Sådan skal du arbejde med direct mail

Undersøgelser viser, at trykte reklamer i mange henseender virker bedre end de digitale reklamer, og at det bedste resultat opnås ved at kombinere de to discipliner og udsende en trykt reklame for derefter at følge op på modtageren med en digital reklame.

Hvis du som virksomhed derfor gerne vil lave en effektiv markedsføringskampagne, bør du overveje at kombinere de digitale og printede medier og benytte direct mail til at skabe opmærksomhed og interesse hos modtageren, for derefter at følge op med reklamer og nyhedsbreve på de digitale medier.

Kommunikér til dine modtagere på tryk

De digitale medier er en del af hverdagen for de fleste danskere, men faktisk forårsager de digitale medier, at vi bliver mere stressede. Særligt på vores telefoner er vi altid online, fordi vi altid har den ved hånden og derfor nemt kan holde os opdateret på de mails, beskeder og notifikationer, der er tjekket ind. Når vi er stressede, er vi mere uopmærksomme, og husker ikke de budskaber vi læser.

Trykte medier derimod stresser os mindre og giver plads til fordybelse, så vi bedre kan huske, hvad vi har læst efterfølgende. Dermed bliver vi også mere engagerede i budskabet, når det bliver leveret på tryk. Det betyder, at du som virksomhed kan give flere detaljer om et givent emne, hvis det bliver leveret på tryk, og har dermed flere muligheder for at påvirke din modtager med dit budskab.

Gør direct mail til en del af kampagnen

Når du skal arbejde med direct mail, er det vigtigt, at du benytter disciplinen sammen med den digitale indsats, så den udgør en del af den samlede kampagne. Brug direct mail enten i første fase af kunderejsen, hvor du brander din virksomhed overfor nye potentielle kunder og forsøger at få nye kunder eller kundeemner. Du kan også bruge direct mail i anden fase af kunderejsen, hvor du forsøger at genvinde tidligere kunder eller medlemmer.

Hvilken fase af kunderejsen, der vil være relevant for dig at bruge direct mail på for bedst at fange kunderne, afhænger meget af formålet, og hvorvidt du ønsker at sætte fokus på at indfange nye kunder og kundeemner eller opsamle tidligere kunder. Nogle virksomheder sender desuden direct mail til eksisterende kunder og medlemmer for at vise taknemmelighed for, at de er kunde/medlem hos dem. Hvilken del af kunderejsen du benytter direct mail på, er derfor helt op til dig, og det formål du har med udsendelsen af direct mail kampagner.

Øg responsraten med en gave eller gimmick

For at dine direct mail kampagner bliver en succes, kan det desuden være en god idé at medtage en form for gave, et tilbud eller en gimmick, der kan være med til at understøtte det budskab, som du gerne vil ud med. Med en gimmick eller gave kan du både gøre din direct mail mere interessant for modtageren, men du øger faktisk også muligheden for at få respons på din kampagne.

Ved at gå det ekstra skridt for dine kunder og vedlægge en gave eller gimmick, som de rent faktisk kan bruge til noget, aktiverer og inddrager du modtagerne, så de bliver mere engagerede. Hvis du samtidig medtager storytelling, relevante og informative detaljer samt logo og call-to-action, er du godt på vej til at lave en succesfuld direct mail kampagne, som vil føre til en øget respons.

John Nielsen