Intern linkbuilding – den nemme vej til bedre SEO

Interne Links og dens effekt

Det kan være en jungle at gennemskue, hvad der skal til for at få mange besøgende på sin hjemmeside.

Begrebet SEO dækker over et bredt udvalg af værktøjer, som alle sammen er med til at forbedre din placering i Googles søgeresultater.

I dette indlæg vil vi tage fat på en af disse værktøjer, den interne linkbuilding, samt give dig nogle konkrete tips og tricks til, hvordan du sikrer dig, at din interne linkbuilding arbejder til din fordel.

Vi vil blandet andet se nærmere på:

Interne links – hvad er det, og hvorfor er det vigtigt?

Lad os starte med at slå helt fast, hvad vi mener, når vi taler om interne links. Der er tale om links, der sender dine besøgende videre til andre sider på din hjemmeside eller blog. I kontrast dertil står eksterne links, som er links, der fører til andres hjemmesider eller blogs. Så nemt er det.

Der er eksempelvis tale om et internt link, hvis du klikker på vores logo i venstre hjørne. Linket fører videre til vores forside – altså en anden af vores sider.

Klikker du derimod ind på vores referenceside og derefter på et logo fra en af vores samarbejdspartnere, havner du på deres hjemmesider. Her ville der være tale om et eksternt link.

Derfor er intern linkbuilding noget, du skal bruge

Interne Links virker

Der er flere gode grunde til, at du skal begynde at tænke på intern linkbuilding, hvis du ikke allerede er i gang.

Første gavnlige effekt er, at dine besøgende i bedste fald vil bruge længere tid på din side. Og jo længere de er på siden, jo mere tid får du til at overbevise dem om, at de skal købe et af dine produkter.

En anden – og meget væsentlig – effekt er, at du med relativt enkle midler kan forbedre din placering i Googles søgeresultater betydeligt. Her skal det siges, at jo bedre du i forvejen er placeret, jo mindre tydelig vil effekten være at direkte aflæse.

Dog er der ingen tvivl om, at den korrekte brug af interne links også kan være med til at cementere din topplacering, hvis du allerede er strøget til tops. Linkbuilding er som bekendt en længerevarende proces, og her er intern linkbuilding en både enkel og effektiv måde at holde din gode placering. Hvis du ikke gør noget, risikerer du, at andre tager topplaceringen for næsen af dig.

Hvordan de interne links kan hjælpe dig, vil vi se lidt nærmere på om lidt. Men for at forstå effekten af intern linkbuilding, skal man først forstå, hvordan Googles søgemaskine fungerer.

Googles komplicerede søgemaskine

Google er og bliver verdens mest brugte søgemaskine. Selvom tallene varierer lidt, så bliver et sted mellem 70 og 75 procent af alle søgninger på internettet, ifølge Net Market Share, foretaget via Google. Derfor er det helt naturligt, at alle forsøger at komme til tops på listen over Googles søgeresultater. Den hurtige vej derop er ved at bruge Google Ads. Men det kan også blive en dyr løsning. Intern linkbuilding er derimod en mere langsigtet løsning og endnu vigtigere, så er det ganske gratis.

At kaste sig ud i en præcis gennemgang af, hvordan Googles søgemaskine virker er tæt på umuligt. Algoritmerne bag er ekstremt komplicerede, og Google har af naturlige årsager ikke den store interesse i at afslører, præcis hvordan de kommer frem til de meste relevante søgeresultater. Desuden ændrer kriterierne sig jævnligt, og derfor kan det være svært at sige noget med sikkerhed.

Dog er der nogle faktorer, som virker til at have en indflydelse på, hvordan Google rangerer din hjemmeside. I det mindste for nuværende. Helt grundlæggende kan man sige, at Google forsøger at belønne de sider, som deres brugere finder relevante. Her kan intern linkbuilding være vejen til Googles søgemaskinehjerte.

Få dine besøgende til at blive hængende

Bounce rate

Som nævnt er relevans noget, Google forsøger at belønne. Derfor handler det om at vise Google, at brugerne finder noget godt indhold på dine sider. Den tid dine besøgende bruger på din side er en af de faktorer, som i større eller mindre grad spiller ind i Googles analyse af din side. Hvis brugerne kun bliver på din side få sekunder, for derefter at klikke sig videre til noget andet,  vil Google vurdere, at de ikke fandt dit indhold relevant.

Google opererer med en bounce rate eller afvisningsgrad, der er synlig i din Google Analytics. Den er et udtryk for, hvor mange besøgende, der kun besøger én side og derefter forlader din hjemmeside igen. En høj bounce rate vil typisk være udtryk for, at brugerne ikke var synderlig interesseret i din side.

Dog er der det ret store men, at det også kan være et udtryk for, at brugerne fandt præcis det svar, de ledte efter, og derfor ikke havde behov for mere information. Derfor er der ikke nødvendigvis grund til panik, hvis din bounce rate er høj. Vi har tidligere skrevet et længere indlæg om bounce raten.

Kan du derimod få dine brugere til at blive hængende, og måske endda klikke sig rundt på din side, vil Google se dette som et godt tegn og derfor belønne din side. Derfor kan det have god effekt at have nogle relevante interne links, der eksempelvis kan give dine besøgende mulighed for at læse mere om et givent emne.

Hvis du eksempelvis blev nysgerrig på bounce raten, landede du på denne side:

Bounce Rate Interne Links

Dermed virkede vores interne linkbuilding, og du besøgte mere end én af vores sider. Dermed faldt vores bounce rate.

Brug kun relevante links

Efter denne gennemgang kan det være naturligt at tænke, at dine indlæg blot skal fyldes op med alle de interne links, der overhovedet kan være i teksten. Dog er dette ikke helt rigtigt, for der er en række faldgruber, man skal undgå.

For det første er der en grafisk ting. En tekst, der er fyldt med links kan virke uoverskuelig. Det kan sammenlignes med at læse en bog, hvor hvert tredje ord er forklaret i fodnoterne. Hvis brugernes opmærksomhed hele tiden bliver ledt et andet sted hen, mister de hurtigt koncentrationen. Ideelt set klikker dine besøgende jo på dine links, og hvis du har 30 links i et indlæg, kan det pludselig tage mange timer at komme igennem ét indlæg. Og det har de færreste mod på.

Derfor giver det mening at lave færre, men velvalgte links. I udgangspunktet er det fint at lave ét link per ny landingsside. Og hvis du laver flere, skal du som minimum ændre ankerteksten.

Ankertekstens vigtighed

Ankertekstens værdi

Et andet punkt som er essentielt for at få succes med din interne linkbuilding er, at du ikke forsøger at snyde dig til kliks på din side. Tager man det tidligere eksempel med vores indlæg om bounce raten, så er der god sammenhæng mellem ankerteksten og den landingsside, du ender på.

Havde det derimod været et link til vores kontaktside, så havde det ikke givet mening at have ”bounce rate” som ankertekst. Måske ville det få samme mængde kliks, men det ville lynhurtigt vise sig, at folk hurtigt ville klikke væk fra siden igen, fordi linket ikke er relevant i forhold til ankerteksten. Noget som Google ret hurtigt vil gennemskue som et forsøg på snyd, hvilket vil få negative konsekvenser for dig.

Så længe der er en reel sammenhæng mellem din ankertekst og indholdet på den side der linkes til, så burde det give et positivt afkast i forhold til Googles søgemaskine. Her er det også værd at nævne, at det ikke blot er tekstbider, der kan indeholde interne links. Som det tidligere eksempel med vores logo, kan billeder, grafiker og lignende også sagtens indeholde links.

Udnyt de tekster, du allerede har skrevet

Når du først har fået øjnene op for de positive effekter, som interne links kan have for din SEO, vil du naturligvis tænke dem ind i alle de tekster, du skriver fremover.

Der ligger dog også et kæmpe potentiale i alle de tekster, du allerede har skrevet. Du har sandsynligvis skrevet en stor del af dine primære søgeord i flere af dine gamle blogindlæg eller andre steder på dit site. Det skal du sørge for at udnytte!

Det tager selvfølgelig tid at gennemgå alle dine gamle tekster, men det er tid, der er givet godt ud. Du kan også bruge forskellige værktøjer, der kan trawle gennem alle dine gamle tekster og finde dine søgeord. Derefter skal du så ”bare” lave interne links på dem.

Brug dine mest succesfulde sider aktivt

Udnyt dine gode sider til seo

Selvom det naturligvis giver mening af udnytte alle de sider, du overhovedet kan komme i nærheden af, kan det være smart at starte med dine bedste sider. Bedste i denne sammenhæng forstås som de sider, der i forvejen rangerer godt i Googles søgeresultater.

Et link fra en sådan side vil nemlig være mere værd, end et link fra en side, der rangerer længere nede. Dette er årsagen til, at nogle virksomheder er villig til at betale flere tusind kroner for at blive nævnt på populære bloggeres sites. Men hvorfor ikke spare de penge, og i stedet få mest muligt ud af dine egne sider i første omgang?

På den måde er du sikker på, at siderne ikke pludselig bliver lukket, indlæggene slettet eller at indholdet på sitet pludselig skifter spor. Det er med andre ord dig, der har kontrollen.

Igen skal man dog have for øje, at man ikke malker sine bedste sider unødigt. Alting med måde. Generelt er det en god tommelfingerregel, at man kun laver ét link per landingsside i en tekst.

Opsummering

Så for at samle op, er her de hovedpointer, du skal huske om intern linkbuilding:

  • Intern linkbuilding kan være et effektivt middel i kampen om topplaceringer i Googles søgeresultater.
  • Sørg for, at dine interne links er relevante. Hvis du skal have succes med dine interne links, er det helt afgørende, at der er sammenhæng mellem dine landingssider og dine ankertekster.
  • Hvis du ikke tidligere har brugt intern linkbuilding, har du sandsynligvis en masse godt indhold, som du kan udnytte. Hvis du starter med at lave intern linkbuilding på de tekster, du allerede har skrevet, vil du hurtigt få gode resultater, uden at skulle yde den helt store indsats.
  • Dine bedst rangerede sider kan være guld værd, når du skal lave intern linkbuilding. Sørg derfor for, at du har de vigtigste links her, så du er sikker på, at dine landingssider får det bedst mulige boost.

Hvis du har brug for hjælp til at komme godt igang med intern linkbuilding, så udfyld formularen herunder. Så tager vi kontakt til dig og hjælper dig godt igang.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

 

John Nielsen