SEO tjeklisten: 70 vigtige tjekpunkter før lancering af din hjemmeside

SEO tjeklisten: 70 vigtige tjekpunkter før lancering af din hjemmeside

SEO tjeklisten: 70 vigtige tjekpunkter før lancering af din hjemmeside

Lancering af en helt ny hjemmeside eller udgivelse af en ny version af et eksisterende website er normalt en ligetil proces.

Men det forudsætter, at lanceringen er godt planlagt og gennemtænkt. Tager du ikke højde for de væsentligste ranking faktorer eller lykkes det ikke for dig at opbygge en SEO-venlig hjemmeside, vil det alt andet lige gøre det unødvendigt svært at opnå gode placeringer i søgemaskinernes resultatsider.

Derfor bør du som webmaster kontrollere, at hjemmesiden  overholder “best practice”, og du bør tilsikre, at du ikke har lavet væsentlige fejl i din implementering af SEO.

I denne artikel får du af os hos OnlineSynlighed.dk en udførlig SEO tjekliste med de væsentligste kontrolpunkter, som du bør kontrollere, før du lancerer hjemmesiden.

Domæner & Hosting

Både domænenavne og hosting kan stærkt påvirke ydeevnen af ​​din hjemmeside og din SEO-kampagne, så sørg for at tjekke de følgende:

  1. Har jeg kontrolleret, at mit domæne ikke tidligere er straffet eller blokeret i søgemaskinerne?
    Her giver Matt Cutts fra Google’s Webspam Team er et par tips til, hvordan du kan tjekke det:
  2. Indeholder domænenavnet nyttige / relevante søgeord?
  3. Er mit valg af TLD (.dk, .com, de og lign.) til domænet fornuftigt? Et der en grund til, at jeg ønsker at bruge et generisk eller et landespecifik topdomæne?
  4. Har jeg beskyttet mit brand og domænenavn ved at registrere domænenavne, der ligger tæt op af mit domænenavn? Hvis mit domænenavn er sammensat af eksempelvis to ord, har jeg da registreret domænenavnet både med og uden bindestreg?
  5. Forstår jeg, hvilke fordele og kompromiser der er ved at bruge subdomæner?
  6. Ved jeg i hvilket land min hjemmeside er hostet? Er jeg sikker på, at hjemmesiden skal være hostet i det land?
  7. Er min hostingudbyder pålidelig og driftsstabil? Holder de deres servere opdateret og implementerer de jævnligt sikkerhedsopdateringer på deres servere?
  8. Tilbyder hostingudbyderen de nødvendige moduler, der vil hjælpe mig til at kunne bygge et SEO-venligt website?
  9. Hvilken oppetidsprocent kan hostingudbyderen tilbyde / garantere? Hvad er indlæsningstiden på deres servere?
  10. Hvor mange websites er hostet under samme IP-adresse? Kan jeg leve med det antal og den eventuelle belastning det giver?
  11. Bliver der taget automatisk sikkerhedskopi (backup) af webhotellet, hvor min hjemmeside ligger? Hvor ofte? Kan jeg leve med eventuelt at miste de ændringer og tilføjelser, der er kommet siden sidste sikkerhedskopi, i tilfældet af et nedbrud?

Søgeordsoptimering

Velskrevne og optimerede tekster med de helt rigtige søgeord er ekstremt vigtigt i søgemaskineoptimering.

Før lanceringen af din hjemmeside, bør du kunne svare ja til alle nedenstående spørgsmål:

  1. Har jeg grundigt undersøgt, hvilke søgeord der bør bruges? Har jeg fundet alle de populære udtryk, der er relevante for min branche, niche og for mit website?
  2. Er mit valg af søgeord klogt ? Har jeg sikret mig, at jeg vil kunne konkurrere på de valgte sætninger / søgefraser?
  3. Er mine tekster unikke og af høj kvalitet, der vil blive vurderet som brugbare af både brugere og søgemaskiner? Har jeg udført stavekontrol på alle mine tekster?
  4. Har jeg skrevet unikke titler og meta-beskrivelser på alle siderne på hjemmesiden?
    Matt Cutts fra Google’s Webspam Team fortæller her sin holdning til unikke meta descriptions:
  5. Har jeg tilføjet alle de vigtige søgeord i sidetitler , meta-beskrivelser og HTML overskrifter (H1 – H6)? Har jeg optimeret min tekster til disse søgeord?
  6. Virker titler og meta-beskrivelser overbevisende, troværdige og sælgende for brugerne? Vil de klikke på linket til min side, når det vises i søgemaskinernes resultatliste?
  7. Har jeg brugt de rigtige kombinationer af søgeord, som brugere med stor sandsynlighed vil søge på? Har jeg optimeret mine sider for disse kombinationer af søgeord? Har jeg også indarbejdet synonymer, der sandsynligvis vil blive brugt i forespørgsler?
  8. Har jeg en beskrivende alt-tekst i alle billederne og illustrationer på min hjemmeside til hjælp for eksempelvis Googles billedsøgning?
  9. Har jeg sikret mig, at tekstindholdet ikke er overoptimeret, og at der ikke er skjult tekst på siderne, samt at der ikke anvendes såkaldt “keyword stuffing“?
    Her fortæller Googles Matt Cutts om søgeordstæthed – også kaldet keyword density og risikoen for keyword stuffing:
  10. Har jeg på mine sider holdt fokus rettet på et lille antal søgeord per side?
  11. Har jeg holdt indholdet på alle hjemmesidens sider relevant for min hjemmesides emne? Er jeg sikker på, at jeg ikke har optimeret mine sider til irrelevante søgefraser?
  12. Er de vigtigste søgeord på min side placeret i starten af siden?
  13. Har jeg sørget for, at mine sider ikke konkurrerer med hinanden på søgemaskinernes resultatsider, og at jeg ikke har flere forskellige sider optimeret til nøjagtig de samme søgeord?

Web-udvikling

De teknikker, der benyttes til at udvikle en hjemmeside eller webshop er ekstremt vigtige, og de ​​har stor indvirkning på webstedets søgemaskineoptimering.

Så stil dig selv følgende spørgsmål, og sørg for at du har gjort alt rigtigt.

  1. Er min hjemmeside godt kodet? Ser den ordentlig ud på alle væsentlige browsere og på alle skærme uanset størrelse og opløsning? Har jeg sørget for, at mine sider ikke indeholder kritiske fejl i HTML, der kan risikere at påvirke analysen af ​​sitet?
  2. Har jeg udviklet min hjemmeside ved hjælp af søgemaskine venlige teknologier? Er det muligt for de besøgende at tilgå min hjemmeside, uden der bliver forlangt brug af eksempelvis Adobe Flash, Microsoft Silverlight, JavaScript / AJAX, Java applets?
  3. Er min hjemmesides menu til navigation synlig fra alle sider, og den er udviklet i HTML, så søgemaskinerne kan finde og indeksere resten af ​​siderne?
  4. Er det let for søgemaskinernes robotter at gennemgå min hjemmesides indhold? Har jeg sørget for, at der er tekst-links til alle siderne på min hjemmeside?
  5. Bruger jeg robot meta tags (<meta name=”robots” value=” <parameter> “> korrekt?
  6. Har jeg taget de nødvendige skridt til at fjerne kopieret indhold (duplicate content) ved at bruge 301-redirects, når det kræves, og ved hjælp af korrekt brug af kanoniske tags?
  7. Har jeg sørget for ikke at bruge unødvendige eller forkerte HTTP redirects?
  8. Har jeg omdirigeret ikke-www versionen af ​​min hjemmeside til www version eller omvendt for derved at undgå et af de mest forekommende problemer med kopieret indhold (duplicate content)?
  9. Hvad er indlæsningstiden (load time) for mit website? Har jeg gjort alt, hvad jeg kan for at reducere den?
  10. Er jeg sikker på, at jeg ikke bruger cloaking ved at vise ét indhold til de besøgende og et andet indhold til søgemaskinerne?
    Her fortæller Googles Matt Cutts om cloaking:

Linkstruktur, webadresser og links

  1. Har jeg medtaget de vigtigste søgeord i min hjemmesides webadresser?
  2. Har jeg sikret, at mine hjemmesides webadresser ikke er alt for lange eller virker for spam-agtige med for mange søgeord tilføjet?
  3. Er jeg sikker på, at der ikke forekommer sessions-id’er (eller andre unødvendige variabler) i mit websites webadresser?
  4. Er mine webadresser statiske og SEO-venlige (de omfatter blandt andet ikke “?” tegn)?
  5. Bruger jeg bindestreger i stedet for understregninger i mit websites adresser? Bindestreger adskiller ord, understregninger sammentrækker ord.
  6. Har jeg sikret, at der ikke er placeret for mange udgående links per side?
  7. Indeholder mine interne links anker tekster vigtige nøgleord? Er teksten i de links kort, men beskrivende? Benytter jeg de samme søgeord, som jeg valgte i forbindelse med søgeordsoptimeringen?

  8. Har jeg en optimeret link-struktur? Bruger jeg en træ-lignende side-arkitektur, hvor de øverste niveau er de vigtigste sider af mit website?
  9. Har jeg forbundet de vigtigste sider direkte fra hjemmesidens forside eller fra hovedkategorierne?
  10. Har jeg sikret, at det meste af min hjemmesides PageRank overføres til mine interne sider, og at der ikke er for mange links der peger på eksterne sites? Har jeg sikret, at der ikke er for mange site-wide links, der peger på eksterne sider?
  11. Har jeg fjernet alle de links, der måtte pege på forskellige versioner af den samme side, hvilket ville forårsage problemer med kopieret indhold (duplicate content)?
  12. Har jeg fjernet alle de brudte links, som peger “ud i den blå luft”? (Til WordPress findes et godt plugin, som automatisk kan tjekke et site for brudte links. Det nævnte plugin hedder Broken Link Checker)
  13. Giver ankerteksten på mine interne links mening, når det er nødvendigt?
  14. Er jeg 100% sikker på, at jeg ikke har nogen skjulte, spamagtige eller betalte links på mit site? Hvis jeg har betalte links, er de så behørigt påhæftet “nofollow” i henhold til Googles guidelines?

  15. Benytter jeg hovedsageligt tekst-links i stedet for billede-links i mit websites interne navigation?
  16. Har jeg sat “nofollow” på de links, der peger på sider, jeg ikke har tillid til?

 Tjek af eksterne faktorer og andre kontroller

  1. Har jeg oprettet et XML- og/eller HTML-sitemap? Har jeg indsendt dem til søgemaskinerne? (eksempelvis til Google og Bing)
  2. Har jeg oprettet en robots.txt-fil? Ved jeg præcist, hvilke sider jeg bør blokere? Er de i givet fald blokeret? Er der blokeret andre sider, og i givet fald, bør de blokeres?
  3. Har jeg oprettet en konto på Google og Bing Webmaster Tools?
  4. Har jeg oprettet en Google Analytics-konto (eller bruger jeg en lignende webanalyse-tjeneste)? Er jeg sikker på, at jeg har tilføjet sporingskoden på alle siderne på min hjemmeside?
  5. Har jeg oprettet et RSS-feed (primært til blogs og nyhederswebsites)? Har jeg tilføjet RSS webadresse i HTML Headeren på mine sider? Har jeg tilføjet god en lang liste af RSS-servere, som bliver pinget automatisk ved posting af indlæg på min blog, eller nyheder på mit nyhedswebsite?
  6. Forstår jeg de mulige fordele ved at bruge Geo-location? Skal jeg bruge GEO-location på min hjemmeside?
  7. Har jeg evalueret på designet på min hjemmeside? Har jeg tilføjet Call-To-Action på alle sider?
  8. Har jeg tilføjet scripts til at overvåge brugernes aktivitet? Kan jeg se, hvilke interne sider de kommer fra, og fra hvilke sider de forlader hjemmesiden?
  9. Har jeg opsat en advarsel til nye besøgende, om at jeg benytter cookies på hjemmesiden i henhold til EU’s cookie-direktiv? Har jeg tilføjet en side på hjemmesiden, hvor jeg forklarer cookie-politikken på hjemmesiden?
  10. Har jeg overvejet, om jeg vil påberåbe mig ophavsretten til indholdet på hjemmesiden? Har jeg i givet fald oprettet en side, hvor jeg gør opmærksom på det? Er der eventuelt tilføjet et “© Copyright ” i bunden af hjemmesiden på alle sider?
  11. Har jeg besluttet, om jeg vil holde øje med eventuelle brud på loven om ophavsret i forhold til mit website, ved at benytte tjenester som eksempelvis Copyscape?
  12. Har jeg besluttet, om jeg vil foretage A / B split-tests? Hvis ja, er koden til det korrekt implementeret?
  13. Har jeg besluttet, om jeg skal bruge de sociale medier (Facebook, YouTube, Google+, LinkedIn og Twitter m.m.) til at promovere mit brand?
  14. Har jeg udarbejdet en egentlig Social Media strategi?
  15. Har jeg tilføjet de sociale medier knapper på min hjemmeside? Har jeg oprettet profiler på de sociale medier, så jeg kan linke til dem og være synlig der?
  16. Er det muligt at dele mit indhold på Twitter, LinkedIn eller Facebook? Kan man give mine sider et “+1” på Google Plus?
  17. Er jeg sikker på, at jeg ikke benytter såkaldte Black Hat SEO teknikker, og at jeg ikke overtræder Googles retningslinjer?
  18. Har jeg oprettet e-mail konti, FTP konti o.s.v? Har jeg sat alt op?
  19. Har jeg fået sat Google Underretninger op med mit brand, firmanvn og/eller personnavn, så jeg bliver gjort opmærksom på omtale af mit brand / virksomheds eller produktnavn m.v. på nettet?
  20. Har jeg foretaget en grundig test af alle sider på min hjemmeside? Er jeg klar til at lancere hjemmesiden?

Når du har gennemgået alle ovennævnte punkter, og du føler dig parat til at lancere din nye hjemmeside, webshop eller blog, vil vi hos OnlineSynlighed.dk ønske dig god fornøjelse med projektet. Held og lykke.

Har du brug for seriøs og professionel hjælp fra fagfolk, er du som altid meget velkommen til at kontakte os. Vi giver dig gerne et tilbud på indsatsen med lancering af netop din hjemmeside eller webshop.

Uddrag
SEO tjeklisten: 70 vigtige tjekpunkter før lancering af din hjemmeside
Titel
SEO tjeklisten: 70 vigtige tjekpunkter før lancering af din hjemmeside
Beskrivelse
I denne artikel får du en udførlig SEO tjekliste med de væsentligste kontrolpunkter, som du bør kontrollere, før du lancerer din nye hjemmeside.
Forfatter

John Nielsen

Direktør i OnlineSynlighed.dk og teknisk funderet SEO specialist. Til dagligt rådgiver John virksomheder i hele landet vedrørende forretningsorienteret digital strategi og eksekvering af værdiskabende online synlighed.
John er desuden etisk hacker og ekspert i online reputation management.