Fra god til fantastisk SEO: Din guide til at overgå konkurrenterne

Forbedring af SEO

I en nylig artikel adresserede Googles John Mueller et spørgsmål, der har plaget mange virksomhedsejere: Hvorfor rangerer nogle websites ikke højt, selvom de har “god SEO”? Dette spørgsmål har inspireret os til at forfatte dette blogindlæg, hvor vi dykker dybere ned i, hvordan virksomheder kan forbedre deres SEO.

Men lad os lige blive hængende ved spørgsmålet om god SEO lidt endnu, for i artiklen kommer John Mueller naturligvis også med sit svar, der dog ikke er helt ukompliceret: Ifølge Mueller spiller de tekniske aspekter en vigtig rolle for en virksomheds SEO, men det er ikke det eneste; Godt indhold og promovering spiller også en betydelig rolle.

I artiklen skriver Search Engine Journal desuden, at selvom man måske tror, at man har en god SEO på sit website, er det ikke sikkert det er tilfældet – i hvert fald ikke, hvis man ikke rangerer højt på søgeord, hvor der er en lav konkurrence. I det tilfælde kan det ifølge Search Engine Journal tyde på, at der er plads til forbedring.

Men hvad kan man så gøre for at forbedre sin SEO? Med flere års erfaring i branchen ønsker vi i denne artikel at dele vores ekspertise og guide dig fra “god” til “fantastisk” SEO.

Ønsker du hjælp til din SEO, er du selvfølgelig altid velkommen til at kontakte os på 70 13 63 23 eller mail@onlinesynlighed.dk

Vigtigheden af en god SEO-strategi

SEO er en kompleks disciplin, som har eksisteret i mange år, og som deraf har udviklet sig til en disciplin med mange forskellige facetter. SEO er derfor heller ikke helt nemt at gøre sig klog på, medmindre man har oparbejdet kompetencer inden for feltet.

For hvad adskiller “god” SEO fra “fantastisk” SEO? En “god” SEO kan give dig en plads i søgemaskinernes resultatsider, men “fantastisk” SEO kan styrke din position, give dig placeringer i top-3 og være med til at sikre, at du står stærkere i en konkurrencepræget branche.

I en digital verden, hvor opmærksomhed og en god brandbevidsthed kan være med til at skabe omsætning, er det afgørende at være mere end bare synlig – du skal være fremtrædende. En måde du kan øge din synlighed og online tilstedeværelse på, er ved at sikre, at du har en god SEO-strategi, der kan fungere som handlingsplan for din SEO-indsats, så du ved lige præcis, hvor du skal sætte ind på at forbedre din SEO – for selvom din SEO muligvis er god, kan den med stor sandsynlighed blive bedre.

Kvinde planlaegger seo indsats

Forståelse af dit nuværende SEO-niveau

For at kunne udvikle en effektiv SEO-strategi, er det nødvendigt at kende sin startposition. Der findes mange gode værktøjer som SEMrush, Ahrefs og Moz, der kan give dig en dybdegående analyse af din nuværende SEO-status. Disse værktøjer kan afsløre alt fra tekniske fejl til manglende backlinks, og kan derfor være en hjælp til at finde frem til, hvad din SEO-strategi skal fokusere på, og hvor du bør sætte ind med din SEO-indsats.

At forstå den data, som analyseværktøjerne giver, er dog kun halvdelen af kampen. At fortolke den korrekt og anvende den i praksis er der, hvor den virkelige ekspertise kommer ind. Hvis du ønsker en professionel vurdering af, hvordan din virksomhed ligger rent SEO-mæssigt, tilbyder vi hos Onlinesynlighed.dk skræddersyede SEO-potentialeanalyser.

SEO-potentialeanalysen er GRATIS, og vi gennemgår den naturligvis sammen med dig, og hjælper dig med at få et dybdegående indblik i dit websites SEO-performance. Lyder det interessant for dig? Bestil en gratis SEO-potentialeanalyse her.

Analyse af SEO-niveau

Gode råd til en bedre SEO

Hvis du ønsker at styrke din virksomheds SEO, er der flere aspekter, som kan være relevante at kigge på. Sørger du for at bruge de rigtige søgeord, kan nedenstående måske være nogle af de tiltag, du bør have med i din SEO-strategi.

Teknisk SEO: De ofte oversete elementer

John Mueller fra Google nævnte, at de tekniske aspekter spiller en vigtig rolle for, hvor god et websites SEO er. Derfor har vi også valgt at inkludere teknisk SEO i denne artikel om, hvordan du kan forbedre din SEO, da det tekniske netop ofte er et overset aspekt af SEO.

Optimering af titler, metabeskrivelser og URL-strukturer

Optimering af SEO-titler, metabeskrivelser og URL-strukturer er ikke bare “best practices”. En korrekt optimering kan forbedre din klikrate (CTR) fra søgeresultaterne markant, øge brugeroplevelsen på dit website og samtidig styrke dine placeringer i søgeresultaterne. En optimering af URL-strukturen kan desuden omfatte at sikre, at der er en logisk URL-struktur, som er nem at læse for dine besøgende såvel som for søgemaskinerne.

Mobiloptimering

I en tid, hvor over halvdelen af alle online søgninger foretages fra mobile enheder og med Googles mobile-first indeksering, kan man ikke undervurdere vigtigheden af mobiloptimering. Dette betyder, at hvis din hjemmeside ikke er optimeret til mobile enheder, kan det have negative konsekvenser for din placering i søgeresultaterne.

Mobiloptimering går ud over bare at have et responsivt design. Det handler om at sikre, at brugerne får en problemfri og effektiv oplevelse, uanset hvilken enhed de bruger. Dette inkluderer hurtig indlæsningstid, lettilgængelige knapper og navigation samt klart og læsbart indhold.

Hastighedsoptimering

Et websites indlæsningshastighed er blevet en afgørende faktor for brugeroplevelsen og dermed også for SEO. Google har klart bekræftet, at hvor hurtigt en side indlæses, direkte kan påvirke dens placering i søgeresultaterne. Men hvordan opnår man en lynhurtig hjemmeside?

Billedoptimering, som involverer komprimering af billeder uden at gå på kompromis med kvaliteten, kan blandt andet være med til at reducere indlæsningshastigheden markant. Derudover kan browser caching tillade tilbagevendende besøgende at indlæse din side hurtigere, da visse elementer allerede vil være gemt i deres browser. Endelig kan det være en god idé at tjekke, om man har installeret for mange plugins, da disse også kan være med til at gøre hjemmesiden langsommere.

website indlaesningshastighed

Struktureret data

Struktureret data giver søgemaskiner en dybere forståelse af indholdet på din hjemmeside. Ved at tilføje specifikke tags til dit HTML kan du give søgemaskiner præcise oplysninger om dit indhold, hvilket kan føre til rigere søgeresultater, kendt som rich snippets.

Det er dog vigtigt kun at bruge struktureret data, hvor det giver mening for din virksomhed og for dine besøgende. Google har for nylig fortalt, at der vil blive vist færre resultater med struktureret data fra for eksempel FAQs i søgeresultaterne. Det betyder, at du ikke vil kunne opnå samme synlighed ved at bruge struktureret data som tidligere.

Indholdsoptimering: Mere end bare søgeord

At bruge de rette søgeord i dine on-sitetekster, er naturligvis vigtigt, hvis du ønsker at øge dit websites synlighed på specifikke søgeord. Dog er det ikke nok at bruge relevante søgeord, hvis du vil til tops i søgeresultaterne.

Dybdegående, kvalitetsindhold

I SEO’s tidlige dage handlede det primært om at inkludere de rigtige søgeord i dit indhold, men med introduktionen af avancerede algoritmer, er Google blevet ekstremt dygtig til at forstå konteksten bag ordene.

Dette betyder, at overfladisk indhold, der er fyldt med søgeord, ikke længere er nok til at opnå en god SEO. I stedet belønner Google indhold, der dykker dybt ned i emner og leverer reel værdi til læserne. At blive betragtet som en autoritet inden for dit felt kræver nu dybdegående og velresearchet kvalitetsindhold, der adresserer brugernes spørgsmål og bekymringer.

Optimering af billeder og videoindhold

Visuelt indhold er blevet en integreret del af en god online tilstedeværelse, men det er ikke nok bare at have billeder og videoer; de skal også være SEO-optimeret. Dette inkluderer korrekt brug af alt-tags for billeder, komprimering for hurtigere indlæsningshastighed og brug af relevante billeder i høj kvalitet. Med YouTube som verdens næststørste søgemaskine er video SEO også blevet afgørende. Dette kan inkludere optimering af video titler, beskrivelser, og endda undertekster.

Off-page SEO: Mere end bare backlinks

Når vi taler om off-page SEO, er linkbuilding naturligvis en væsentlig faktor. Backlinks fra godt indhold og relevante kilder kan være med til at styrke din linkprofil og øge din placering i søgeresultaterne på bestemte søgeord. Gode backlinks er dog ikke det eneste, der kan være med til at styrke din SEO, og du bør derfor også kigge på andre aspekter inden for off-page SEO foruden linkbuilding.

Brandmentions

Tidligere var backlinks den primære metode til at bygge autoritet og forbedre SEO, men Google er nu blevet bedre til at genkende brandmentions, selv uden direkte links. Dette betyder, at positiv omtale af dit brand på blogs, sociale medier og andre online platforme kan have en positiv indflydelse på din SEO, selv uden et direkte link, og gør det endnu vigtigere at sikre, at din virksomhed har et godt online omdømme.

Brug af flere kanaler

Selvom din hjemmeside er den vigtigste parameter for at sikre en god SEO og styrke din online tilstedeværelse, er det også vigtigt at øge din rækkevidde gennem andre kanaler. Sociale medier kan blandt andet drive trafik til dit website, øge engagement og øge dit brandkendskab.

Outreach SEO kan hjælpe med at etablere dig som ekspert i din branche og skabe værdifulde backlinks, og omtale i medierne kan øge din synlighed og forbedre dit online omdømme. Alt dette kan tilsammen være en del af din SEO-strategi for at forbedre din SEO og synlighed online.

Lokal SEO

Lokal seo - google business profil

Lokal SEO er en gren af SEO, som har særlig stor relevans for virksomheder, der tilbyder produkter eller services til potentielle kunder i lokalområdet. Vil du gerne forbedre din SEO, kan lokal SEO dermed også være en god idé at have med i din SEO-strategi.

Google Business profil

For lokale virksomheder er Google Business blevet en afgørende mulighed for at øge sin online tilstedeværelse. En veloptimeret Google Business profil kan da også både forbedre din synlighed for lokale søgninger, vise dine åbningstider, og endda give dine potentielle kunder mulighed for at ringe direkte til dig fra søgeresultaterne.

Hvis du ønsker at være synlig for potentielle kunder i dit nærområde, er en Google Business profil dermed afgørende.

Anmeldelser

I en tid, hvor forbrugerne stoler mere og mere på online anmeldelser, er positive, autentiske anmeldelser guld værd. Google anerkender autentiske, positive anmeldelser og belønner virksomheder der har disse med en højere placering i lokale søgeresultater. Samtidig kan anmeldelser også være med til at skabe øget trafik til dit website og styrke dit online omdømme, hvilket også har en betydelig værdi.

Det er dog vigtigt at pointere, at det ikke nødvendigvis handler om kvantitet; kvaliteten og ægtheden af anmeldelser er lige så vigtig.

Få hjælp til at optimere din SEO

SEO er en disciplin under konstant udvikling. Med nye algoritmeopdateringer, teknikker og værktøjer, der hele tiden kommer frem, er det afgørende at være på forkant. Men frygt ikke, med den rette ekspertise og strategi kan du ikke kun matche dine konkurrenter, men også overgå dem. Så tag skridtet fra “god” til “fantastisk” SEO med Onlinesynlighed.dk ved din side.

Hos Onlinesynlighed.dk er vi specialister inden for SEO. Med vores dybdegående viden og erfaring kan vi guide dig gennem SEO’s komplekse landskab og sikre, at din virksomhed skinner klart i den digitale verden.

Kontakt os i dag på 70 13 63 23 eller mail@onlinesynlighed.dk, og lad os hjælpe dig med at få succes med din SEO og opnå bedre placeringer i søgeresultaterne.

Direktør i OnlineSynlighed.dk og teknisk funderet SEO specialist. Til dagligt rådgiver John virksomheder i hele landet vedrørende forretningsorienteret digital strategi og eksekvering af værdiskabende online synlighed. John er desuden etisk hacker og ekspert i online reputation management.
John Nielsen