Lokal seo - Et-stærkt-værktøj

Med lokal SEO har du og din virksomhed mulighed for at blive vist, når lokale mennesker søger efter din virksomhed.

Lokal SEO er til frisører, tømrere, revisorer, advokater, VVS’ere, elektrikere og hvem der ellers driver en forretning, hvis kunder primært kommer fra lokalområdet.

Når du skal bruge en tømrer til dit hus i København, søger du efter ”tømrer København” på Google eller Bing. På sådanne lokale søgninger har du – foruden at blive vist med dit eget domæne – mulighed for at blive vist som et af 3 lokale resultater i en særlig boks indrettet hertil.

Hvis du først ligger nummer 1 i denne boks – hvilket ofte er hurtigere og nemmere end med almindelig søgemaskineoptimering, fordi der bliver lagt vægt på andre parametre – vil du begynde at opleve flere kundehenvendelser.

Hvis du supplerer med også at rangere højt med dit eget domæne, og måske endda annoncering på AdWords og Facebook, har du skabt et effektivt og sikkert fundament for flere kunder i fremtiden.

Vi hjælper i OnlineSynlighed.dk virksomheder over hele landet med lokal SEO, fra registrering af deres Google My Business-profil til optimering og linkbuilding til eget domæne. Vi har mange års erfaring med lokal søgemaskineoptimering og kan også hjælpe dig.

Tag kontakt nu på mail@onlinesynlighed.dk eller ring 70 13 63 23 for at høre, hvordan vi kan hjælpe dig med at få flere kunder ved at øge din online synlighed.

Din genvej til online synlighed

Navn*
Evt. virksomheds navn
E-mail*
Tlf. nummer*

Din besked

Lokal SEO med Google My Business

Det skal ikke være svært at finde dig

Et af 2 primære redskaber inden for lokal SEO – det andet er dit eget domæne – er Google My Business (tidligere Google Places).

Med Google My Business har du mulighed for at oprette din virksomhed og indtaste informationer som dit telefonnummer, e-mail, adresse og mere. Du har også mulighed for at beskrive din virksomhed. Når du har oprettet profilen, har dine kunder mulighed for at anmelde dig og den ydelse, du har udført for dem.

Her er der flere ting, der er værd at notere:

  • Du bør udfylde din profil grundigt. Beskrivelsen af din virksomhed bruges af Google til at vurdere, på hvilke søgninger det er relevant at vise din virksomhed. Uden en beskrivelse, er det ikke sandsynligt, du bliver vist overhovedet. Hvis du har svært ved at skrive en god beskrivelse selv, kan du med fordel hyre en tekstforfatter til dette.
  • Du bør arbejde på at skaffe positive anmeldelser af din virksomhed, da det er et af de vigtigste parametre for din placering – mere herom længere nede i teksten.
  • Dine kontaktinformationer skal altid stemme overens med det, der står på din egen hjemmeside. Forskelle kan medføre at du ikke bliver vist. Mere herom længere nede i teksten ligeledes.

Når vi i OnlineSynlighed.dk hjælper dig med opsætning og optimering af din Google My Business-profil, betaler du ikke et fast månedligt abonnement for at have profilen. Google My Business i sig selv er et gratis værktøj, Google stiller til rådighed til alle virksomheder. Med mindre, at du aktivt får udført arbejde på din profil, bør du derfor ikke betale et månedligt abonnement til en virksomhed for blot at have din Google My Business-profil – selvom vi har set flere virksomheder, der kræver abonnementer netop for dette.

Hos OnlineSynlighed.dk ved du altid, hvad du betaler for fra måned til måned. Det er en del af vores løfte til dig som kunde om at levere et jordnært og værdiskabende produkt.

On-site SEO

On-site SEO

Sideløbende med opsætning og optimering af din Google My Business-profil, arbejder vi inden for lokal SEO med dit eget domæne.

Her minder arbejdet mere om almindelig SEO:

  • Vi finder de relevante søgeord for din virksomhed – hvilke ydelser og produktnavne, din potentielle kunder søger efter, når de har behov for din hjælp
  • Vi skriver indhold til dit eget domæne, så Google kan se, at du tilbyder ydelsen og så dine besøgende konverterer til kundehenvendelser
  • Og vi går i gang med et løbende stykke SEO-arbejde med teknisk optimering, linkbuilding, indholdsmarkedsføring og hvad redskabskassen herudover indeholder

Du kan læse mere om, hvordan OnlineSynlighed.dk arbejder med søgemaskineoptimering her.

Hvis du ikke har en hjemmeside i forvejen, kan vi også bistå med udarbejdelsen af denne.

Vi arbejder blandt andet i Joomla, Drupal og EPIServer – men vi foretrækker WordPress, der er verdens mest udbredte CMS. Til din WordPress-side har du mulighed for at installere adskillige plugins, der letter arbejdet med lokal SEO.

Vi bruger en kompetent ”rank tracker” til løbende at spore din placering på de søgeord, vi arbejder med. På den måde har du som kunde mulighed for at holde hånd i hanke med processen og udviklingen. Vi vil gerne måles på det arbejde med lokal SEO, vi udfører for dig – det skal skabe værdi for toplinjen i din virksomhed.

Afvigelse fra almindelig søgemaskineoptimering

Arbejdet on-site minder som nævnt om, hvordan du almindeligvis arbejder med søgemaskineoptimering.

Lokal SEO adskiller sig dig i øvrigt især på 2 punkter fra det almindelige arbejde:

  • Vi arbejder ikke kun med dit eget domæne, men også med Google My Business. Med SEO både på din Google My Business-profil og dit eget domæne har du mulighed for at fylde ikke en, men 2 pladser i de organiske søgeresultater, når der bliver søgt efter din ydelse af en person i lokalområdet.
  • Vi arbejder med positive anmeldelser som faktor for dine rankings.
Skjold af positiv omtale

Udover at hjælpe dig i forbindelse med din lokale SEO, så kan positive anmeldelser også bidrage til at skabe et ”skjold” af positiv omtale, din virksomhed får brug for, hvis den en dag bliver ramt af dårlig omtale online.

Hos OnlineSynlighed.dk arbejder vi også med Online Reputation Management. Når du arbejder præventivt med ORM – som det forkortes – skaber du positive anmeldelser. En negativ anmeldelse i sig selv er ærgerlig, men dens effekt begrænset, hvis den modsvares af 15 positive anmeldelser.

Du kan som kunde derfor glæde dig over, at din investering i lokal SEO giver værdi ikke alene i form af en øget kundetilgang, men også som værn mod dårlig omtale. I dag er det ikke et spørgsmål om, hvorvidt din virksomhed bliver ramt – men hvornår. Det kan vi takke platforme som Facebook og Trustpilot for, fordi at de har gjort det meget nemt for den almindelige dansker at fortælle sin mening. Det er billigere for dig at arbejde med tiden, når det gælder online reputation management, hvor metoden i sidste ende også er søgemaskineoptimering. Derfor giver det god mening at starte tidligt, gerne som et led i dit øvrige arbejde med lokal SEO.

Automatiser positive anmeldelser til din virksomhed

Positive anmeldelser

Netop de positive anmeldelser til din virksomhed kan du med fordel automatisere så vidt muligt.

Hvis du er abonnent på Trustpilot, har du mulighed for at lade virksomheden sende mails ud for dig i takt med, at du løbende afslutter dine kundeforhold. Dette hjælper dig dog ikke med din lokale SEO. Trustpilot er alene et værktøj til online reputation management og konverteringsoptimering.

Google My Business tilbyder ikke tilsvarende udsendelses-funktionalitet. Du har dog med dit eget system mulighed for at lave kladder, du hurtigt kan sende til dine kunder, når du har hjulpet dem med din ydelse og dit produkt.

Jo før du går i gang med at skabe positive anmeldelser, jo hurtigere vil du også få topplaceringer i Googles lokale søgeresultater. Dine konkurrenter kan lige så nemt som dig skrive en god beskrivelse af deres virksomhed – men det tager tid at opbygge de positive anmeldelser. Derfor anbefaler vi også i OnlineSynlighed.dk, at vi skaber en proces for indfangelse af positive anmeldelser som noget af det første, når vi arbejder med lokal SEO.

Du har mulighed for med et direkte link at bede dine kunder om at anmelde dig på Google My Business. Hvis dine kunder har en Google-konto, hvilket de fleste danskere har, er det logget ind i forvejen og kan således med det samme skrive deres anmeldelse.

En solid proces for hvordan tidligere kunder anmelder din virksomhed vil skabe stor værdi på sigt.

Tjek løbende for sammenkørte oplysninger

For Google er det vigtigt, at de rigtige kontaktinformationer til din virksomhed bliver vist i de lokale søgeresultater.

Hvis du har indtastet et telefonnummer til Google My Business og viser et andet på din hjemmeside, vil dette derfor have konsekvenser for din placering – Google tør ikke vise dig i de lokale søgeresultater, hvis der er tvivl om oplysningerne. Google viser generelt ikke et resultat, hvis der er risiko for, at der leveres en dårlig oplevelse til brugeren. Af samme årsag fraråder vi at tillade iframes på din side, da Google ikke kan se, hvilket indhold du her leverer.

Når du opretter din Google My Business-konto, skal du derfor være opmærksom på at bruge de rigtige kontaktinformationer. Det gælder:

  • Dit telefonnummer
  • Din e-mail
  • Din adresse

Hvis du på et tidspunkt ændrer adresse, telefonnummer eller primær e-mail, skal du sørge for simultant at opdatere dette på egen hjemmeside, på Google My Business, og hvor dine informationer i øvrigt fremgår.

Du kan med fordel placere en begivenhed i din kalender en gang hvert halve år, hvor du tjekker, om dine oplysninger er de samme i Google My Business som alle andre steder på internettet.

Vær opmærksom på, om du konsekvent skriver dit telefonnummer med eller uden (+45). Jo færre fejlkilder, jo bedre, når det gælder Google My Business og lokal SEO.

Kombiner med remarketing på Facebook og AdWords

Remarketing på Facebook og Adsense

Med lokal SEO – både på dit eget domæne og med Google My Business – har du mulighed for at ramme mange af dem, der søger efter din ydelse.

Almindeligvis klikker de dog ikke alene ind på dit domæne, men også hos en konkurrent eller to for at sammenligne jeres ydelser. De beslutter sig også kun sjældent allerede ved første søgning. Faktisk er det kun 1-3 % af dine besøgende på en given dag, der konverterer til henvendelser og enten skriver eller ringer til dig, selv hvis din side er veloptimeret.

Derfor anbefaler vi i OnlineSynlighed.dk at kombinere arbejdet med lokal SEO med retargeting på Facebook og AdWords.

Ved at placere en cookie – en lille tekstfil – på dine besøgendes computer, har du mulighed for at målrette annoncering til dem, næste gang de logger på Facebook eller bruger en hjemmeside, der bruger Googles AdSense-reklamenetværk.

Retargeting er en effektiv måde at annoncere på, fordi du alene viser annoncerne til dem, der i forvejen har søgt efter din ydelse med de organiske søgeresultater. Du betaler den samme pris, som du ellers ville gøre, men fordi at du rammer færre, bliver det også billigt.

Retargeting er efter vores erfaring ofte den markedsføringskanal, der giver den bedste pris per henvendelse til din virksomhed.

Vi anbefaler som minimum at sætte retargeting op for Facebook og Google AdWords. Vi kan bistå med arbejdet samtidigt med, at vi optimerer din lokale SEO.

Med online markedsføring i dag gælder det om at bruge lidt af alle teknikker. Du kan ikke bygge din virksomhed alene på lokal SEO. Det svarer til at placere alle dine æg i én kurv. Hvis der mod forventning går noget galt, har du behov for også at få kundehenvendelser fra andre kilder.

Facebook er her et godt sted at starte. Vi anbefaler også Google AdWords:

3 resultater på side 1 med AdWords

Hvis du – som supplement til dit arbejde med lokal SEO – opsætter Google AdWords-kampagner, har du mulighed for at tage hele 3 pladser på side 1:

  • Din placering i Googles lokale søgeresultater (baseret på hvor stærk en Google My Business-profil, du har)
  • Din placering i de almindelige organiske søgeresultater
  • Samt din placering i toppen med Google AdWords

Google ændrede i starten af 2016 spillereglerne, således at annoncer fra Googles højre side forsvandt. I stedet kom der 4 og ikke 3 annoncer i toppen. Denne intensiverede konkurrence blandt annoncører har medvirket til højere klikpriser – men også flere kliks, fordi den (billige) sidebar ikke længere fylder noget.

Vi kan i OnlineSynlighed.dk hjælpe dig med at opsætte en Google AdWords-kampagne som supplement til lokal SEO. På denne måde rammer du alle besøgende. Nogle besøgende klikker altid på AdWords-resultaterne – mens andre af princip kun klikker på de organiske søgeresultater. Kun ved at benytte begge kanaler, realiserer du det potentiale, du har med Googles søgeresultater og lokal SEO.

Din genvej til online synlighed

Navn*
Evt. virksomheds navn
E-mail*
Tlf. nummer*

Din besked