Søgemaskineoptimering, hvad er det?
Søgemaskineoptimering, søgeoptimering eller SEO. Kært barn har mange navne.
SEO kommer fra den engelske term Search Engine Optimization.
Søgemaskineoptimering handler helt grundlæggende om at skabe online synlighed for din virksomhed. Det er nemlig vigtigt at være synlig på nettet, hvis man vil have nye besøgende og kunder i butikken.
Tidligere var søgemaskineoptimering forbeholdt en lille elite, der havde held med at skubbe deres sider op på de øverste og værdifulde placeringer i søgemaskineresultaterne.
Sådan er det ikke længere! Søgemaskinerne er i dag blevet meget dygtige til at frasortere de hjemmesider, der forsøger at snyde sig til de bedste pladser i søgeresultaterne. I stedet er det de bedste og mest relevante sider, der bliver vist i søgeresultaterne.
At blive et af de bedste søgeresultater, på sigt det bedste, er vi hos OnlineSynlighed.dk eksperter i
Vores tekniske baggrund, mange års erfaring med at skabe resultater med søgemaskineoptimering, dygtige tekstforfattere, samt et bredt netværk af nogle af de dygtigste freelancere i Danmark, har gjort os i stand til at skabe resultater for vores kunder og samarbejdspartnere.
Vil du være et af vores værdsatte samarbejder – og skal vi skabe værdi i din forretning ved at gøre dig synlig for de mange tusinde danskere, der hver måned søger efter dine ydelser?
Det er ikke let at skabe resultater med søgemaskineoptimering. Med den fornødne viden, samt de rette kompetencer, er det muligt at forvandle især Google til en fantastisk indgangsvinkel til kunder.
Der er mange elementer i Søgemaskineoptimering. Find nogle af delelementerne her:
Få hjælp af en af vores SEO-konsulenter på freelance basis, eller lad os som bureau tage hånd om hele opgaven med din/jeres SEO.
Er du freelance webdesigner, eller arbejder du på et webbureau, kan du med fordel se mere om vores bureau-aftale.
De vigtigste faktorer i on-page søgemaskineoptimering
Før man kan ligge nummer 1 i søgeresultaterne, skal man forstå, hvad der påvirker Googles algoritme, som afgør placeringerne.
Her kan SEO deles ind i on-page SEO og off-page SEO. Det betyder, at der både er interne og eksterne faktorer, der påvirker placeringen i søgeresultaterne.
Tidligere var det nok at få en masse forskellige sider til at linke til sin egen. Dette er dog ikke gældende længere, og faktisk straffer Google de sider, der har mange irrelevante links.
I stedet er der kommet et langt større fokus på brugeroplevelsen.
Google er blevet meget bedre til at frasortere de sider, der tidligere har manipuleret sig til tops i søgeresultaterne.
Søgninger på Google er målrettet mod brugere – derfor viser Google de sider, der skaber den bedste brugeroplevelse.
Brugeroplevelsen vurderes ud fra flere forskellige faktorer, eksempelvis indhold af høj kvalitet, mobilvenlighed, hurtig indlæsningstid m.m.
Alle de ovennævnte er faktorer, som primært er en del af on-page SEO, og det er altså her, man starter sin søgemaskineoptimering. Dertil kommer off-page SEO faktorer.
Sådan skaber vi værdi med søgemaskineoptimering
Når vi i OnlineSynlighed.dk arbejder med søgemaskineoptimering, sørger vi for, at vi kommer hele vejen rundt – alle 360 grader.
Kommer man ikke hele vejen rundt med søgemaskineoptimering, vil resultaterne udeblive.
Vi starter vores arbejde med søgemaskineoptimering på jeres hjemmeside.
På jeres hjemmeside tager vi et kig på bl.a.:
- Hvordan ser jeres interne linkstruktur ud?
- Hvor hurtigt kan jeres site indlæses?
- Hjælper jeres tekster brugeren videre?
- Kan mobilbrugerne anvende hjemmesiden, eller er det en håbløs oplevelse på en 4-5” stor skærm?
- Er der tomme sider eller døde links, hvor brugeren bliver ved med at møde blindgyder af sider, der ikke kan findes?
Et godt samarbejde omkring søgemaskineoptimering starter oftest med en rapport, hvor vi finder ud af, hvori behovet ligger.
Hvis I har godt styr på den tekniske opsætning af hjemmesiden, kan det være, at indholdet rammer de forkerte søgeord – og har I styr på begge, mangler måske en god linkstuktur eller måske flere eksterne links, hvilket kræver et stykke linkbuilding-arbejde.
Du kan have nok så fantastisk indhold – men er det gemt bag en forkert opsat htacces-fil, eller er hvert andet link på din side dødt, kommer de danske søgemaskinebrugere aldrig til at se dit site.
Så længe skal du arbejde med søgemaskineoptimering
Søgemaskineoptimering er en opgave, der konstant kan optimeres på. Når man først er gået i gang med SEO, må man ikke stoppe igen. Stopper man sin SEO-indsats, så vil man også hurtigt opleve, at man falder i søgeresultaterne igen.
Konkurrencen på nettet er meget hård, og dine konkurrenter arbejder også med SEO. Derfor vil du også kunne mærke, hvis din SEO-indsats mindskes, i form af færre besøgende og færre henvendelser, med andre ord:
SEO er en vedvarende opgave, der kræver en strategi.
I et samarbejde med os om søgemaskineoptimering, starter vi med at lave en søgeordsanalyse, så vi har et solidt grundlag for den efterfølgende søgemaskineoptimering.
Gennem søgeordsanalysen finder vi ud af, hvilke søgeord du skal findes på – måske er det nogle helt andre, end du tror.
Dine brugere og kunder er ikke nødvendigvis præget med det samme fagsprog som jer, og derfor er det vigtigt at gennemføre en søgeordsanalyse, så dine kunder kan finde dig.
Søgeordsanalysen kan også være med til at afsløre, om du mangler landingssider på jeres hjemmeside, eller om du skal optimere på jeres eksisterende tekster.
Derudover giver søgeordsanalysen også et grundlag for den efterfølgende linkbuilding, som er en vigtig del af SEO.
Vil du vide hvad dit potentiale er?
Vi har et rigtig godt tilbud til dig:
Bestil en potentialeanalyse og få en idé om, hvilke lavthængende frugter, vi ser på dit website, og hvordan vi anbefaler, at dit website bliver optimeret fremadrettet.
Det uforpligtende at bestille analysen, men vi vil gerne have lov at kontakte dig efterfølgende. Så kan vi nemlig tage en snak om analysen, og hvordan vi ser, at vi kan hjælpe dig og din virksomhed videre.
Specielt om linkbuilding
Inden for søgemaskineoptimering har linkbuilding altid været en af de vigtigste discipliner. Det er dog også et af de aspekter af søgemaskineoptimering, der ændrer sig mest.
Tidligere kunne man købe sig til en masse links fra eksterne sider. Det gjaldt om at have flest mulige links fra sider med høj PageRank.
Derfor var der mange hjemmesideejere, der gjorde en stor indsats for at registrere deres link på flest mulige link-sider – det vi i dag vil betegne som spam-links.
Der var ingen risiko ved at gøre dette – det værste der kunne ske var, at det ikke virkede, og at der ingenting skete.
I dag bruges sådanne links som våben, når konkurrenter angriber hinanden med negativ SEO – og det er en disciplin, som vi aldrig kommer til at beskæftige os med hos OnlineSynlighed.dk.
Linkbuilding er i dag ikke slet ikke et spørgsmål om kvantitet. Mange links skaber ikke (længere) resultater. Det gør, til gengæld, de gode links!
I dag skal linkbuilding være relevant
Nøgleordet for din linkbuilding er i dag relevans. Har du en hjemmeside, hvor du sælger solceller, vil du gerne have henvisninger fra andre sider, der omhandler miljø, energirenovation og så videre – links fra sportssider og modeblogs er derimod ikke interessante.
Irrelevante links skader ikke, men udgør de hovedparten af din linkprofil, vil dine konkurrenter få et forspring fra Google og ende øverst i søgeresultaterne.
Det er dermed også dine konkurrenter, der med overvejende sandsynlighed modtager jeres potentielle kunder.
Hos OnlineSynlighed.dk har vi stor erfaring med at skabe resultater ved relativt få, men præcise og relevante links i vores arbejde med søgemaskineoptimering.
Links skal være:
- Relevante i forhold til websitet
- Placeret i relevant kontekst
- Naturlige
Hvordan vi gør dette, vil vi gerne fortælle dig mere om, når vi har haft 5 minutter til at kigge på din side – for ligesom opgaverne aldrig er ens, er vores metode det heller ikke:
Udfyld vores kontaktformular for at få en snak om, hvordan vi kan hjælpe dig med linkbuilding og søgemaskineoptimering.
Her ligger dine udfordringer
Det kan være, at du allerede arbejder med SEO og derfor ikke har brug for hjælp til alle aspekter inden for SEO. Derfor vil vi gerne starte vores samarbejde med at lave en SEO-analyse af din hjemmeside.
SEO-analysen laver vi for at afdække, hvor dine udfordringer ligger: Er det intern/ekstern linkbuilding, godt indhold, tekniske detaljer eller noget fjerde, der mangler?
Vi kan fortælle dig, hvad der mangler, og så lade dig selv føre din egen hjemmeside helt til tops: Du får opskriften til det sidste skub og behøver ikke os til at udføre det.
Ofte ser vi dog også rigtig fine hjemmesider, der har potentiale til at ligge i toppen, fordi de har godt indhold og en god brugeroplevelse – men som har tekniske forhindringer i forhold til at komme helt til tops.
I sådan et tilfælde, kan vi måske nøjes med at lave et samarbejde om linkbuilding.
Vælger vi at lave et samarbejde, finder vi med søgemaskineoptimeringsrapporten ud af, hvor vi skal sætte ind.
Vi sætter med størst effekt ind på det område, hvor det giver bedst mening og er mest rentabelt for dig.
God SEO har ikke noget med held at gøre
Det område finder vi ikke ved at tage et skud i tågen – det gør vi tværtimod ved at analysere, hvilke problemer netop din hjemmeside har.
[single_testimonial id=”14173″ theme=”default_style” show_title=”0″ use_excerpt=”0″ show_thumbs=”0″ show_date=”0″ show_other=”1″ hide_view_more=”0″ output_schema_markup=”0″ show_rating=”stars”]
Søgemaskineoptimering i dag: Mere end teknik og HTML
Søgemaskineoptimering handler i dag om langt mere end korrekt opsat HTML og et par indekserbare sider.
I dag er der særligt fokus på brugeroplevelsen, når Google skal vurdere, om det er dig eller din konkurrent, der løber med førstepladsen i søgeresultaterne.
Brugeroplevelsen kan være mange ting. Der kan som tidligere nævnt være tale om On-page SEO faktorer, som eksempelvis indlæsningstiden.
Hvis brugerne skal vente for lang tid på, at din hjemmeside bliver indlæst, mister de tålmodigheden og vælger i stedet din konkurrents hjemmeside, som indlæses med det samme.
On-page SEO kan også have en direkte sammenhæng med off-page SEO
For eksempel vil brugerne være længere tid på din side, hvis du har lavet godt indhold, som er relevant for brugerne.
Google vurderer nemlig også din sides relevans ud fra, hvor længe brugerne er på din side – og hvor længe de er på konkurrenternes sider.
At brugerne er lang tid på din side betyder ikke nødvendigvis, at det er på grund af, at indholdet er af høj kvalitet.
Det kan også være et tegn på, at brugerne har svært ved at finde det, de leder efter.
Søgemaskineoptimering handler meget om rigtig godt indhold
Hvor det før var muligt med linkbuilding og teknik at manipulere sig til toppen af søgeresultaterne, bliver du i dag smidt ud af søgeresultaterne på rekordtid, hvis brugerne ikke kommer videre på netop din hjemmeside.
For at få brugerne til netop at bruge længere tid på din side, vil vi i vores søgemaskineoptimeringsarbejde også kigge på, hvordan vi kan forbedre brugervenligheden på din hjemmeside.
Det kan være at gøre menuen mere overskuelig, at skrive bedre produkttekster, at gentænke elementerne i din side-menu eller noget helt fjerde.
At søgemaskineoptimering i dag er mere end teknik og links kan også illustreres ved et par af tidens ”buzzord”: Et relativt nyt aspekt af søgemaskineoptimering, der hedder ”content marketing” (indholdsmarkedsføring).
Det handler om at lave indhold så godt, at andre hjemmesider får lyst til at referere og linke til din hjemmeside. Det indhold kan være i form af fx en grafik eller en animeret video.
Negativ SEO
Et andet buzzord er negativ SEO, hvor konkurrenter i nogle brancher forsøger at få hinanden smidt ud af søgeresultaterne i stedet for hæve kvaliteten af sit eget site. Det er ulovligt – men svært at spore i praksis.
Hos OnlineSynlighed.dk arbejder vi kun med at lave en så god hjemmeside som muligt, hvorefter vi går i gang med at eksponere denne, fx gennem god linkbuilding. Vi laver mere end HTML og teknik – men samtidigt nøjes vi med det, der skaber den bedste ROI for din virksomhed.
SEO på mobilen skaber udfordringer – men vi har løsningen
Inden for de seneste par år er der sket i stor stigning i antallet af besøgende fra mobiltelefoner.
Allerede i 2014 var der flere søgninger fra mobilen end der var fra computeren. Denne udvikling oplever man i langt de fleste brancher og virksomheder.
OnlineSynlighed.dk er ingen undtagelse fra dette – ca. 50 % af vores besøgende kommer i dag fra enten en smartphone eller tablet. For mange hjemmesider er det endnu mere.
Ca. 50 % tjekker dit website fra telefonen
Denne udvikling har betydet, at Google tager større hensyn til mobilbrugerne. Det betyder, at Google prioriterer mobilvenlige hjemmesider.
Dette skaber en spændende udfordring – og mulighed – for din hjemmeside og din virksomhed i forhold til søgemaskineoptimering.
Hvis din hjemmeside fungerer upåklageligt på en almindelig computer, men er helt ubrugelig på en mobiltelefon, risikerer du at gå glip af op imod 75% af de potentielle søgninger.
De mobile brugere, der kun kommer flere af, ser slet og ret ikke dit resultat i Googles søgemaskine. Og det er selvom, du rangerer fint i søgemaskinerne.
Vi har hos OnlineSynlighed.dk dog løsningen til dette. Det er ikke en dyr applikation – eller et klodset mobilt site på et subdomæne.
Det er i stedet teknikken kaldet RWD, vi på dansk kender som responsivt webdesign.
Responsivt webdesign er vejen frem i søgemaskineoptimering
Domænet og URL’en for din hjemmeside er den samme, uanset om man som besøgende kommer fra en 4” mobiltelefon, en 10” tablet eller en 24” stationær computer.
Afhængigt af størrelsen rykkes der i stedet rundt på hjemmesidens elementer, som også kan blive mindre. OnlineSynlighed.dk er et eksempel på en hjemmeside med responsivt webdesign.
At opsætte et sådant responsivt webdesign er ikke nødvendigvis nogen stor og dyr operation. Det afhænger dog af hvilket CMS (Content Management System) din hjemmeside er bygget i.
Hos OnlineSynlighed.dk har vi især erfaring med opsætning og drift af det mest udbredte CMS i verden, nemlig WordPress.
I vores indledende SEO-analyse vil netop dit valg af CMS, samt udfordringer og fordele ved dette være en af bestanddelene.
Mobiltrafikken er et af de mest undervurderede elementer for mange danske virksomheder – den udfordring, det repræsenterer, kan du derfor vende til en stor fordel ved at tage mediet seriøst.
Din søgemaskineoptimering på mobilen har potentielt endnu større effekt end den, du foretager for de besøgende, der kommer fra en almindelig computer.
Søgemaskineoptimering eller AdWords – Hvorfor nøjes?
Et af de spørgsmål, som vi ofte får, er, om pengene er bedst brugt på SEO eller AdWords.
Svaret er, at såvel søgemaskineoptimering som PPC-annoncering med Google AdWords er brugbare metoder til at få flere besøgende ind på din hjemmeside.
Generelt kan det siges, at du med søgemaskineoptimering skal lægge en investering til at starte med og senere får ROI. Denne ROI stiger med tiden.
Det er få markedsføringsdiscipliner, der kan love en næsten evigt stigende ROI på dit budget – dét er søgemaskineoptimerings store styrke over bannere, PPC-annoncering og andre typer af online markedsføring.
Derfor giver det mening at starte så tidligt som muligt med søgemaskineoptimering.
SEO kan sammenlignes med aktier:
Jo tidligere du starter, jo mere giver ”renters rente” dig i overskud, når du har været i gang i en rum tid. Med SEO behøver du dog heldigvis ikke at vente i 10 år før renterne begynder at ligne noget.
Modsætningsvis er PPC-annoncering et godt middel til at få gang i din forretning lige nu.
På få timer kan vi opsætte en grundlæggende PPC-konto både med Google AdWords og Microsoft Bing Ads, der sender købeklare kunder ind i butikken til en lav pris per klik.
At sammenligne SEO og AdWords giver dog ikke mening, selvom:
Det handler om at blive fundet i mængden
Søgemaskineoptimering er et middel til, hvordan din virksomhed på sigt skal blive en bedre og bedre forretning med betalende kunder, der ikke belaster dit markedsføringsbudget, mens PPC-annonceringen er, hvad der sætter din forretning i gang lige nu.
Derfor anbefaler vi også hos OnlineSynlighed.dk, at du går i gang med det samme med begge discipliner. Såvel søgemaskineoptimering som PPC-annoncering kan, med et budget på få tusinde kroner om måneden, blive varetaget af en professionel.
Søgemaskineoptimering og AdWords – det koster det
Med især søgemaskineoptimering gælder dog også, at jo større et budget, du har mulighed for at dedikere nu, desto større frugter høster du senere.
Jo større budget, desto større afkast
Linkbuilding bør du ikke spare dine penge på, da Googles opdateringer har medført, at dårlige links til din virksomhed ikke alene ingen effekt har, men også kan skade hele dit domæne.
Når der er gang i dine PPC-kampagner, og dine placeringer stiger med SEO-arbejdet, bør du også overveje at sætte et budget af til konverteringsoptimering.
Selv små stigninger på eksempelvis 10 % i din konvertering vil betyde enormt meget for dit marketingbudget, som du kan skrue tilsvarende ned.
Hos OnlineSynlighed.dk lægger vi stor vægt på at kende din virksomhed, når vi arbejder sammen.
Efter at have sat et samarbejde i søen med PPC-annoncering og søgemaskineoptimering, vil vi derfor også gerne kigge på konverteringsoptimering som det naturlige næste led for at sikre en højere omsætning og bedre bundlinje for din virksomheds indsats inden for online synlighed.
No cure no pay søgemaskineoptimering er risiko på flere fronter
I dag er det muligt at finde SEO-bureauer, der tilbyder såkaldt ”no cure, no pay”-søgemaskineoptimering.
Idéen er, at man som kunde først betaler, såfremt en række placeringer på specifikke søgeord opnås.
Dette er der dog flere udfordringer ved for køberen, selvom det kan lyde smart.
Først og fremmest er søgemaskineoptimeringsudbyderen nødt til at skaffe dig placeringer – ellers får bureauet ingen penge.
Det giver bureauet et incitament til at benytte sig af de mere risikable metoder, herunder især aggressiv linkbuilding, for at få din hjemmeside op så hurtigt som muligt. Først der tjener de jo penge.
Det betyder, at du nogle gange kommer hurtigt op – men du risikerer også at blive smidt ud af permanent fra den ene dag til den anden, hvis Google vurderer, at du bryder med deres retningslinjer.
Dernæst vil du ofte være bundet til en aftale om ”no cure, no pay”-søgemaskineoptimering i halve eller endog hele år.
Fordi SEO-udbyderen overtager en risiko for dig, er de nødt til at binde dig i længere tid for at kunne tjene penge på det.
Hos OnlineSynlighed.dk arbejder vi med pakkeløsninger, som vi skræddersyr til din hjemmeside – men det inkluderer ikke ”no cure, no pay”-SEO.
Både for din og for vores skyld. Og vi binder dig heller aldrig på andet end de resultater, vi skaber sammen med dig.
Få din SEO-analyse nu og start et godt samarbejde
Hos OnlineSynlighed.dk vil vi gerne vise, at vi er den rigtige samarbejdspartner, når du skal sikres en god ROI på din investering i søgemaskineoptimering.
Dette samarbejde starter vi ved at tage en kort og uforpligtende snak om den situation, som I står i, og hvad vi har mulighed for at tilbyde for at opfylde de behov, I har.
Udfyld gerne vores kontaktformular herunder – så giver vi et kald, og vi finder ud af, om vi sammen kan skabe værdi i hinandens forretninger.
Udfyld formularen…
…så tager vi en hurtig og uforpligtende snak om, hvordan din online synlighed kan øges
Du kan også ringe
DK-31929407