Sådan overlever din restaurant eller café i en Covid-19-tid
Det er hårde tider for caféer og restauranter. De har længe været tvangslukket, hvilket selvfølgelig har en stor indflydelse på deres indtjening – og dermed måske også på deres overlevelse. Det kan vare længe, inden de får lov til at åbne igen, og til trods for hjælpepakkerne, er det svært at dække alle omkostningerne.
Selv når restauranterne og caféerne får lov til at åbne igen, vil de opleve en langsom start. Der vil med stor sandsynlighed blive stillet krav til, at der skal være større afstand mellem bordene, end der tidligere har været. Det er ikke alle restauranter og caféer, der har plads til at have denne store afstand mellem bordene, og det vil desuden betyde, at der er plads til færre gæster – og dermed vil omsætningen også være lavere end tidligere.
Derudover er en åbning af restauranter og caféer ikke ensbetydende med, at kunderne spiser ude. Det kan dels skyldes, at kunderne er bange for, at de ikke kan holde den nødvendige afstand til andre, når de sidder i restauranten eller caféen, og dels at man har fundet hyggen i at spise take away fra deres yndlingssteder hjemme. Har du ikke tilbudt take away under krisen, kan det være at dine kunder har skiftet til en af dine konkurrenter, som har leveret take away.
Take away kan altså være nøglen til overlevelse gennem denne tid, og ved at tilbyde take away kan du som restaurant- eller caféejer sikre en indtjening, hvis du formår at få budskabet ud til dine kunder. I det følgende giver vi dig et par tips til din markedsføring af, at man nu kan bestille take away fra din restaurant eller café. I det følgende kan du læse mere om:
- Tag imod take away-bestillinger
- Udbred budskabet
- Få kunderne til at vende tilbage
- Udsend nyhedsbreve
- Køb nu, brug senere …
- Udnyt tiden til at styrke din forretning
- Husk at markedsføre din forretning
- Vi hjælper dig hurtigt i gang
Tag imod take away-bestillinger
Først og fremmest skal du være klædt på til at tage imod take away-bestillinger. Her er der grundlæggende to muligheder: 1) online eller 2) bestilling via telefon. For at en kunde kan lægge sin bestilling kræver det selvfølgelig, at kunden kan se dit menukort. Kan kunden lægge sin bestilling online, vil kunden typisk også kunne se menukortet her og bestille ud fra det.
Har du ikke allerede en online kanal, hvor du kan vise dit menukort, kan du heldigvis hurtigt komme i gang. Brug enten dine sociale medier til at vise menuen, eller lav en simpel hjemmeside, hvor du kan vise menuen. Dette kan vi hjælpe dig i gang med på ganske få timer. Skal kunden også have mulighed for at bestille (men ikke betale) online, kan dette også hurtigt bygges på.
Online betaling kræver en indløsningsaftale, og derudover skal der tilknyttes et betalingsmodul, hvorigennem betalingerne sker. Selvom din restaurant allerede har en indløsningsaftale, kan det tage et par dage, inden du er gearet til at tage imod bestillinger online. Tager du imod MobilePay, er dette en oplagt mulighed at bruge som betalingsløsning til take away.
Du har selvfølgelig også mulighed for at oprette dig på eksisterende platforme som Just-Eat.dk eller Hungry.dk. Det koster dog et gebyr at sælge via disse platforme, men det er en let måde for dig at nå ud til en større målgruppe.
Udbred budskabet
Når du er klar til at tage imod bestillinger til take away, skal du have udbredt budskabet om det nye tiltag. Her handler det igen om at bruge alle de kanaler, du har: Facebook, Instagram, hjemmeside, Google My Business og så videre.
Fortæl dine følgere, at de nu kan bestille take away hos dig – og fortæl, hvordan kunderne får deres mad. Skal kunden selv afhente maden? Bliver maden leveret? Hvornår bliver maden leveret? Koster levering ekstra? Svar på disse oplagte spørgsmål i dit opslag. Du skal mindske de bekymringer eller overvejelser, der kan opstå for kunden. Vær derfor også klar til at besvare de spørgsmål, der eventuelt kommer til opslaget.
Husk også at opdatere din Google My Business, så det også her står tydeligt, at man kan bestille take away fra din restaurant eller café.
Dine kunder er dine bedste ambassadører
Tilfredse kunder er dine bedste ambassadører, så opfordr dem gerne til at dele opslaget, eller dele deres oplevelse på Instagram. Særligt delinger og omtale på Instagram er en god mulighed for dig at vise andre potentielle kunder, at mange andre nyder take away fra din restaurant. Del blot de stories, som kunderne tagger din virksomhed i – så minder du andre om netop din restaurant eller café.
Få kunderne til at vende tilbage
Sådan! Det er lykkes dig at få kunder til at bestille take away hos dig. Nu handler det for dig om, at få dem til at vende tilbage og købe igen senere. Der er selvfølgelig mange metoder til, hvordan man skaber tilbagevendende kunder. Først og fremmest handler det om at skabe en god oplevelse for kunderne. Har de ikke en god oplevelse, vender de ikke tilbage, uanset hvad du gør.
Én måde at lokke kunderne til at handle hos dig igen er ved at lave et stempelkort: ”Køb 4, få den 5. gratis” eller ”Køb 9, få den 10. gratis”. Ved første levering skal stempelkortet med det eller de første stempler leveres sammen med maden. Husk herefter at have et stempel med, når maden leveres fremadrettet, så kunderne kan få nye stempler. Der er selvfølgelig også mulighed for at gøre stemplerne elektroniske – så bliver stempelkortet heller ikke lige pludselig væk for kunden.
Derudover handler det om at minde kunderne om, at du er til stede. Print din menu ud, og giv den til kunden, når maden afhentes eller leveres. Så har kunden menuen ved hånden næste gang han eller hun vil bestille mad udefra. Skriv også på menuen, hvordan mad bestilles, så det ikke bliver en udfordring at finde hjemmesiden eller telefonnummeret.
Udsend nyhedsbreve med næste uges menu
Ændrer menuen sig fra uge til uge, kan du med fordel udsende nyhedsbreve løbende med næste uges menu. På den måde kan du friste dine kunder til at bestille mad på torsdag, for der kan man få et luksus-stjerneskud eller den der caféburger, man altid plejer at bestille.
Sender du ikke allerede nyhedsbreve ud, kan du hurtigt komme i gang med dette. Mailchimp har en gratis løsning, hvor du let kan komme i gang. Vi kan også hjælpe dig i gang med både opsætning af Mailchimp, tilmeldingsformularer, lave en skabelon til nyhedsbreve, så du kun skal opdatere teksten, og med at lægge en strategi for udnyttelsen af nyhedsbreve.
For at få succes med nyhedsbreve, skal der selvfølgelig være nogle modtagere af nyhedsbrevet. Det kræver en indsats og en plan for, hvordan man får kunderne til at tilmelde sig. Igen handler det om at udnytte sine online platforme og kanaler til at udbrede kendskabet. Kan kunderne bestille via din hjemmeside, bør tilmelding til nyhedsbrevet være en mulighed i forbindelse med bestillingsprocessen.
Du kan også lokke med konkurrencer, fx at der bliver trukket lod blandt alle nye tilmeldinger hver uge eller hver måned om et gavekort på 500 kr. eller 2x menuer inkl. drikkelse.
Kører du nogle specialtilbud til at skabe mersalg, kan dette også kommunikeres ud i nyhedsbrevet. Det kunne eksempelvis være ”Bestil 2 hovedretter og få 2 deserter med gratis” eller ”Bestil for minimum 300 kr. og få en flaske vin med gratis”. Det er kun din fantasi, der sætter grænser for, hvad tilbuddene kan indeholde – du skal selvfølgelig blot kunne levere det, du lover. Er der en begrænsning for, hvor mange du kan levere, så husk at fortælle, at ”tilbuddet gælder de første 100 bestillinger”. Sørg også for at sætte en udløbsdato for dine tilbud – det giver kunderne en grund til at reagere nu.
Denne type tilbud kan du give specielt til dine nyhedsbrevsmodtagere – så er der et incitament for at tilmelde sig nyhedsbrevet. For at sprede budskabet, ”Gå ikke glip af vores unikke tilbud”, kan du også dele et tilbud via dine sociale medier med opfordring til at tilmelde sig nyhedsbrevet for at få eksempelvis en rabatkode til det pågældende tilbud. Sættes dette op som en automatisk mail via Mailchimp, skal du ikke selv gøre noget for at sikre, at kunderne modtager deres rabatkoder – det hjælper vi dig naturligvis også med at opsætte.
Køb nu, brug senere …
Uanset om du tilbyder take away eller ej, bør du overveje salg af gavekort, hvis det ikke allerede er en mulighed. Salg af gavekort giver dig likviditet nu og her, og dine kunder har samtidig mulighed for at vise, at de gerne vil støtte op om din restaurant eller café.
Tilbyder du take away bør gavekortet også kunne anvendes her. Det kan være, at man gerne vil give et gavekort i gave til en ven eller familiemedlem, som ville nyde godt af lidt god take away fra din restaurant eller café. Det kan være til de nybagte forældre, der ikke har overskud til selv at lave mad, eller til ens barn som kæmper med studiet og så videre.
Kan man bestille take away online, så overvej også at sælge gavekort online. Dermed kan gavekortet også sendes digitalt, så snart betalingen er modtaget.
Udnyt tiden til at styrke din forretning
Take away er en mulighed for at indhente lidt omsætning til din restaurant eller café i en tid, hvor du ellers ikke har mulighed for at sælge dine ydelser. Har du ikke tilbudt take away før, er der tale om nytænkning for dig, og du skal bl.a. finde ud af, hvordan maden skal leveres, eller om den kun kan afhentes, samt om hvordan der skal tages imod bestillinger, og hvilken mad, der skal tilbydes til take away.
Tilbyder man det fulde menukort til take away, kræver det også, at man kan levere de bestillinger, der tikker ind, uanset hvad kunden har valgt. Det kan derfor være, at det ikke er rentabelt at tilbyde det fulde menukort. Udvælg derfor nogle populære retter og fokuser på dem. Husk, at menuen altid kan tilpasses løbende.
Udover at sætte fokus på take away er det en god idé at kigge på, hvordan din forretning ellers kan styrkes. Tænk i nye baner. Optimer på menukortet, optimer arbejdsprocesser, læg en strategi og en plan for markedsføring og meget mere. Udnyt tiden til at styrke virksomhedens kernekompetencer, samt at køre jer i position til, når vi kommer på den anden side af corona-krisen, og vi begynder at vende tilbage til normale tilstande.
Nye tiltag kan også være at tilbyde måltider på abonnement. Måltidskasser har fået en stor succes, fordi det er let og bekvemt for kunderne. Overvej om din forretning kan tilbyde en tilsvarende løsning. Det kan eksempelvis være ”fredagskassen” bestående af lækker mad til fredag aften – inkl. en god flaske rødvin. En anden mulighed kunne være frokostlevering til hjemmearbejdspladsen.
Overvej hvem din målgruppe er. Hvem er det, der typisk kommer ind og spiser? Hvordan kan du tilbyde dem ekstra værdi? Hvordan kan du gøre det lettere for dem i hverdagen? Det er netop derfor, at måltidskasser har fået så stor en succes: Man sparer tid, da man ikke skal ud og handle efter arbejde sammen med alle andre. Man undgår at komme for tæt på andre mennesker, hvilket er en særligt vigtig faktor i disse tider.
Husk at markedsføre din forretning
Det kan også give mening at arbejde med søgemaskineoptimering (SEO), optimering af hjemmesiden, planlægning af markedsføringsindsatsen og meget mere. Særligt SEO kræver en langsigtet strategi, og man kan ikke forvente at se store resultater fra dag til dag.
I krisetider er det ofte markedsføring, der er det første, der bliver skåret væk. Det er synd, for det kræver en hårdere indsats at komme igen, når man starter op igen på et senere tidspunkt. Annoncering kan igangsættes fra dag til dag, men SEO kræver som sagt en langsigtet strategi og en vedvarende indsats. Overvej derfor at arbejde med både onsite og offsite SEO under krisen – det kan give dit et stort forspring i forhold til dine konkurrenter.
Hos OnlineSynlighed.dk er vi specialister i SEO, og vi er derfor også klar til at hjælpe dig. Vi har fuld forståelse for, at mange er presset på økonomien i øjeblikket som følge af en begrænset omsætning, og derfor tilbyder vi i lige så høj grad rådgivning og vejledning, så du kan klare mest muligt selv, som at vi selvfølgelig også kan udføre de aftalte opgaver for dig.
Vi hjælper dig hurtigt i gang
I en krisetid er der behov for hurtig handling. Derfor står vi også klar til at hjælpe dig i gang hurtigt. Hvor hurtigt en opgave kan løses afhænger selvfølgelig af opgavens størrelse, og det vil vi derfor aftale i en dialog med dig.
Har du behov for en simpel hjemmeside med dit menukort, eventuelt med et bestillingsmodul, kan vi sætte dette op for dig på ganske kort tid. Derudover kan du også til enhver tid få rådgivning og sparring om tiltag, der kan styrke din forretning, samt hvordan forskellige nye tiltag kan håndteres.
Udfyld formularen herunder og beskriv gerne, hvad du ønsker hjælp til, så kontakter vi dig snart. Du kan også ringe til os direkte på telefon 70 13 63 23.
DK-31929407