7 fejl du laver i dine Facebook-annoncer
Facebook er et meget spændende medium til at nå din målgruppe – især fordi det, hvis du sætter dine annoncer rigtigt op, er så billigt.
På Facebook betaler du en CPM-pris (pris per tusinde visninger) på mellem 30 og 60 kroner afhængigt af hvor gode og relevante dine annoncer er.
I det her indlæg kommer vi med 7 tips til, hvordan du får endnu bedre annoncer – og derved betaler færre penge for de samme konverteringer:
Du bruger for få og forkerte billeder
Facebook er et visuelt medie. Derfor skal du bruge billeder til alle dine opslag og annoncer. Sørg for at bruge billeder i de rigtige formater – du kan se en god oversigt her.
Et par tommelfingerregler i forhold til billeder:
- Hav en knap folk kan trykke på – gerne i kontrastfarve til resten af billedet
- Billeder med mennesker på fungerer altid godt
- Sørg for at billedet relaterer sig til teksten
- Brug kun logo, hvis det giver mening på billedet
Brug værktøjer som fx Canva.com til hurtigt at lave gode billeder til deling på de sociale medier. Med Canva kan du vælge et baggrundsbillede og skrive tekst på, downloade som .png eller .PDF og uploade til de sociale medier; hurtigt og til en pris på mellem 0 og 1 dollars afhængigt af, hvilket baggrundsbillede, du bruger.
Du glemmer at besvare kommentarer og spørgsmål
En annonce i nyhedsstrømmen (news feed) kan de, der bliver eksponeret for annoncen kommentere på.
Men det opdager du ikke, hvis du ikke tjekker til din annonce med jævne mellemrum.
Det ser ikke smart ud, hvis dine annoncer har ubesvarede spørgsmål, måske endda negative kommentarer, når den bliver vist for din målgruppe.
Husk, at du med negative kommentarer kan skjule kommentar og dine svar til kommentaren til alle andre end den, der har skrevet den oprindelige kommentar.
Sørg derudover for at svare på kommentarer som de kommer ind. I din annoncekonto får du en notifikation herom, ligesom du er vant til med Facebook.
Du glemmer Facebook Insights
Med Facebooks Insights har du mulighed for at lære:
- hvilket køn dine besøgende har
- hvor gamle de er
- hvor i landet, de bor
- hvad de interesserer sig for
og mange flere spændende data.
Det er data, du fremover kan bruge, når du laver dine annoncer og tilpasser dine budskaber.
Du kan gå direkte til Facebook Insights her – har du kørt annoncer i et stykke tid har du allerede nu rigeligt data at gå i gang med, og hvis ikke bliver Facebook Insights et brugbart værktøj allerede efter kort tid.
Du finder Facebook Insights – eller Indblik på dansk – ved hjælp af følgende URL:
https://www.facebook.com/URL-til-din-side/insights/
Du har ikke færdiggjort din profilside
En del af de personer, der får vist dine annoncer, vil trykke videre ind på din profilside for at læse mere om din virksomhed.
Her har du en unik mulighed for at præge det første indtryk med profilbillede, coverphoto, URL til din side, beskrivelse af din virksomhed, beskrivelse af produkter og meget mere.
Alt for mange danske virksomheder giver sig i kast med annoncering uden at udfylde disse ellers grundlæggende informationer – og det er en spildt chance.
Du glemmer at besvare beskeder til dig
Facebook-brugere kan ikke alene kommentere og like de opslag og annoncer, du laver. De kan også sende direkte beskeder til din virksomhed.
Her er folk med konkrete spørgsmål om fx ydelser eller produkter – alligevel bliver de ofte ikke besvaret.
Vær opmærksom på beskederne og sørg for løbende at svare på dem.
Du skelner ikke mellem mobil og desktop
I dine annoncer har du mulighed for at betale enten for mobil- eller desktopvisninger – eller for begge, hvis begge virker for din hjemmeside og din virksomhed.
Det spændende spørgsmål er her – ved du, om mobiltelefoner, tablets eller desktop-computere giver flest konverteringer for dig?
Kig igennem din data fra Google Analytics og find ud af, om du konverterer bedst på mobiltelefon eller desktop. Mange bliver overraskede, når de først kigger på tallene. Og data lyver, som bekendt, ikke.
Ret herefter dine annoncer til. Hvis du ingen konverteringer har på mobiltelefoner, kan du i Facebooks Power Editor vælge alene at annoncere på brugernes desktop-computere. Måske er det den anden vej rundt, og så kan du vælge alene at blive vist for mobiltelefoner.
Du er ikke kommet i gang endnu
Alle fejl ovenover er ting, du skal rette og være opmærksom på, når først du er kommet i gang.
Men den største fejl er slet ikke at være kommet i gang.
Sæt som minimum gang i remarketing for dine ydelser og produkter på Facebook. Når det opsættes på den rigtige måde er det næsten ikke muligt ikke at tjene penge på det.
Med remarketing viser du relevante annoncer alene for personer, der i forvejen har kigget efter dine ydelser og produkter.
Herefter kan du begynde at eksperimentere med Facebook-annoncering også rettet mod de personer, der ikke kender dig i forvejen.
Det er vores erfaring i OnlineSynlighed, at det sjældent virker i første forsøg – men når først dine kampagner er sat rigtigt op har du en knap, du kan trykke på, når der er plads til flere ordrer og flere opkald til telefonen. Facebook-annoncering er smart og et mere fleksibelt værktøj end Google AdWords, da du ikke alene reagerer på den efterspørgsel og de søgninger, der er efter dit produkt og din tjeneste – du går ud og skaber behovet for din tjeneste i stedet!
Vi kan hjælpe dig med at opsætte og optimere din indsats på de sociale medier.
Tag kontakt til os på mail@onlinesynlighed.dk eller ring til 70 13 63 23 – så tager vi sammen en snak om, hvordan vi med Facebook-annoncering og andre midler som Google AdWords og søgemaskineoptimering har mulighed for at skabe resultater for din forretning online!
- SPF Flattening: Optimering af din virksomheds mail sikkerhed og levering - 1. juli 2024
- Undgår dine e-mails spammappen? Tjek det gratis! - 14. juni 2024
- Kultur, opdragelse og værdisæt tæller mere end generationstilhørsforhold - 17. maj 2024
DK-31929407