2020

7 SoMe-trends du skal kende til i 2020

2020

I dag er de sociale medier i kontant udvikling, og hele tiden opstår der nye knapper, funktioner og platforme. På samme tid er konkurrencen stor, og det kan være ekstremt vanskeligt at skille sig ud som virksomhed på de forskellige platforme.
Derfor er det vigtigt, at du holder dig opdateret, om de nyeste tendenser som bl.a. kan bidrage til at brande din strategi og få dig til at skille dig ud fra mængden.
Læs videre herunder og få 7 SoMe-trends som du skal være opmærksom på i det kommende år.

Denne artikel indeholder:

Alt drejer sig ikke længere om likes.
Mikro-influencers frem for mega-influencers.
Videocontent bliver (endnu) mere dominerende.
Instagram Stories er (stadig) det nye sort.
Handel på de sociale medier bliver udvidet.
Sociale medier som kundeservicekanal.
Lokal målretning bliver mere udbredt.
Et nyt hæsblæsende SoMe-år.

1. Alt drejer sig ikke længere om likes

Likes

I år har både Instagram og Facebook kørt forsøg på deres platforme, som skjulte likes hos udvalgte brugere verden over. Og meget tyder på, at dette kan blive indført permanent på de to medier i 2020.
Baggrunden til disse forsøg i 2019 var, at flere undersøgelser pegede på, at likes var med til at stresse unge mennesker og give dem mindreværdskomplekser ved at sammenligne sig med venner og andre brugere.
Dog er der delte meninger om denne ændring, da mange mener, at det kan være dårligt for kulturen på Instagram, og på samme tid kan det også bidrage til betydelige konsekvenser for influencere, som ofte ”lever” af antallet af likes på deres side.
Tiden vil vise hvordan de potentielt fraværende likes, vil komme til at påvirke de to platforme.
Bliver denne ændring en realitet, vil det betyde, at brugerne ikke længere kan se det samlede antal likes på de forskellige opslag i deres feed. I stedet det specifikke antal af likes vil der i fremtiden komme til at stå ”og andre”, hvis ændringen forekommer. Dog har du stadig selv muligheden for at se antallet af likes på dine egne opslag.

 

2. Mikro-influencers frem for mega-influencers

Du er sikkert godt klar over, at influencer marketing er en mere populær markedsføringsform end nogensinde før, men til næste år er det nødvendigt, at denne form for markedsføring bliver trukket ned i format, for at det giver effekt.
Influencer markedsføring har nemlig på det seneste modtaget stor kritik grundet historier om dårlig forretning, manglende engagement og ikke mindre brugen falske følgere, som i sommers blev afsløret til at udgøre hele knap halvdelen af alle danske influenceres følgerskarer.
Derfor er det i 2020 en god idé at fokusere på samarbejde med mikro-influencers, som har færre men mere engagerede følgere end de helt store influencers. Det giver nemlig ofte langt bedre samarbejdsmuligheder, som på samme tid også er lettere at betale sig fra.

 

3. Videocontent bliver (endnu) mere dominerende

Video

Flere statistikker har vist, at op mod 80% af al internettrafik i 2021 vil være video, og det er ikke underligt, da videocontent virkelig fungerer godt, hvis din virksomhed ønsker mere synlighed og øget trafik.
Indhold i form af video har nemlig tendens til at fange brugernes opmærksomhed i langt højere grad end noget andet content, og derfor er det stensikkert, at udviklingen inden for videocontent vil fortsætte i 2020.
Som virksomhed kan du lave et hav af forskellige videoer, og faktisk er det kun fantasien, som sætter grænsen for, hvad du kan lave. Du kan fx vise produkter frem, lave ”how-to”-videoer eller sende live-stream-tv.
Er video ikke allerede en fast del af din online markedsføring, bør du altså kraftigt overveje at tilføje den til toppen af din prioriteringsliste i 2020.

 

4. Instagram Stories er (stadig) det nye sort

I år har de såkaldte ”stories” på Instagram været meget populære blandt både virksomheder og brugere, og i gennemsnit publicerer brands tre stories om ugen.
Med stories på Instagram er dit indhold nemlig placeret i toppen af dine følgeres side, og i disse finder du en masse gode muligheder for at engagere dine følgere med diverse spørgsmål og afstemninger.
Faktisk viser det sig også, at hele 60% af alle Instagram-brugere er blevet interesseret i en virksomhed eller et produkt efter at have set det i stories.
De små korte 24 timers-videoer på Instagram så dagens lys for tre år siden, og er i dag blevet et stærkt format, hvis du som virksomhed ønsker at ramme nuværende eller nye målgrupper. Og til næste år bliver brugen af disse videoer bestemt ikke mindre.

 

5. Handel på de sociale medier vil blive udvidet

Handel

Sociale medier som Facebook, Pinterest og Instagram er efterhånden længe blevet brugt af diverse virksomheder og brands til at sælge deres produkter og ydelser. Handel over de sociale medier er blevet en ny salgskanal for virksomheder, og denne tendens regnes kun for at blive stærkere i 2020.
Handel over de sociale medier er på vej til at blive en sikker detailkanal på niveau med både webshops og fysiske butikker, og denne tendens vil i det kommende år blive styrket, da flere og flere sociale medier løbende introducerer sælgende funktioner som fx klikbare indlæg, som gør det muligt for brugerne at købe deres varer over de sociale medier.
Sælger du ydelser og produkter, er det altså en god idé at overveje at udnytte og integrere denne form for handel i din salgsstrategi.

 

6. Sociale medier som kundeservicekanal

De sociale medier startede alle med at være platforme, som havde til formål at oprette forbindelse til brugernes sociale netværk, hvor de havde mulighed for at dele opslag i form af fotos og videoer med deres venner, familie og andre forbindelser.
Dog er de sociale medier i dag meget mere end det, og mange virksomheder gør i dag brug af de sociale medier til andre ting som fx kundeservice.
Kundeservice igennem de forskellige platforme udgør nemlig i dag en af de største muligheder for at understrege din evne til at tilbyde service, som er relevant for de hyperbundne og moderne forbrugere, som i dag forventer kundeservice på et helt andet niveau end tidligere.
Rigtige mange forbrugere gør nemlig i dag i langt højere grad brug af de sociale medier, når de har spørgsmål til produkter, ris, ros eller noget helt fjerde, og bruger du de sociale medier korrekt ved at reagere med det samme, vise god service og opbygge en loyal kundebase, vil det bidrage positivt til din online markedsføring.
Overvej derfor hvordan du i 2020 kan komme i gang med at yde kundeservice over de sociale medier, hvis du ikke allerede er i gang.

 

7. Lokal målretning bliver mere udbredt

Lokation

Lige som at lokal SEO er god for lokale virksomheder i søgemaskinerne, hvis de ønsker øget organisk trafik, bidrager lokal målretning i lige så høj grad på en positiv måde på de sociale medier.
Flere og flere virksomheder gør nemlig i dag brug af placeringsbaseret målretning for at tiltrække- og nå ud til flere potentielle kunder fra en bestemt geografisk placering, og dette er en smart taktik, da det både gør dig nemmere at finde, men også øger kendskabet til din virksomhed.
Er du en stor virksomhed med flere butikker eller afdelinger, kan lokale virksomhedssider på de sociale medier bidrage til at fastholde kunde og på samme tid lave en mere målrettet kommunikation.
Er du derimod en lille virksomhed, kan du gøre dig selv endnu mere synlig og gældende i lokalområdet, da lokale sider hjælper dig med at interagere bedre med det lokale samfund. På dine sider kan du fx promovere lokale begivenheder, vise brugergenerede billeder eller offentliggøre lokale tilbud, som bl.a. kan være med til at øge din klikrate.
Desuden er det også en god idé at indsamle lokal indsigt, for at du bedre kan tage gode markedsføringsmæssige beslutninger for din virksomhed.
Ønsker du i 2020 at hoppe med på den lokale-målretnings-bølge, er det først og fremmest vigtigt, at du tilføjer de såkaldte ”geo-tags” til dine indlæg, som bidrager til at dit indhold vises i lokale søgeresultater på de sociale medier, og dermed automatisk tiltrækker lokale kunder.

Et nyt hæsblæsende SoMe-år

Et nyt år står for døren på de sociale medier, og vi tør godt love dig, at det kommende år bliver mindst lige så vildt, som 2019 har været.
I denne artikel fik du 7 af de vigtigste tendenser, som vil komme til at dominere det sociale medielandskab i 2020, og vi håber nu, at du kan udnytte disse til at få sat ordentlig gang i dine strategier og dit indhold, så du kan skabe mest mulig værdi for netop din virksomhed.
Sørg for at udnytte disse 7 tendenser til din fordel og hold dig på den måde foran dine konkurrenter.
Skulle du ske at være i tvivl om, hvordan du kommer i gang, er du selvfølgelig altid velkommen til at kontakte os på telefon: 70136323 eller ved at udfylde formularen herunder.

Jeg accepterer, at mine data gemmes i overensstemmelse med OnlineSynlighed.dk's privatlivspolitik.


Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage.
John Nielsen
0 svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *