Ekstern linkbuilding på den rigtige måde

Linkbuilding er en af de sværeste discipliner, når vi taler om SEO. De fleste SEO eksperter mener, at eksterne links er den mest effektive vej til at få en bedre placering i søgeresultaterne, og med god grund. Der er nemlig en hel del at hente ved at lave god og effektiv ekstern linkbuilding. Du skal blot sørge for at gøre det på den rigtige måde.

For nyligt skrev vi om, hvorfor interne links er vigtige, og hvordan du kommer i gang med det. I denne artikel fokuserer vi på de eksterne links, som siges at være de mest betydningsfulde af slagsen, når vi taler SEO og placering. Vi kommer bl.a. ind på:

  1. Hvad er eksterne links?
    1. Inbound 
    2. Outbound
  2. Hvorfor er eksterne links vigtige?
  3. Det skal du undgå, når du laver ekstern linkbuilding
    1. Undgå irrelevante links 
    2. Undgå at linke til utroværdige sider
    3. Undgå keyword stuffing og skjult indhold
  4. Det skal du gøre
    1. Skab godt indhold
    2. Outreaching
  5. Konklusion

Hvad er eksterne links?

Eksterne links er i al sin enkelthed, et link der henviser dig til en anden hjemmeside, når du klikker på det. Grunden til, at der bruges eksterne links, når du skal lave SEO er for at opnå en højere placering i Googles søgeresultater.

Der findes to typer af eksterne links. Disse er:

Inbound

Inbound links er links der linker fra en anden hjemmeside og ind til din hjemmeside. Det er disse links som er mest værdifulde for din placering i søgeresultaterne, fordi Google vurderer, at din hjemmeside er troværdig, hvis andre linker til den. Derfor er det også disse, du bør have størst fokus på, når du laver din linkbuilding strategi.

Outbound

Outbound links er i princippet det samme som inbound links, bortset fra at linksene nu går fra din hjemmeside og ud til en anden virksomheds hjemmeside. Med outbound links kan du vælge, om det skal være et nofollow eller et follow link. Et nofollow link betyder, at søgemaskinerne ikke følger linket. Med andre ord, giver linket ikke nogen SEO værdi (link juice). Med et followlink, fortæller du søgemaskinerne, at de skal følge det link, du linker til.

Hvorfor er eksterne links vigtige?

Eksterne links, eller backlinks som de også kaldes, er enormt vigtige for din SEO, fordi de styrker din autoritet og værdi. Søgemaskinerne finder det vigtigere at se på, hvad andre har at sige om din virksomhed, end hvad du selv siger. Hvis Google ser, at der er flere værdifulde og kvalitetsfulde hjemmesider som linker til din hjemmeside, vurderer søgemaskinen, at din side er en god og troværdig side med unikt indhold. Og det honoreres med en højere placering i søgeresultaterne. Google ser disse eksterne links som en form for anbefaling af dig. Da Google rigtig gerne vil give brugerne det indhold som er mest værdifuldt og unikt, så vil søgemaskinen også se på, om du har nogle anbefalinger i form af backlinks. Har du det, kan du bestemt blive belønnet i form af bedre placering.

Det skal du undgå, når du laver ekstern linkbuilding

I tidernes morgen, da søgemaskinerne ikke var nær så intelligente som nu, var der andre regler for SEO. Her kunne du godt slippe af sted med nogle af de ting, som i dag er ulovlige, også kaldet Black Hat SEO. Begrebet Black Hat SEO dækker over SEO optimering gjort på den forkerte, og ulovlige, måde. Desværre bliver Black Hat SEO stadig praktiseret med fuld overlæg, og derfor skal du også være opmærksom på, hvad der kendetegnes som værende ulovligt ift. Googles retningslinjer. Følgende tre ting bør du undgå, hvis du gerne vil have en positiv effekt af din eksterne linkbuilding indsats.

Når du skal linke til andre hjemmesider på din hjemmeside, er det vigtigt, at du linker til relevante hjemmesider. Når du har skrevet din tekst eller artikel, skal du derfor vælge en hjemmeside som måske er inden for samme branche eller på anden vis er relevant ift. dit emne. Dette hjælper Google til at forstå, hvad din hjemmeside handler om, og samtidig signalerer du til Google, at du prioriterer dine kunder ved at give dem brugbar og værdifuld information. Og det er noget søgemaskinen vægter højt!

Undgå at linke til utroværdige sider

I forlængelse af ovenstående punkt, bør du stræbe efter at linke til troværdige hjemmesider som kan give værdi til dine kunder. Hvis du linker til utroværdige sider, vil din hjemmeside også lide af dette, da søgemaskinerne derved vil se din side som utroværdig.

Undgå keyword stuffing og skjult indhold

Tidligere kunne du sagtens opnå en høj placering i søgeresultaterne, hvis du brugte dit søgeord, alt det du kunne, også bedre kendt som keyword stuffing. Dette er dog ikke lovligt mere, og du bør for alt i verden undgå at gøre det. Samtidig bør du heller ikke snyde søgemaskinerne ved at have skjult indhold med tekst som ikke kan ses af brugeren, eks. hvid tekst på hvid baggrund. Hvis du bliver opdaget bliver du straffet hårdt af Google, og du kan godt vinke farvel til eventuelle tidligere høje placeringer.

Alle disse metoder er ikke lovlige, og kan koste dig dyrt, hvis du benytter dig af en af disse måder. Du bør derfor altid bestræbe dig på at lave White Hat SEO.

Det skal du gøre

Ovenstående beskriver, hvad du ikke skal gøre, når du vil i gang med at søgeordsoptimere din side. Men hvad skal du så gøre i stedet? White Hat SEO er betegnelsen for den rigtige, og lovlige, måde at optimere sin hjemmeside på. Teknikkerne indebærer bl.a. godt og unikt indhold der er værd at linke til, samt at undgå overdreven brug af søgeordet, og dermed bruge det på en fornuftig måde.

Skab godt indhold

Den måske nemmeste metode til at opnå flere links til din hjemmeside er ved at have unikt og godt indhold på din hjemmeside. Sørger du for, at din hjemmeside indeholder kvalitetsindhold om dine produkter eller ydelser, så er der større sandsynlighed for, at dine kunder og andre for den sags skyld, gerne vil læse det, og dermed også give dig et link med på vejen. Denne metode er forholdsvis nem at gå til, såfremt du ved, hvordan du skriver godt indhold. Ellers kan det være en idé at alliere sig med en god tekstforfatter. Samtidig er denne metode også forholdsvis gratis, om end lidt tidskrævende, medmindre du selvfølgelig betaler dig fra det.

Outreach

Denne metode kan være en smule grænseoverskridende, hvis det ikke er noget, du har praktiseret tidligere. outreaching handler om at  række ud til dine samarbejdspartnere og andre virksomheder, og spørge efter et link. I mange tilfælde vil de sige ja, og du kan altid tilbyde dem, at du linker til dem også.

Har du ikke nogle samarbejdspartnere endnu? Så se efter, om der er relevante virksomheder inden for samme branche, som du kan henvende dig til. Sælger du eks. biltilbehør eller skriver om biler, kan du tage kontakt til diverse bilforhandlere, og bede dem om at linke til din hjemmeside. Det giver værdi for begge parter, at linke til hinanden. husk blot på ikke at linke til den samme side. hvis du linker til deres forside, skal de ikke linke til din forside også og omvendt.

Det kan dog være svært at komme i gang med at række ud til virksomheder og samarbejdspartnere, og derfor kan du med fordel også selv lave eksterne links. Hvis du som virksomhed linker ud til andre hjemmesider fra din side, vil du oftest opleve, at det bliver gengældt. Det er altså en lidt nemmere metode end at kontakte alle samarbejdspartnere for at høre, om de vil linke til dig.

Konklusion

Der er flere måder, hvorpå du kan få andre hjemmesider/virksomheder til at linke til dig. Når du skal i gang med at søgeoptimere din hjemmeside, enten via intern eller ekstern linkbuilding eller begge, er det vigtigt, at du ikke overtræder Googles retningslinjer. Hvis du gør det, vil du miste din placering i søgeresultaterne og din virksomhed vil ikke være til at finde i søgeresultaterne.

Eksterne links er vigtige for din troværdighed og autoritet og er dermed også meget mere værd end interne links. Du kan opnå eksterne links på flere måder, og vi anbefaler selvfølgelig altid at gå efter White Hat SEO som er den lovlige metode at søgeoptimere sin hjemmeside på. Det vigtigste du kan gøre er at sørge for, at din hjemmeside har godt og unikt indhold. Hvis du har det, vil du skabe værdi til kunderne, og du vil samtidig opleve, at flere vil linke til din side, fordi du har brugbart indhold. Derved får du flere eksterne links som er tjent på lovlig vis.

Skal du have hjælp til at lave linkbuilding, så du kan blive endnu mere synlig, kan du altid kontakte os gennem nedenstående kontaktformular eller ringe til os på 70 13 63 23.

 

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen