Sådan præsterer du på Instagram

Succes Instagram

Ligesom alle andre sociale medier har Instagram særlige algoritmer, der er med til at diktere hvilke brugere der ser hvilke opslag. Når man er til stede på Instagram, er man naturligvis interesseret i, at det man poster skal være guf for algoritmerne, så opslagene præsterer bedst muligt.

Instagrams algoritmer har tre overordnede elementer, som er afgørende at tage højde for, hvis man er til stede på Instagram.

Interest

Relevans er som regel en central del af algoritmer på både Google og sociale medier, og det er også relevans der menes med dette element. Det er nemlig relevansen, der dikterer om den enkelte bruger ser et givent opslag.

Relevansen bestemmes ud fra hvorvidt brugeren har interageret med lignende indhold før. Gennem Instagrams visuelle genkendelsesværktøj kan algoritmerne gennemskue hvorvidt brugerne har interageret med noget, der ligner rent visuelt.

Timeliness

Det næste hovedelement i Instagrams algoritmer er timeliness – eller på dansk rettidighed. Her er fokus på, hvornår et givent opslag bliver publiceret. Mange brugere har rettet kritik mod Instagram, fordi de opslag der dukkede op først i deres feed var af ældre dato.

Det har Instagram dog imødekommet med en ny opdatering, som skal være med til at sikre, at gammelt indhold ikke dukker op som det første i brugernes feed.

Relationship

Det sidste hovedelement handler om relationer. Instagrams algoritmer ser nemlig på, hvilken relation den enkelte bruger har til afsenderen af indholdet. Hvis brugeren har interageret med afsenderen førhen, vil indholdet altså i højere grad blive vist hos brugeren.

Likes og kommentarer kategoriseres naturligvis som interaktion, men også tags og private beskeder i Instagrams Direct Message medregnes som interaktion, der kan være med til at synliggøre indholdet.

Men hvordan imødekommer man som virksomhed disse algoritmer på Instagram, og sørger for, at det indhold man publicerer bliver interessant for potentielle kunder? Det får du svaret på her.

Regelmæssige opslag

Regelmaessige opslag

Som virksomhed på Instagram er det afgørende at poste kontinuerligt. Ved hele tiden at fremtræde i følgernes feed, gør man dem opmærksom på sig selv løbende, og vækker lige så stille interessen hos følgerne.

Som med så meget andet handler det dog om at finde balancen i ikke at bombe sine følgere med irrelevante opslag men at holde frekvensen samtidig med, at man ikke går ned på kvaliteten af indholdet.

Som hovedregel bør man poste indhold på Instagram minimum tre gange om ugen, så undgår man at bombardere sine følgere, men er samtidig så meget til stede, at man vækker interessen hos dem.

Engager dit publikum – og kend dem

Det nytter dog ikke noget at slå indhold op på Instagram tre gange om ugen, hvis der intet formål er med indholdet. Det er afgørende, at det man poster giver mening og værdi for følgerne. Hvis dine følgere finder indholdet værdifuldt, vil de være langt mere tilbøjelige til at læse med, engagere sig og interagere med det indhold, du poster.

Når du engagerer dine følgere, skaber du relationer, og når dine relationer interagerer er det guf for Instagrams algoritmer. På den måde får dine følgere tillid til dig, samtidig med, at dine opslag bliver tydeliggjort i dine følgeres feed.

Du kan engagere dine følgere på mange forskellige måder. Det kan for eksempel være, at du stiller dem spørgsmål, og på den måde opfordrer dine følgere til at dele deres mening. Det giver dine opslag en langt større rækkevidde, som kan understøttes af lokationer og hashtags samt at du selv interagerer på relevante influencers profiler.

For at kunne engagere dine følgere, skal du selvfølgelig kende dem. Du kan derfor altid starte med at spørge hvilket indhold, der tiltaler dine følgere. Du kan desuden evaluere løbende og på den måde finde ud af, hvilken slags indhold, der skaber flest reaktioner.

Gør det nemt for dig selv

Det kræver tid og ressourcer at opretholde en god tilstedeværelse på Instagram ved at poste regelmæssigt og sikre sig, at alt indhold har et formål, og på den måde skaber værdi for brugerne. For at sikre sig at indsatsen ikke bliver spildt, er det altafgørende at have en konkret plan for både publicering og strategi.

Hos OnlineSynlighed.dk hjælper vi hver dag virksomheder med at udforme en skarp strategi til sociale medier. Vi rådgiver og eksekverer, og sikrer os på den måde, at vores kunder udnytter sociale mediers store potentiale.

Kontakt os i dag og hør nærmere om dine muligheder på Instagram. Du kan også læse vores ultimative guide til Instagram for virksomheder.

Din genvej til online synlighed

Navn*
Virksomhed*
E-mail*
Tlf. nummer*

Din besked

Jeg accepterer, at mine data gemmes i overensstemmelse med OnlineSynlighed.dk's privatlivspolitik.
Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage.

Agnete Egebjerg

Agnete har en fantastisk ’track record’ inden for søgemaskineoptimering, og lokal SEO især, hvor hun igen og igen formår at løfte virksomheder betydeligt på lokale søgninger. Hun har desuden et unikt blik for indhold på de sociale medier, hvor hun skaber resultater som community manager.
0 svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *