Snapchat redesigner 2018 opdatering efter massiv kritik

Snapchat redesign

I februar skrev vi dette blogindlæg om den nye Snapchatopdatering. Dengang var formålet at forbedre vilkårene for influencers og medier ved at skabe overskuelighed og frigøre dem fra Snapchatbrugeres private venner.

En af bevæggrundene var dengang, at Snapchat havde modtaget en del kritik for at venner, medier og influencers var blandet sammen, men det har nok ikke kunne hamle op med den kritik, som Snapchat endte med at få efter denne opdatering.

Allerede tilbage i februar var der kommet en del kritik af brugerne efter opdateringen, men som vi skrev dengang troede alle, at det blot krævede tilvænning. Det viste sig dog, at Snapchats brugere fik et helt andet syn på Snapchat efter lanceringen af deres redesign. Nu har de mange skuffede brugere så fået medhold, og Snapchat har igen redesignet deres layout, så det minder mere om det gamle. Spørgsmålet er bare, hvorvidt det er for sent.

Massiv kritik fra brugere og Kylie Jenner

Der er en god grund til, at Snapchat nu har lanceret et redesign af deres redesign. Det var nemlig ikke kun enkelte brugere, der rettede skarp kritik mod opdateringen. Kendisser som Kylie Jenner, der er den yngste i Kardashian-familien, tweetede om hendes skuffelse over den nye opdatering, hvilket fik det sociale medies aktier til at styrtdykke med hele 8 milliarder kroner.

Gennem en underskriftsindsamling på change.org er der desuden indsamlet over 1,2 millioner underskrifter fra utilfredse brugere, der vil have den gamle opdatering tilbage. Brugerne giver udtryk for, at de bliver irriteret af at bruge appen, og at det dermed ikke er lykkedes Snapchat at øge brugervenligheden, som eller var intentionen.

Nu har Snapchat så lyttet til brugerne, og lanceret endnu en ny opdatering. Her er venners Snapchat Stories igen kommet i højre side, mens chatten stadig er i venstre side. Mange brugere giver dog udtryk for, at 2018 opdateringen har fået dem til at droppe Snapchat helt, og de vender altså ikke tilbage på trods af endnu en ny opdatering.

Instagram har succes

Instagram succes

Mens Snapchats brugere har været skuffet over mediet og vendt det ryggen, så stormer brugen af Instagrams Snapchat lignende stories-funktion frem. Instagram lancerede oprindeligt funktionen med det formål at stjæle brugere fra Snapchat, og det har i høj grad vist sig at lykkedes.

Instagram er verdens hurtigst voksende sociale medie, og det samme er tilfældet med deres stories. Efter bare 8 måneder havde funktionen over 40 millioner daglige brugere mere end Snapchat. Instagram har altså formået at tilføre Snapchats oprindelige idé nye funktioner, som har gjort det mere populært hos brugerne.

Der er flere årsager til, at Instagram har stjålet så mange af Snapchats brugere, men der er ingen tvivl om, at Snapchats 2018-opdatering var med til at booste brugen af Instagram stories. Det er nemmere for brugerne at bruge, og Instagram har tilmed en langt bredere rækkevidde, end hvad der er tilfældet på Snapchat. Her får brugerne nemlig muligheden for at bruge hashtags og tagge andre brugere.

Agnete Egebjerg

Agnete har en fantastisk ’track record’ inden for søgemaskineoptimering, og lokal SEO især, hvor hun igen og igen formår at løfte virksomheder betydeligt på lokale søgninger. Hun har desuden et unikt blik for indhold på de sociale medier, hvor hun skaber resultater som community manager.
0 svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *