Linkedin - Creator Mode

Ny LinkedIn funktion skal gøre det nemmere at blive mere synlig

Med sine næsten 740 millioner medlemmer verden over, er LinkedIn det største professionelle sociale medie i verden. Med så mange medlemmer følger også en forpligtigelse til hele tiden at forbedre mediet, så det hele tiden lever op til, at virksomheder og medlemmer fortsat er succesfulde og får noget ud af at bruge mediet.

Derfor har de nu, den 31. marts, lanceret en ny funktion – creator tilstand (creator mode), blot et par måneder efter udrulningen af den nye funktion ”stories”. Men hvad skal denne funktion så bruges til? Og hvordan fungerer den overhovedet? Det kan du læse mere om i denne artikel.

Artiklen indeholder:

  1. Hvad er creator mode?
    1. Ny CTA/knap på profilintro
    2. Visning af emner/hashtags
    3. Ændring af profilvisning
  2. Det får du ud af at aktivere funktionen
    1. Bliv mere synlig
    2. Få flere følgere
    3. Adgang til content tips og værktøjer
  3. Hvordan slår du funktionen til?
  4. Flere nye funktioner er kommet til

Hvad er creator mode/tilstand?

LinkedIn har oplevet en stigning i antallet af medlemmer der poster på LinkedIn. Faktisk er tallet øget med 50 %. Er du en af dem, som jævnligt poster indhold på LinkedIn i håbet om at blive mere synlig og få flere følgere, så er den nye funktion lige noget for dig.

LinkedIns nye funktion creator mode er nemlig lavet til content creators for øje, hvad enten det er enkelte medlemmer eller virksomheder, dvs. medlemmer der skaber og poster indhold til LinkedIn jævnligt.

Creator mode er en funktion, hvor du får mulighed for at fremhæve dit indhold og skille dig ud fra mængden. Dermed får du altså nemmere ved at præsentere dig selv og få flere følgere.

Ny CTA/knap på profilintro

Den største forskel ved din profil med creator tilstand er, at knappen ”opret forbindelse” på din profil bliver udskiftet med knappen ”følg”. Når din profilintro vises, vil der altså i stedet stå ”følg”. Samtidig vil der også stå, hvor mange følgere du har, frem for, hvor mange forbindelser du har.

Denne funktion gør det nemmere for andre at følge dig og dit indhold, uden at skulle oprette forbindelse. du modtager derfor heller ikke nogen notifikation, om at der er en, der vil oprette forbindelse, som du skal godkende.

Det er dog stadig muligt for medlemmer at oprette forbindelse. Du skal blot klikke på de tre prikker ved siden af ”følg” knappen, hvorefter muligheden ”opret forbindelse” kommer frem.

Visning af emner/hashtags

Med creator tilstand aktiveret, får du desuden mulighed for at vælge, hvilke emner/hashtags du poster indhold om, eller finder interessant. Du har muligheden for at vælge op til fem emner som bliver vist i din profilintro. Dette gør det meget nemmere for andre medlemmer at se, om du poster noget, som de også har interesse i.

Ændring af profilvisning

Funktionen vil ligeledes rykke rundt på din profil, således at ”fremhævet” og ”aktivitet” bliver rykket op, og dermed vist som noget af det første på din profil.

Ydermere vil din aktivitet fremover kun vise dit seneste indhold, som du har publiceret, og dermed gå væk fra at vise dine kommentarer og likes på andres opslag. Denne funktion gør det også langt nemmere for folk at se, hvad du har udgivet af interessant indhold.

Medlemmer som ikke finder dig interessant ud fra de fem forskellige emner på din profil, vil ud fra din seneste aktivitet på profilen dermed vurdere om det er noget der har interesse. Der er således to muligheder for at få andre til at følge med i det, du poster.

Det får du ud af at aktivere funktionen

For at forstå, hvorfor LinkedIn har valgt at tilføje endnu en funktion til deres medie, må vi først forstå udviklingen. LinkedIn er et medie der bliver brugt af virksomheder/professionelle og private og i de sidste år, har mediet oplevet en rivende udvikling med en stigning på 50% med over fem milliarder forbindelser i 2020.

Denne udvikling stiller derfor større krav til mediets funktioner. Med den nye funktion, får LinkedIns medlemmer muligheden for nemmere at finde frem til medlemmer og virksomheder med samme interesse som dem. Med udrulningen af den nye funktion, kan du se frem til en forbedret platform for content creators eller andre som har interesse i dette.

Bliv mere synlig

En af de største fordel ved den nye funktion må være, at du bliver langt mere synlig for andre med samme interesse. Den nye creator funktion giver dig nemlig mulighed for at få dit indhold vist for andre medlemmer i både søgning og discover funktionen. Selvom du er helt ny på LinkedIn eller ikke har nogen følgere, kommentarer eller lign. på dit indhold, så er det faktisk stadig mulgit for andre medlemmer at se dit indhold, hvis de er interesseret i samme emner som dig.

Få flere følgere

Som nævnt, så vil den nye funktion unægtelig gøre det meget nemmere at følge en profil eller virksomhed. Derfor kan du også forvente at dit antal af følgere vil stige, hvis du slår funktionen til. Ud fra dine valgte emner, kan andre se, hvad du poster omkring, og dermed nemmere følge dig, hvis de har samme interesseemner. Dermed øges dine følgere markant, og det vil på sigt give mere synlighed og kendskab til din virksomhed. Antallet af følgere har stor betydning for din synlighed, da flere og flere medlemmer ser et højt antal af følgere som en slags ”garanti” (social proof) på, at det, du poster er værdifuldt og brugbart.

Adgang til content tips og værktøjer

Hvis du vælger at slå creator tilstand til, vil du udover at have en større chance for at nå ud med dit content, også få LinkedIns bedst tips om content tilpasset dig. Samtidig med det, vil du få adgang til deres nye content analyseværktøj, som giver dig endnu større mulighed for at analysere på dit indhold og se, hvad der engagerer dine kunder.

Hvordan slår du funktionen til?

I takt med at creator tilstand er en ny feature, er det ikke alle medlemmer der har adgang til funktionen endnu. Hvis du ikke har adgang, kan du vente et par uger og tjekke om den skulle være blevet en del af din profil.

Nedenfor finder du en beskrivelse af, hvordan du aktiverer funktionen:

  1. Log på LinkedIn og gå ind på din profilside
  2. Under ”Dashbord” vil du kunne se om creator tilstand er aktiveret eller deaktiveret. For at aktivere det, skal du klikke på ”creator tilstand”.
  3. Herefter vil du se et pop up vindue, hvor du skal trykke ”næste”.
  4. Skriv de emner, som du poster om eller som er relevante for dig og klik ”gem”.
  5. Din creator tilstand skulle nu være aktiveret.

Husk at vælge, hvem der kan følge dig på LinkedIn. Hvis du vælger ”kun forbindelser” bliver din creator tilstand deaktiveret.

Flere nye funktioner er kommet til

Med creator tilstanden slået til, få du nu meget nemmere ved at promovere dig selv som en content creator. Den nye funktion gør det også meget nemmere for andre at følge dig, selvom I ikke kender hinanden, og det er altså ikke nødvendigt at oprette forbindelse inden.

Men creator tilstand er blot én ud af flere forskellige tiltag som LinkedIn har lanceret eller er i gang med, i håb om at forbedre deres content creator fællesskab på platformen. De har bl.a. også lanceret video cover stories, hvor du kan lave en velkomst hilsen i form af video og en funktion, hvor du har mulighed for at lave en lydoptagelse med udtalen af dit navn. For fremtiden vil der helt sikkert komme mange flere funktioner til, som skal hjælpe med at fastholde brugerne på LinkedIn.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen