Guide: Sådan bruger du Instagram som virksomhed

guide-saadan-bruger-du-instagram-som-virksomhed-703x336

Instagram er ikke kun for bloggere, modeverdenen og kendisser – nej, Instagram er også for virksomheder i alle afskygninger. Instagram er nemlig det nye sorte inden for social media marketing. Især i USA er Instagram stort, og Danmark er som altid lidt bagefter.

Det kan altså godt være, at nogle brancher vil få svært ved at slå i gennem på Instagram, som det ser ud nu. Der er dog ingen grund til ikke at prøve, for det værste, der kan ske, er, at man bliver firstmover inden for sin branche – og det er slet ikke så skidt igen.

I denne guide vil vi holde os til at kigge på, hvordan instagram bedst bruges af detailforretninger – både de fysiske butikker, men også webshops. Det betyder dog ikke, at du skal stoppe med at læse nu, hvis du har en produktions- eller servicevirksomhed. Du kan også sagtens finde inspiration her.

Kom godt i gang med Instagram

Første skridt på vejen: Kom godt i gang med Instagram

guide-saadan-bruger-du-instagram-som-virksomhed-tekstbillede-steps

For at kunne planlægge og udføre gode Instagram-kampagner med succes, er det nødvendigt at vide, hvad man vil med sin indsats. Svaret ligger naturligvis til højrebenet, for man jo gerne have flere kunder, mere salg, øget omsætning og ikke mindst udbrede kendskabet til virksomheden blandt relevante målgrupper.

Om din virksomhed får succes med at bruge Instagram afhænger af, om man tager sig tid til at finde ud af, hvordan man gør, og ikke mindst gør det godt. Ligesom Facebook ikke bare er at spytte en statusopdatering ud i ny og næ, er Instagram heller ikke at smide et billede op en gang i mellem.

Det handler tværtimod om at kende sin målgruppe og vide, hvordan man taler til dem. Den viden burde du allerede have, i hvert fald hvis du bruger Facebook til at markedsføre dig på – og det gør du da, ikke sandt?

Andet skridt: Sådan får du dine første følgere på Instagram

Når du har gjort dig nogle tanker om, hvordan du vil være til stede på Instagram, blandt andet i forhold til omfanget for indsatsen og budgettet, er det tid til at gå i gang. Det er, med andre ord, (næsten) tid til at få dine første følgere. Her er vores tips:

  • Opfordr medarbejdere til at følge jeres nye Instagramprofil. På sociale medier er brugerne overraskende meget flokdyr, selvom kulturen i øvrigt er meget individualistisk. Vi kan bare bedst lide at være individualistiske i flok. Så – hvis en profil allerede har følgere, er det nemmere at få nogle ude fra til at følge siden.
  • Udnyt dit netværk: Hvis det er dig, der er ansvarlig for virksomhedens sociale medier, så få dine venner og bekendte til at følge jeres virksomhedsprofil. Men pas på med at pumpe for mange arbejdsrelaterede opslag ud på dine private profiler. Det bryder de færreste sig om.
  • Reklamér på jeres eksisterende kanaler: Opfordr virksomhedens eksisterende følgere til at følge jer på Instagram, et godt lokkemiddel er en konkurrence, der er begrænset til Instagram.
  • Kickstart jeres debut på Instagram med nogle velgennemtænkte og visuelt stærke annoncer, der engagerer jeres potentielle nye followers! Det koster lidt penge, men det kan få jer et godt stykke ad vejen, hvis I har svært ved at engagere jeres publikum i starten.
  • Brug hashtags. Længere nede i denne artikel får I en udførlig guide til at bruge hashtags – og til at bruge dem rigtigt!

Inden I går rigtigt I gang, vil vi anbefale jer at læse resten af guiden – til sidst får I en tjekliste, som I bruge til at tjekke, om I har husket det hele, inden I begynder at reklamere med jeres nye Instagram-profil på andre kanaler!

*VIGTIG VIDEN: Virksomheden må aldrig poste det samme indhold på alle kanaler – nogle opslag kan selvfølgelig godt gå igen, men det er vigtigt, at I kan tilbyde noget forskelligt på de forskellige platforme. Hvorfor skulle folk ellers følge jer på alle medierne? Udnyt ”the fear of missing out”, som i høj grad hersker på/ omkring de sociale medier. Jo flere steder, jeres eksisterende og potentielle kunder bliver eksponeret for jeres markedsføring, desto bedre!

Hold liv i flammen

Hvad er et godt billede på Instagram?

guide-saadan-bruger-du-instagram-som-virksomhed-liv-i-flammen-godt-billede-til-insta

Det, der adskiller Facebook og Instagram, er, at brugerne forventer højere kvalitet på Instagram, ligesom de også selv kræser mere om deres egne billeder, når de skal på Instagram. Blandt andet tilbyder Instagram et hæderligt redigeringsprogram indbygget i appen, som gør det nemmere for brugerne at gøre noget ud af deres billeder. Som virksomhed kan du også bruge Instagrams editor, men dem, der virkelig er ambitiøse, bruger professionelle redskaber.

Det gode billede på Instagram skal:

  • Inspirere
  • Være æstetisk
  • Fange blikket
  • Være skarpt
  • Skabe længsel
  • Være kreativt

Det gode billede skal, med andre ord, give følgerne noget, der er visuelt tiltalende.

Hvis du har en virksomhed, der sælger sko, giver det selvfølgelig ikke mening (udelukkende) at tage billeder af lækker mad og strandture. For det første bliver det næppe relevant for jer, og for det andet sælger det jo ikke jeres produkter. Det gælder altså om at kombinere retningslinjerne for det gode billede med jeres produkt. Hvordan kan I servere jeres produkt på en indbydende og stilfuld måde? Være kreative!

TIP: Forestil dig, at din virksomheds potentielle kunder i forvejen følger en lang række personer og virksomheder, hvis billeder lever op til ovenstående krav. Hvis din virksomheds billeder falder uden for rækken af visuelle godbidder, vil du hurtigt blive valgt fra!

Det kan du som virksomhed bruge Instagram til

guide-saadan-bruger-du-instagram-som-virksomhed-703x336-tekstbillede-marketing

Ud over det åbenlyse formål, som er at få flere kunder og derved øget omsætning, er der også nogle andre ting, som du kan bruge Instagram til som virksomhed. Alle delene har selvfølgelig noget med markedsføring at gøre, men på hver sin måde.

Du kan især bruge Instagram til:

  • Employer-branding. Vis billeder med dine medarbejdere på, når de har haft succes med et projekt, en ny medarbejder er startet, en har fødselsdag og så videre. Hvor personligt, det kan blive, afhænger naturligvis af, hvor stor virksomheden er.
  • Networking. Hvis virksomhedens samarbejdspartnere er på Instagram, så tag dem i opdateringer, når I har lavet noget sammen. Det viser udadtil, at virksomheden er ”noget”, og at I har et aktivt netværk.
  • Gå ”behind the scenes”. Selvom det er lidt det samme som med employer-branding, virker det bare rigtig godt at vise den menneskelige side af en virksomhed. Det er også med til at understrege den følelse af nærhed, som mange har på Instagram.
  • Dialog med kunder. Undersøgelser viser at brugere er langt mere tilbøjelige til at interagere på Instagram end på Facebook. Selvom Facebook skal virke ret personligt, er det desværre kommet til virke meget distanceret. Instagram derimod føles meget direkte og personligt. Sørg for at svare dine potentielle kunder, hvis de stiller spørgsmål eller har andre kommentarer.

Hav gerne en dedikeret medarbejder, der har ansvaret for at tage gode billeder til Instagram. En medarbejder, der simpelthen er opmærksom på de ”Instagram”-værdige øjeblikke i virksomheden. Det virker langt mere naturligt og vedrørende, hvis jeres indsats er autentisk frem for forudplanlagt og kunstig.

Hvilke billeder skal så på Instagram?

guide-saadan-bruger-du-instagram-som-virksomhed-hvilke-billeder-skal-paa-insta

Der er selvfølgelig forskel på, hvilken type forretning, man har, hvordan man ønsker at eksponere sig selv, og ikke mindst hvilket temperament, man har. Der er dog alligevel nogle gode retningslinjer for, hvad man kan og ikke mindst bør lægge op på Instagram – brug listen som inspiration:

  • Succes? Det skal fejres! Rigtig mange virksomheder spiser kage eller andet lækkert, enten når der er noget at fejre, regelmæssigt eller ved særlige lejligheder. Når I hygger med noget ud over det sædvanlige, er det en god lejlighed til at vise, at I har en god arbejdsplads, og at det går godt.
  • Ny medarbejder? Tag et billede og smid på Instagram – hvis det er okay for den nye medarbejder, selvfølgelig. Det er god employerbranding.
  • Produkter i brug. Sælger I tøj eller sko? Så vis produktet i brug. Billedet skal selvfølgelig være godt, men man skal ikke være i tvivl om, at det er et billede, I selv har taget i butikken. Hvis det bliver for kunstigt, kommer det til at ligne en reklame, og dem springer folk over.
  • Lav konkurrencer. Husk, at brugerne nemmere kan overskue mindre præmier – et par sko ved man, hvordan man skal bruge, men et rejsegavekort kan godt være for meget at tage stilling til. Hold det simpelt, konkurrencer behøver ikke at være store og dyre for at få succes. Instagram er i øvrigt et godt medie at lave konkurrrencer på, fordi reglerne for deling og tagging er anderledes end på Facebook.
  • Brug videoer – videoer skaber et anderledes blikfang en billeder. Vær dog opmærksom på, at rigtig mange ikke ser videoerne med lyd, så der må ikke være noget i videoen, der kræver, at lyden er til, for at den giver mening. I kommer i hvert fald længere, hvis videoen kan forstås både med og uden lyd.
  • Tips og tricks. Det er ikke uden grund, at madvideoer, små tutorials og lignende vrimler frem på både Facebook, Instagram og andre sociale medier. Det virker bare. Vis gerne, hvordan man sammensætter en flot bordopstilling, et sæt tøj, make-up, sko eller hvad I nu sælger. Det er ægte content marketing, når det er bedst.
  • Lav lidt sjov. Underholdning hitter, så prøv at mikse et par sjove billeder ind en gang i mellem – og det må meget gerne være relevant for jeres branche.

GODT TIP: Prøv jer frem og notér jer hvilke opslag I har bedst succes med.

ENDNU BEDRE TIP: Selvom ét opslag en gang gav pote, er det ikke sikkert det virker igen. Med andre ord: Lad være med at poste den samme type billeder igen og igen, bare fordi det var en succes første gang. Brugerne vil have noget nyt og kreativt, så I slipper ikke afsted at poste de samme billeder igen og igen, for så flygter de brugere, som I er så glade for!

Spred ilden med relevante hashtags

guide-saadan-bruger-du-instagram-som-virksomhed-relevante-hashtags

Sådan får I jeres budskaber længere ud

Hvor hashtags aldrig er slået i gennem på Facebook, er de en essentiel del af Instagram. Uden hashtags får I ikke spredt jeres budskab til jeres relevante målgrupper. Det er derfor vigtigt at have styr på, hvilke hashtags I med fordel kan bruge. Brug gerne noget tid på at undersøge det og lav en liste, som I kan bruge til inspiration, hver gang I laver opslag – om ikke andet så indtil det sidder på rygraden.

Sådan finder I inspiration til gode hashtags:

  1. Definér jeres vigtigste nøgleord – er I eksempelvis en tøjbutik findes der tusindvis af relevante hashtags at bruge. Sælger I bestemte mærkevarer? Så brug deres navne.
  2. Lav et prøveopslag på Instagram (det skal ikke publiceres, så hop bare let hen over billedredigeringen). Tast nu de ord, som I har valgt, ind. Brug hashtagget, begynd at skrive og afvent Instagrams reaktion. Instagram giver dig en liste med hashtags, der begynder med det, du er i gang med at skrive. Disse er ofte relevante for det, I ellers var ude efter. #cats kan hurtigt blive til #catstagram, som er en populær afart af et kedeligt hashtag.
  3. Prøv at skrive #fashion – tallene bagved angiver, at der findes mere end 310.000.000 offentligt tilgængelige opslag, der er tagget med ordet ”fashion”. Det er en af Instagrams mest aktive brugergrupper, så det giver god mening.
  4. Tjek jeres konkurrenter ud. Hvis I ikke selv er de første fra jeres branche, der har fundet vejen til Instagram, altså. I har måske en landsdækkende konkurrent, som gør det rigtig godt på de sociale medier. Watch and learn. Tag det, de gør godt, og gør det selv – og gør resten bedre! Det gælder også på Instagram.
  5. Klik rundt fra hashtag til hashtag. Ved at udforske Instagram kan I opdage nye, relevante hashtags, som I ikke ellers var kommet i tanker om. Prøv eksempelvis at søge på hashtagget ”fashion” > klik ind på et flot billede, som fanger jeres blik. Har de tagget deres billede med andre ord end fashion? Det kunne være #style, som fører jer videre til nye billeder, hvor I måske finder et nyt hashtag at undersøge. Undervejs finder I helt sikkert inspiration til gode hashtags, som giver masser af opmærksomhed.

Sådan vælger I de rigtige hashtags

guide-saadan-bruger-du-instagram-som-virksomhed-tekstbillede-gode-hastags

Et godt hashtag skal være både relevant og have det rigtige publikum. Det kan godt være en hårfin balance at vælge det rigtige hashtag, men det er også meget værd at gøre sig umage.

Du skal være opmærksom på tre faktorer:

  1. Hvor populært er hashtagget? (Kig efter, hvor mange, der i forvejen bruger det)
  2. Hvilket publikum bruger og søger efter hashtagget? (Kig på de eksisterende opslag tagget med ordet)
  3. Beskriver det reelt mit billede? (Hold det relevant for selve billedet).

Hvor populært et hashtag er, er ikke alene interessant. Der findes ikke en gylden regel om, at det bedste er at vælge hashtags, der er brugt over 1 million gange i forvejen. Kan du gætte hvorfor?

Nemlig. Du drukner hurtigt i mængden, når et hashtag er meget populært. Når brugerne udforsker nyt indhold tagget med et bestemt hashtag, scroller de jo ikke ned over siden for evigt, og med over 3 millioner billeder med tagget #fashion, bliver der altså lagt flere tusinde billeder op om dagen med dette hashtag. Desuden er det meget internationalt, hvilket betyder, at du med dette tag risikerer, at 95 % der ser dit billede, sidder i udlandet og er uden for din målgruppe.

Ved at kigge på de opslag, der er tagget med de hashtags, du overvejer at bruge, kan du danne dig et indtryk af, om det er det rigtige tag, du har fundet frem til. Billederne behøver ikke at være af præcis det samme, som du gerne vil lægge op, men dem, der interagerer med billederne og lægger dem op, skal være i din målgruppe.

Det er også værd at være opmærksom på, at visse hashtags bliver brugt til alt muligt andet, end det, de umiddelbart beskriver. For at være med til at bidrage med godt indhold som virksomhed, er det en god idé at bruge sine hashtags rigtigt – altså bruge relevante hashtags set i forhold til billedet.

Andre gode måder at bruge hashtags på

guide-saadan-bruger-du-instagram-som-virksomhed-tjek-ind

De ovenstående tips relaterer sig mest til selve indholdet i din markedsføring. Der findes også andre måder at skabe opmærksomhed om sig selv på Instagram, men disse kræver, at dit fundament allerede er lagt. De er, med andre ord, mest effektive, hvis du allerede har en gruppe brugere, der engagerer sig i din markedsføring:

 

  • Brand din virksomhed med et brand tag. Lav jeres eget hashtag – men lad være med at bruge jeres eget navn. Et godt eksempel er KitKats #MyBreak, som de bruger både på Instagram, Twitter og Google+. Det klinger godt, er nemt at huske og godt udtænkt.
  • Brug trending tags – sker der noget spændende? Hold øje med trending tags og meld dig ind i debatten, når det er relevant for din branche.
  • Tjek ind ved begivenheder når I er afsted. Det kan være I er på messe, konference eller lignende begivenheder. Hold øje med, om ikke der findes et dedikeret hashtag til den event, I er til. Det kunne være #rf16 til Roskilde Festival 2016 eller #BogForum2016.

MEN HUSK NU: Det bliver bare aldrig cool at spamme. Lad være med at poste rigtig mange billeder lige i træk og lad være med at spamme trending tags. Det findes der uskrevne regler om, som ikke straffes af Instagram selv, men af brugerne, der flygter!

Sådan skal du ikke hashtagge dit billede

guide-saadan-bruger-du-instagram-som-virksomhed-ikke-hastag-saadan

Mange virksomheder begår nogle helt elementære fejl, når de lægger billeder på Instagram. Dem kan du skynde dig at lære af, inden du kommer for godt i gang!

En klassisk fejl er, at man deler tags op, fordi man ikke vil skrive sætninger sammen til ”ét ord”. Men her er det vigtigt at forstå, at eksempelvis ordet ”er” ikke nogen mening at bruge for sig selv. Hele pointen skal samles i ét hashtag – men hold det simpelt!

I stedet for at skrive #godt #tilbud skal altså man skrive #godttilbud. Man skal også skrive #ChristianDior i stedet for #Christian #Dior og så videre.

Selvom det virker fristende, så undgå at bruge din virksomheds navn i dine egne opslag, med mindre du er Coca Cola eller andre store virksomheder. Formålet med et hashtag er, at folk skal kunne finde dit billede ved at søge efter det, det indeholder. Og de kender altså ikke dit virksomhedsnavn endnu – det er jo det, der skal laves om på med en god indsats på Instagram.

Hold gang i bålet

Har du styr på, hvilke billeder I skal smide på Instagram nu? Har du styr på, hvilke hashtags I skal bruge (eller hvordan I skal finde og bruge dem)? Så er I godt på vej til at få succes på Instagram. Men vi er ikke helt færdige endnu, for der er også nogle tips til jeres generelle tilstedeværelse på Instagram.

Vigtigt: Vær tilstedeværende over for brugerne

guide-saadan-bruger-du-instagram-som-virksomhed-vaer-tilstedevaerende-overfor-brugeren

Noget af det fede ved Instagram er, som sagt, at det føles mere intimt end Facebook. Det skal I udnytte og ikke mindst leve op til. Det kan I gøre på to måder:

Svar på brugernes kommentarer!

Den største fejl, man kan begå på noget socialt medie, er at undlade at svare brugerne. Uanset om de er sure eller glade, fortjener de et svar.

Og husk at det ikke er alle, der formår at formulere sig godt på skrift – det betyder ikke, at de er utilfredse, eller at der ikke var en mening med deres måske lidt kortfattede og utydelige kommentar. Forsøg at nå så mange som muligt, for det højner brugertilfredsheden helt vildt. Vær desuden ikke bange for at være lidt friske. Forstå en joke og vær med på den, når jeres brugere er glade. Det virker!

Følg brugerne tilbage

Det er et simpelt, men herligt trick, som giver jer en større commitment fra brugerne. Følg dem tilbage, når de følger jer. I skal jo ikke bruge jeres virksomheds instagramprofil til at browse privat, så det betyder ikke noget for jer, at I pludselig følger rigtig mange profiler.

Alternativt; hvis det ikke er jeres kop te at følge brugerne tilbage, når de følger jer: Følg andre virksomheder i jeres branche. Det kan være nøglen til langsomt at opbygge et netværk med andre I jeres branche eller niche.

Tjekliste: Er du klar til at give den gas på Instagram?

guide-saadan-bruger-du-instagram-som-virksomhed-703x336-tekstbillede-tjekliste

Nu er du ved at være godt på vej til at få succes med Instagram. Men inden du går ud og fortæller verden, at nu er jeres virksomhed kommet på Instagram, så sørg lige for løbe i gennem denne tjekliste. På den måde undgår du at lave fatale fejl, der tager nyhedsværdien ud af din nye Instagram-konto – for den får du kun for alvor én gang.

I skal huske at tjekke disse tre essentielle ting:

  • Privatindstillinger: Hvis kontoen er privat kan ingen se jeres billeder, og I vil ikke dukke op i søgninger på de hashtags, I lige har lært at bruge! Så udebliver jeres likes og interaktion fra brugerne, og så er der ingen grund til at være på Instagram alligevel.
  • Link i bio: Der skal altid være et link til jeres hjemmeside på jeres ”bio” -> det er den super-korte og præcise profiltekst, I selvfølgelig også skal huske at udfylde. Man kan ikke putte links under sine billeder på Instagram – de bliver i hvert fald ikke klikbare, så det er kun fra jeres bio, brugerne kan gå direkte til jeres hjemmeside – VIGTIGT!
  • Profilbillede: Det ser tosset ud, hvis jeres virksomhed har glemt at uploade et profilbillede. Dette gøres enten fra hjemmesiden eller appen, og hvis ikke det er gjort, ser jeres profil uprofessionel ud, og det vil få brugerne til at undgå jeres profil.

Har I styr på det? Så gælder det bare om at komme i gang med at bruge Instagram. God fornøjelse og #HappyHashtagging, som man siger!

Din genvej til online synlighed

Navn*
Virksomhed*
E-mail*
Tlf. nummer*

Din besked

John Nielsen

Direktør & SEO specialist

John er teknisk SEO specialist, og har flere års erfaring med SEO - og tidligere som it-konsulent.
0 Svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *