Hvad kan vi lære af DMI’s nye website?

DMI har for nyligt lanceret et nyt website

DMI har for nyligt lanceret deres nye website – en lancering, der har fået en del modvind. Ifølge DMI er det nye website fyldt med nyskabelser, som skulle gøre hjemmesiden mere brugervenlig samt sikre flere lokale vejrudsigter.

Selve kritikken vil jeg ikke gå nærmere i dybden med. I stedet vil jeg i dette blogindlæg fokusere på, hvad vi kan lære af DMI i forbindelse med lanceringen af deres nye website.

Hvad har DMI gjort?

Ifølge DMI har de lyttet meget til borgernes behov og ønsker, mens de har udviklet den nye hjemmeside. DMI har i den forbindelse gennemført en undersøgelse for at finde frem til de vigtigste funktioner, som hjemmesiden skulle have. Denne undersøgelse har bl.a. ført til, at de nu leverer vejrudsigter fra 10.000 steder i Danmark (mod de tidligere 400 steder). Derudover har de forbedret funktionen for at se vejrudviklingen time for time.

Flere vejrudsigter betyder også, at borgerne kan opleve en forbedret brugeroplevelse, da den bliver langt mere specifik for det sted, hvor borgeren opholder sig. Dermed viser DMI også, at de følger den tendens, der er i dag, hvor de ting, du ser online, i højere og højere grad bliver tilpasset til netop dig og dine behov samt interesser.

 

På det nye website har DMI også introduceret en ’favorit-funktion’. Dermed kan borgerne markere deres favorit-byer (eksempelvis de byer, hvor de oftest opholder sig). Med favorit-funktionen kan en borger altså nemt og hurtigt finde vejrudsigten for den by, borgeren opholder sig.

Muligheden for at markere sine favorit-byer er en funktionalitet, som ses mere og mere i dag. Grundtanken med denne funktionalitet er at gøre sit website (eller ydelse m.m.) skræddersyet til den enkelte borger. Dermed kan virksomheden bag også indsamle mere data om borgernes/brugernes adfærd – data, der kan bruges til at optimere yderligere fremadrettet.

En anden væsentlig (og ikke mindst vigtig) ændring er, at hjemmesiden er blevet responsiv – hjemmesiden tilpasser sig nu automatisk skærmstørrelsen, som de selv skriver i et Tweet:

 

Hvad har DMI overset?

Helt grundlæggende har DMI altså haft de rette overvejelser, da de har udviklet deres nye website. Hvorfor får de så massive mængder kritik? Hvad har de overset?

DMI selv prøver at forklare sig med, at store ændringer selvfølgelig kræver tilvænning. Det kan DMI have ret i. Det vil altid være svært at lancere en helt ny struktur for personer, der har vænnet sig til noget. På den måde er vi mennesker jo i høj grad vanedyr.

Dermed ikke sagt, at DMI har gjort alt rigtigt.

Brugerne kan ikke finde rundt på siden

En af de kritikpunkter, som DMI har mødt, er, at brugerne ikke kan finde rundt i den nye menustruktur. Brugerne kan altså ikke finde deres daglige vejrudsigt. Det betyder, at brugerne pludselig skal til at bruge mere tid på at finde de samme oplysninger, som de måske tidligere havde som startskræm.

Reddit.com omtaler en bruger denne udfordring: ”hvis man vil have information om vind og vejr lige nu, skal man naturligvis bare klikke på “Vejrarkiv”!”. Brugeren hentyder altså til, at den mest væsentlige funktion (nemlig vejrudsigten), er gemt bag et menupunkt, der for de fleste brugere ikke er logisk.

Som jeg skrev tidligere, er den nye hjemmeside blevet responsiv, hvilket er en positiv udvikling, da flere og flere bruger deres telefon, når de søger på nettet – og dermed også besøger hjemmesider. Dog virker alle funktioner ikke til at være helt gennemtænkt til alle typer skærme, som en anden bruger på Reddit.com påpeger:

Boksen med vejret den næste dag viser som udgangspunkt kun 8 timer frem og man skal trække den med musen eller bruge piletasterne for at scrolle længere frem. Det er jo hverken intuitivt eller komfortabelt medmindre man har en toushskærm.

På telefonen kunne jeg heller ikke lukke deres cookie-boks før jeg whitelistede den i min adblocker”

 

Mange af de udfordringer, som brugerne påpeger handler om brugervenligheden. Derfor kan vi stille spørgsmålstegn ved de brugertests, der skulle være udført.

Undervejs i udviklingsfasen har DMI givet brugerne mulighed for at følge med i udviklingen af den nye hjemmeside. Det har de gjort på beta.dmi.dk. Dermed har de også signaleret, at de er modtagelige overfor brugernes feedback.

DMI’s link i Googles søgeresultater lander på ”Siden kan ikke vises”

404 - Siden findes ikke

Set med SEO-briller er dette en katastrofe! Denne fejl er en fejl, der ikke må ske, når man lancerer et nyt website, da det forringer brugeroplevelsen meget.

Google forsøger altid at finde de bedste svar på en brugers søgning, og når en bruger klikker på et søgeresultat, forventes det, at svaret kan findes på landingssiden. Er dette ikke tilfældet, vil brugeren forlade hjemmesiden igen. Var der tale om en virksomhed kunne det have meget negativ effekt på virksomhedens omsætning.

At der ikke bliver redirectet fra den gamle indholdsstruktur til den nye indholdsstruktur kan give et indtryk af, at DMI ikke har haft overblik over deres hjemmesides struktur. Eller endnu værre: At det simpelthen ikke er vigtigt for dem at hjælpe deres brugere videre til den rette side.

Når tidligere links ikke bliver redirectet til en ny url, hvor indholdet er (nogenlunde) tilsvarende det originale indhold, er der en meget stor risiko for, at brugerne forlader din hjemmeside igen. Det giver dig en højere bounce rate, og det fortæller samtidig Google, at din hjemmeside ikke er relevant for brugerne på de pågældende søgninger. Dermed vil du også blive nedprioriteret i forhold til dine konkurrerende hjemmesider (domæner).

Tjekliste til lancering af nyt website

Tjekliste for lancering af nye website

Vi kan generelt lære meget af casen med lancering af det nye DMI.dk. Selvom DMI har implementeret en række moderne tiltag, så har de også overset nogle vigtige opgaver i forbindelse med lanceringen. Derfor får du her en tjekliste til, hvad du (eller din samarbejdspartner) skal have styr på, når du lancerer et nyt website.

Vi har tidligere udgivet en udførlig tjekliste med 70 forskellige punkter, som du skal have styr på i forbindelse med lancering af en ny hjemmeside. Denne tjekliste dækker både over domæner, SEO, webudvikling og linkstruktur.

Herunder vil jeg i stedet fokusere på de tekniske forhold, som du skal have styr på, når du lancerer en ny hjemmeside:

Før lancering

  1. Test hjemmesiden fra forskellige enheder (computer, tablet, mobil) samt forskellige browsere – og lad forskellige brugere teste hjemmesidens navigation og funktionalitet
  2. Skab overblik over den tidligere og den nye indholdsstruktur, og redirect hver eksisterende url til en ny
  3. Tjek din url-struktur: Sørg for at dine permalinks er logiske – og undgå at de ser ud som dette eksempel: ditdomæne.dk/index.php?id=22
  4. Tjek om der er interne broken links
  5. Tjek om der er eksterne broken links
  6. Slet sider uden indhold, skabeloner og lignende (herunder dummy-tekster)
  7. Lav en brugervenlig 404-side, hvor du hjælper brugeren videre
  8. Test og optimer indlæsningshastigheden
  9. Sikr at din hjemmeside er beskyttet af et SSL certifikat
  10. Test dine kontaktformularer – afsendes mails? Og er den rette modtager registreret?
  11. Tjek at dine kontaktinformationer er klikbare (mailadresse og telefonnummer)
  12. Tjek at dine sporingsscripts virker

Efter lancering

  1. Overvåg 404-sider – og lav redirects fra de url’er, der lander på en 404-side
  2. Indsend nyt sitemap til Google Search Console – og hold øje med eventuelle indekseringsfejl
  3. Sørg for at holde din hjemmeside opdateret – både teknik og indhold

Trænger din hjemmeside til et løft? Eller har du brug for hjælp til en teknisk gennemgang af din hjemmeside? Så udfyld formularen herunder – så kontakter vi dig.

Din genvej til online synlighed

Navn*
Virksomhed*
E-mail*
Tlf. nummer*

Din besked

Jeg accepterer, at mine data gemmes i overensstemmelse med OnlineSynlighed.dk's privatlivspolitik.
Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage.

Dorte Haastrup

Dorte har en kandidat i IT og kommunikation fra Aarhus Universitet, og den ekspertise bruger hun blandt andet på webdesign for vores kunder samt rådgivning, undervisning og afholdelse af workshops i databaseret markedsføring og remarketing på Facebook.
Dorte Haastrup
1 svar
  1. Per Frederiksen
    Per Frederiksen siger:

    Interessant historie. Var DMI en privat virksomhed, var de døde i dag.
    Dmi begår flere klassiske fejl:

    1) De har forsøgt at reparere noget, der egentlig ikke var i stykker (men som nok skulle tilpasses nye krav). Og de gør det unødigt avanceret. En vejrudsigt kan tegnes af et barn med fem farveblyanter – og så vil 99% af brugernes behov være dækket. Og i hele processen og den efterfølgende lancering var det tydeligt, at de styrede direkte mod kanten med et sjældent brugerfjendsk layout. Nogle af de forbedringer, de lancerede, er slet ikke nye – man har altid kunnet se sit favoritvejr, og hjemmesiden tilpasser sig ikke skærmen – den går derimod helt galt med tomme blå felter og halve vejrudsigter hos nogle brugere. Lange omveje til basale funktioner fuldender makværket. Vi kan se det – de kan ikke se det. Men vi er kunderne.

    2) Herefter begår de så en endnu større fejl; De kommunikerer, at det er brugerne, der har et problem – det er vores evne til tilvænning, den er gal med, og de frikender sig selv og roser det, vi kritiserer.
    En virksomhed, der taler ned til kunderne på den måde, skyder sig selv i begge fødder. AV. Herefter italesætter de så ‘borgerne bidrager’, men det bliver komisk efter et års ‘bidrag’ i betaversionen, hvor de ikke har lyttet.

    3) De overser, at de ikke er enestående. Yr.no leverer bare et bedre produkt, og vupti er kunder igennem 25 år smuttet derhen.

    4) De kryber i skjul igen (efter at have farvet solen gul). Når brugerne på f.eks. Trustpilot konstant og dagligt dømmer siden ude, så må de handle synligt og på det, der virkelig tæller – men det sker ikke. Det er tydeligt, at kassen er tom, og at løbet er kørt. Vi kommer til at leve med deres svært forringede produkt i mange år fremover. Den går kun, når regningen kan sendes til skatteyderne.

    Historien om dmi.dk er ret interessant, da den indeholder nogle lektioner i alt det, man ikke skal gøre som virksomhed, når man vil ‘sælge’ sit ‘nye og forbedrede’ produkt. At så mange veluddannede og dygtige mennesker kan ramme så galt er en gåde.

    Så nu vil vi nyde vejrudsigten på yr.no – tilgængelig med ét klik og uden reklamer – hvorfor gøre det svært for sig selv?

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *