3 ting du skal have styr på, før du sender dit nyhedsbrev
Uanset om man er øvet ud i kunsten at skrive nyhedsbreve, eller om det er en lidt mere sjælden begivenhed i virksomheden, er det en nervepirrende affære. I modsætningen til blogindlæg og Facebook-opdateringer kan man nemlig ikke blot rette fejlen, så snart den er opdaget eller helt slette det.
Når man har trykket på ”send”-knappen, er nyhedsbrevet nemlig ude. Bruger man Mailchimp til sine udsendelser, er der heller ikke sparet på dramatikken, når trykker send. Der er altså ingen tvivl om, at det er vigtigt at have styr på sit nyhedsbrev, før man sender det ud. Her får du vores tjekliste med de vigtigste punkter at have styr på, før man trykker på knappen.
1: Databehandling
Inden du udsender dit nyhedsbrev, er det ekstremt vigtigt, at jeres mailingliste er blevet tjekket for dubletter, fejl og andet, der kan forstyrre udsendelsen. Der skal simpelthen foretages databehandling, hvor alle fejlkilder renses ud af systemet. Lige med nyhedsbreve skal man også tjekke, om man nu har fået fjernet dem, der har frameldt sig nyhedsbrevet.
Dem, der bruger Mailchimp har fået lidt forærende i denne forbindelse, da Mailchimp langt hen ad vejen sørger for at framelde de brugere, der har bedt om det. Men hvis du ikke bruger et system, der gør det automatisk, er det altså uhyre vigtigt, at tjekke op på det først.
Hvis du sender et nyhedsbrev ud til nogle modtagere, der har meldt sig fra, risikerer du at få en masse anmeldelser for spam og brud på markedsføringsloven, og det bliver straffet. Bruger du Mailchimp, vil I blive straffet af deres system, hvis et nyhedsbrev resulterer i en masse spam-rapporteringer.
2: Tjek for dummefejl
Der er ikke noget værre, end at opdage, at man har sendt et nyhedsbrev ud, der er mangelfuldt. Det kan være, at I har overset et vigtigt link, der ikke virker. Sådan noget må ikke gå galt, for det er ikke en god idé at sende en ny version ud med en fejlrettelse i. I stedet går I simpelthen glip af en masse potentiel omsætning – afhængig af linket natur selvfølgelig.
Det er altså vigtigt at tjekke, at alle links i nyhedsbrevet virker. Husk, at der gemmer sig links i toppen og bunden af nyhedsbrevet, som altså ikke ligger lige for i brødteksten.
Tjek også altid eventuelle rabatkoder, der er givet i nyhedsbrevet. De skal naturligvis virke, inden nyhedsbrevet bliver sendt, for der kan altid sidde kunder, der reagerer prompte.
3: Send en testmail
Det måske vigtigste redskab i programmer til at sende nyhedsmails fra er muligheden for at sende en testmail. Send en testmail til dig selv og et par kolleger, så I hver især kan se, hvordan mailen tager sig ud. Brug både jeres telefoner til at læse mailen og jeres computere.
Det er ofte først, når man har mailen sort på hvidt foran sig, at man kan se graverende fejl, som man ellers har overset inde i selve programmet. Man bør derfor aldrig sende et nyhedsbrev, uden at det har været forbi nogle stykker, som kan hjælpe til med at være ”friske øjne” på det foran dem.
- SPF Flattening: Optimering af din virksomheds mail sikkerhed og levering - 1. juli 2024
- Undgår dine e-mails spammappen? Tjek det gratis! - 14. juni 2024
- Kultur, opdragelse og værdisæt tæller mere end generationstilhørsforhold - 17. maj 2024
DK-31929407