De sociale medier er i løbet af få år blevet en vigtig – endda for nogle primær – markedsføringskanal ligesom Googles søgemaskine og anden betalt online annoncering.
Vi bruger i dag internettet i meget høj grad, både som en del af vores arbejde men også privat i vores fritid.
På de sociale medier afgiver vi hver især store mængder af data om os selv, helt uden at vi egentlig tænker over det. Denne data giver vi primært til Google og Facebook.
De store mængder data, som Google og Facebook ligger inde med, kan du bruge aktivt i din annoncering på sociale medier.
Det betyder ikke, at du kan identificere en bestemt person ved at dykke ned i dataene. Data bliver anonymiseret inden du får adgang til at arbejde med det.
Som erhvervsdrivende kan du bruge disse enorme mængder data i din markedsføring, hvor du kan målrette dine annoncer efter demografi, geografi, interesser eller noget helt fjerde. Du får altså mulighed for at annoncere til en skarpt defineret målgruppe til en billig pris, hvis du altså forstår at bruge medierne korrekt.
Flere og flere virksomheder har fået øjnene op for annoncering på sociale medier, og med god grund, da du oftest kan spare mange penge i forhold til, hvad du er vant til i din annoncering.
Facebook er hurtigt blevet allemandseje. Den 27. juni 2017 rundede det sociale medie 2 milliarder (!) brugere. I Danmark var der i 2017 3,7 millioner registrerede Facebookbrugere, svarende til 80% af alle danskere. Med så mange brugere er Facebook altså et godt redskab til at nå ud til en stor del af sin målgruppe.
Annoncer er opslag du laver enten i Facebooks Annonceadministrator eller i Power Editor.
Det er særligt via disse annoncer, at du kan målrette dine budskaber mod specifikke målgrupper.
En annonce kan vises flere forskellige steder.
Du har blandt andet mulighed for at målrette direkte efter brugere, som bruger deres telefon, eller efter brugere, der bruger deres computer.
Ved computerbrugere kan du vælge om annoncerne skal vises som en del af brugernes newsfeed eller i højre side.
Endeligt har du også mulighed for at få dine annoncer vist på Instagram, som Facebook købte tilbage i 2012.
Med retargeting rammer du de personer, som allerede har vist interesse for din virksomhed. Disse personer kan spores via en cookie, som bliver lagt, når en bruger besøger din hjemmeside. Med retargeting har du derfor mulighed for at ramme personer, der har vist interesse for et bestemt produkt eller service.
Du kan altså sætte dine retargeting op til, at ramme personer, som har kigget på din hjemmeside, men som ikke har købt noget. Denne type påvirkning giver dig typisk en langt billigere konverteringsrate, end hvad du ellers ville betale gennem andre medier.
Hvis du ikke er vant til at arbejde med annoncering på sociale medier, kan det være svært at komme i gang med. Hvor skal du begynde, og hvordan skal det bygges op?
Vi hjælper dig i gang med annoncering på Facebook. Vores fokus er på retargeting og på annoncer, som det er beskrevet ovenfor.
Hvis du kun er interesseret i en type annoncer, anbefaler vi retargeting, da du her målrettet dine annoncer efter personer, der allerede har et kendskab til din virksomhed.
Derfor er alle vores pakker inden for Facebookannoncering inklusive retargeting.
Ønsker du derimod kun ’almindelige’ annoncer, kan du vælge en Skræddersyet pakke, som vi tilpasse lige efter dine behov.
+45 70 13 63 23
Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.
Hvis du vil arbejde mere målrettet med dine organiske opslag – og dermed også med at booste disse opslag, vil vi anbefale dig, at lægge en strategi for Facebook. Dette hjælper vi dig naturligvis også gerne i gang med – udfyld kontaktformularen herunder, så kontakter vi dig.
LinkedIn er et socialt medie, der er målrettet professionelt brug. Det er altså et medie, hvor du kan samle alle dine professionelle kontakter og dele viden med disse, ligesom du kan brande dig selv og vise dine kompetencer. LinkedIn anses derfor også for at være et godt redskab til at fremme din karriere.
Ligesom på alle andre sociale medier ’betaler’ brugerne med data om dem selv. Da LinkedIn er et professionelt medie, vil du give informationer om, hvad din stilling er, hvilken virksomhed, du arbejder for og hvad du kan (hvilke kompetencer, du har).
Denne information er naturligvis også interessant i forretningsøjemed. På LinkedIn har du nemlig også mulighed for at annoncere over for specifikke målgrupper. Da LinkedIn anvendes professionelt, betyder det også, at mediet er særligt velegnet til B2B-markedsføring.
Med LinkedIn annoncer har du mulighed for at ramme beslutningstageren i en given virksomhed. Det betyder ikke, at du kan målrette hver annonce efter en enkelt person. Dine målgrupper skal bestå af minimum 1.000 personer, før dine annoncer bliver vist.
Sponsorerede opdateringer i LinkedIn kan sammenlignes med Facebooks boostede opslag.
Her har du nemlig også muligheden for at sponsorere et eksisterende opslag, men du kan dog også opbygge det fra bunden.
Sponsorerede opdateringer er den eneste type annoncer, der altid vises på LinkedIn, hvad enten brugeren sidder ved sin computer eller med sin mobil. Sponsorerede opdateringer vises nemlig i brugernes newsfeed. Derfor er denne type annoncer også den, der er mest interessant for de fleste virksomheder.
Tekstannoncer er de mindre annoncer, som bliver vist i højre side af computerskærmen. Det betyder altså, at disse annoncer kun er synlige for computerbrugere. Disse annoncer vil dermed heller ikke nå ud til lige så mange brugere som de sponsorerede opdateringer.
Få hjælp til at opsætte dine LinkedIn-målgrupper og -annoncer. Kontakt os, så hjælper vi dig i gang med annoncering på LinkedIn, uanset hvilken type annoncer, du ønsker.
Vi har også erfaring med opsætning af strategier for både din virksomheds side og din personlige side.
Facebook og LinkedIn er ikke de eneste sociale medier, hvor du har mulighed for at annoncere. Annoncering kan også ske via Snapchat, Twitter, Pinterest, Youtube og mange flere. Instagram er selvfølgelig også en mulighed, men annoncering her opsættes via Facebook.
Når vi i OnlineSynlighed.dk holder fokus på primært Facebook og LinkedIn skyldes det, at det er disse to netværk, der har flest brugere og de mest udviklede værktøjer til annoncering.
Hvis du er i tvivl om, hvilke sociale medier, din virksomhed med fordel kan anvende, så kontakt os.
Vi har rådgivet en række forskellige virksomheder inden for sociale medier og annoncering.