Social Listening: Derfor skal du overvåge dine sociale medier
I dag deles der så meget indhold på de sociale medier, at det kan være svært at overskue. Hver time sendes der millioner af posts ud på Instagram, Facebook, Twitter, Pinterest, og hvad der ellers findes af sociale medier. Og netop derfor kan det være svært for virksomheder at blive set og hørt på de mange forskellige platforme.
Det er grunden til at det er vigtigere end nogensinde, at du som virksomhed holder dig opdateret på, hvad der er populært hos dine konkurrenter, din målgruppe og selve branchen for at kunne udforme de bedst mulige strategier. Og det gør du igennem social listening.
Bliv klogere på hvad det er, og hvorfor det er vigtigt, at gøre brug af det i denne artikel.
Denne artikel indeholder:
- Hvad er social listening?
- Derfor skal du gøre brug af social listening.
- Social listening kan forudsige fremtiden.
- Sociale medier afslører hvad andre mener.
- Mange muligheder for social listening.
- 4 grunde til at du skal gøre brug af social listening.
- Mere end blot overvågning.
Hvad er social listening?
Social listening handler, som navnet selv siger det, om at ”lytte” til de sociale medier ved at analysere og overvåge alle de opslag, kommentarer og engagement, som sker omkring en virksomhed, bestemte produkter, en branche, konkurrenter eller specifikke trends.
Kort fortalt er social listening altså en måde, hvor du med de sociale medier kan følge med i, hvad andre siger om dig og din virksomhed. Og det gælder både, hvad private personer- men også andre virksomheder skriver og siger om dit brand uden for dine egne platforme.
Med social listening kan du altså kigge efter adfærd og tendenser og ud fra dette drage konklusioner, på baggrund af hvor og hvornår samtalerne sker. Og netop den viden kan bruges til at holde dig opdateret, reagere i tide og målrette din virksomheds kommunikation og produktion af indhold bedre, så du i langt højere grad kan ramme din målgruppe på bedste vis.
Derfor skal du gøre brug af social listening
Social listening er altså en god idé at benytte i din virksomhed, da det hjælper jer med at finde frem til den helt rigtige målgruppe, som I skal henvende jer til- og målrette jeres markedsføring i mod. Og på samme tid er det også med til at skabe en bedre kommunikation imellem virksomheden og jeres fremtidige kunder, da social listening er med til at give jer en ny og bedre måde at formidle jeres budskab på til jeres følgere.
Eksempelvis kan du bruge social listening til at blive klogere på dit produkt ved at lytte til de samtaler, der omhandler steder eller tidspunkter, hvor dit produkt bruges. Herigennem kan du blive klogere på, hvordan dit produkt omtales og bedømmes af brugerne.
Og netop denne indsigt fra de sociale medier kan du bruge til at målrette din kommunikation, da det siger noget om trends, mønster og forbrugeradfærd.
Social listening kan forudsige fremtiden
Alt det indhold som findes på de sociale medier, er skabt af brugerne, og netop derfor kan denne data give et helt unikt indblik i brugernes adfærd. Eksempelvis har man kunnet forudsige resultaterne af flere forskellige store afstemninger de seneste år ved at se på data fra de sociale medier.
Ved det sidste præsidentvalg i USA viste det sig nemlig hurtigt, at det var Trump, som ville vinde valget, da han var den klart mest positivt omtalte kandidat igennem hele valgkampen på de sociale medier, hvor hans mærkesager også fik langt større rækkevidde og opbakning end Clintons.
Derudover kan man til store tv-finaler som X-factor og Vild Med Dans også hurtigt få en indikation af, hvem der vinder ved at se på, hvad brugerne skriver om deltagerne på de sociale medier.
Sociale medier afslører hvad andre mener
Ud over fremtidsforudsigelser afslører de sociale medier som tidligere nævnt også, hvad brugerne mener om bestemte virksomheder, produkter eller trends.
Eksempelvis bruger mange virksomheder i rejsebranchen de sociale medier til at se på, hvordan brugerne taler om bestemte lande eller byer.
Et dansk rejseselskab vil derfor kunne bruge denne data til at se, hvad danskerne skriver om et bestemt land, hvilke billeder de ligger op fra bestemte lokationer, samt hvorfra de deler deres indhold.
Modsat kan bureauer, der skal skaffe turister til Danmark i stedet se på, hvordan brugerne i andre lande omtaler Danmark på de sociale medier, og her viser det sig eksempelvis, at svenskere og amerikanere er mest interesserede i dansk design, når de ser på Danmark, hvor tyskere har interesse inden for danske udlejningshuse.
Derudover er det, ifølge brugerne på de sociale medier, også fænomenet om dansk ”hygge”, som var den primære grund til, at Danmark for tre år siden blev kåret som verdens lykkeligste land.
Mange muligheder for social listening
Afslutningsvist er det vigtigt at understrege, at social listening kan bruges til utallige forskellige formål, alt efter hvad din virksomhed ønsker at finde ud af.
Eksempelvis kan du bruge det til at være forberedt på kriser ved at overvåge potentielt negative keywords, så du kan reagere hurtigt, hvis problemer skulle ske at opstå. Derudover kan du også blive opdateret på, hvordan dine produkter eller dit brand nævnes på de sociale medier, så du herigennem bliver klar over, hvordan din virksomhed opfattes og omtales på de sociale medier.
Social listening kan på samme tid også bruges til at overvåge dine konkurrenter ved at analysere deres kommunikation, nyheder samt omdømme. Eller også kan du bruge det til at identificere særlige trends, som omtales i din branche, hvilket kan bidrage til, at du vil opdage relevante emner og måske nye teknologier, som dine kunder omtaler.
4 grunde til at du skal gøre brug af social listening
Er du stadig ikke overbevist om nødvendigheden af social listening, bør du læse nedstående fire grunde til, at det er så vigtigt.
Kunderne kan lide når virksomheder reagerer
Ifølge flere forskellige undersøgelser viser det sig, at kunderne ønsker at føle sig hørt på de sociale medier. At være aktiv og lydhør på de sociale medier som virksomhed gør nemlig klart en forskel, da dine kunder ønsker, at du svarer dem, og gør du det, vil det både være med til at øge kundernes fastholdelsesgrad, men også skabe en langt bedre brand loyalitet for din virksomhed.
Opdag nye muligheder
Ofte gør dine kunder faktisk arbejdet for dig, når det kommer til implementering af nye produkter, tjenester eller lignende.
Hvis flere af dine kunder begynder at klage over det samme problem, er det nemlig tegn på, at der er noget som bør justeres eller ændres, og i stedet for blot at overvåge disse problemer, er det en god idé, at bruge social listening til at høre hvad det er, kunderne ønsker, og hvordan du kan opfylde deres behov.Hold styr på dit brands vækst
I dag står rigtig mange virksomheder overfor skandaler eller alvorlige problemer, som kan forårsage, at en bølge af negativitet plager deres sociale medier.
Det er nemt at ignorere et par uhøflige kommentarer eller klager her og der, men det begynder at blive svært, hvis de negative begynder at opveje de positive.
Og netop derfor er det endnu en grund til at bruge social listening.
Ved at undersøge og holde øje med hver hændelse, som sker på dine sociale medier, kan du se, om stigningen i eventuelle negative kommentarer fører til fald i dine følgere, i salg eller andet.
Og ud fra disse data kan du så beslutte, om der skal træffes mere alvorlige forholdsregler som svar, eller om det blot drejer sig om en kort fase, som ikke medfører varige konsekvenser for din virksomhed.Opfyld kundens behov
I dag giver de sociale medier et væld af muligheder, når det kommer til udbredelse og kendskab af dit brand. Og når alt kommer til alt, er dine følgere ikke kun dine loyale kunder, men også bare normale mennesker, som ønsker at blive inspireret, informeret eller underholdt af dit indhold.
Ved hjælp af social listening kan du opdage hvilke former for indhold, dine følgere ønsker ved at se på deres egne indlæg, delinger og hashtags. Og herefter kan du i overensstemmelse med dette lave relevant indhold, som matcher deres smag og øger deres fastholdelse på dine sider.
Mere end blot overvågning
Social listening er dog også mere en blot overvågning af dine sociale medier. Det hele handler også om at føre handlinger ud i livet.
I den hurtigt omskiftelige- og digitaliserede verden vi i dag lever i, er det nemlig altafgørende, at din virksomhed kan udarbejde de bedste strategier og træffe de rigtige beslutninger hurtigt.
Og dét er grunden til at du bør komme i gang med social listening med det samme for at følge med udviklingen.
Har du spørgsmål til social listening, er du altid velkommen til at kontakte os på telefon: 70136323 eller ved at udfylde formularen herunder.
- SPF Flattening: Optimering af din virksomheds mail sikkerhed og levering - 1. juli 2024
- Undgår dine e-mails spammappen? Tjek det gratis! - 14. juni 2024
- Kultur, opdragelse og værdisæt tæller mere end generationstilhørsforhold - 17. maj 2024
DK-31929407