Sådan øger du din CTR

Forbedret CTR

Jo flere besøgende du har på din hjemmeside, jo større sandsynlighed er der for, at du får konverteringer – sådan groft sagt. Der er selvfølgelig mange ting, der spiller ind som eksempelvis at din hjemmeside er konverteringsoptimeret, samt at du giver de besøgende svar på det, de søgte efter – eller sælger produktet, de leder efter.

Én ting er i hvert fald sikkert: Uden besøgende på din hjemmeside har du heller ingen konverteringer online. Du kan gøre meget for at blive synlig i søgeresultaterne: AdWords, som er den hurtige vej, og søgemaskineoptimering, der er en længere proces.

Fra synlighed til klik

At ligge på side 1 i Google er i sig selv et flot resultat – særligt på konkurrenceprægede markeder. Med kun 10 pladser på side 1 i de organiske søgeresultater, hvoraf top 3 især stjæler store dele af trafikken, bliver din hjemmeside sat under pres, allerede inden du får lokket de søgende ind på din hjemmeside.

Men hvad skal du så gøre, for at få de søgende til at vælge netop din hjemmeside frem for de 9 andre? Det gør du selvfølgelig ved at optimere dine SEO-titler og metabeskrivelser.

Sådan optimerer du SEO-titler og metabeskrivelser

Hvis du er i tvivl om hvad SEO-titler og metabeskrivelser er, så får du her en kort beskrivelse: Hvert søgeresultat består af (minimum) 3 dele, nemlig en overskrift, en url og en beskrivelse. Overskriften er SEO-titlen, og det er en rankingfaktor. Beskrivelsen er metabeskrivelsen, og selvom denne ikke er en rankingfaktor, så er det denne, der skal bidrage til, at de søgende vælger din hjemmeside frem for de 9 andre.

Dét må du ikke gøre

Stop

Idet SEO-titlen er en rankingfaktor, kan det være fristende at fylde godt med søgeord ind i de 50-60 tegn, der er at gøre godt med. Denne taktik skal du dog passe på med. Med så kort plads vil det kun blive betragtet som keyword stuffing – og så er det heller ikke specielt inspirerende for de søgende, og så vil du opleve en faldende CTR i stedet.

Derudover er det en god idé at kigge lidt nærmere på url’en for landingssiden. I dag er url’en som oftest en afspejling af sidens titel, men vi ser stadig sider, der hedder noget i stil med ”domæne.dk/id=1234?”. Hvorfor er det vigtigt?

I 2012 lavede Microsoft en undersøgelse, der viste, at beskrivende url’er fik 25% flere kliks end de generiske, som den nævnt ovenfor. Dette kan skyldes, at url’en også fortæller noget om landingssidens indhold, og derfor har de søgende også et bedre grundlag til at vurdere, om de finder svar på deres søgninger på din landingsside.

3 gode råd til at optimere dine SEO-titler og metabeskrivelser

Når du optimerer dine SEO-titler og metabeskrivelser, er der nogle forskellige virkemidler, som du kan benytte. Husk altid at overveje, hvem din målgruppe er, og hvad de lægger vægt på, når de søger på nettet. Eksempelvis hvis din målgruppe er økonomer, der typisk søger fakta om et emne, er det måske ikke de følelsesladede overskrifter og beskrivelser, som de først vil klikke ind på. Omvendt hvis det er gravide eller nybagte mødre, der er din målgruppe, så kan det være en fordel at skrive til deres følelser.

Med det in mente, får du her 3 gode råd til virkemidler, du kan bruge, når du optimerer dine SEO-titler og metabeskrivelser.

1: Brug tal

Lister CTR

Vi er vilde med lister! 5 trin til dit eller 10 gode råd til dat. Du kender det sikkert også selv. Tal gør det mere håndgribeligt for os – vi ved, hvad vi kan forvente af teksten. Brug det også, når du laver dine landingssider – hvis det altså giver mening for siden.

Det er ikke alt du kan dele op i lister med 3, 5 eller 10 trin (eller flere). Kan dit indhold inddeles i et antal gode råd? Som en tjekliste? Eller andet, hvor du kan sætte tal på? Så udnyt det til din fordel – brug det til at lokke de søgende ind på din hjemmeside.

2: Skriv med følelser

Når du kender din målgruppe, kan du bruge denne viden til at skrive følelsesbetonede tekster. Vi reagerer på følelser. Måske er det noget, vi kan relatere til, eller også vækker det blot vores opmærksomhed.

Du behøver ikke kaste dig ud i de store følelser, når du skal optimere dine titler og beskrivelser (eller tekster generelt). Måske er det tilstrækkeligt at skrive ’du’? Måske er det bedre at skrive i et levende sprog, som dine modtagere kan leve sig ind i? Uanset hvad, er det her vigtigt, at du overvejer, hvem din målgruppe er, og hvilket ordvalg de også reagerer på.

3: Skriv ud fra en persona (og til en persona)

Når du lærer din målgruppe at kende, så prøv at udarbejd nogle personaer. Med personaer er det lettere for dig at udarbejde dine tekster, titler og beskrivelser, fordi du ved helt præcist, hvem du skriver til.

Prøv også at tage en persontype til dig. Hvad er formålet med teksten? Vil du gerne vise lidt kant eller fremstå som værende fremme i skoene, så skal du bruge dette i udformningen af dine tekster. På samme måde gælder det, hvis du vil fremstå som en håbløs romantiker, den gode ven, skeptikeren eller noget helt andet.

Ved at bruge personaer – både med øje for afsender og modtager, er der en god sandsynlighed for, at du rammer din målgruppe, og at de bliver lokket til at klikke på din hjemmeside blandt de øvrige søgeresultater.

Hvilke sider skal jeg optimere først?

Websider optimering

Med mindre din hjemmeside er helt ny, så kan det være svært for dig at afgøre, hvilke sider du bør optimere på – og hvor du skal starte. Der er heldigvis et redskab, du kan bruge – og som du måske allerede benytter: Google Search Console.

I Google Search Console finder du ”Søg i Analytics” i menuen under ”Søgetrafik”. Via dette redskab, kan du få indsigt i, hvilke søgefraser søgende bruger, hvor din hjemmeside dukker op i søgeresultaterne. I Search Console kan du ud fra hvert søgeord eller søgefrase se antal klik, eksponeringer, CTR og placering.

Denne data kan du bruge til at finde de søgeresultater, hvor du egentlig har en god placering, men hvor din CTR er lav. Dét er dit udgangspunkt for at finde ud af, hvilke sider, du skal optimere SEO-titler og metabeskrivelser.

Når du optimerer dine SEO-titler og metabeskrivelser, er det en god idé at følge med i udviklingen. Skriv ned, hvilke sider og søgeord, du har optimeret for, hvad CTR og placeringen var før optimeringen. Tjek udviklingen efter en måned – eller efter en tidsperiode, der giver mening for dig. Har du ikke opnået de ønskede resultater, kan du forsøge med en ny overskrift og beskrivelse.

Arbejdet med at optimere SEO-titler og metabeskrivelser er en vedvarende indsats – lige som det er tilfældet med SEO. Det er derfor et god idé at holde øje med dine placeringer – og selvfølgelig også med markedet og dine konkurrenter.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen