Få mere ud af dine Facebook-annoncer: Facebook Analytics
Når du laver Facebook-annoncer, har du også en naturlig interesse i at se, hvordan de performer. Hvis en annonce ikke skaber nogle resultater, er det spild af penge, at blive ved med at bruge penge på dem. Din ROAS (Return On Advertising Spend) bør overstige omkostningerne for den pågældende annonce.
Uanset hvad dit formål med en Facebook-annonce var, vil du kunne spore de resultater, som den har skabt – også selvom der ikke er tale om et direkte salg i en webshop. Det er her, du vil få gavn af de konverteringshændelser, som du har sat op og sporer (og som jeg skrev om i det foregående indlæg i denne serie).
Dette blogindlæg handler derfor om Facebook Analytics, hvor jeg vil gennemgå dine muligheder for at aflæse al den data, som din Facebook-pixel indsamler. Du kan også få mere viden om Facebook Analytics ved at downloade vores whitepaper emnet – bare indtast din mailadresse i feltet herunder, så ligger den i din indbakke inden for få minutter.
I dette blogindlæg kan du læse mere om:
- Hvad kan Facebook Analytics?
- Måling af aktivitet på tværs af dine kanaler
- Segmenter din data
- Hold øje med disse KPI’er
- Opsummering
Hvad kan Facebook Analytics?
Før du giver dig i kast med Facebook Analytics, får du først en kort introduktion til, hvad du kan med Facebook Analytics. Arbejder du med Google Analytics i forvejen, så vil Facebook Analytics ikke være fremmed for dig.
Facebook Analytics er på samme måde som Google Analytics et analyseredskab, som giver dig mulighed for at spore trafikken på din hjemmeside. Dette gøres selvfølgelig ved hjælp af din Facebook-pixel. Den store forskel på Facebook Analytics og Google Analytics er måden, de sporer en person på; Hvor Google benytter sig af cookie-based tracking, benytter Facebook sig af people-based tracking.
Oversat til dansk betyder det, at Facebook er i stand til at spore personer på tværs af forskellige enheder, forudsat at de er logget ind på deres Facebook-profil på de forskellige enheder. Google derimod er begrænset til cookies, og kan derfor ikke følge en person på tværs af forskellige enheder … endnu. Det er noget, som Google i skrivende stund arbejder på med Google Signals, som p.t. er lanceret som en Beta-version.
Med Facebook Analytics kan du få indgående kendskab til dine besøgende på hjemmesiden, både i forhold til alder og køn samt tidspunkter for, hvornår de er aktive og hvilke kanaler de evt. er henvist fra. Derudover vil du også kunne se dine besøgendes aktivitet – også på tværs af dine forskellige platforme. Det betyder, at du altså kan spore om aktivitet på Facebook fører til en konvertering. Det kommer jeg ind på igen senere.
I vores whitepaper, som du kunne få tilsendt tidligere i dette indlæg, vil du kunne læse meget mere om de forskellige funktioner, som Facebook Analytics tilbyder.
Måling af aktivitet på tværs af dine kanaler
Du ved, at din Facebook-pixel tracker dine besøgendes aktivitet på din hjemmeside. Du ved, at du også kan få indblik i din Facebook-sides følgere. Men vidste du, at du kan slå data fra disse to kanaler sammen? Og at du i øvrigt også kan samle denne data med dine øvrige kanaler, som du sporer?
Ved at samle data fra dine forskellige kanaler, kan du se, hvordan de forskellige kanaler understøtter hinanden. Du kan eksempelvis spore, om en chatbesked på Facebook fører til et køb (eller en anden type konvertering). Hvordan du ser dette, kan du læse om lidt senere. Først en kort forklaring af, hvordan du får samlet dine data:
Når du går til www.facebook.com/analytics, vil du få et overblik over de pixels, sider og applikationer, som du har adgang til. Måske ved du, at du kan se data for din pixel ved at klikke på denne. På samme måde kan du se data for din Facebook-side.
For at samle dine datakilder skal du markere de enheder, som du vil koble sammen. Når du gør dette, vil du i højre side af din computerskærm se, at du kan klikke på knappen ”Opret gruppe”. Så simpelt er det faktisk. Efter du har klikket ”Opret gruppe” vil du få vist Analytics-panelet for de valgte datakilder. Nu kan du altså begynde at analysere data på tværs af dine valgte kanaler.
Segmenter din data
Når du ser på din data, vil det være baseret på alle brugere. Hvis du vil have mest muligt ud af din data, kan det være en fordel at inddele den i forskellige segmenter. Forestil dig en international virksomhed; her kan det være en fordel at lave segmenter for hvert land, virksomheden er repræsenteret.
Det kan også være, at du vil se data baseret på demografiske forhold som køn eller alder. Du kan også segmentere efter de personer, der har gennemført en bestemt konverteringshændelse, eller efter de personer, som har benyttet browseren Chrome.
Det er kun din egen fantasi, der sætter grænser for, hvordan du vil segmentere dine data. Når du har opsat dit filter, vil du kunne se, hvor stor en procentdel af det samlede antal personer, der vises jf. din filtrering. Klikker du på dette felt, har du mulighed for at gemme filteret, så du kan bruge det igen fremadrettet, eller du kan oprette en brugerdefineret målgruppe ud fra dine valg.
Hold øje med disse KPI’er
Når du har lavet dine filtre og dermed segmenteret dine samlede brugere i mindre dele, kan du begynde at kigge nærmere på den data, der er indsamlet. Her vil det selvfølgelig være meget forskelligt fra virksomhed til virksomhed, hvilke KPI’er der måles på. Derfor har jeg udvalgt tre brugbare funktioner, som de fleste virksomheder kan få gavn af at kigge nærmere på. Disse er:
Tragte
Med tragte (eller funnels) kan du følge dine besøgendes adfærd på din hjemmeside. Du definerer selv de forskellige trin i dine tragte. Har du en webshop kan det eksempelvis give mening at lave en tragt, der viser hvor mange personer, der har tilføjet noget til indkøbskurven, hvor mange af dem, der har påbegyndt betaling og til sidst, hvor mange af dem, der har gennemført et køb.
Af andre eksempler på tragte, kan følgende måske bruges som inspiration for dig:
- Se antallet af personer, der har gennemført ét køb, som senere gennemfører et nyt køb
- Se antallet af personer, der har besøgt hjemmesiden fra sin telefon, og som senere besøger din hjemmeside fra en computer
- Se antallet af personer, der har klikket på en Facebook-annonce (eller en anden kampagne), som senere gennemfører et køb (eller tilmelder sig dit nyhedsbrev)
- Se antallet af personer, der har sendt en besked på Facebook, som senere gennemfører et køb
- Se antallet af personer, der har brugt hjemmesidens søgefunktion, som senere har gennemført et køb
Ovenstående er blot få eksempler på, hvilke tragte du kan oprette. Ud over at du kan oprette disse forskellige trin baseret på enten standard eller brugerdefinerede konverteringshændelser, kan du oprette et ekstra parameter for din datavisning. Det kan være, at du vil se dataene inddelt efter aldersgrupper eller køn. Eller måske vil du se, hvilken enhed dine kunder kommer fra – og meget mere.
Den data, som tragtene kan vise, kan du bruge til at analysere, om der er noget, du kan optimere. Er der et bestemt sted i brugernes adfærd på din hjemmeside, hvor de ofte falder fra? Det kunne eksempelvis være i forbindelse med købsprocessen – hvis mange af dine brugere falder fra under bestillingsprocessen, kan det være at du kan optimere ved at skære et trin fra.
Det kan også være, at du vil have folk til at downloade noget materiale (eksempelvis et whitepaper eller en opskrift), når de har set en bestemt side eller kommer fra en kampagne. Hvis dine besøgende fra en kampagne ikke konverterer kan det være, at du skal optimere landingssiden, og hjælpe dine besøgende i den rette retning.
For at få gavn af tragte, er det vigtigt, at du opsætter de konverteringshændelser, der giver mening for din virksomhed.
Hændelser
Under ”Hændelser” kan du få et overblik over alle dine konverteringshændelser. Det er altså her, at du eksempelvis kan se hvor mange Leads, Tilføjelser til indkøbskurv, Kontakt m.m., som der er gennemført i den valgte periode. Derudover kan du også se dagens antal, hvor mange unikke brugere, der er tale om, samt værdien for hver konverteringshændelse. Har du angivet en værdi, da du oprettede konverteringshændelsen, vil den samlede værdi for den pågældende hændelse altså vises i denne oversigt.
Denne funktion giver dig altså et hurtigt overblik over resultaterne for dine forskellige konverteringshændelser. For at få viden om, hvordan dine besøgende interagerer med dine forskellige hændelser, skal du i stedet kigge på data fra tragte, som beskrevet i det foregående afsnit.
Overlap
Det er under ”Overlap”, at du kan få et overblik over, om dine besøgende skifter enhedstype undervejs i deres købsproces. Du kan altså se, hvor mange af dine besøgende, der har gennemført en bestemt hændelse fra hhv. computer, tablet, telefon samt en kombination af de tre enhedstyper.
Du kan selvfølgelig se data for hver af dine konverteringshændelser, lige som du kan vælge, hvilken hændelsesoplysning du gerne vil se, eksempelvis enhedstype eller -model, browser, trafikkilde og meget mere.
Opsummering
Facebook Analytics er Facebook’s eget analyseredskab, hvor du kan spore dine besøgende på tværs af dine forskellige kanaler. Dataene i Facebook Analytics bygger på de konverteringshændelser, du har sat op.
I dette blogindlæg er det kun en lille del af mulighederne med Facebook Analytics, der er blevet afdækket. Facebook giver dig gode mulighed for at se sammenhænge i dine indsamlede data og få indgående viden om dine besøgende og deres adfærd.
Det er i høj grad din egen fantasi, der sætter grænserne for, hvad du gerne vil se data om. Med dette analyseredskab kommer du langt ved at prøve dig frem. Da data i høj grad kan aflæses ved hjælp af dine konverteringshændelser, bør du sørge for at få opsat sporing af de, der giver mening for dig og din virksomhed. Du kan læse mere om konverteringshændelser her.
Vil du videre mere om Facebook Analytics, så download vores whitepaper om emnet. Her bliver du introduceret for flere af de funktioner og muligheder, som Facebook giver dig.
Har du spørgsmål eller brug for hjælp til Facebook Analytics – eller Facebook-annoncering generelt, så tøv ikke med at kontakte os. Udfyld formularen herunder, så kontakter vi dig snart!
- SPF Flattening: Optimering af din virksomheds mail sikkerhed og levering - 1. juli 2024
- Undgår dine e-mails spammappen? Tjek det gratis! - 14. juni 2024
- Kultur, opdragelse og værdisæt tæller mere end generationstilhørsforhold - 17. maj 2024
DK-31929407