Få mere ud af dine Facebook-annoncer: Konverteringshændelser
Mange, der arbejder med Facebook-annoncering, ved, at de skal have en Facebook-pixel implementeret på deres hjemmeside for at kunne lave retargeting. Hvis du stadig ikke har fået implementeret en Facebook-pixel, så er det bare med at komme i gang! (Har du brug for hjælp til det, er du selvfølgelig meget velkommen til at kontakte os).
Facebook-pixelen er et effektivt redskab, der sporer brugernes adfærd på din hjemmeside – og så giver den dig mulighed for at lave dynamiske produktannoncer (som sidste blogindlæg i denne serie handlede om) samt generel retargeting.
Derudover giver Facebook-pixelen dig mulighed for at se og analysere på den indsamlede data i Facebook Analytics. Bruger du ikke Facebook Analytics aktivt endnu, så bare rolig – i næste blogindlæg zoomer jeg ind på netop dette redskab!
Nå, men tilbage til sporet: Dette blogindlæg handler om konverteringshændelser, som giver dig mulighed for at spore både hårde konverteringer som eksempelvis køb af produkter, men også bløde konverteringer som eksempelvis tilføjelse til ønskeliste (hvis din webshop har den funktion) eller blot visning af et produkt.
I det følgende kan du læse meget mere om:
- Hvorfor er konverteringshændelser vigtige?
- Hvilke konverteringshændelser er der?
- Hvordan kan jeg aktivt anvende konverteringshændelser?
- Opsummering
Hvorfor er konverteringshændelser vigtige?
Konverteringshændelser er det samme som konverteringssporing. Det handler altså om, at du vil spore forskellige hændelser, som dine besøgende udfører på din hjemmeside. For webshops betyder det, at du eksempelvis kan spore, hvor mange personer, der ender med at købe et produkt efter at have set og klikket på din Facebook-annonce.
En konvertering er ikke kun et køb. Det kan være mange andre ting: Tilmelding til nyhedsbrev, tilmelding til prøveperiode, søgninger, tilføjelse til kurv, sidevisninger af produkter, udfyldelse af kontaktformular og meget mere.
Du kan godt have mere end én konverteringstype, som du gerne vil spore. Her handler det om at finde ud af, hvad der giver mening for din virksomhed. Hvad er en konvertering for dig? Måske tracker du allerede en række forskellige konverteringer i Google Analytics. Hvorfor skulle du så ikke også tracke dem med Facebook-pixelen, hvor du kan koble dine konverteringer direkte sammen med dine Facebook-annoncer?
Med konverteringshændelser kan du altså se, om en annonce har givet nogle konkrete konverteringer – og om du dermed skaber den ønskede værdi eller effekt af den annonce, som du har igangsat. Du kan med andre ord langt bedre måle din ROAS (Return On Advertising Spend). Ud fra denne data kan du måske også se, om der er behov for at optimere dine Facebook-annoncer eller landingssiderne på din hjemmeside.
Hvilke konverteringshændelser er der?
Facebook har gjort det let for dig, at oprette dine konverteringshændelser. Når du opretter din Facebook-pixel, får du nemlig serveret en række forskellige sporingskoder til forskellige hændelser, så du let kan implementere disse på din hjemmeside.
Du kan til enhver tid tilføje nye hændelseskoder. Du finder oplysningerne under Hændelsesadministrator i din Business Manager. Her kan du også se de hændelser, som Facebook allerede sporer. Du vil altid kunne se PageViews, da denne er indsat i standardpixelkoden.
Selvom du ikke har implementeret andre hændelseskoder, vil du dog se, at Facebook tracker nogle andre konverteringshændelser. Det kan eksempelvis være Lead eller Contact. Disse har Facebook selv oprettet baseret på knaptekster og dine besøgendes aktiviteter. Er du i tvivl om, hvad de automatiske hændelseskonverteringer dækker over, kan du se det via Hændelsesadministratoren, hvor du også kan deaktivere sporing af en bestemt aktivitet.
Facebooks standardhændelser
Facebook har som sagt på forhånd defineret en lang række standardhændelser, som du kan implementere på din hjemmeside. Disse standardhændelser er endda inddelt i forskellige kategorier, så du hurtigt kan finde de hændelser, der er relevant for din virksomhedstype, eksempelvis Uddannelse, Bil og motor, E-handel og detailvirksomhed og så videre.
Standardhændelserne, som du frit kan anvende, er:
- Visning af indhold (PageView) – denne er implementeret i standardpixelkoden
- Søg (Search)
- Tilføjelse til ønskeliste (AddToWishlist)
- Tilføjelse til indkøbsvogn (AddToCart)
- Begyndt betaling (InitiateCheckout)
- Tilføjelse af betalingsoplysninger (AddPaymentInfo)
- Køb (Purchase)
- Abonner (Subscribe)
- Start prøveperiode (StartTrial)
- Fuldfør registrering (CompleteRegistration)
- Kontakt (Contact)
- Find lokation (FindLocation)
- Planlæg (Schedule)
- Tilpas produkt (CustomizeProduct)
- Doner (Donate)
- Lead (Lead)
- Indsend ansøgning (SubmitApplication)
For hændelserne Køb, Begyndt betaling, Tilføjelse til indkøbsvogn m.m. har du desuden mulighed for at tilføje nogle ekstra parametre, så du eksempelvis kan få data om ordreværdi eller hvor du kan definere en konverteringsværdi.
Brugerdefinerede konverteringshændelser
Synes du ikke at de ovenstående standardhændelser dækker de hændelser, som du gerne vil spore, kan du heldigvis også oprette dine egne, brugerdefinerede konverteringshændelser. Det gør du (igen) under Hændelsesadministrator i din Business Manager.
Når du opretter dine brugerdefinerede konverteringshændelser, kan du eksempelvis lave en hændelse, der er baseret på din websitetrafik, hvor du kan måle på specifikke URL-adresser, der enten indeholder, ikke indeholder eller er lig med bestemte URL’er.
Når du opretter brugerdefinerede konverteringshændelser, skal du selvfølgelig give det et navn, og så skal du vælge den kategori, som bedst beskriver din hændelsestype. Grunden til at du skal gøre dette, er for at Facebook kan optimere annonceleveringen – det kommer jeg meget mere ind på i det følgende afsnit.
Sidste led i oprettelsen af dine egne konverteringshændelser er ”Værdi”. Det er et valgfrit felt, men inden du eventuelt springer det over, så overvej, hvilken værdi denne hændelse kan have for din virksomhed. Når du indtaster en værdi her, vil den nemlig kunne anvendes til at beregne dine annoncers ROAS. Lader du feltet stå tomt, vil værdien som standard være 0.
Dine brugerdefinerede konverteringshændelser kan være i stedet for et URL-parameter i stedet være baseret nogle af de registrerede standardhændelser. Du kan altså i stedet lave en konverteringshændelse, der måler på køb over 200 kr.
Hvordan kan jeg aktivt anvende konverteringshændelser?
Som jeg har været lidt inde på tidligere, så giver konverteringshændelser ikke kun mulighed for at måle effekten af en aktiv annonce. Du kan også bruge konverteringshændelser, når du opretter nye annoncer.
Vil du bruge dine konverteringshændelser aktivt i dine nye kampagner, skal du vælge kampagnemålretningen ”Konverteringer”. Herefter skal du i dit annoncesæt angive, hvilken pixel, der skal anvendes. Har du kun adgang til én pixel, er det denne, der vil være valgt som standard. Herefter skal du vælge den ønskede konverteringshændelse.
De øvrige indstillinger i dit annoncesæt, er som du kender, og du skal derfor vælge din målgruppe, opsætte tidsplan og budget, vælge placeringer samt eventuelt aktivere dynamisk annonceindhold – sidstnævnte kan du i øvrigt læse meget mere om i et tidligere indlæg i denne blogserie.
Endeligt skal du i dit annoncesæt vælge dine indstillinger for optimering og levering. Her er optimeringen for annoncelevering selvfølgelig ”Konverteringer” – det er jo dette kampagneformål, du har valgt. Målet med denne annonce er at få din målgruppe til at konvertere, og derfor vil Facebook vise annoncen til de personer i målgruppen, der med størst sandsynlighed vil gennemføre den ønskede konvertering.
Du skal i forlængelse heraf også vælge din konverteringsperiode. Konverteringsperioden er den tid, det normalt tager en person at gennemføre den ønskede konvertering, efter personen har klikket på din annonce. Her kan du vælge følgende muligheder:
- 1 dag efter klik
- 7 dage efter klik
- 1 dag efter klik eller visning
- 7 dage efter klik eller 1 dag efter visning
Ud fra dine valg her, vil Facebook begynde at analysere på den indsamlede data, der opfylder dit krav. Facebook beskriver det selv sådan:
”Hvis konverteringsperioden f.eks. er 1 dag, optimerer vi ved at bruge data fra konverteringer, som sker senest 1 dag, efter en person har interageret med din annonce.” Kilde: Facebook Business Manager, oprettelse af annoncesæt
Næste trin er opsættelse af selve annonceindholdet. Dette er dog ikke anderledes, end du kender det fra dine tidligere kampagner. Her har du måske lagt mærke til, at der er nogle Sporings-indstillinger. Her kan du, når du opretter annoncer, vælge indstillingerne for din konverteringssporing, som vil blive synlig sammen med dine annonceresultater.
Når dine annoncer kører, vil du altså kunne se data om konverteringer i dine annoncedata baseret på dine konverteringshændelser. I din Annonceadministrator vil du kunne se en kolonne mere der, hvor du ellers vil se brugt beløb, klik på link, visning af landingsside, interaktioner og så videre. Du kan altså spore for hver annonce, hvor mange konverteringer, der er skabt.
Kan du ikke se data om dine konverteringshændelser i oversigten, kan du finde indstillingen ved at klikke på ”Kolonner” og dernæst vælge ”Tilpas kolonner”. Her kan du aktivere de hændelser, som du ønsker at se data for. Her kan du i øvrigt også vælge alle de øvrige kolonner, som du ønsker at se i din oversigt. Husk at markere ”Gem som forudindstilling”, hvis du ønsker at gemme dine indstillinger som standardvisning.
Opret målgrupper baseret på dine konverteringshændelser
Du kan også oprette målgrupper baseret på dine konverteringshændelser. Dette gør du på samme måde, som når du opretter en retargeting-målgruppe med personer, der har besøgt en bestemt side på din hjemmeside.
I stedet for at vælge besøgende på websitet generelt, kan du oprette en brugerdefineret målgruppe af personer, der har konverteret eller udført en bestemt hændelse, eksempelvis Lead, Køb, Start prøveperiode og så videre.
Hvis du opretter en målgruppe baseret på personer, der har startet en prøveperiode, kan det være at du med annoncer vil påvirke dem til at købe den fulde version. Du kan også nå ud til personer, der minder om dem, der har startet en prøveperiode – altså en kopimålgruppe. På den måde kan du hurtigt nå ud til personer, der ikke kender din virksomhed i forvejen, men som kan være interesseret i også at starte en prøveperiode.
Opsummering
Konverteringshændelser giver dig mulighed for at måle den direkte effekt af dine Facebook-annoncer. Du definerer selv, hvilke hændelser eller konverteringer, du ønsker at spore – hvad enten du vil måle direkte på salg, eller tilmeldinger til nyhedsbrev.
Facebook har allerede serveret en række standardhændelser til dig, som du let kan implementere sammen med din pixelkode. Hvis standardhændelserne ikke dækker din definition af en hændelse eller konvertering, har du selv mulighed for at oprette dine egne, brugerdefinerede konverteringshændelser.
Ud over at konverteringshændelserne fortæller noget om dine besøgendes handlinger på din hjemmeside, så kan du også anvende disse hændelser til at optimere dine Facebook-annoncer. Ved at bruge kampagnemålretningen ”Konverteringer”, kan du vælge hvilken konverteringshændelse, du vil optimere mod. Ud fra dette vil Facebook vise dine annoncer til de personer i målgruppen, der med størst sandsynlighed vil konvertere.
Endeligt kan konverteringshændelserne anvendes som grundlag for oprettelse af nye, brugerdefinerede målgrupper. Dermed har du mulighed for at påvirke dem med nye budskaber, med henblik på at få dem til at gennemføre en anden hændelse. Derudover kan du selvfølgelig også bruge den brugerdefinerede målgruppe til at nå ud til endnu flere personer, som potentielt også vil gennemføre samme handling eller konvertering. Dette er selvfølgelig muligt ved at oprette en kopimålgruppe.
Læs også de andre indlæg i denne blogserie:
← Produktsalg og dynamiske produktannoncer
Har du brug for hjælp til opsætning af konverteringshændelser eller er du i tvivl om, hvordan du kan få gavn af konverteringshændelser, så udfyld kontaktformularen herunder. Så kontakter vi dig!
- SPF Flattening: Optimering af din virksomheds mail sikkerhed og levering - 1. juli 2024
- Undgår dine e-mails spammappen? Tjek det gratis! - 14. juni 2024
- Kultur, opdragelse og værdisæt tæller mere end generationstilhørsforhold - 17. maj 2024
DK-31929407