Derfor kan Facebooks nye anmeldelsessystem få konsekvenser for din forretning

Facebook skifter anmeldelsessystem

Det er ingen hemmelighed, at en virksomhed klarer sig bedre, hvis den har et positivt rygte. Du kender det måske for dig selv, at du er mere tilbøjelig til at prøve en restaurant eller en bar, hvis du har fået den anbefalet fra en ven eller bekendt.

Disse mekanismer fungerer også online, og derfor forsøger mange virksomheder også at fremstå anbefalelsesværdige på nettet. Dette behov lukrerer tjenester som Trustpilot, TripAdvisor, AirBnB og ikke mindst Facebook på.

Alle disse tjenester giver deres brugerne muligheden for at vurderer alt fra lejligheder til butikker og produkter, så andre brugere kan se, hvilke produkter andre synes bedst om, inden de selv beslutter, hvilken varer de ønsker at bruge penge på.

Fra stjerner til anbefalinger

Den mest normale måde at anmelde på er at rangerer produktet eller virksomheden på en skala fra 1-5 eller 1-10. Derefter vil den pågældende tjeneste samle anmeldelserne og lave et gennemsnit, så nye potentielle købere hurtigt kan få et indtryk af, hvad andre kunder synes om produktet.

Derudover får man ofte mulighed for at uddybe sin rangering med en kommentar. Det er dog langt fra altid, at denne mulighed bliver udnyttet. Det laver Facebook nu om på. For at kvalificere anmeldelserne fjerner Facebook nemlig pointsystemet og indfører i stedet et anbefalingssystem.

Kort sagt er forskellen, at du nu kan vælge mellem at anbefale stedet til andre, eller stedet ikke er en anbefaling værd. Derefter bliver du bedt om at uddybe din besvarelse. Men mens du før har kunne vælge at undlade dette, er det nu et krav, før din anmeldelse bliver aktiv.

Derudover vil du ved barer, restauranter, hoteller og lignende bliver præsenteret for en række tags, du kan bruge til at specificere, hvilke dele af oplevelsen, du vil fremhæve som enten særligt positiv eller negativ.

Hvilken betydning får ændringen for din virksomhed?

Potentiel farer for virksomhed

Ændringen i systemet skyldes givetvis, at Facebook ønsker at gøre anmeldelserne mere brugbare for andre brugere. Og det er slet ikke utænkeligt, at det lige netop er den effekt systemet vil få. Dog er der også en risiko for, at det samlede antal af anmeldelser kommer til at falde betydeligt.

Det skyldes, at folk generelt er mere tilbøjelige til at anmelde diverse steder, hvis de har noget at klage over. Det er nutidens måde at straffe en forretning for dårlig behandling, hvis man giver dem en dårlig anmeldelse online. Og da folk tidligere gerne har ville dele ud af deres negative oplevelser, bliver dette sandsynligvis ikke ændret synderligt meget med det nye system.

Det kan derimod få konsekvenser for dine positive kommentarer. For det første fordi det ligger mindre naturligt for folk, at give gode anmeldelser af sig selv. Derfor er det stadig et problem at få folk til at anmelde noget i første omgang. Det nye krav om at brugerne ikke blot kan give stjerner, men også er tvunget til at skrive en tekst, kan derudover være en sten i skoen for nogen. Det er groft sagt blevet lidt mere besværligt, og det kan vise sig, at det får konsekvenser på den lange bane.

Potentielle problemer med det nye system

Selvom det nye anmeldelsessystem sandsynligvis vil give potentielle kunder nogle mere kvalificerede anmeldelser at gå ud fra, så er der også en række usikkerheder, som der endnu ikke er styr på.

Som tingene er nu bevarer Facebook nemlig deres gamle rangeringssystem, når man besøger en virksomheds side. Der vil altså stadig fremgå et tal mellem et og fem som udtryk for, hvor tilfredse kunderne har været med stedet. Det åbner op for flere spekulationer.

For det første er det usikkert, hvor længe Facebook vil blive ved med at vise dette tal. Eftersom det ikke længere er muligt at anmelde på en skala virker det lidt ugennemskueligt, præcis hvordan Facebook udregner dette tal ud fra den nye type anmeldelser. Vil en anbefaling automatisk tælle som fem stjerner, mens det modsatte automatisk kun giver en?

Grundet denne usikkerhed bliver der også spekuleret i, hvor længe de gamle anmeldelser vil blive ved med at være synlige. Spørgsmålet er altså, om der bliver indført en form for forældelse på anmeldelserne. Hvis dette er tilfældet, vil det naturligvis åbne op for en række nye problemstillinger, og jagten på nye anmeldelser vil blive intensiveret betydeligt. Hvordan Facebook griber dette an er dog stadig usikkert.

Hvis du mangler hjælp til, hvordan du får dine kunder til anmelde din virksomhed, så hjælper vi dig gerne.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen