Kan Facebook slå Youtube?

Facebook Watch er en ny streamingtjeneste

Den 9. august 2017 annoncerede Mark Zuckerberg, at Facebook lancerer en ny funktion: Watch. I første omgang udrulles denne funktion til en mindre gruppe amerikanere, men det er planen, at det på sigt skal implementeres globalt.

Social videostreaming

Watch er en videostreamingtjeneste, hvor du kan se videoer og programmer – sammen med dine venner eller andre seere. Det er meningen, at du skal kunne følge forskellige kanaler, så du i din Watchlist kan se, når der kommer nye udsendelser. På samme måde kan du se, hvilke videoer, der er populære blandt dine venner.

Når du ser en video, får du også mulighed for at kommentere den, og dermed indgå i en samtale med andre brugere, der ser samme video.

På sigt vil du opleve, at dit videofeed er personaliseret efter dine interesser. Denne personalisering bygger på den data, som Facebook indsamler om dig, hvilke shows du ser, hvilke videoer du reagerer på og så videre.

Se live udsendelser

Se livevideoer med Facebook Watch

Det er ikke kun videoer og færdigklippede programmer, som skal være tilgængelige på Watch. Det vil også blive vist liveprogrammer og livesport.

Livevideoer kender vi allerede fra Facebook, hvor vores venner og virksomhedssider kan sende livevideoer. Det betyder ikke, at det er denne type videoer, der vil blive flyttet over i Watch.

I første omgang vil det primært være mindre udsendelser som eksempelvis madprogrammer, der vil blive vist. På sigt er det planen – ifølge Mark Zuckerberg – at Watch både skal rumme realityserier, comedy, livesport og meget mere.

Videoer og liveudsendelser kan være optaget af både professionelle og ”almindelige” mennesker. Det bliver altså meget blandet, hvad du kan se på Watch.

Tager konkurrencen op mod Youtube

Hvis du synes, at beskrivelsen af Watch i høj grad minder om det, du kender fra Youtube, så har du ret. Mange medier sammenligner de to videostreamingtjenester, og tilføjer også andre tjenester som Netflix og HBO i sammenligningen.

Det er efterhånden meget kendt, at sociale medier ’låner’ fra hinanden, og dermed kommer til at ligne hinanden i højere grad – som eksempelvis SnapChat, Instagram Stories og Messengers ’Min Dag’. Derfor er det heller ikke overraskende, at Facebook Watch i høj grad er inspireret af de eksisterende, store streamingtjenester.

Om Watch får succes afhænger i høj grad af, om Facebook formår at trække brugere fra Youtube over til Watch i stedet. Youtube har eksisteret siden 2005, og har i dag mere end 1,3 milliarder brugere.

Facebook Watch er gratis

Som udgangspunkt er Facebook Watch gratis at bruge – lige som Youtube. I stedet vil Facebook tjene penge på annoncer, som vi også kender det fra Youtube. Her har Facebook lagt op til, at producenterne af videoerne tjener 55% af annonceindtægterne, mens Facebook selv beholder de resterende 45%.

Det ultimative sociale medie

Er Facebook det ultimative sociale medie?

Der er ingen tvivl om, at Facebooks udvikling ikke stopper ved Watch. Facebook søger hele tiden at implementere nye funktioner samt at optimere de eksisterende. Med mere end 2 milliarder brugere globalt, er Facebook uden tvivl også det mest populære sociale medie, der findes i dag.

Der kan tegne sig et billede af, at Facebook forsøger at samle funktioner fra de forskellige sociale medier. På den måde omfavner Facebook alle de funktioner, som brugerne anvender og søger i et socialt medie.

Fscebook arbejder på at samle hele verden i det sociale medie, og derfor har de også siden 2015 arbejdet på at levere internet til områder, hvor der ikke er internet. Dette gør de med deres Internet.org-projekt.

 

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen