Undgå disse Meta tag fejl og forbedr din SEO og klikrate

Title tags

Gode meta tags kan være med til at styrke din hjemmesides synlighed i Googles søgeresultater, og kan samtidig være med til at øge klikraten og skabe mere trafik til din hjemmeside. Jo mere trafik du får ind, jo større er chancen for at dine besøgende bliver til konverterende kunder.

Meta tags er derfor en væsentlig parameter, som er vigtig at have styr på. Desværre er der fortsat mange virksomheder, der laver fejl i deres brug af meta tags. Fejl som kan have konsekvenser for deres SEO-effektivitet.

I dette blogindlæg vil vi dykke ned i de mest almindelige meta tag fejl virksomheder laver, og give dig tips til at optimere dine meta tags for at styrke din virksomheds online synlighed.

Hvad er meta tags, og hvorfor er de vigtige?

Meta tags er små kodestykker, der beskriver dit websites indhold. De findes i HTML-koden, og giver søgemaskiner som Google vigtige oplysninger om indholdet på en side, hvilket hjælper dem med at indeksere siden korrekt.

Der findes flere typer af meta tags, men de mest essentielle inden for SEO inkluderer:

  • Title tag: Dette er måske det vigtigste meta tag. Det definerer titlen på din landingsside og er den første linje, som Googlebrugerne ser i søgeresultaterne. Et optimeret title tag eller SEO title/SEO-titel, som det også kaldes, er afgørende for både SEO og klikrate.
  • Meta description tag: Dette tag giver en kort beskrivelse af landingssidens indhold, og kaldes også for metabeskrivelse. Selvom det ikke direkte påvirker en sides placering i søgemaskinerne, er det afgørende for at tiltrække brugere fra søgeresultatsiden og ind på hjemmesiden, da det giver en forsmag på, hvad de kan forvente at finde på siden.
  • Robots meta tag: Dette tag fortæller søgemaskinerne, hvordan de skal crawle, indeksere og følge links på din side. Det er nyttigt at bruge dette meta tag, hvis der er specifikke landingssider du ikke ønsker, at Google skal indeksere.

Det er vigtigt at huske, at hver side på dit website bør have unikke og relevante meta tags, der nøjagtigt beskriver sidens indhold.

En korrekt brug af meta tags kan forbedre din hjemmesides synlighed i søgemaskinerne betydeligt. Ved at optimere disse tags kan din virksomhed således forbedre SEO, opnå bedre placeringer i søgeresultaterne og samtidig øge klikraten og trafikken til dit website.

Meta tags

4 almindelige fejl i brugen af meta tags

Når det kommer til meta tags, er der nogle faldgruber, som mange virksomheder ofte falder i. Disse fejl kan have en negativ indvirkning på din hjemmesides SEO og dermed på din virksomheds samlede synlighed i Googles søgeresultater.

Her har vi samlet en oversigt over nogle af de mest almindelige fejl:

  1. Duplikering af meta tags
    En af de største fejl du kan gøre er at bruge de samme meta tags på tværs af forskellige landingssider. Hver side på dit website bør have en unik meta title og meta description, der beskriver den pågældende sides indhold. Duplikerede tags kan forvirre både søgemaskinerne og dine potentielle besøgende, hvilket kan resultere i dårligere indeksering.
  2. Keyword stuffing i meta tags
    Tidligere var det almindeligt at fylde meta tags med en masse søgeord i håbet om at forbedre rangeringen i søgeresultaterne. Denne praksis er ikke længere effektiv og kan faktisk skade din SEO, da søgemaskinerne nu kan straffe sider for keyword stuffing.
  3. Manglende søgeord i meta tags
    Selvom du ikke bør overfylde dine meta tags med søgeord, er det heller ikke en god idé slet ikke at bruge søgeord, da du risikerer, at din side ikke er synlig på de søgeord du gerne vil være synlig på. Brug derfor få relevante søgeord, særligt i din meta title, men også i din meta description for at sikre, at du er synlig på søgeordet og for at gøre det nemmere for brugerne at finde frem til din side.
  4. Manglende optimering af meta tags
    Nogle virksomheder overser vigtigheden af optimerede SEO titles og meta descriptions, hvilket betyder, at SEO-titles kommer til at stå som ”Forside”, ”Nyheder” og lignende. Meta tags er afgørende for at fange brugerens opmærksomhed i søgeresultaterne, og kan øge CTR betydeligt. Det er derfor vigtigt, at disse tags er optimerede. relevante og indeholder de vigtigste søgeord for siden.

Korrekt brug af meta tags er en vigtig del af enhver SEO-strategi og kan have en stor indvirkning på, hvordan din virksomheds hjemmeside præsterer i søgemaskinerne. Det er derfor en god idé at undgå ovenstående fejl, hvis du gerne vil sikre, at dine hjemmeside rangerer i søgeresultaterne.

Lav effektive meta titles

Din meta title er titlen eller overskriften på din side, og er noget af det første, som dine brugere ser i søgeresultaterne:Meta title og meta description

Det er derfor vigtigt, at denne er optimeret til Google såvel som til brugerne for at sikre, at siden rangerer i søgeresultaterne og samtidig fanger brugernes opmærksomhed, så de klikker sig ind på din side.

Dine meta titles bør:

  • Være unikke og beskrivende så de afspejler indholdet landingssiden
  • Være informative og fængende
  • Indeholde få relevante søgeord, hvor det vigtigste søgeord er nærmest muligt starten af titlen
  • Være korte og præcise på mellem 50-60 tegn for at sikre, at de ikke bliver afkortet

Lav effektive meta descriptions

Meta descriptions er den beskrivelse, der fremgår lige under meta title i søgeresultaterne:

Selvom de ikke direkte påvirker din hjemmesides placering i søgemaskinerne, har de en stor indflydelse på, om en bruger vælger at klikke på din side. En god meta description kan forbedre click-through rates (CTR) fra søgeresultaterne til dit website. Derfor er det vigtigt at for, at også disse er optimeret.

Dine meta descriptions bør:

  • Være beskrivende, så de giver et klart overblik over, hvad brugeren kan forvente at finde på siden.
  • Indeholde Call-to-Action (CTA) der opfordrer brugere til at klikke. Fx ”Læs mere”, ”Få et godt tilbud”
  • Indeholde vigtige søgeord som brugerne sandsynligvis vil søge efter på en strategisk og naturlig måde
  • Være korte og relevante på mellem 150-160 tegn, så de ikke bliver afkortet

Effekt af meta tags

Tips til robots meta tag

Robots meta tags er HTML-koder, som fortæller søgemaskinerne, hvordan de skal crawle og indeksere den pågældende side. Robots meta tag kan bruges i flere forskelloge sammenhænge, når du gerne vil undgå at få vist din side i søgeresultaterne. Det kan for eksempel være ”admin”-sider, ”tak for dit køb”-sider, sider med kommende produktlanceringer eller blot sider med tyndt indhold.

Hvis du har sider som disse, kan det være en god idé at sætte dem til ”noindex”. På den måde undgår du at få vist sider i søgeresultaterne, som ikke skaber værdi for dine besøgende.

”Noindex” betyder, at søgemaskinerne ikke skal indeksere den pågældende side. En anden contentværdi i robots meta tags, som ofte også anvendes er ”nofollow”, som betyder, at søgerobotterne skal undlade at crawle links på siden.

Du kan bruge en række forskellige koder, alt efter hvad du ønsker Google skal gøre på siden. Hvis du gerne vil undgå at kode, anbefaler vi, at du bruger Yoast SEO plugin. Hvis du bruger Yoast SEO, kan du under ”Advanced” vælge, om din side skal indekseres af søgemaskinerne.

Når du laver links vil du i mange tilfælde også kunne vælge på det pågældende link, om det skal være et ”dofollow” eller ”nofollow”, så du sparer dig selv for at skulle indsætte HTML-koder.

Få hjælp til optimering af dine meta tags

For at sikre at din virksomheds hjemmeside opnår sit fulde potentiale i søgemaskinerne, kan det være en god idé at tage et grundigt kig på, hvordan I bruger meta-tags. En gennemgang og eventuel justering af jeres nuværende brug af meta tags kan være afgørende for at forbedre jeres SEO og opnå større synlighed i søgeresultaterne.

Det kan være en overvældende opgave at skulle i gang med at optimere på samtlige meta tags, især hvis din hjemmeside har mange landingssider. Vi hjælper dig gerne med at tage denne del af arbejdet fra dine skuldre, så du kan fokusere på andre dele af forretningen.

Kontakt os på 70 13 63 23 eller mail@onlinesynlighed.dk, hvis vi skal hjælpe med at optimere din online synlighed. Du er også velkommen til at kontakte os via vores kontaktformular, hvis du har spørgsmål til eller ønsker at høre mere om vores SEO-ydelser.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen