Smartphone irritation

Manglende mobiloptimering koster dig din bundlinje

Smartphone irritationI skrivende stund – primo 2015 – er der god chance for, at mere end halvdelen af dine besøgende og derved potentielle kunder kommer fra en mobiltelefon eller en tablet.

Det er tilfældet her på OnlineSynlighed.dk og på flere af de største danske webshops og andre websites.

Men hvis dit website ikke er i stand til at håndtere de mobile besøgende – og her forstås ikke servering af HTML og indlæsning af din side, men om faktisk håndtering med en responsiv side og god brugervenlighed – går du glip af mange penge.

Rigtigt mange penge – nemt op til 50 % af dem, du ellers kunne have fået.

Mobile first

Nøglen til at tjene penge på de af dine potentielle kunder der besøger dig fra en mobil enhed ligger i begrebet ”mobile first”.

Det går ud på, at dit website er opbygget først og fremmest til mobiltelefoner og tablets. Hvis en dekstop indlæser siden lægges der mere indhold og kode på siden, men det er et tilvalg. Alternativet til dette er ”desktop first”, hvor al kode indlæses først og mobiltelefonen og tabletten blot ser bort fra det, der er relevant.

Med sidstnævnte metode får mobilen meget mere indhold end den har brug for – og det koster på hastighed, indlæsning og brugervenlighed.

Vi køber på farten

I en travl hverdag er det for mange blevet naturligt at købe ind på farten – i bussen, i S-toget og i sofaen med en tablet. Hvor vi i det hele taget har 5 minutter til lige at nå at købe bogen, at indsende formularen og skrive e-mailen.

Det stiller øgede krav til vores websites, men det er ikke værre, end det er muligt at kode sig ud af.

Sidder du med et website bygget på et tilpas gammelt CMS – Content Management System – kan det være nødvendigt at skifte over til et nyt. Det er en mindre investering, du er nødt til at foretage for at tage imod de store mængder af mobile besøgende, der får en dårlig oplevelse på din side som den er lige nu.

Mobilvenlig søgemaskineoptimering

Og det er endda ikke blot et spørgsmål om, at dine faktiske brugere får en dårlig oplevelse.

De risikerer også at gå glip af fremtidige besøgende og potentielle kunder.

Google har ad flere omgange meldt ud hvordan et dårligt optimeret website, der giver brugerne på en mobil enhed en dårlig oplevelse, kan blive derangeret i søgemaskinerne. For Google giver det god mening – får du søgeresultater fra din mobil, hvor du ikke kan læse indholdet, får du et dårligt resultat. Så bliver du måske fristet til at skifte browser.

En del af din mobile søgemaskineoptimering er derfor en veloptimeret side. Søgemaskineoptimering forbindes ofte med tekstindhold og linkbuilding, men er meget mere end blot <a href=”>-links og keyword density.

Uden en veloptimeret side, hvis kode kan læses og ikke giver en langsom oplevelse, kan selv de bedste links ikke hjælpe – Google sender ingen besøgende i din retning.

Overvej en SEO-analyse fra en ekspert for at finde ud af, hvor der skal sættes ind for at skabe flere besøgende – både de, der kommer fra en mobil enhed og de, der fortsat benytter sig af en bærbar computer eller en stationær.

Med en ekspert kan du målrette dine kræfter og ressourcer inden for søgemaskineoptimering til de elementer, der giver den største effekt – og derved flest penge på bundlinjen.

John Nielsen