Sådan gentænker du dine nyhedsmails på en ny måde

Mange virksomheder sender i øjeblikket rigtig mange nyhedsbreve ud til deres nyhedsbrevsmodtagere. Det skyldes, at Coronakrisen har ramt Danmark og dermed sendt mange danskere hjem fra arbejde. Nogle har fået hjemarbejdsplads, nogle er måske allerede så småt begyndt at møde ind på arbejdet igen, mens andre fortsat må gå derhjemme og vente på, at flere dele af Danmark bliver åbnet op, så de igen kan komme på arbejde.

Netop fordi så mange danskere i øjeblikket går derhjemme, har de pludselig en masse tid i overskud, som de ellers skulle have brugt på at være på arbejde – og det benytter virksomhederne sig af. De sender nyhedsbreve ud i stor stil, og hvis du tager et kig ind i din mail-indbakke den seneste måned, vil du med garanti også opdage, at du har fået langt flere nyhedsmails, end du ellers plejer at få.

Brug storytelling i dine nyhedsbreve

Mange nyhedsbrevsmodtagere modtager rigtig mange nyhedsbreve og nyhedsmails fra virksomheder i deres indbakke hver dag, og fordi der lige nu bliver sendt langt flere digitale nyhedsbreve end ellers, bliver de ved med at hobe sig op i indbakken. Det kan gøre rigtig mange kunder irriterede, og som virksomhed kan du risikere, at din nyhedsmail bliver slettet langt hurtigere end normalt uden at være blevet læst. Det er rigtig ærgerligt, for du uden tvivl har brugt lang tid på at stykke et godt nyhedsbrev sammen til dine modtagere.

Men nye tider kræver nye tiltag, og det kan derfor også være en god idé, at du gentænker dit nyhedsbrev på ny, så chancen for at det bliver læst øges, og det bedre rammer modtageren. De fleste virksomheder udsender i høj grad tilbudsmails for at få flere kunder i butikken, men fordi modtagerne modtager så mange af den type nyhedsbreve risikerer du, at dine e-mails bliver betragtet som spam og derfor ryger direkte i papirkurven.

Hvis du vil undgå at dine nyhedsbreve bliver slettet uden at blive læst, er det derfor en god idé at tilføre lidt mere værdi til nyhedsbrevet frem for udelukkende at køre med tilbud. Det kan du gøre ved at benytte dig af storytelling og fortælle dine nyhedsbrevsmodtagere om dine produkter eller om din virksomhed. Mange forbrugere er ikke interesseret i at bruge penge og købe i øjeblikket, fordi de ikke ved, hvad fremtiden med Coronakrisen bringer. Gennem storytelling kan du brande din virksomhed, så de husker dig – også når vi kommer på den anden side af krisen.

Send mails på en ny måde

Hvis du gerne vil gøre noget, der kan skille dig endnu mere ud fra andre virksomheder, kan det være en idé at udsende direct mail kampagner. Mange virksomheder sender mails til modtagernes digitale indbakker, men knap så mange sender til modtagernes fysiske postkasser. Det kan derfor være en idé at gøre brug af denne kanal, hvis du gerne vil gøre noget nytænkende.

I din direct mail kan du ligesom i nyhedsbrevene lave storytelling og gøre det interessant for modtageren. Formålet skal være at give mest muligt værdi til modtageren og give modtageren noget som han/hun kan bruge til noget og får noget ud af at læse. Send også gerne en gimmick med i din direct mails, som understøtter dit budskab – det vil helt sikkert gøre det interessant for modtageren.

At lave og udsende direct mail kampagner kræver naturligvis lidt planlægning, men hvis du gør dit forarbejde godt og grundigt, vil du med stor sandsynlighed opleve, at dit arbejde bærer frugt, og du får rigtig gode resultater med dine direct mail kampagner.

Sådan skal du arbejde med direct mail

Undersøgelser viser, at trykte reklamer i mange henseender virker bedre end de digitale reklamer, og at det bedste resultat opnås ved at kombinere de to discipliner og udsende en trykt reklame for derefter at følge op på modtageren med en digital reklame.

Hvis du som virksomhed derfor gerne vil lave en effektiv markedsføringskampagne, bør du overveje at kombinere de digitale og printede medier og benytte direct mail til at skabe opmærksomhed og interesse hos modtageren, for derefter at følge op med reklamer og nyhedsbreve på de digitale medier.

Kommunikér til dine modtagere på tryk

De digitale medier er en del af hverdagen for de fleste danskere, men faktisk forårsager de digitale medier, at vi bliver mere stressede. Særligt på vores telefoner er vi altid online, fordi vi altid har den ved hånden og derfor nemt kan holde os opdateret på de mails, beskeder og notifikationer, der er tjekket ind. Når vi er stressede, er vi mere uopmærksomme, og husker ikke de budskaber vi læser.

Trykte medier derimod stresser os mindre og giver plads til fordybelse, så vi bedre kan huske, hvad vi har læst efterfølgende. Dermed bliver vi også mere engagerede i budskabet, når det bliver leveret på tryk. Det betyder, at du som virksomhed kan give flere detaljer om et givent emne, hvis det bliver leveret på tryk, og har dermed flere muligheder for at påvirke din modtager med dit budskab.

Gør direct mail til en del af kampagnen

Når du skal arbejde med direct mail, er det vigtigt, at du benytter disciplinen sammen med den digitale indsats, så den udgør en del af den samlede kampagne. Brug direct mail enten i første fase af kunderejsen, hvor du brander din virksomhed overfor nye potentielle kunder og forsøger at få nye kunder eller kundeemner. Du kan også bruge direct mail i anden fase af kunderejsen, hvor du forsøger at genvinde tidligere kunder eller medlemmer.

Hvilken fase af kunderejsen, der vil være relevant for dig at bruge direct mail på for bedst at fange kunderne, afhænger meget af formålet, og hvorvidt du ønsker at sætte fokus på at indfange nye kunder og kundeemner eller opsamle tidligere kunder. Nogle virksomheder sender desuden direct mail til eksisterende kunder og medlemmer for at vise taknemmelighed for, at de er kunde/medlem hos dem. Hvilken del af kunderejsen du benytter direct mail på, er derfor helt op til dig, og det formål du har med udsendelsen af direct mail kampagner.

Øg responsraten med en gave eller gimmick

For at dine direct mail kampagner bliver en succes, kan det desuden være en god idé at medtage en form for gave, et tilbud eller en gimmick, der kan være med til at understøtte det budskab, som du gerne vil ud med. Med en gimmick eller gave kan du både gøre din direct mail mere interessant for modtageren, men du øger faktisk også muligheden for at få respons på din kampagne.

Ved at gå det ekstra skridt for dine kunder og vedlægge en gave eller gimmick, som de rent faktisk kan bruge til noget, aktiverer og inddrager du modtagerne, så de bliver mere engagerede. Hvis du samtidig medtager storytelling, relevante og informative detaljer samt logo og call-to-action, er du godt på vej til at lave en succesfuld direct mail kampagne, som vil føre til en øget respons.

Nå ud til hele dit kundesegment med både fysiske og e-magasiner

Mange større virksomheder og organisationer benytter sig af fysiske medlemsblade, magasiner eller kataloger til at markedsføre sig overfor både nye og eksisterende kunder og medlemmer. Markedsføring gennem fysiske magasiner kan være en rigtig god mulighed for at brande virksomheden og styrke relationen til kunden.

Men med den øgede digitalisering, som særligt har fået et godt tag i både den yngre generation og de kundesegmenter, som tidligere satte stor pris på de fysiske magasiner, kan man stille spørgsmålstegn ved, om de fysiske magasiner stadig er en effektiv markedsføringsform til at nå ud til kunderne på.

E-magasiner vinder mere frem

E-magasiner er gennem de senere år vundet mere og mere frem. Der er da også mange fordele ved e-magasiner, som gør, at mange vælger de digitale magasiner frem for de fysiske. Én af de vigtigste fordele ved e-magasiner er, at man altid lige har magasinet ved hånden, og det ikke bliver væk, da man kan læse det på sin telefon eller tablet, som de fleste i dag altid har med sig.

E-magasiner giver desuden nogle fordele for virksomhederne, idet det er muligt at indsætte links til det reklamerede produkt i magasinets artikel eller indsætte et link til videre læsning. På den måde kan læserne af e-magasinet klikke sig videre ind på virksomhedens hjemmeside, hvilket kan give øget trafik og flere konverteringer på hjemmesiden. Med e-magasiner er det desuden muligt at lave SEO, som kan medvirke til at skabe øget synlighed, og som også kan skabe mere trafik til magasinet og virksomhedens side.

Endelig har e-magasiner den fordel, at de ofte er billigere end fysiske magasiner, fordi der ikke kommer omkostninger til tryk og distribuering.

Fysisk magasinpost giver værdi hos modtageren

Men selvom e-magasiner har mange fordele, kan de fysiske magasiner stadig give værdi for modtageren. Det skyldes, at fysisk magasinpost kan folieres og have forskellige spændende indstik som breve, brochurer og vareprøver, der kan give mere værdi og gøre det mere interessant for modtageren at pakke magasinet eller bladet ud af indpakningen og læse det. Fysisk magasinpost bliver desuden leveret i postkassen, hvor det skaber opmærksomhed og nysgerrighed.

Derudover er der stadig nogen mennesker, der foretrækker det fysiske magasin, som de kan sidde og kigge i derhjemme i sofaen frem for e-magasiner, som skal læses på en skærm. Det samme gør sig gældende ved eksempelvis e-bøger. Selvom de er blevet mere og mere populære, er der stadig nogen, der foretrækker at læse i en fysisk bog.

Fang din kundegruppe med begge typer magasiner

Hvis du gerne vil have mest muligt ud af din markedsføring og gerne vil nå ud til så mange kundegrupper som muligt, kan det være en mulighed at gøre brug af både fysisk magasinpost og e-magasiner. Ved at lave et magasin, som du både sender ud til dine kunder, og som du lægger online, kan du fange modtagerens opmærksomhed og interesse, og samtidig give modtageren mulighed for hurtigt og nemt at kunne tilgå magasinet digitalt på computeren, mobilen eller tabletten.

Dette vil give dig mulighed for at opretholde og styrke relationen til dine eksisterende kunder og skabe mere trafik til din hjemmeside, som kan hjælpe dig med at få nye kunder hele vejen rundt.

Direct mail eller magasinpost – Hvad skal du vælge?

Fysisk post har mange fordele, og selvom mængden af fysisk post falder med årene, er det stadig et rigtig godt alternativ til online markedsføring. Der findes dog mange muligheder, når det kommer til udsendelse af fysisk post, og det kan derfor være svært at finde ud af, hvad man skal sende ud, og hvorfor.

Her beskriver vi derfor to af de primære muligheder, der findes inden for udsendelse af fysisk post: Magasinpost og direct mail. Lær om forskellen, og hvornår du skal udsende hvad, herunder.

Direct mail til de nye kunder

Rigtig mange virksomheder benytter fortsat direkte markedsføring, og herunder også fysiske direct mails. Det skyldes i høj grad, at direct mail kan give modtagerne en følelse af at være VIP’s, hvilket giver virksomhederne gode muligheder for at nå igennem til modtagerne med deres budskab.

Direct Mail er på den måde en virkningsfuld markedsføringsmetode til at tiltrække nye kunder og skabe trafik til din hjemmeside på. Direct mails kan dog også bruges til at opbygge en relation til dine eksisterende kunder.

Ofte bruges direct mail til at få den specifikke kunde til at foretage en handling. Det kan være at gå ind på din hjemmeside, tilmelde sig et arrangement eller melde sig ind i virksomhedens kundeklub. Når du laver en direct mail, er det derfor også vigtigt, at du indtænker din målgruppe og finder frem til, hvad der er med til at påvirke netop denne målgruppe.

Med direct mail er det vigtigt, at budskabet er personligt og gennemtænkt, og at den giver modtageren en række forskellige handlemuligheder. Tænk over, hvad der får den potentielle kunde til at konvertere og tænk ud af boksen, når du laver din direct mail for at øge sandsynligheden for, at modtageren bliver kunde hos dig.

Magasinpost til eksisterende kunder

Selvom det er vigtigt for virksomheden at skaffe nye kunder, er det ligeså vigtigt at fastholde de eksisterende kunder. Det kan magasinpost især bruges til. Med magasinpost kan du sende medlemsblade eller andre magasiner til dine kunder op til flere gange om året.

Ved at udsende magasinpost kan virksomheden videregive faglig viden til kunderne eller medlemmerne. Dermed fungerer magasinet eller medlemsbladet også som en form for branding af virksomheden, hvor der videregives informationsrigt, fagligt indhold, der giver værdi til modtagerne.

Med et medlemsblad eller et magasin kan du dermed give dine kunder vigtig information og læsestof om det der er relevant for dem. På den måde er magasinpost også med til at styrke relationen til dine eksisterende kunder.

Hvilken løsning skal du vælge?

Om du skal vælge at udsende magasinpost eller direct mails afhænger derfor i høj grad af, hvad virksomhedens formål med at udsende fysisk post er. Vil du gerne skaffe virksomheden flere nye kunder, eller vil du give værdi til dine eksisterende kunder? Eller måske begge dele?

Direct mail fungerer godt og kan være en god løsning, hvis virksomhedens ønske er at skabe opmærksomhed og få nye eller eksisterende kunder til at fortage en handling og konvertere ved at besøge virksomhedens hjemmeside eller fysiske butik.

Magasinpost fungerer derimod godt, hvis virksomheden ønsker at videreformidle viden og give mere værdi til eksisterende kunder og medlemmer med henblik på at øge kundeloyaliteten.

Er budgettet til det, kan din virksomhed også vælge at benytte både magasinpost og direct mail for både at tiltrække og fastholde kunder.

Lav annoncering gennem brug af indstik

Synes du også, at det er svært at nå ud til din præcise målgruppe og få dem til at interagere med din virksomhed? Der er mange måder, du kan markedsføre din virksomhed på. Ingen af dem kan betegnes som den rigtige måde, men det handler om at finde den markedsføringsmetode, der giver mest værdi, flest kunder og størst omsætning for din virksomhed.

E-mail markedsføring eller Facebook-annoncering fungerer måske godt for nogle virksomheder, men det er ikke alle, der får tilstrækkeligt ud af disse former for markedsføring. Derfor kan det være nødvendigt at ty til andre metoder.

En af disse metoder kunne være annoncering via indstik i magasiner og aviser – en anderledes, men effektiv måde at skabe opmærksomhed omkring din virksomhed på.

Hvordan fungerer indstik

Et indstik er noget, der er lagt ind i eller lagt sammen med en avis eller et magasin. Mange magasiner og aviser tilbyder annonceplads gennem et indstik, som placeres i avisen eller magasinet. Ofte kan eksterne annoncører som virksomheder og organisationer få mulighed for at få et indstik med i den pågældende avis eller magasin.

Med et indstik kan du opnå større synlighed og skabe opmærksomhed omkring din virksomhed hos din målgruppe. Her bliver dit budskab ikke druknet i bunken af reklamer i postkassen eller overset i e-mail indbakken eller Facebook-feedet.

I en avis kan indstikket typisk være en kuvert, brochure eller magasin. I et magasin er der lidt flere muligheder for at være kreativ. Får du annonceplads i et magasin, kan du ligesom ved en avis vedlægge et indstik i form af et brev, en kuvert eller brochure, men du kan også medsende vareprøver, et postkort, en flyer eller noget helt fjerde.

Sådan får du dit budskab ud til din målgruppe

Formålet med et indstik er det samme, som hvis du vælger annoncering gennem andre kanaler; du skal forsøge at ramme netop din målgruppe med et relevant og interessant budskab. Derfor er det også vigtigt, at du tænker over målgruppen. Hvis du gerne vil have et indstik i en avis eller et magasin, er det første du skal overveje, hvem din målgruppe er.

Når du har fundet og indsnævret din målgruppe, skal du finde ud af, hvilken avis eller magasin netop din målgruppe kunne tænkes at læse. Jo tættere du kommer på at finde den avis eller det magasin, som din målgruppe læser, jo tættere kommer du på at få dit budskab igennem til din målgruppe.

Udover at du skal overveje din målgruppe og mediet nøje, er det også vigtigt at overveje, hvad dit indstik skal indeholde. Skal det være en vareprøve, et brev eller en brochure? Og hvad skal der stå?

Det er vigtigt, at indstikket er relevant og interessant for din målgruppe, og det har en vis værdi for modtageren. Giv gerne relevant information om din virksomhed, dine ydelser eller produkter og sørg for at der er kontaktmuligheder og call-to-action, hvis du ønsker, at modtagerne skal kontakte din virksomhed, efter de har set dit indstik.

Hvis indstikket er gennemarbejdet, og du har valgt det rette medie – en specifik avis eller et bestemt magasin – til at nå din målgruppe igennem, vil indstikket kunne bidrage positivt i din markedsføring og være en vellykket metode til at få flere kundeemner til din virksomhed.

Lav personlig markedsføring gennem trykte medier

I en digitaliseret tid, hvor forbrugerne bliver overdænget med e-mails, annoncer, opslag på sociale medier og anden digital markedsføring, der ofte har til formål at nå ud til en så bred målgruppe som muligt, er der rigtig langt mellem de personlige henvendelser – især dem, der er henvendt specifikt til den enkelte forbruger, og som skaber stor værdi for denne.

Selvom det er muligt at gøre digital markedsføring personlig – specielt e-mail markedsføring – er det de færreste virksomheder, der gør brug af det. I stedet ender forbrugeren op med en fyldt indbakke med irrelevante nyhedsbreve og mails fra virksomheder, der forsøger at sælge produkter og ydelser, som ikke formår at slå ordentligt igennem.

Det er rigtig ærgerligt. Både for forbrugeren, der ikke føler at vedkommende får tilstrækkeligt værdi for sin nyhedsbrevstilmelding, men i lige så høj grad for virksomhederne, der bruger tid og kræfter på at lave digital markedsføring og nyhedsbreve, der alligevel ikke bliver læst.

Rigtig mange virksomheder bør derfor overveje markedsføring gennem trykte medier i stedet for udelukkende at gøre brug af digital markedsføring. Det kan give større effekt og give større respons fra modtagerne.

Digitaliseret markedsføring vs. analog markedsføring

Der er mange fordele ved at bruge digitale medier til at markedsføre sig igennem som virksomhed. En af dem er blandt andet rækkevidde. Det er muligt at nå ud til rigtig mange mennesker med digital markedsføring – både indenlands og udenlands. Men i en tid, hvor alt netop er digitaliseret, kan virksomheder få meget ud af at bruge nogle af markedsføringskronerne på de trykte medier.

Trykte medier har nemlig fået en helt anden opmærksomhed end tidligere. Forbrugernes postkasser står tomme, mens den digitale indbakke er fyldt op, og derfor bliver man overrasket og spændt, hvis der ligger et brev eller magasin i postkassen.

Mange fristes til at åbne og kigge nærmere på, hvad det er, de har modtaget, hvis det lander i postkassen. Det vil sige, at allerede ved modtagelsen giver trykt markedsføring på den måde en større effekt end en stor del af den digitale markedsføring. Det kan din virksomhed drage fordel af, og sende materiale, der kræver lidt mere fordybelse, end hvad de digitale platforme tillader. Det kan både være information om din virksomhed, artikler eller produkter og ydelser, som giver modtageren lidt mere viden om netop din virksomhed.

Personlig markedsføring giver god effekt

Trykte medier giver virksomheder mulighed for at lave mere personlig markedsføring. Det kan man gøre ved at lave en specifik kampagne til et bestemt udpluk af modtagere eller medsende følgebreve eller indstik, der henvender sig direkte til den enkelte forbruger. Dette gør, at budskabet rammer modtageren bedre, og skaber mere værdi, hvilket i sidste ende giver en større effekt af den trykte markedsføring og en større chance for respons.

Med adressering kan virksomheder sende breve/ direct mails, brochurer eller magasiner ud til en specifik kundeliste. Adressering er samtidig også med til at gøre det trykte medie der udsendes mere personligt og henvendt til den specifikke modtager.

Markedsføring gennem trykte medier giver altså virksomheder mulighed for at skille sig ud og sende mere dybdegående materiale til en række modtagere og mulighed for at personliggøre markedsføringen, så den skaber mere værdi for modtageren.

Der er dermed mange fordele ved at gøre brug af direct mails eller sende magasiner, brochurer og blade og adressere dem til en specifik målgruppe. Selv en af verdens største søgemaskiner, Google, gør brug af direct mails, og så må der jo være noget om snakken.

Data er alfa og omega for din markedsføring

Indsamling og behandling af data er en vigtig brik, når det kommer til markedsføring. Dertil kommer også en opdateret database eller liste med de personoplysninger, der er relevante for din virksomhed.

En effektiv markedsføring bygger nemlig i høj grad på kundeoplysninger og lister med data om dine besøgende og potentielle kunder. Særligt, hvis din virksomhed benytter direct marketing er en præcis og opdateret liste med personoplysninger vigtige for at direct marketing kan fungere.

I det hele taget er data en af de vigtigste grundsten, når man har med markedsføring at gøre, da de kan være afgørende for effektiviteten af markedsføringsindsatsen og have afgørende betydning for, om din markedsføring skaber gode resultater.

Dataindsamling og databehandling

I de fleste markedsføringsindsatser indsamles data, som kan bruges for at gøre markedsføringen mere effektiv. Det er dog ikke altid, at det er virksomheden selv, der står for indsamlingen af disse data. Derimod er det altid virksomheden, der selv står og har ansvaret for behandlingen af de indsamlede data.

Derfor er der også kommet de nye regler i databeskyttelsesforordningen, der sikrer forbrugerne, at deres persondata er beskyttet efter reglerne, når virksomhederne indsamler data eller laver databehandling.

Ved markedsføring gennem sociale medier som eksempelvis Facebook, er det Facebook, der indsamler oplysninger om de brugere, der interagerer med din Facebookside, dine organiske opslag og annoncer. De indsamler med andre ord bevægelsesmønstre og persondata, som din virksomhed kan bruge til at blive klogere på, hvem din målgruppe er.

Ved direct marketing, som er markedsføring direkte til kunden gennem fysisk post, e-mails, opkald eller sms’er, er det din virksomhed, der laver både dataindsamling og databehandling. Her indsamler virksomheden data og oplysninger i form af mailadresser, telefonnumre og adresser, som bruges til den direkte markedsføring.

Brug data til en mere præcis markedsføring

Både når virksomheden selv eller de sociale medier indsamler data og oplysninger om brugerne og dine potentielle kunder, er det din virksomhed, der skal lave databehandling.

Denne databehandling kan eksempelvis foregå ved, at I segmenterer de oplysninger og data, som I har anskaffet jer, og deler personoplysningerne op i grupper, sådan at I har forskellige målgrupper opdelt i køn, interesser eller alder, som I på den baggrund kan målrette og præcisere jeres markedsføring til.

Når markedsføringen – uanset om det er en e-mail, en annonce eller brevpost – er relevant for målgruppen er de nemmere at påvirke og overbevise. Derfor bruges dataindsamling og databehandling i så høj grad, når det kommer til markedsføring, og derfor er det så afgørende for en effektiv markedsføring.

Opdateret data er nøglen

Når det kommer til markedsføring er en opdateret database med personoplysninger derfor også helt afgørende. Er der fejl, mangler eller dubletter i maillisten eller en anden database, kan det få negative konsekvenser for din virksomhed.

Skal du sende en direct mail kampagne ud via brev eller mail, er det ikke optimalt, hvis der er fejl i oplysningerne, og modtageren slet ikke modtager kampagnen eller måske modtager den to gange. Det kan både give spildte omkostninger i forhold til forsendelse og medføre tab af eksisterende eller potentielle kunder.

Husk derfor altid at have en opdateret kundeliste og en database, der er sorteret og opryddet for at give det bedste grundlag for en effektiv markedsføring.

Call to action knap | Sådan laver du en knap som giver konverteringer!

Call to action (CTA) handler om at få dine besøgende til at udføre en bestemt handling. Et af de mest effektive call to action-virkemidler er knapper. Det er ikke så nemt, som du måske går og tror, da der faktisk er en del psykologiske elementer, der spiller ind i en knaps udformning.

Knappens farve

Farver kan vække ubevidste følelser i dine besøgende. Det er derfor et vigtigt element at gennemtænke, når du skal lave dine call to action-knapper. Præferencerne for visse farver kan være subjektive, men overordnet set er de faktisk kulturelt betinget. Du skal derfor tage dig i agt for visse farver, hvis du arbejder internationalt. Nogle gode, sikre farver vil være blå og rød. Det er bevist, at blå er den farve, folk finder mindst irriterende, mens man reagerer mere aktivt på rød. Rød kan dog betyde alt fra varsel til kærlighed. Grundlæggende skal en knaps farve skille sig ud fra de andre farver på hjemmesiden, således at den er iøjnefaldende. Det skal dog stadig passe sammen med resten af hjemmesidedesignet, så det er en god idé at bruge lidt tid på at finde den rette farve for netop din hjemmeside. Du finder en oversigt over de forskellige farvers betydning og påvirkning igennem denne artikel ’Farvernes psykologi: hvad betyder farver?’.

Knappens tekst

Det er vigtigt, at knappens tekst fortæller, hvad den besøgende kan forvente, når vedkommende klikke på knappen. Det er ikke nok at skrive ’Klik her’ eller ’Download’. Teksten skal gerne være mere konkret, således at den besøgende ved lige præcis, hvad de får ud af at klikke på knappen. Det kan være en god idé at skrive nogle salgsord ind f.eks. gratis, nu eller uforpligtende. Nogle gode eksempler på en knaptekst vil være ’Download vores gratis julekatalog nu’, ’Læs mere om vores services’ og ’Skriv dig uforpligtende op til vores smykkekursus’. Du skal selvfølgelig sørge for, at teksten ikke bliver alt for lang, men jo mere specifik du er, jo højere reel konverteringsrate vil du opleve. Det er også derfor, at call to action-knapper er en god metode til at lave konverteringsoptimering på ens hjemmeside.

Knappens placering

Du skal sætte knappen, hvor det giver mening at opfordre til handling. Hvis knappen blot sættes et tilfældigt sted på din hjemmeside, så mangler du incitamentet for at klikke på knappen. En knap kan derfor aldrig optræde alene, der skal gerne være en naturlig guide hen til den. Det vil f.eks. ikke give mening at have en ’Tilmeld dig vores kursus’ knap som det første på ens side. Den besøgende skal først overbevises om, at de skal tilmelde sig kurset. Når du så har brugt alle dine gode salgsargumenter og præsenteret selve kurset, så skal knappen fremkomme. Det er vigtigt, at knappen er indsat det sted, hvor behovet opstår. Hvis knappen i stedet var det første på siden, så skal den besøgende scrolle hele vejen op for at tilmelde sig, hvis de overhovedet lagde mærke til den til at begynde med. Dette kan gøre, at du mister potentielle kunder, da de selv skal lede efter knappen og måske mister tålmodigheden i søgningen, så de blot klikker sig væk fra siden igen.

Et andet godt fif er at placere knappen i midten eller i højre side. I midten, fordi en knap kan indsættes på naturlig vis efter et givent afsnit, samtidig med at vores hjerner godt kan lide symmetri. Højre side, fordi vi læser fra venstre til højre, hvilket automatisk gør at et evt. behov højst sandsynligt opstår til højre, når man har færdiggjort sin screening. Venstre side lægger ingen rigtig mærke til, så det vil være en god idé at undgå at placere din knap her.

En anden vigtig ting angående placeringen af knappen er at sørge for, at den er iøjnefaldende. Der skal gerne være noget whitespace mellem knappen og dine andre elementer. På denne måde er der større sandsynlighed for, at knappen ikke drukner i informationer og dermed bliver set.

Hvis du er i tvivl, så splittest!

Du kan opsætte dine call to action-knapper til at være deciderede konverteringer i Google Analytics via event tracking. På denne måde kan du måle, hvor succesfuld hver eneste knap er og dermed nemmere lave konverteringsoptimering på dem.

Hvis du ikke er sikker på, hvilken farve, tekst eller placering, der vil skabe flest mulige konverteringer, kan du altid splitteste dine knapper. På denne måde viser du to forskellige slags knapper på din hjemmeside, således at halvdelen af dine besøgende ser den ene knap, mens den anden halvdel ser den anden knap. Den som får flest konverteringer, vil derefter blive kåret til vinderen. Du skal dog huske, at man kun kan splitteste en ting ad gangen for at sikre sine datas kvalitet. Hvis du både splittester farve, tekst og placering på en gang, ved du ikke, hvilket element der skal have æren for de øgede konverteringer. Var det den nye gule farve eller den konkrete tekst?

 

Du kan bruge mange forskellige værktøjer til at splitteste dine landingssider. Der findes virksomheder, som udbyder avancerede programmer med adskillige features. Du kan også bruge plugins til opgaven, men disse har ofte en dårligere analyse af dataene. I 2017 offentliggjorde Google også selv med en platform, vis hovedopgave er at splitteste landingssider. Platformen hedder Google Optimize og kan sammenkobles med Google Analytics, så dataene fra splittestene bliver samlet sammen med dine andre hjemmesidedata. Det kan være en smagssag og et spørgsmål om ens behov, der afgør, hvilket værktøj man vil bruge til at splitteste sine landingssider.

Du er mere end velkommen til at kontakte os, hvis du gerne vil splitteste dine landingssider, men ikke helt ved, hvordan det skal gøres. Vi håber ellers, at du har fundet denne artikel brugbar. Vi står selvfølgelig også til rådighed, hvis du har skal have bygget delvise eller hele hjemmesider.

Markedsføringsloven | En hurtig introduktion til digital markedsføringsdelen

Det kan godt være kedeligt at beskæftige sig med den juridiske del af markedsføring. Men det er desværre ikke et emne, man kan komme udenom. Alle skal overholde Markedsføringsloven. Loven skal nemlig sikre, at virksomheder ikke vildleder forbrugeren ved at afgive falske informationer eller indtryk igennem deres markedsføringsaktiviteter. Den sikrer ligeledes, at virksomhederne konkurrerer på fair og lige markedsføringsvilkår. Du skal derfor sørge for at overholde Markedsføringsloven ved at være bekendt med den. Det kan dog være et sejt træk at gennemlæse loven fra en ende til en anden, så denne artikel vil gennemgå nogle af de essentielle punkter. Forhåbentlig vil du herefter have en bedre forståelse af Markedsføringsloven, så du selv kan kaste dig ud i en dybere undersøgelse.

God markedsføringsskik

§ 3-9 i Markedsføringsloven omhandler bl.a., at du skal overholde god markedsføringsskik. Markedsføringen må ikke være vildledende på sådan en måde, at den gennemsnitlige forbruger træffer deres købsbeslutning på urigtige og uforståelige oplysninger. Du må hellere ikke skjule eller undlade vigtige oplysninger, der skal bruges i beslutningsprocessen. Det er ligeledes ulovligt at chikanere og presse forbrugeren på sådan en måde, at vedkommende ikke længere har valgfrihed. Der skal yderligere tages særlige forbehold, når man markedsfører mod børn og unge, da de er nemmere at præge samt påvirke i en bestemt retning. Dette gælder især på de sociale medier, hvor man tydeligt skal vise, hvis der er tale om markedsføring.

Reglementer for at drive en webshop

Hvis du ejer en webshop, er der flere ting, som du skal have styr på. Du skal altid sørge for, at dine handelsbetingelser er lovlige og opdaterede. Salgs- og leveringsbetingelserne skal være nemme at finde, og kunderne skal aktivt godkende dem, når de foretager et køb. Du skal også vise varens fulde pris inden købet, dvs. at alle tillæg såsom leveringen og moms skal medregnes og præsenteres for kunden. Det er også vigtigt, at dine kontaktinformationer er nemme at finde på din hjemmeside. Dit virksomhedsnavn og CVR-nummer skal også være tydelig på hjemmesiden, så forbrugeren ikke er i tvivl om, hvem afsenderen er. Derudover skal du huske, at reklamationsretten for e-handel er ligesom ved den fysiske handel, det vil sige 2 år.

E-mailmarkedsføring

§ 10 i Markedsføringsloven omhandler elektronisk post; herunder e-mails. Du må ikke udsende direkte markedsføring via e-mails til personer, som ikke har givet deres samtykke til handlingen. En kunde skal derfor afgive sin e-mailadresse, velvidende at denne handling kan resultere i modtagelsen af markedsføringsmateriale. Al elektronisk post skal derfor have modtagerens samtykke. Det vil sige, at du tydeligt skal oplyse kunden om, at e-mailen kan blive benyttet til markedsføring. Når en kunde skal tilmelde sig et nyhedsbrev, skal de aktivt selv godkende betingelserne og modtagelsen af e-mailsene. Du må altså ikke på forhånd have afkrydset sådan et felt for kunden. Derudover skal det også være nemt for vedkommende at melde sig fra igen. Du må dog gerne markedsføre lignende produkter til en kunde, som før har afgivet en e-mail ved et bestemt køb.

Markedsføring via de sociale medier

Det skal fremgå tydeligt, hvis der er tale om markedsføring på de sociale medier. Markedsføring må ikke være skjult på de sociale medier, hvilket betyder, at et givent markedsføringsopslag skal indeholde en af etiketterne; reklame, sponsoreret eller annonce. Derudover skal det være tydeligt, hvem afsenderen er, det vil sige, hvilken virksomhed som direkte eller indirekte markedsfører deres varer.

 

Vi håber, at denne korte introduktion til digital markedsføring i Markedsføringsloven har øget dit kendskab til nogle af de essentielle punkter, du skal holde øje med. Vi anbefaler dog, at du også selv gennemlæser Markedsføringsloven, da denne artikel som sagt kun er et udsnit af selve lovgivningen. Du er også velkommen til at kontakte os, hvis du har nogle spørgsmål til artiklen eller digital markedsføring.

Virksomhedspodcasting kan være et godt markedsføringsværktøj!

Podcasting er et marked i vækst både i forhold til antal lyttere og podcasts. Virksomhederne er efterhånden ved at få øjne op for det kæmpe potentiale, der kan ligge i podcasting både i forhold til den interne og eksterne del. Det er derfor en mulighed, som du også burde undersøge nærmere.

Den interne podcast omhandler podcasting til ens medarbejdere. Man kan benytte podcasten til intern vidensdeling på tværs af afdelinger. Det kan heraf også være et godt værktøj til at opkvalificere ens medarbejdere. Denne artikel vil dog kun fokusere på den eksterne del, hvor podcasting kan være et effektivt værktøj til markedsføring og branding af ens virksomhed udadtil.

 

Hvad er podcasting?

Det at podcaste er reelt set en optaget samtale, som ens lyttere passivt lytter til. Lydfilerne fylder ikke så meget, hvilket gør at de nemt kan downloades til lytternes forskellige elektroniske enheder, såsom mobil, tablet og computer. Populariteten er stor, fordi lytterne kan lave andre ting, imens de hører episoden. De kan bl.a. køre, løbe, cykle eller gøre rent samtidig med, at de lytter til dine episoder. Markedsføring igennem podcasts omhandler content marketing, hvor det handler om at skabe værdi for lytterne. Det specielle ved markedsføring igennem podcasting er nemlig, at modtageren ikke på samme måde føler sig irriteret over markedsføringen, da den ikke berøver vedkommendes tid. Lytterne vælger selv, om de har lyst til at høre podcasten. Det er et valg, de aktivt selv skal tage ved enten at streame eller downloade podcasten. Det vil sige, at de faktisk allerede er mere positivt stemt over for din virksomhed, da de selv har valgt jer til.

Styrken i mediet ligger også i dets gode egenskaber til at skabe et personligt bånd til lytterne. Der skabes nemlig et mere personligt forhold mellem afsenderen og modtageren end f.eks. ved skriftlig kommunikation. Det er også en god måde at skille sig lidt ud i forhold til sine konkurrenter, hvis de ikke er trådt ind på dette markedsføringsområde endnu. Du kan via podcasting opbygge et tillidsforhold til dine potentielle og nuværende kunder samt indirekte vise dine varer, ydelser eller kompetencer.

 

Podcasting ved B2B- og B2C-markedet

Podcasting handler om fordybelse i et givent emne. Det vigtigste er, at man producerer noget indhold, som er relevant, interessant og underholdende for ens målgruppe. I B2B-markedet fokuserer man ofte på et emne eller område, der er ens virksomheds spidskompetence, f.eks. digital markedsføring eller salg. Indholdet bærer præg af et højt fagligt niveau, hvor episoderne fungerer som en slags præstation af virksomhedens kompetencer. Det skal også lige tilføjes, at B2B-podcasts både er henvendt til virksomheder og privatpersoner med den givne interesse. Men da virksomheden agerer i et B2B-miljø, skal indholdet således tilpasses hertil, da formålet er indirekte promovering mod andre virksomheder.

I B2C-markedet er indholdet ofte mere underholdende end fagligt tungt. Et eksempel på en B2C-podcast kan være en virksomhed, som sælger tøj, der vælger at podcaste om de nyeste trends i modeindustrien. De kunne f.eks. interviewe influencers, som deres målgruppe følger og ser op til.

Begge markeder skal skabe værdi for dens lyttere, men det er ikke nødvendigvis den samme værdi, der skabes. En god sammenligning vil være bøger. B2B-podcasts er faglitteraturen, mens B2C-podcasts er skønlitteraturen.

 

Skab et netværk igennem podcasting

Podcasting kan også være en god mulighed for at netværke, hvis du opnår et lyttertal, som andre virksomheder gerne ville være en del af. Mange podcasts har nemlig gæster med i deres episoder til at diskutere forskellige emner. Du kan f.eks. invitere eksperter til at diskutere nogle emner, som dine lyttere vil være interesseret i. På denne måde skaber du både noget godt indhold til dine lyttere, øger din troværdighed samtidig med, at din gæst får eksponering igennem din kanal.

 

Reklamer i podcasts

Udover at du kan markedsføre din virksomhed igennem podcasting, kan det også være en potentiel indtjeningskilde, hvis du opnår en god fanskare/lytterantal. Nogle podcasts indeholder nemlig reklamer for andre virksomheder. Reklamer er dog et punkt, man bør overveje i forhold til podcastens formål og strategi fremadrettet. Reklamer kan nemlig tage fokusset væk fra formålet med podcasten eller virke irriterende for lytterne, men det handler selvfølgelig også om selve indholdet af reklamerne. Derudover er det ikke ligefrem en god branding strategi, hvis du markedsfører din egen virksomhed på samme tid, som du markedsfører andre. Det kan virke forvirrende for den potentielle kunde og tage fokus væk fra din egen virksomhed.

 

Har du kompetencerne til at podcaste?

Der er altså mange fordele ved at podcaste. Men vent dog lige med at hoppe ud i opgaven, indtil du har tænkt det grundigt igennem. Podcasting er nemlig ikke en nem sag. Det kræver den rette personlighed at fremføre indhold på en måde, som lyder interessant og fængende. Podcasting er en form for præsentation, og du kender det sikkert selv, når du har set og hørt andre fremlægge noget. Der er nogle, som formår at få en til at lytte, og andre som man næsten falder i søvn til. Podcasting består kun af lyd, derfor er det yderst vigtigt, at både stemmerne og retorikken tiltaler din målgruppe. Med det sagt, så gør øvelse også mester. Men podcasting koster stadig tid og penge, så det er vigtigt, at fordelene opvejer udgifterne. Du skal derfor overveje, om du har tiden og kompetencerne til at fuldføre opgaven. Det er bedre at lade være end at påbegynde noget arbejde, der aldrig bliver fuldført.

 

Vi håber, at du har fundet denne artikel interessant og har lært lidt omhandlende virksomhedspodcasting. Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp til online markedsføring.