Din blog er oplagt til at arbejde med længere søgefraser

Brug din blog rigtigt

Tommelfingerreglen er, at man kun kan optimere sine landingssider til et søgeord eller en søgefrase. Jovist, der er undtagelser og bøjninger af den tommelfingerregel, men det er nu et fornuftigt udgangspunkt. Og det giver jo nogle udfordringer, fordi folk søger på forskellige ting, selvom de leder efter det samme.

Nogle af disse søgefraser kan være tæt på hinanden, uden de er ens, og derfor kan man få en udfordring i at optimere mod dem alle. Man har naturligt nok kun en enkelt underside på sin hjemmeside, som handler om den enkelte ydelse, hvad end det handler om malerarbejde eller rådgivning om opkøb af virksomheder.

Hvis vi snakker malerarbejde, kan ens underside handle om indvendigt malerarbejde, men her kan folk søge på maling af lister, af lofter, forskellige farver på samme vægge, glans i maling i forskellige rum og alt muligt andet. Ikke alt er lige relevant, men meget af det vil være, og der er nogle af disse søgninger, man gerne vil arbejde på at ligge højt på.

Her kan en blog være en rigtig god ide. Bloggen leverer nemlig en række ’minilandingssider’, som kan bruges til at arbejde på de længere søgefraser – dem man kalder long tail.

Strategisk arbejde med en blog er guld for SEO

Bloggens opslag kalder jeg kun for minilandingssider og ikke reelle landingssider, fordi du (i hvert fald som regel) ikke vil sætte et blogindlæg op ligesom en landingsside. Der vil ikke være den samme opbygning og fokus på CTA(call to action), som der er på en regulær optimeret landingsside.

Alligevel er der værdi at hente, fordi man godt kan have CTA i et blogindlæg, og så understøtter det naturligvis den SEO-indsats, du i forvejen laver. Og husk så at lede folk hen til den side, hvor de kan købe den ydelse, du gerne vil sælge og promovere.

De har klikket sig ind på dit blogindlæg, så man må formode, de er interesserede i din ydelse eller dit produkt. Denne måde at understøtte en ydelse eller et produkt har også en positiv effekt på det, kan man kalde hovedsøgeordet.

Hvis vi bliver i malereksemplet, kan et blogindlæg om maling af lister til sildebensparketgulve sagtens nævne indvendigt malerarbejde og på den måde understøtte det primære søgeord på ydelsen indvendigt malerarbejde.

På den måde kan du på samme tid arbejde på de long tail-søgefraser, du fokuserer på i de enkelte blogindlæg og samtidig understøtte de primære søgeord på siden. Det er guld værd.

Content til sociale medier medfølger

Content til sociale medier

En anden afledt effekt ved en produktiv blog, som ikke har så meget med SEO at gøre, er det content, man skaber. Content marketing er en helt anden disciplin, som kræver en helt anden indsats, men hvis man også har gang i det, skaber bloggen automatisk content til det.

Også selvom det ikke er en fokuseret indsats på content marketing, kan man få noget godt ud af indhold, der kan deles, fordi man kan holde sig synlig.

Det er altid godt at kunne poste noget på sociale medier, hvis man gerne vil være synlig her, og det er oplagt at dele noget indhold, man har skabt. På den måde behøver det ikke strengt taget være content marketing, men blot deling af indhold for at være synlig.

Trafik til din side er også en god ting for SEO, så hvis et skub ud på sociale medier kan give lidt ekstra, er det en fornuftig ting at gøre.

John Nielsen

Direktør i OnlineSynlighed.dk og teknisk funderet SEO specialist. Til dagligt rådgiver John virksomheder i hele landet vedrørende forretningsorienteret digital strategi og eksekvering af værdiskabende online synlighed. John er desuden etisk hacker og ekspert i online reputation management.
John Nielsen
0 svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *