Content Marketing – 2.000 ord er vejen til tops på side 1

2000 ord lange tekster er nøglen til side 1

Content Marketing – 2.000 ord er vejen til tops på side 1Søgemaskineoptimering er mange ting – men først og fremmest er det en stræben efter at besvare hvad brugeren søger efter bedst muligt.

Det er tilfældet uanset, om brugeren leder efter information, en tjenesteydelse, et produkt eller noget helt fjerde.

Og her er en af de ting der altid virker et godt og fyldigt svar – underforstået mere tekst.

Den nylige bølge med ”content marketing” bygger på sin vis videre på dette. Du bruger content, indhold, til at skabe et nyt publikum, til at komme på god fod med potentielle kunder ved at besvare deres spørgsmål og ved at holde din virksomhed relevant med nyt indhold.

Content marketing behøver ikke at være en storstilet kampagne med infografikker og dyre videoer – det kan også være en mere udførlig tekst, der bedre svarer på hvad brugeren spørger om.

Længere tekster er bedre mulighed for at svare på brugerens spørgsmål

En god regel at iagttage inden for online markedsføring og søgemaskineoptimering er, at en længere tekst giver bedre rankings.

Det gør den længere tekst fordi, at du med mere information med højere sandsynlighed svarer på hvad brugeren søger efter end med en kort tekst.

Du har derfor – alt andet lige – gode muligheder for at opnå gode placeringer i søgemaskinerne alene ved at skrive længere tekst.

Al god søgemaskineoptimering starter med en udførlig søgeordsanalyse. Denne søgeordsanalyse afslører de primære søgeord, din virksomhed med fordel kan arbejde på.

Hvad forhindrer dig i at skrive 1.000 ord til hvert af dine primære søgeord – eller 2.000?

Kvantitative undersøgelser viser, at førstepladsen på konkurrenceprægede søgeord i USA i snit har lige godt 2.000 ords indhold. Der er ingen grund til at tro, den tommelfingerregel ikke også gælder i Danmark.

Sagt på en anden måde – skriver du mere (god) tekst hjælper du brugeren videre med større sandsynlighed og det vil Google gerne belønne med placeringer i SERPs (Search Engine Results Page, side 1).

Som en ekstra bonus vil længere tekst også være med til at forbedre din konverteringsrate. Vi har som mennesker større tillid til sider med megen tekst, da de bliver set på som udtømmende og autoritative. Bare det faktum at der er en lang tekst vil således hjælpe din konverteringsrate, også selvom det er de færreste af dine brugere, der nogensinde kommer til at læse al teksten.

Iagttag ”bouncerate” og tid brugt per side

Nu får vi det til at lyde som om vejen til himlen er brolagt med lange tekster – og så nemt er det selvfølgeligt ikke helt.

Du skal også være opmærksom på din “bouncerate” og tiden brugt per side. Begge er tal, du har mulighed for at finde inde i Google Analytics under “Adfærd”.

Du kan se tallene som et udsnit af hele dit domæne, ligesom du kan finde tallene for enkelte underside.

Din “bouncerate” er andelen af besøgende, der trykker “Tilbage” i browseren umiddelbart efter at have trykket ind på din side. Tiden brugt per side angiver hvor mange minutter en gennemsnitlig besøgende bruger på din side.

Des lavere bouncerate du har, og des mere en gennemsnitlig besøgende bruger, des bedre.

Google kan godt vælge at se bort fra en lang tekst, hvis bounceraten er høj og tiden brugt per side af lav. Det fortæller Google, at du godt nok har skrevet meget indhold, men at det er ringe og ikke hjælper brugeren videre. Det er vigtigt at have in mente inden du vælger den billigste tekstforfatter til at skrive dine tekster.

Skriv dem hellere selv som eksperten eller hyr en, der har erfaring inden for det gældende område. Dine læsere kan kende forskel på en tekst skrevet af en ekspert og en amatør – og det bliver Google også bedre og bedre til.

Vi tror i OnlineSynlighed.dk at de parametre, der baserer sig på brugeradfærd i søgemaskinerne, kommer til at betyde meget mere for søgemaskineoptimering fremadrettet. Google bliver bedre til at aflæse, om vi leverer et kvalitativt godt resultat til brugeren – først og fremmest den tekst, du har stående på side.

Sådan finder du ud af, hvad dine brugere ønsker hjælp til

At skrive en god og lang tekst kræver, du ved hvad dine brugere søger efter.

Du skal så at sige lave en ”søgeordsanalyse inde i din søgeordsanalyse”. Du har fundet et søgeord du skal skrive en god tekst om, og nu skal du lave en mindre ekstra analyse for at finde ud af, hvad du inden for det søgeord kan skrive om.

Her er følgende redskaber værd at kigge på:

  • Keyword Planner – data direkte fra hestens mund, eller Google i dette tilfælde
  • UberSuggest – Smart og gratis værktøj, hvor du får Suggest-data fra søgemaskinen (når Google foreslår en søgning baseret på hvad du skriver); særligt brugbart til netop at finde ud af, hvad der skal stå i dine artikler
  • Søge-data fra din søgeboks, du kan finde direkte i Google Analytics

Vi har tidligere skrevet om 5 gode redskaber til at lave søgeordsanalyse – de kan alle fem også benyttes, når det er en enkelt tekst og ikke et helt domæne, du skal lave en søgeordsanalyse til.

Intet indhold? Så skal du (især) lave links

Hvis du har læst hertil og nu tænker, at hvad vi skriver slet ikke duer til dig er der stadig håb.

For nogle virksomheder er det svært ”bare at lave mere indhold” – og du kan udmærket ranke godt i søgemaskinerne uden lange tekster.

Dit våben – din metode – er i stedet linkbuilding.

Sider som Huffington Post og BuzzFeed har ofte meget korte artikler (BuzzFeed består næsten alene af billeder), men rangerer alligevel på fantastisk mange søgninger.

Det gør de, fordi begge er meget dygtige til at få omtale i andre medier og skabe relevante og gode links.

Relevante og gode links er fortsat et af de vigtigste redskaber, du har mulighed for at bruge, når du gerne vil rangere bedre i søgemaskinerne.

Vi kan i OnlineSynlighed.dk hjælpe dig med såvel tekstforfatning som linkbuilding –du er velkommen til at skrive til os på mail@onlinesynlighed.dk eller ringe 70 13 63 23 for en uforpligtende snak om, hvordan vi kan hjælpe din virksomhed med at få mere ud af de digitale kanaler allerede i dag!

John Nielsen

John Nielsen

Direktør i OnlineSynlighed.dk og teknisk funderet SEO specialist. Til dagligt rådgiver John virksomheder i hele landet vedrørende forretningsorienteret digital strategi og eksekvering af værdiskabende online synlighed. John er desuden etisk hacker og ekspert i online reputation management.
John Nielsen
0 Svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *