Konkurrencen på betalingsmarkedet skærpes

konkurrencen-paa-betalingsmarkedet-skaerpes-703x336

Det er efterhånden kendt for alle, at MobilePay er blevet den store vinder, da Swipp-bankerne skiftede side. Hos OnlineSynlighed.dk har vi fulgt udviklingen allerede fra Nordea som de første meddelte, at de droppede Swipp til fordel for MobilePay.

MobilePay er uden tvivl brugernes favorit, når det kommer til overførsler mellem privatpersoner. Dette har fungeret på kortoverførsler – og dermed har Nets også fået gavn af MobilePay. Nets er derfor også blevet påvirket af, at Swipp-bankerne er gået over til MobilePay. Allerede da Nordea, som de første, skiftede til MobilePay, faldt Nets-aktien med 4,4%.

Faldet i aktien er et udtryk for, at MobilePay har spillet en rolle for Nets. Derfor påvirkes Nets nu af, at MobilePay vil skifte over til Swipps struktur med kontooverførsler. Nets går med andre ord glip af kortgebyrer for alle de overførsler, der sker via MobilePay.

MobilePay udvider forretningsgrundlaget

MobilePay var først en løsning for privatpersoner, så de let kunne overføre penge til hinanden. Senere hen udvidede MobilePay til, at privatpersonerne kunne betale via MobilePay i forretninger. Dette er blevet hverdag for langt de fleste. Men det stopper ikke her. MobilePay hat nemlig også taget kampen op mod Betalingsservice.

Med MobilePay Invoice er der åbnet for, at man kan betale sine regninger via app’en. Det fungerer på samme måde, som når vi modtager en overførselsanmodning fra en ven. Det eneste man skal gøre er blot at godkende overførslen.

Den faktura, som virksomheden har sendt, kan ses via app’en inden betalingen godkendes. Så er man også sikker på, at man kun betaler for det, man skal. Dette er dog kun muligt, hvis kunden er en privatperson.

Nets vs. MobilePay

MobilePay har altså taget konkurrencen op mod Nets – både når det gælder betaling af faktura samt betaling i butikker. Derfor skal Nets til at tilpasse deres løsninger til brugerne – det er netop dette, MobilePay er succesfuld med.

Nets arbejder på at udvikle det digitale dankort, som skal sikre, at forbrugerne stadig betaler med deres dankort i butikkerne. Her bliver de dog også udfordret af MobilePay. Tilbage i september blev det offentliggjort, at MobilePay indgik i et samarbejde med Verifone, således at Verifones betalingsterminaler kan tage imod MobilePay-betalinger –  ligesom terminalerne er udviklet til andre fremtidige betalingsløsninger også.

Denne aftale med Verifone udgør en stor trussel for Nets. Godt nok kan terminalerne også tage imod Nets’ digitale dankort, men i takt med at butikkerne udskifter deres betalingsterminaler, bliver der også lagt op til, at brugerne i højere grad skal betale med deres digitale wallet, uanset hvilke betalingsløsninger der bliver brugt her.

Mange supermarkedskæder har meldt ud, at de skifter fra Nets terminaler til Verifones. Dette kan ses som en fremtidssikring fra supermarkedernes side, da de dermed ikke begrænser sig til Nets’ løsninger og skal implementere andre systemer til de øvrige betalingsløsninger. Dagrofa og Rema1000 har allerede meldt ud, at de skifter til Verifone.

Bliver MobilePay en ny ’supermagt’?

konkurrencen-paa-betalingsmarkedet-skaerpes-tekstbillede-400x300

Det kan alt sammen lyde som om, at MobilePay er i gang med at overtage markedet for betalingsløsninger med deres nye tiltag. Det er da også sandt, at MobilePay vinder mere og mere, men det betyder ikke, at de har vundet konkurrencen over Nets – eller andre udbydere for den sags skyld.

Nets satser nu på de små og mellemstore virksomheder. Tidligere fokuserede Nets primært på de store forretningskæder, men grundet ændringerne i markedet har de set sig nødsaget til at fokusere på andre dele af markedet.

Nets har derfor indgået et samarbejde med Shopbox, som har udviklet et kassesystem og Point of Sales (POS) system. Sammen udvikler de en pakke med alle de funktioner, der er behov for i en mindre virksomhed – for eksempel en café. Løsningen er tilpasset små virksomheder, som ikke har råd til for mange omkostninger i forbindelse med at implementere et kassesystem.

Den nye satsning skal få flere mindre virksomheder til at vælge Nets’ løsning. Derfor omfatter løsningen flere forskellige funktioner, som alle er forbundet med hinanden. Dette skaber et godt flow, når data skal overføres fra en funktion til en anden. Det er også Nets’ måde at vise, at de har fået øjnene op for, at det er brugerne, der bør være i centrum, og ikke produkterne.

Konkurrencen fra udlandet

Selvom konkurrencen på det danske marked bliver hårdere og hårdere forventes det stadig, at der i fremtiden vil komme flere konkurrenter til. I forhold til de digitale betalingsløsninger er der stadig flere på vej – Mastercard, Apple, Samsung, Google og Facebook er blot eksempler.

I butikkerne ser vi også i højere grad flere forskellige betalingsløsninger. Eksempelvis er iZettle blevet kendt særligt blandt de helt små butikker, da det er en simpel og billig løsning til at tage imod kortbetalinger.

Dankortet er det mest brugte

konkurrencen-paa-betalingsmarkedet-skaerpes-tekstibllede-703x336

Der bliver i højere grad lagt op til, at vi i fremtiden skal betale med vores digitale betalingsløsninger som eksempelvis MobilePay. Det er dog stadig dankortet, der bliver brugt mest, selvom der ses en stigning i antallet af mobilbetalinger.

Betalingsmarkedet er under en stor udvikling for tiden, og det er svært at spå om fremtiden. Nye betalingsløsninger kæmper sig ind på markedet med nye og billigere løsninger, som skal lokke butikkerne til at skifte terminaler m.m. Særligt de små virksomheder har gavn har den hårde konkurrence på markedet, da det bliver billigere for dem at tage imod et bredere udvalg af betalingskort og andre betalingsløsninger.

 

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen