Ny markedsføringslov – vil du sende spam til dine visitkortkontakter?

spammingTilbage i 2014 nedsatte den daværende regering et udvalg til at kigge på den eksisterende markedsføringslov. Markedsføringsloven er sidst for alvor blevet opdateret i 2005, og siden den gang er der sket rigtig meget inden for markedsføring.

Eksempelvis var den første iPhone ikke en gang præsenteret endnu for 11 år siden, og Facebook var knap nok oppe at køre. Der er derfor al mulig god grund til at give markedsføringsloven en overhaling. Siden markedsføringsloven sidst blev opdateret, er det nemlig mest EU-direktiver, der har opdateret loven.

I juli i år var et formfuldendt udkast til en ny markedsføringslov endelig klart, og resultatet åbner for nye muligheder inden for blandt andet e-mailmarkedsføring. Den 12. oktober valgte regeringen at fremsætte forslaget til den nye markedsføringslov med forslag om, at den træder i kraft pr. 1. juli 2017.

De væsentligste ændringer i markedsføringsloven

Det forventes, at den nye markedsføringslov vedtages, hvorfor det er meget relevant at kigge på, hvad denne nye lov kommer til at betyde for os, der arbejder med markedsføring – online såvel som offline:

Reglen om spam lempes – produkter og ydelser

spamBegrebet ”tilsvarende ydelser og produkter” bliver nemlig udvidet, således at det bliver nemmere at markedsføre sig uden forudgående samtykke fra forbrugeren.

Det gælder eksempelvis, når en bruger har handlet på en webshop, der sælger en række forskellige produkter.

Tidligere har det kun været tilladt at markedsføre produkter svarende til dem, brugeren allerede har købt hos webshoppen – eksempelvis ved e-mailmarkedsføring. I praksis har loven været tolket meget snævert, og derfor har de færreste benyttet sig af muligheden (i stedet har man tilbudt brugeren at følge et eventuelt nyhedsbrev ved check-out).

Med den nye formulering i loven, lægges der op til, at produkter og ydelser fra den samme virksomhed alle sammen tolkes som tilsvarende de varer, som forbrugeren har købt af virksomheden. Det giver altså nogle bedre muligheder for at sende opfølgende nyhedsbreve, samt at udføre remarketing på eksempelvis Facebook.

Spam mellem business to business

newsletterEn anden lempelse af reglerne omkring spam er på området for business to business markedsføring. Her muliggør den nye markedsføringslov nemlig markedsføring til andre virksomheder, hvor der er et eksisterende kundeforhold, der ikke er mere end ét år gammelt. Her behøver man ikke virksomhedens accept for at sende eksempelvis mails med reklamer for nye eller relaterede produkter.

Lovgivningen omkring spam lempes også i forhold til B2B således, at det bliver muligt at markedsføre sig direkte over potentielle kunder eller samarbejdspartnere, som man har mødt i erhvervsmæssig sammenhæng. Det kunne være til en messe, hvor man har udvekslet visitkort.

Der får man fremadrettet muligheden for at sende en opfølgning med gode tilbud eller reklame for sine produkter/ydelser. Ej heller her behøver man at få modpartens accept, hvis blot man har udvekslet visitkort i forretningsmæssige rammer. Begrænsningen er, at det, man sender reklame omkring, skal være relevant i forhold til modtagerens funktion i virksomheden – det kan eksempelvis være reklame for IT-sikkerhed til en IT-medarbejder eller om digital bevissikring til en advokat.

Skal du til at sende spam til dine kunder?

Fra juli 2017 bliver dine muligheder for at markedsføre din virksomhed og dens produkter udvidet. Men betyder det, at du skal til at sende spam til dine kunder?

Især slutbrugerne vil ikke være opmærksomme på de nye markedsføringsregler. Derfor kan de komme til at opfatte det som grænseoverskridende og provokerende, at de får tilsendt markedsføringsmateriale, når de nøjsomt har undladt at tjekke af i boksen om nyhedsbrevet, inden de gennemførte deres ordre.

Benytter man sig som virksomhed af muligheden for at sende sine kunder e-mailmarkedsføring efter de nye regler, risikerer man altså at gøre sine kunder irriterede, og det er ikke sikkert, at man derfor vil få særlig stor succes med de kampagner, man sender ud på denne måde.

At få succes med de nye regler kræver nok en mere kreativ til gang til sin brug af online markedsføring via ”nyheds”breve og remarketing på Facebook. Med en kreativ, veltilrettelagt kampagne, er det muligt, at det kan blive en succes at udnytte de mailadresser, man har fået ved handlen med sin kunde.

For nu forholder vi os dog skeptiske til, om man kan få succes ved at sende nyhedsbreve ud til tidligere handlende kunder, der ikke selv har sagt ja til det. Mange kunder er nemlig opmærksomme på, at virksomheder ikke må sende dem reklamer, før de har sagt ja til det – og den viden kan måske blive svært at ændre lige så hurtigt, som loven kan nå at træde i kraft.

Vil du sende spam til dine visitkortkontakter?

businesscardI business to business-verdenen forholder det sig måske anderledes – så længe man netop holder kontakten relevant (hvilket loven også foreskriver). Især hvis man formår at udforme sine mails på en måde, så de fremstår oprigtige og rent faktisk kommer med gode tilbud.

Spørgsmålet er bare, om man, over tid, vil blive mere skeptisk over for at give sine visitkort ud på konferencer og messer, hvis man generelt oplever at få sendt mange vedholdende mails med gode tilbud.

Læs forslaget til den nye markedsføringslov her.

 

Din genvej til online synlighed

Navn*
Virksomhed*
E-mail*
Tlf. nummer*

Din besked

0 Svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *