Forside

Markedsføring til fremtidens generation – Z’erne

Forside
Generation Z er flasket op med internet og uendelige muligheder når det kommer til digitale platforme. De er konstant online og mener at den digitale tilstedeværelse er mindst lige så vigtigt som den analoge.
Z’erne er en helt særlig ung generation der er født med en smartphone i hånden og så har de en stærk tro på at alt er muligt. Men hvordan skal du som virksomhed markedsføre dig over for netop denne gruppe?

Sådan er dine fremtidige kunder

Generation Z er i øjeblikket Danmarks yngste generation. De er født på et tidspunkt mellem år 1996 og frem til i dag, og vil i 2020 udgøre 40 pct. af alle forbrugere på verdensplan. Derfor er det vigtigere end nogensinde at fokusere på markedsføring til netop denne gruppe.

Fremtidens generation har siden de blev født haft adgang til internettets viden og dette gør dem kristiske overfor det meste. Det samme gælder også for virksomheder og produkter.
For Z’erne er tid et nøgleord, da de er vant til at navigere rundt rundt i forbrugsverdenen og ved, hvad de vil have, og hvor de kan finde det, de efterspørger. De forventer fast speed på nettet og giver hurtigt op hvis ventetiden bliver for lang. Derfor er det især vigtigt at gøre din hjemmeside hurtig og brugervenlig, så Z’erne kan bestille dine varer ved max fem klik.

Generationen som vil høres
Generationen som vil hoeres

Generation Z ønsker dog ikke kun, at tingene skal være hurtige og nemme for dem. Flere undersøgelser viser nemlig, at de går mindst lige så meget op i involvering, – de brænder for at blive inddraget i din produktudvikling.
Z’ere er vilde med at give feedback, og vil gerne have deres feedback taget til efterretning og brugt i praksis.
Derudover er generationen også generelt ret kristisk – især når det kommer til traditionelle medier, og alt hvad der bliver sendt herpå. Deres tillid til almindelige reklamer på tv er stort set ikke eksisterende, da de er præget af en tid fyldt med influencer marketing, og i stedet søger efter de ”ægte” historier fra ”rigtige” mennesker og ikke skuespillere.

Ifølge Danmarks Statistik benytter 99 pct. af unge i alderen 16-19 år sig af smartphones til daglig. Hvis du skal målrette din kommunikation mod den unge generation, er det derfor en nødvendighed at fokusere på online marketing i stedet for traditionel reklame. Vær til stede hvor Z’erne er aktive og overvej at inddrage mediet Snapchat i din markedsføring, da dette i øjeblikket er meget populært blandt de unge.
Det kan måske virke kompliceret og irrelevant at bruge Snapchats funktioner som virksomhed, men dette medie er virkelig vejen frem hvis du vil vinde Z’ernes hjerter. Tænk derfor kreativt og brug appen til at vise behind-the-scenes klip fra virksomheden eller giv eventuelt eksempler på jeres kommende projekter. Kun fantasien sætter grænser.

Den gode markedsføring til Generation Z 
Generation Z

Med kendskabet til Z’ernes værdier og ageren, er det nu nødvendigt, at overveje hvordan du som virksomhed griber dem an som kunder. Som tidligere nævnt, vil generationen være den største gruppe af forbrugere på verdensplan i 2020, og virksomheder vil tabe stort hvis de ikke formår at fange deres kortvarige opmærksomhed.
For at gøre det lettere for dig har vi opsummeret artiklen og giver dig herunder 9 gode råd til din markedsføring rettet mod fremtidens generation – Z’erne:

  1. Vær hurtig til at besvare spørgsmål og helst inden for 1-2 timer – ellers opgiver de, og finder en anden løsning.
  2. Inddrag dem i dine valg og beslutninger – og lad dem brande din virksomhed positivt.
  3. Gør din hjemmeside hurtig, nem og brugervenlig – denne generation ønsker at finde og bestille dit produkt med max 5 klik.
  4. Overvej at gøre brug af video – dette vil forbedre din rækkevidde, da generation Z bruger mindst en time dagligt på surfe efter videoer.
  5. Giv Z’erne mulighed for at deltage i konkurrencer og Give Aways, giv dem rabatkoder m.m.
  6. Find relevante influenter og benyt dig af Influencer Marketing – Z’erne ønsker at høre andres mening, før de selv tager beslutningen om at købe.
  7. Vær kort og skab blikfang i den korte tid, du har deres opmærksomhed.
  8. Husk at deres primære enhed er mobilen og sørg for at alle dine platforme er optimeret til denne.
  9. Gør brug af Snapchat og Instagram i din markedsføring, da disse især er vigtige for Generation Z. 

 

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen