8 gode grunde at anvende direct mail kampagner

En direct mail kampagne kan, hvis den er veludtænkt og veludført, være enormt effektiv og have en god ROI. Men den kan også være spild af kræfter, hvis den er lavet halvhjertet. Så vores første gode råd til jer, der overvejer udsendelse af direct mail, er, at I skal give den hele armen.

Her følger vores gode grunde til at bruge direct mail i sin markedsføring.

1. Din målgruppe modtager dit budskab

Med direct mail drukner du ikke i mængden, ligesom man hurtigt kan gøre i e-mailmarketing, ved Facebook annoncering og andre typer reklamer. Ens budskab lander direkte i postkassen hos dem, der er i jeres målgruppe. Og selv vi ikke sender nær så meget post i dag, som vi gjorde for bare 5 år siden, så betyder det ikke noget skidt for denne type post. Det betyder, tværtimod, at jeres kampagne føles ekstra særlig at modtage, fordi de fleste sjældent modtager post.

2. Dine modtagere oplever kampagnen som relevant

Idet der skrives navn og adresse på en direct mail kampagne, vil modtageren altid føle, at kampagnen er særligt rettet mod dem. Det betyder også, at selvom modtageren godt kan se, at der er tale om en form for reklame, vil åbningsraten være ret høj. Især hvis man begynder at sammenligne med CTR for e-mailmarketing.

3. Modtageren har mulighed for at fordybe sig

I modsætning til en sælger, der taler og taler i telefonen, i forretningen, tv-reklamen eller radiospeaken, har modtageren af en direct mail kampagne mulighed for at læse om produktet og budskabet i fred og ro, når det passer ham. Det føles rart at have tid til at fordybe sig på denne måde, og som modtager føler man sig ikke presset af, at der står nogen ivrig sælger og presser på.

4. Et brev i postkassen vækker større tillid end e-mails

Et brev, der modtages i postkassen, vækker større tillid hos modtagerne, end når de får e-mails på computeren eller telefonen. De har simpelthen større tillid til, at der er reelle mennesker bag brevet, end når budskabet kommer på mail.

5. Budskabet har større gennemslagskraft på skrift

Et budskab, der står trykt sort på hvidt, har større gennemslagskraft end online markedsføring. Det har det, fordi folk ikke tror på alt, hvad de læser på internettet – trykte medier er ganske enkelt mere pålidelige. Og det er jeres direct mail kampagne dermed også.

6. Direct mail opfattes som mere troværdigt

Ud over at vække større tillid til afsenderens person, at en kampagne kommer på skrift frem for som annonce på et online medie eller pr e-mail, virker budskabet også mere troværdigt, når det kommer på skrift. Der er nemlig vakt en tillid til, at personen bag er reel, og det giver jer flere fordele. At I blandt andet virker mere seriøse, fordi I vælger at trykke jeres budskab på papir. Kommunikationsformen virker også mere personlig.

7. Budskabet står klarere frem

Det budskab, du gerne vil ud med, står tydeligere frem, når det kommer på brevform. Og det er ikke bare fordi formen skiller sig ud, men også fordi tryk gengiver farverne bedre, end de bliver på en skærm. På en skærm afhænger klarheden af modtagerens telefon, computer eller tablet. Med en direct mail kampagne har I selv mulighed for at bestemme, hvilken kvalitet, der skal fremhæve jeres produkter.

8. Din markedsføring bliver til en oplevelse

Oplevelsesøkonomien stortrives, og det er et symptom på, at oplevelser betyder rigtig meget. Både som en service, man kan sælge, og som er i høj kurs, og som markedsføring, hvor man gør noget ekstra ud af det. Dem, der stadig satser på flade TV-reklamer og radiospeaks bruger en masse penge på noget, der kunne skabe større resultater, hvis det havde været kreativt.

John Nielsen