SEO indsats

7 grunde til, at din SEO-optimering ikke skaber resultater

SEO indsats

SEO er til stadig et af de vigtigste elementer, når det kommer til online synlighed. Undersøgelser viser, at virksomheder, der ligger på side 1 på Google oplever langt større trafik til hjemmesiden, end hvis du ligger længere omme på side 2 og 3. Og vi ved alle sammen godt, at mere trafik til hjemmesiden kan give flere salg.

Derfor kræver det en vis indsats, hvis du gerne vil fremme din synlighed, og bibeholde pladsen, så konkurrenter ikke får lov at tage al internettrafikken.

SEO er en langsigtet proces, og du kan dermed ikke forvente at få resultater fra dag 1, som du kan med annoncering. Og SEO virker. Hvis du sørger for at gøre det rigtigt.

Har du ikke styr på din SEO, eller hvordan du gør det bedst, kan det være medvirkende til manglende resultater.

Ønsker du at komme i gang med din SEO allerede nu, så kan du nemt få hjælp fra vores SEO specialister. Kontakt os i dag på telefon 70 13 63 23 eller skriv til os på mail@onlinesynlighed.dk.

Vil du blive klogere på, hvad der kan være årsagen til, at din SEO ikke giver resultater, så læs med nedenfor. Her får du 7 grunde til, at din SEO ikke virker.

Du har urealistiske forventninger til, hvad SEO kan

Selvom SEO er et vigtigt redskab til større synlighed, er det også vigtigt at slå fast, at SEO ikke kan klare tjansen alene. Forventer du, at din hjemmeside eller webshop konverterer og skaber flere salg om dagen, kan du godt tro om igen.

SEO er et led i en længerevarende proces, der skal være med til at skabe din virksomheds synlighed og slå dig fast i Googles søgeresultater. Og selvom SEO kan hjælpe nok så meget på din synlighed og skabe trafik, handler det i sidste ende om dine kunder har lyst til at købe hos dig. Er din fragt for dyr eller er priserne for høje, går de andre steder hen. Du skal derfor gøre dig klart, hvad dit mål med SEO er, inden du giver dig i kast med det, for herefter at give op.

Du er utålmodig

Som nævnt er SEO en langsigtet proces. Derfor nytter det heller ikke noget at give op efter ganske kort tid, blot fordi din hjemmeside ikke har opnået vilde resultater eller placeringer efter den første måned.

Ligger der mange stærke konkurrenter foran dig på samme søgeord som dig, vil det unægtelig tage længere tid at nå til tops. Er din hjemmeside helt ny, vil det også tage lidt tid at nå på side 1, alt efter konkurrencen. Dog kan du sagtens opnå en fremgang på øvrige søgeord eller at dine sider bliver indekseret, hvilket også har stor betydning, hvis din hjemmeside er ny.

Husk derfor din tålmodighed og vær varsom over for bureauer og konsulenter, der påstår at de kan få dig op på side 1 efter ganske kort tid.

Du mangler unikt indhold på hjemmesiden

Der kan være mange årsager til, at din SEO ikke giver de ønskede resultater. En af dem kan være, at du ikke har optimeret på dit indhold. Unikt indhold er ét af de vigtigste elementer, når vi snakker SEO, og derfor er det vigtigt, at du har dette med. Alle dine tekster på hjemmesiden bør derfor være optimeret, så der er fyldigt og godt unikt indhold. Længden på indholdet har stor betydning, så sørg også for at sikre dig fyldige og dybdegående tekster. Det betyder også, at du skal sikre dig, at du ikke har duplikeret indhold på flere af dine sider, da dette kan være med til at påvirke din placering i negativ retning.

Dit budget er for lille

budget SEOHvis du oplever, at din SEO ikke giver de ønskede resultater, kan det også skyldes, at dit budget er for lille. SEO tager tid, men ofte vil den tid også ende med at koste penge, enten for dig selv eller hvis du får andre til det. Har du valgt at spare på din SEO indsats, er det ikke sikkert du får de resultater, du ønsker. Særligt ikke, hvis du i forvejen ligger langt omme i søgeresultaterne og/eller konkurrencen er hård. Det betyder, at der skal mere til for at opnå en bedre placering og mere trafik. Ofte vil du i mange tilfælde have mulighed for at opjustere på SEO indsatsen, og dermed få bedre resultater. Det kræver blot en større investering. Vælger du at opjustere med mere indhold, får du flere links. Disse links skaber mere autoritet, og kan dermed føre til større synlighed.

Du mangler interne og eksterne links

Linkbuilding/ekstern SEO er et af de punkter, du bør fokuser epå, hvis du vil have mere ud af din SEO. Det er samtidig et af de steder, du ikke har kontrol over, da det foregår uden for hjemmesiden. Medmindre du selvfølgelig aktivt vælger at få et bureau eller ekstern samarbejdspartner til at lave linkbuilding for dig. Manglende links af høj kvalitet til autoritære sider kan påvirke din sides placering i søgeresultaterne.

Interne links kan ligeledes påvirke dit SEO resultat. Interne links er dem, der gør din hjemmeside nem at navigere rundt på, og derfor er interne links af afgørende betydnig. Har du ikke fokus på dette, vil du ofte ikke se resultater af din SEO, selvom du ihærdigt prøver.

Du fokuserer på det forkerte

SEO er mange ting; indhold, teknik, links m.v. Ofte er der et stort fokus på, at du som virksomhed skal skabe godt og unikt indhold. Og selvom det stadig er vigtigt, og faktisk er af stor betydning for din placering, så er det ikke sikkert, at det er hér du skal lægge dine kræfter i begyndelsen. Oplever du, at din indsats ikke giver pote, kan du overveje, om du har prioriteret forkert. Du får eks. ikke megen nytte af at lave en masse godt indhold, hvis din hjemmeside er langsom om at loade eller ikke er mobilvenlig. Sørg derfor for at fokusere på det vigtigste først, om det er det tekniske eller indholdsmæssige aspekt. HAr du brug for hjælp til at identificere det vigtigste, kan du få en potentialeanalyse hos os. Her dykker vi ned i, hvordan din hjemmeside klarer sig ift. SEO.

Manglende eller forkert analyse på resultaterne

Du kan gøre nok så mange ting rigtigt med din SEO strategi. Men har du ikke styr på at analysere de korrekte data, kan du være lige vidt, da det vil være svært at se, om indsatsen har givet resultater, og om du skal justere indsatsen. Det er derfor vgitigt, at du har styr på at overvåge de rette søgeord og de rigtige data, så du hele tiden kan justere på indsatsen. Oplever du eks. nedgang i placering er det med at rykke hurtigt, inden konkurrenterne for et nemt forspring.

Få styr på din SEO fra specialister

SEO placeringerDer kan være flere årsager til, at din SEO ikke giver de rette resultater. Derfor er det vigtigt at sikre dig, at du fokuserer på de rigtige ting, og at du har tålmodigheden med dig, når du skal vente på resultaterne.

Har du kæmpet en brav kamp og er klar til at opgive arbejdet? Så lad os hjælpe dig. Vores specialister i SEO kan nemt give dig en gennemgang af, hvor du bør lægge dine kræfter for at få mest ud af din SEO og på sigt opnå en større synlighed. Skal vi hjælpe dig med en gennemgang af din nuvrende hjemmeside, eller har du brug for hjælp til SEO, så din synlighed øges? Så tag kontakt til os på telefon 70 13 63 23 eller skriv til os på mail@onlinesynlighed.dk.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

 

John Nielsen