Derfor kan pixel swapping være interessant for din virksomhed

Kan pixel swapping være gavnligt for din virksomhed?Facebook er en af de mest effektive markedsføringskanaler, hvis man forstår at bruge det rigtigt. Der findes nemlig nærmest uendelige muligheder for at gøre din virksomhed synlig for potentielle kunder på Facebook.

De fleste af os ved, at det er afgørende, at man er tilstede der, hvor kunderne også er. Over 73% af alle danskere er på Facebook, og der er derfor stor chance for, at en stor del af din målgruppe også er.

Alt for mange virksomheder formår ikke at udnytte det kæmpe store potentiale, der netop er på sociale medier, og oplever derfor ikke de mange fordele, der er ved at være tilstede på Facebook. Hvis du skal til at markedsføre din virksomhed på sociale medier, kan du starte med at læse vores guide til en stærk social medie strategi.

Facebook annoncering – stærkt, effektivt og håndgribeligt

De fleste online markedsføringsbureauer arbejder med annoncering på Facebook, og vi er selvfølgelig ingen undtagelse. Facebook annoncering er den mest effektive annonceringsmulighed på internettet i øjeblikket.

På Facebook er det nemlig muligt at interagere med brugere i sin konkrete målgruppe direkte udfra de annoncer, man opsætter. Det er dog langt fra den eneste mulighed, man har for at interagere med sin målgruppe på Facebook. Ved at opsætte en såkaldt pixel på sin hjemmeside får man nemlig muligheden for at ramme de brugere, der har besøgt sin hjemmeside – altså dem, der i forvejen har vist interesse for virksomheden, produktet eller ydelsen.

Der findes en lang række forskellige typer af Facebook annoncering, som alle hver især har sine fordele. Det er dog ikke formaterne, der vil pryde dette indlæg, men derimod pixel swapping, som er en af de nyeste trends inden for annoncering på Facebook.

Hvad er en Facebook pixel?

En Facebook pixel indsamler data om dine besøgende på din hjemmeside

Som virksomhed på Facebook har du muligheden for at oprette en annoncekonto, som er en del af det værktøj, man bruger til at administrere sin annoncering. Hver annoncekonto har en pixel, som er et slags sporingsværktøj for Facebook.

Når en pixel bliver implementeret på din hjemmeside, får du muligheden for at kunne spore og identificere hvilke Facebook-brugere, der har besøgt din hjemmeside. Disse data er yderst anvendelige i Facebook annonceringen, da man derved kan målrette sin annoncering mod brugere, der i forvejen har vist interesse for siden.

I praksis betyder det, at nu hvor du er inde på vores hjemmeside, får vi muligheden for fremadrettet at målrette vores annoncer mod netop dig. Præcis ligesom at din virksomhed har muligheden for at målrette annonceringen til de potentielle kunder, der har vist interesse ved at besøge netop din hjemmeside.

Muligheder med Facebook pixel

Facebook retargeting er blot en af mange muligheder, når du har fået implementeret din Facebook pixel. Når du har implementeret en Facebook pixel på din hjemmeside, har du nemlig også mulighed for at arbejde med pixel swapping.

Pixel swapping vil ganske enkelt sige, at vi bytter pixels. På den måde får en virksomhed muligheden for at implementere en anden virksomheds pixel på sin hjemmeside, og får på den måde altså adgang til de besøgende, som den anden hjemmeside har. Det er med til at udvide målgruppen, og der identificeres dermed endnu flere relevante brugere, man kan rette sin annoncering mod.

Pixel swapping er et yderst interessant tiltag for virksomheder, der henvender sig til samme målgruppe uden at være direkte konkurrenter. Det kan for eksempel være en webshop, der forhandler babytøj og en anden webshop, der forhandler barnevogne. Målgruppen for de to er den samme, og begge webshops vil altså få noget ud af at pixel swappe.

Gør din målgruppe relevant med pixel swapping

Ikke-konkurrerende virksomheder kan hjælpe hinanden via Pixel Swapping

Lad os igen tage udgangspunkt i virksomheden, der forhandler babytøj og virksomheden, der forhandler barnevogne.

Begge webshops vil gerne ramme nybagte forældre på Facebook. En målgruppe der er forholdsvis svær at identificere blot på baggrund af alder og demografiske segmenteringer. Ved blot at identificere målgruppen efter for eksempel alder og interesser, risikerer man at ramme par, der ikke kan få børn, men stadig interesserer sig for dem eller par, der endnu ikke har fået børn, selvom alderen passer – og det er spildte annoncekroner.

Det er lige præcis derfor, at disse to virksomheder har en fordel i at få et indblik i hinandens besøgende. Hvis nogle har klikket sig ind på shoppen med babytøj, skyldes det højest sandsynligt, at de har, eller skal til at have et barn. Det er derfor attraktivt for shoppen med barnevogne at få implementeret sin pixel der.

Ved hjælp af pixel swapping får man altså udvidet sin målgruppe endnu mere, samtidig med, at man sikrer sig, at det udelukkende er relevante personer og potentielle kunder, der befinder sig i målgruppen – og det er med til at effektivisere annoncekronerne.

Facebook Lookalike Audience og retargeting

Der findes en lang række forskellige annonceformater på Facebook, men der findes også forskellige måder, hvorpå man som virksomhed kan identificere og opsætte sin målgruppe.

Pixel swapping er en spændende mulighed for at få en helt ny målgruppe at arbejde med. En målgruppe som man måske ikke havde muligheden for at nå ud til blot ved hjælp af de almindelige segmenteringsmuligheder.

Facebook giver desuden muligheden for at skabe et såkaldt Lookalike Audience eller kopimålgrupper, som de også bliver kaldt. Ved at bruge den metode på den målgruppe, man har fået gennem pixel swapping, når man altså ud til alle de brugere, der minder om sine kunder og kunderne hos den virksomhed, som man har byttet pixel med. På den måde skabes en helt ny og meget relevant målgruppe.

Når først du har oprettet en kopimålgruppe, kan du ligeledes opsætte retargeting-kampagner mod dem – også selvom de ikke har været besøgende på din hjemmeside. Det er genialt, effektivt og ganske lovligt.

Du kan læse mere om dine muligheder for annoncering på sociale medier her.

Din genvej til online synlighed

Navn*
Virksomhed*
E-mail*
Tlf. nummer*

Din besked

Jeg accepterer, at mine data gemmes i overensstemmelse med OnlineSynlighed.dk's privatlivspolitik.
Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage.

 

John Nielsen

Direktør i OnlineSynlighed.dk og teknisk funderet SEO specialist. Til dagligt rådgiver John virksomheder i hele landet vedrørende forretningsorienteret digital strategi og eksekvering af værdiskabende online synlighed. John er desuden etisk hacker og ekspert i online reputation management.
0 svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *