Semantisk markup og SEO – hvordan påvirker de hinanden?

Semantisk markup eller Schema.org-markup er metadata, der fortæller, hvad dit data handler om. Det er derfor med til at forbedre dine placeringer i søgeresultaterne, da søgemaskinerne får viden om, hvilken type data, der er tale om.

Det kan for nogen lyde som om, at fokus derfor skal være på markup af data frem for SEO. Det er dog stadig nødvendigt at yde en SEO-indsats for at få de bedste resultater. Du bør derfor se semantisk markup som en del af SEO.

Semantisk markup hjælper brugerne

Markup er en god måde at hjælpe søgemaskinerne til at forstå dit indhold. Derudover er det også med til at forbedre brugeroplevelsen. Med dette menes der, at brugerne får mere information allerede i søgeresultaterne. Dette sker på baggrund af, at dit søgeresultat vil blive præsenteret med eksempelvis anmeldelser (stjerner), billede m.m. Det betyder, at din hjemmeside skiller sig ud af mængden og derfor fanger brugernes opmærksomhed.

Brugerne har også gennem de seneste år ændret deres måde at søge på. Der bliver i langt højere grad søgt efter sætninger end enkelte ord. Dette gør brugerne for at specificere deres søgninger, for på den måde at få mere relevante søgeresultater. Dette har Google responderet på, og derfor kommer semantik også til at have en endnu større betydning i dit arbejde med søgemaskineoptimering.

Er traditionelle tags forældet?

Nogen mener, at de traditionelle html-tags er forældet, eksempelvis <h1>, <h2> samt <b> eller <strong>. Dette kan også dækkes ind via semantisk markup.

Det betyder dog ikke, at disse html-elementer er uden betydning længere. Disse læses nemlig stadig af søgemaskinerne og bør derfor også ses som markup; html-markup.

Semantisk SEO

Semantisk SEO handler om, at søgemaskinerne skal forstå hvad din side handler om. Semantisk markup er ikke tilstrækkeligt for at skabe denne forståelse. Derfor er SEO stadig et vigtigt emne. Du skal stadig sørge for at bruge dine søgeord i dine tekster. Du skal altså derfor stadig fokusere på at skabe godt indhold, som indeholder dine søgeord.

Sammen med semantisk markup vil dette kunne give søgemaskinerne en meget bedre forståelse af, hvad din side handler om. Dermed vil brugerne også få bedre tilpassede søgeresultater. Netop i søgeresultaterne hjælper semantisk markup også til, at give brugerne ekstra information om dit indhold. Dette kan skabe en langt højere CTR (Click-through-rate).

Med semantisk SEO får søgemaskinerne en større forståelse af ordene og deres relation til hinanden. Særligt ordenes relation til hinanden bliver vigtigere og vigtigere at forstå. Brugerne anvender i højere grad flere forskellige ord i deres søgninger – det, der kaldes long-tail søgninger. Normalt vil søgemaskinerne se hvert ord i søge-sætningen for sig, hvorimod med semantisk SEO kan søgemaskinerne forstå sammenhængen mellem ordene.

Et søgeord eller flere søgeord?

Hvis søgemaskinerne forstår relationen mellem flere forskellige ord, er det så nok at fokusere på ét søgeord? Bør man i stedet fokusere på flere forskellige og sammenhængende søgeord?

Når du arbejder med semantisk SEO handler det i høj grad om, at du skal besvare brugernes spørgsmål. Når en bruger søger efter noget på nettet er det for at finde svar. Det kan være for at finde et produkt, der løser en problemstilling, det kan være et spørgsmål, som skal besvares m.m. Dette bør du huske, når du udarbejder dit indhold.

Du bør også tænke over, hvilke emner, der relaterer sig til dit indhold. Måske kan det være med til at besvare brugernes spørgsmål, og dermed kan det være, at din hjemmeside ranker bedre i søgeresultaterne.

Skal vi hjælpe dig med semantisk markup?

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen