3 trin til den gennemarbejdede søgeordsanalyse
Når du arbejder med SEO er du helt sikkert klar over, at du bør lave en søgeordsanalyse. Men har du nu også fået gjort det? Det kan jo både være tidskrævende, og så har du jo i øvrigt også en god idé om, hvad det er dine brugere søger efter. Er det ikke nok?
Det kan det være i nogle tilfælde. Nogle søgeord ved du, at dine brugere skriver, når de søger i en søgemaskine. Men hvad så med alle de søgeord, som dine brugere også søger efter? Søgeord som også passer ind i din virksomhed og SEO-strategi. Du får her 3 trin til, hvordan du kan arbejde mere målrettet med din søgeordsanalyse.
Typer af søgeord
Du vil hurtigt finde ud af, at dine søgeord kan kategoriseres i forskellige kategorier. Du vil have nogle fokussøgeord, som er de vigtigste for dig at blive fundet på. Dertil vil du selvfølgelig også have en liste af sekundære søgeord.
Du vil også have nogle søgetermer eller søgefraser, som dine brugere søger efter. Altså hvor flere søgeord sammensættes. Det kan for eksempel være ”online reputation management.” Du ser det egentlig som ét samlet søgeord, men Google kan læse det som tre forskellige ord. På samme måde kan ”SEO tilstandsrapport” også opfattes som to ord. Disse kan kategoriseres som dine primære og sekundære søgefraser.
Sammenskriver man flere søgeord, er det det, der kaldes long tail søgeord. Denne form for søgeord fokuserer på nicher, netop fordi søgningerne bliver mere specifikke des mere, der står i søgefrasen. Long tail søgeord har typisk en lavere søgetrafik, men har til gengæld en højere konverteringsrate.
Disse forskellige kategorier af søgeord er alle vigtige at overveje i din søgeordsanalyse og SEO strategi.
Søgeordsanalysen er en vigtig del af din SEO strategi
Din SEO strategi består af en lang række forskellige opgaver: udarbejdelse og søgemaskineoptimering af tekster, linkbuilding, teknisk SEO og søgeordsanalyser. Netop søgeordsanalysen er i første omgang med til at danne et grundlag for hele SEO strategien. Når du kender de søgeord, som du vil findes på, så kan du begynde at udarbejde tekster m.m.
Uden at gennemføre en søgeordsanalyse risikerer du, at du optimerer på ord, som dine brugere ikke søger efter. Dermed vil du heller ikke blive fundet af brugerne – altså dine potentielle kunder. Derfor er det vigtigt, at du sætter dig ind i, hvem dine brugere er, og hvad de søger efter.
I det følgende vil du blive guidet igennem tre trin, som vil ruste dig til at lave en udførlig søgeordsanalyse.
Trin 1: Virksomhedens mission
Det er vigtigt, at du ved, hvad virksomhedens mission er, før du går i gang med at finde dine søgeord. Missionen fortæller, hvad hele idéen med din virksomhed og tilhørende hjemmeside er. Når vi ser på din hjemmeside, hvad er det så, at du gerne vil have dine besøgende til at gøre? Skal de købe et produkt? Skal de læse dine blogindlæg? Skal de informeres om branchenyheder eller nye produkter og måske tilmelde sig dit nyhedsbrev? Skal de kontakte dig?
Det er vigtigt, at du selv er klar over, hvad formålet med hjemmesiden er. Dette er også den ultimative forudsætning for, at du ved, hvilke call to actions, der skal være på din hjemmeside.
Når du skal finde ud af, hvad din mission for hjemmesiden er, skal du først se på, hvad det er, du tilbyder. Herefter skal du finde ud af, hvad det er, der gør dine produkter eller services unikke – hvad adskiller dig fra dine konkurrenter? Dette hjælper dig også til at besvare spørgsmålet, hvorfor dine kunder skal handle hos dig frem for hos konkurrenten.
Du kan også overveje, hvorfor du tilbyder de produkter og services, hvis det ikke kun er for at tjene penge. Er det fordi du har en speciel viden? At dine produkter er smartere eller kan mere end konkurrenternes? Måske var der ikke andre der tilbød netop disse produkter eller services, da du startede. Der kan være mange årsager, så find ud af, hvorfor du startede din virksomhed.
Sørg for at skrive alle dine svar og overvejelser ned undervejs. Det vil gøre det lettere for dig, når du skal formulere din mission.
Grunden til at det er vigtigt at kende din mission er, at det er denne, der skaber grundlaget for din virksomhed, og dermed også for, hvilke søgeord, du skal findes på. Dette leder os videre til næste trin.
Trin 2: Find dine søgeord
På baggrund af din mission er det nu muligt for dig at finde ud af, hvad du skal findes på. Du skal her sætte dig ind i hovederne på dine brugere og kunder. Hvad er det, de søger efter? Vil de bruge de samme ord som dig? Måske er du meget præget af fagsprog, men det er ikke fagordene, som brugerne søger efter.
Der er nogle forskellige måder, du kan finde ud af, hvad brugerne søger efter. Du kan selvfølgelig spørge dem, men dette vil være en meget omfattende proces – og måske kan de heller ikke huske, hvad de søgte på, hvis det er første gang de besøger din hjemmeside.
Heldigvis findes der også en række tekniske redskaber, som du kan bruge.
Keyword planner
Google har et redskab, der hedder Keyword Planner – eller på dansk: søgeordsplanlægning. Det er en del af Google Adwords.
Ved at bruge dette redskab kan du få inspiration til nye søgeord samt se hvor mange månedlige søgninger, der er på hvert ord. Du kan selv indtaste et søgeord, og så vil Google give dig en liste med relaterede søgeord. Hvis du eksempelvis søger efter ”søgemaskineoptimering” vil Google give dig forslag som: ”SEO optimering,” ”SEO rådgivning,” ”SEO analyse,” ”SEO konsulent” og mange flere.
Google Trends
Med Google Trends kan du se, hvilke søgeord, der er særligt populære. Her kan du også se forskelle mellem de forskellige lande, ligesom Google også vil give dig en liste med relaterede søgninger. Du kan se interessen for søgeordet over eksempelvis et år, ligesom du også kan sammenligne to forskellige søgeord.
Dette redskab er særligt velegnet, hvis din virksomhed er meget sæsonpræget. På den måde kan du være på forkant med, hvornår der sker en stigning i interessen for et bestemt søgeord.
Eksempelvis kan redskabet afsløre, at allerede fra september begynder der at ske en stigende interesse for søgeordet ”julepynt” – som topper i slutningen af november. Så sælger du julepynt er det en god idé, begynde at bruge søgeordet ”julepynt” i dine tekster allerede efter sommerferien, så du er klar, når de første begynder at søge efter julepynt.
Yoast Suggest
Yoast har udviklet et redskab, der bygger på Googles søgeforslag. Når du søger i Google, begynder Google at gætte på, hvad det er, du gerne vil søge efter. På samme måde kan du indtaste et ord i Yoast Suggest, hvorefter du vil få en liste over søgetermer eller sammensatte søgeord, som alle begynder med dit søgeord. Der er dog en begrænsning: værktøjet virker kun med engelske, tyske, franske, spanske og hollandske ord. Det kan dog være et godt redskab at få inspiration fra.
Søgninger på din hjemmeside
Endeligt er det en god idé at kigge på de søgninger, der er på din egen hjemmeside. Langt de fleste hjemmesider har i dag en søgefunktion, som gør det lettere for brugerne at finde lige netop det, de leder efter.
Brug den data, du får herfra. Det er en let måde for dig at finde ud af, hvad de, der besøger din side, leder efter. Kig derfor ikke kun på de ord, hvor der er fundet resultater. Kig også på de ord, hvor der ikke er fundet nogen resultater. Måske mangler du en side med netop dette søgeord?
Trin 3: Opret landingssider for hvert søgeord
Når du har fået udarbejdet en liste med søgeord og søgefraser, skal disse struktureres. Du har måske allerede kategoriseret dem efter, hvilken type søgeord det er, og dermed også besluttet dig for, hvilke der er dine primære søgeord. Hvis ikke, er dette det første, du skal gøre.
Ikke nok med at søgeordene skal kategoriseres, så skal der også laves en struktur for, hvordan de eventuelt hænger sammen. For eksempel vil søgeordene ”søgemaskineoptimering” have en sammenhæng med ”SEO strategi,” ”søgeordsanalyse,” ”content marketing” og ”linkbuilding”.
Den struktur du laver over dine søgeord, giver dig et godt redskab til at lave de landingssider, som du nu skal i gang med. Du bør lave en landingsside for hvert søgeord. Når dette er sagt, så kan det være meget uoverskueligt, særligt hvis du har over 100 søgeord. Derfor er det vigtigt, at du har fundet ud af, hvilke søgeord, der er dine primære søgeord – så kan du nemlig fokusere på disse først.
Hertil bør du også overveje, om der er sæsonprægede søgeord på din liste. Her er det vigtigt at fokusere på dem, der først bliver aktuelle. Derfor giver det for eksempel ikke mening at sætte fokus på søgeordet ”julepynt” midt i december. I stedet bør fokusset måske være på ”påskepynt”, så din hjemmeside er optimeret efter dette, når de første begynder at søge på dette søgeord.
Det er ikke en nødvendighed, at du opretter alle dine landingssider med det samme. Sæt i stedet fokus på at fylde siderne med godt indhold, da det er dette, der vil være med til at gøre dig synlig i søgeresultaterne. Din søgeordsanalyse kan bruges som en langsigtet plan for i hvilken rækkefølge, du skal udvikle dit indhold til de nye landingssider.
Lav jævnligt søgeordsanalyser
Det er ikke nok at lave én søgeordsanalyse og tro, at du kan føre din virksomhed videre på dette grundlag i de næste 10 år. Søgeordsanalyser er en proces, der bør foretages med jævne mellemrum. Det kan være svært at sige, hvor ofte der skal laves nye søgeordsanalyser – det afhænger af branchen og markedet.
Markedet ændrer sig konstant. For nogle brancher mere end andre. Derfor varierer det også, hvor tit der er behov for en ny søgeordsanalyse. Dit mål med søgeordsanalyser er, at du konstant er opdateret på, hvad det er, dine brugere søger efter.
Når du skal eksekvere den lagte handlingsplan, bør du også huske på, at dine landingssider ikke nødvendigvis skal være en produkt- eller serviceydelsesside. Det kan lige så vel være et blogindlæg, hvor du samtidig viser din omfattende viden om emnet, eller en artikel under din nyhedsoversigt eller lignende.
Husk på, at det er hårdt arbejde at gennemføre en søgeordsanalyse og det arbejde, der følger. Der skal skrives mange tekster for at afdække dine søgeord. Selvom det kan virke som meget, og du føler dig presset, så er det vigtigt, at du ikke går på kompromis med det indhold, du laver. Det er trods alt det, som dine brugere og potentielle kunder vil læse – og det er ud fra dette de tager beslutningen, om de vil handle med dig.
DK-31929407