styrke din forretning betydeligt og øge chancen for en mere succesfuld Content Marketing.

Har du lyst til at vide mere om, hvordan du i praksis kan bruge SEO aktivt i din Content Marketing, eller har du brug for hjælp til at lave godt SEO-content er du velkommen til at kontakte os via vores kontaktfomular herunder eller ved at ringe til os på 70 13 63 23.

Jeg accepterer, at mine data gemmes i overensstemmelse med OnlineSynlighed.dk's privatlivspolitik.


Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage.
Mette Røser
0 svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *