E-handlen gør danskernes dagligdag lettere – og nu slår forbruget igen rekord
FDIH har netop offentliggjort deres årlige e-handelsanalyse for 2019, som viste sig at blive endnu et rekordår for dansk e-handel.
Forbrugerne valgte nemlig at købe for mere end 146 milliarder kroner, hvilket svarer til en omsætningsvækst på 13% i forhold til 2018.
Slår fortsat nye rekorder
Det er snart ikke længere en overraskelse, når vi gang på gang læser, at e-handlen fortsætter med at sætte nye omsætningsrekorder. For det har efterhånden været tilfældet i et stykke tid.
De mange rekorder og den medfølgende stærke vækst understreger i høj grad, at danskerne for alvor har taget e-handlen til sig, og ser deres digitale muligheder som en integreret og helt naturlig del af deres hverdag.
For uanset hvor i landet forbrugerne befinder sig, så deler de ønsket om, at det skal være billigt, nemt og bekvemt at handle.
Dette krav må man sige, at forbrugerne får opfyldt igennem nethandlen, hvor de desuden også får adgang til et meget bredere udvalg, end de fysiske butikker kan tilbyde. Og netop fordi at e-handlen har så godt fat i befolkningen, giver det god vækst år efter år.
Er Zalando ikke dansk?
Når det kommer til, hvad forbrugerne køber mest på nettet, er Tøj, sko og accessories fortsat den mest købte varekategori, hvilket også smitter af på Top-20 listen over de mest benyttede netbutikker.
De tyve mest benyttede webshops endte med at stå for mere end hver fjerde handel i 2019, og her viste det sig igen, at Zalando er danskernes favorit.
Zalando fortsætter altså deres fremgang hvilket gjorde, at de sidste år stod for næsten 4% af alle de køb, som danske forbrugere foretog på nettet.
Og faktisk gør den tyske netgigant det så godt, at hele 40% af danskerne tror, at Zalando er dansk.
Hertil mente 66%, at Boozt var dansk, mens 67% mente at H&M var dansk, hvilket altså tegner et godt billede af, hvor hård og global konkurrencen er i branchen.
På Top-20 listen over danskernes mest benyttede netbutikker blev Just-Eat desuden placeret som den anden mest benyttede netbutik, mens nemlig.com indtog tredjepladsen efterfulgt af H&M og Matas på henholdsvis fjerde og femtepladsen.
I dag kan alt købes på nettet
At e-handlen fortsætter sin imponerende gennemslagskraft, kan også forklares med, at de danske forbrugere kan købe alt hvad de har brug for over nettet, og den mulighed benytter de sig af i stor stil. For hele 28% svarede i 2019, at de vil købe alt online. Og det er faktisk muligt i dag, hvor man kan købe og få leveret det meste til døren, uanset om det drejer sig om køb af en seng, en bil eller dagligvarer.
Herudover hænger e-handlens stigende vækst også sammen med det stigende antal abonnementsvirksomheder, som giver de danske forbrugere mulighed for at købe alt fra kosmetik til måltidskasser på abonnement. Og det er blevet taget godt imod af kunderne.
Abonnementsvirksomheder gør danskernes dagligdag lettere, og i 2019 endte abonnementskøb derfor med at udgøre hele 21% af det samlede forbrug på nettet.
Læs hele FDIH’s analyse for 2019 her og bliv klogere på hvilke varer danskerne foretrækker at købe på nettet, hvorfor mobilen forventes at blive danskernes foretrukne købsredskab og meget mere.
- SPF Flattening: Optimering af din virksomheds mail sikkerhed og levering - 1. juli 2024
- Undgår dine e-mails spammappen? Tjek det gratis! - 14. juni 2024
- Kultur, opdragelse og værdisæt tæller mere end generationstilhørsforhold - 17. maj 2024
DK-31929407