75% søger på nettet fra telefonen
Telefonen bliver oftere og oftere anvendt, når vi går på nettet. Denne tendens ser kun ud til at vokse, så det i 2017 forventes at være 75% af brugerne, der bruger deres telefon, når de søger på nettet. Det betyder, at der vil ske en stigning i forhold til, hvor mange markedsføringskroner, der bliver brugt på mobilannoncer.
Mobile first
Denne udvikling understreger særligt vigtigheden af at have et mobiloptimeret website. Forhåbentlig har du allerede et mobiloptimeret website, for allerede i april sidste år ændrede Google sin algoritme, så sider, der ikke er mobiloptimeret, bliver nedprioriteret i søgeresultaterne.
Vi kender det også udmærket selv: Når vi skal undersøge noget, tager vi telefonen frem og søger fra denne. Sammenlignet med denne proces er det langt mere besværligt at søge fra en computer, med mindre man selvfølgelig sidder foran en, når behovet opstår.
I en undersøgelse fra Google ses det, at 27% bruger kun deres telefon, mens 14% kun bruger deres computer. De resterende bruger dermed mere end ét device, når de søger på nettet. Samlet set er der i alt 80%, der bruger en smartphone, hvorimod det kun er 67%, der bruger en computer og kun 16%, der bruger en tablet.
Disse tal er et klart udtryk for, hvorfor det er vigtigt at have en mobiloptimeret hjemmeside – 33% bruger slet ikke en computer. Smartphonen er også det device, der tager mest af brugernes tid: 170 minutter i gennemsnit – for hver bruger hver dag.
Googles undersøgelse afslører også, at næsten 40% bruger kun deres telefon, når de søger på nettet. Dette er et udtryk for, at brugerne i løbet af en almindelig dag, bruger telefonen til at søge efter de behov, der løbende opstår – for eksempel om sundhed og sygdomme eller om skønhed, herunder frisører m.m.
Google øger fokusset på mobile søgninger
Hen over de næste par måneder vil Google opdele søgeresultaterne i en mobil version og en desktop version. Med denne ændring vil Google også gøre mobil versionen til deres primære søgemaskine. Med dette understreger Google altså, at langt de fleste søgninger sker fra telefonen, så derfor skal disse søgeresultater også optimeres.
Det betyder også, at det er forskellige søgeresultater, som Google vil vise på henholdsvis telefon og computer, selvom det er de samme søgeord, du bruger. Det er en væsentlig ændring i forhold til, hvordan dine søgeresultater ser ud i dag, hvor du får det samme resultat på både telefon og computer.
Hvad Googles ændringer kommer til at betyde, for søgninger fra computere, vides endnu ikke. Idet telefon-søgninger bliver opprioriteret, kan det forventes, at søgninger fra computere kommer til at halte efter, og dermed ikke vise resultater, der er up to date. I hvert fald ikke lige så opdateret som ved telefon-søgninger.
Optimer din hjemmeside
For dig betyder det først og fremmest, at det ikke længere er nok at søgemaskineoptimere din hjemmeside – du skal også sørge for at mobiloptimere din hjemmeside. Implementer et responsivt design – så tilpasser hjemmesiden sig selv til hvilken skærm, der ser siden. Et responsivt design er også den billigste løsning for dig at implementere.
Du kan også gå skridtet videre og implementere et adaptivt mobilsite. Det betyder, at det indhold, brugeren finder på din hjemmeside afhænger af, om denne tilgås fra en smartphone eller en computer. Dette kræver dog en del mere arbejde end ved et responsivt design, da det kræver, at du undersøger, hvilke sider dine brugere kigger på, når de bruger deres smartphones. Du skal med andre ord sætte dig ind i brugerens adfærd. Med denne løsning får du også to hjemmesider – den til desktop og den til mobil – som løbende skal opdateres. Det giver altså dig mere arbejde med at opdatere dine sider.
Overvej, hvordan du præsenterer dit indhold på din hjemmeside. Tænk altid først på, hvordan det vil se ud på en smartphone – navigationen skal være let. Pas på med at fylde for meget indhold på hver side. Det kan gøre det uoverskueligt for brugeren, og det kan få brugeren til at forlade din side igen.
Tænk også på, hvad det egentlig er for information, som du vil give brugeren – og endnu vigtigere: sæt dig i brugerens sted! Har du et adaptivt mobilsite, og du ved, at det er kontaktinformationer eller adresse, som mobilbrugerne søger efter, så skal dette være det første, de bliver præsenteret for på dit mobilsite.
Endeligt skal du undgå at have pop-ups på din side, når den tilgås fra en smartphone. Dette vil brugeren opfatte som et irritationsmoment. Det er desuden heller ikke sikkert, at pop-up-vinduet er tilpasset til at blive vist på smartphones. Så skal brugeren scrolle horisontalt, hvilket ikke er anset for at være mobilvenligt.
Bruger du Adwords kan du også i højere grad sætte fokus på brugen af mobilannoncer. Hvis alle dine besøgende fra betalte annoncer kommer fra mobil, er der ingen grund til at dine annoncer bliver vist andre steder. Det kræver dog igen, at du sætter dig ind i dine brugeres adfærd.
Hvem er dine brugere?
Du skal ikke bare kaste dig blindt ud i at optimere hele din hjemmeside og annoncer til mobil. Der skal være et grundlag for at gøre det. Brug derfor din Google Analytics-konto til at undersøge, hvem dine brugere er, hvordan de finder dig, og hvilket device de bruger, når de besøger din hjemmeside. Det er trods alt ikke alle søgninger, der kommer fra smartphones, så det ville være dumt, at flytte alt dit fokus på mobil, hvis halvdelen af dine brugere kommer fra computere.
Hos OnlineSynlighed.dk følger vi udviklingen i takt med, at Google offentliggør flere oplysninger om deres nye opdeling af søgeresultater.
DK-31929407