Fremtidens digitale betalingsløsninger
I sidste uge overraskede Nordea alle, da de offentliggjorde, at de opgav samarbejdet om Swipp til fordel for at indgå i et nyt samarbejde med Danske Bank om MobilePay. Det har sat mange overvejelser og diskussioner i gang i den finansielle sektor.
Overlever Swipp?
Nogle mener, at Swipp vil blive udkonkurreret af det nye samarbejde om MobilePay, men bankerne, der står bag Swipp, har endnu ikke givet op. Swipp har indset, at de ikke kan vinde konkurrencen om de private transaktioner, og de er derfor gået målrettet efter erhvervskunderne, hvorfor du kan betale med Swipp i mere end 22.000 butikker.
Hvis Swipp skal overleve i kampen mod MobilePay, skal der hentes hjælp udefra. Der har været spekulationer om, at Swipp ville indgå i et samarbejde med Apple Pay eller Samsung Pay, som begge er to store internationale spillere, som forsøger at gøre sit indtog i Europa.
Der er dog en risiko for, at andre banker også vil gå ud af Swipp-samarbejdet til fordel for MobilePay – noget som Nordea og Danske Bank selv opfordrede til i deres pressemeddelelse om deres samarbejde. Dette er der nok nogle banker, der overvejer nu, og derfor har Swipp-bankerne, der selv blev overrasket over Nordeas exit, heller ikke været meget for at udtale sig om Swipps fremtid. Swipps nye ’storbank’ – Jyske Bank – har endnu ikke selv udtalt sig om situationen, selvom det nu er en uge siden. De lidt mindre banker som Spar Nord og Arbejdernes Landsbank har dog udtalt, at de bliver i samarbejdet om Swipp.
Nye aktører melder sin ankomst
Berlinske Business bragte samme dag, som Nordea udsendte pressemeddelelsen om samarbejdet med MobilePay, en artikel, der omhandler Swipps overlevelse. Her udtaler John Strand, teleekspert bl.a., at Swipp bør sælge til Nets, som dominerer markedet for dankort.
Det digitale dankort
Allerede tilbage i maj 2016 offentliggjorde dankort.dk, som styres af Nets, at de er ved at udvikle en digital tegnebog – også kaldet wallet. Denne wallet bliver udviklet på baggrund af Bokis-samarbejdet – et samarbejde bestående af de samme aktører, som står bag Swipp. Det er Nets, der står for udviklingen, og den nye wallet kommer derfor også til at omfatte det digitale dankort, som Nets forventer at lancere i løbet af efteråret.
Den nye wallet skal ikke kun omfatte det digitale dankort, men det skal også omfatte andre internationale betalingskort – eksempelvis Mastercard. Ydermere skal app’en også på sigt kunne rumme fordelsprogrammer og kundekort. App’en har dermed til henblik at samle alle kundernes betalinger og blive omdrejningspunktet for disse.
Masterpass
Mastercard er dog også ved at digitalisere sig selv, og de har allerede lavet en digital wallet – Masterpass, som er lanceret i 33 lande. Masterpass er på vej til Danmark nu, men fordi der allerede findes to store spillere på markedet – Nets og MobilePay – tager det længere tid for Masterpass at finde sin vej ind på markedet.
Ud ad til kan det godt lyde som om, at Nets og Bokis-samarbejdet er ved at udvikle en app tilsvarende Masterpass. Derfor kan det ske, at Masterpass ikke bliver aktuelt i Danmark, hvis den nye wallet omfatter Mastercardet. Sasha Krstic fra Mastercard udtaler ifølge Børsen, at de er ligeglade med, hvilken wallet, der bliver anvendt, så længe at brugerne vælger at betale med deres Mastercard.
Coop tager kampen op
Coop har også offentliggjort, at de vil tage konkurrencen op mod de eksisterende løsninger inden for mobilbetaling. Coop vil udvikle deres egen app, hvor kunderne kan betale for deres varer, og derfor vil Coop ikke satse på hverken MobilePay eller Swipp. Coop har derfor indgået en aftale med Nets – som i øvrigt udvikler det digitale dankort.
For Coop handler det ikke blot om at tilbyde mobile betalinger til kunderne. De har fået inspiration fra Starbucks, hvor kunderne sætter penge ind på deres app, som de derefter betaler med. Ved at kunderne gør dette, kan de opnå nogle forskellige rabatter, og omvendt vil Coop få kunderne til at binde deres penge i Coops forretninger. Hvis Coop gennemfører dette, vil de også gå uden om Nets og bankerne – dog påpeger Jan Madsen, koncerndirektør i Coop, at hvis kunderne betaler med dankort, så vil Coop betale de transaktionsomkostninger, der medfølger.
Ved at gå uden om Nets og bankerne kan Coop altså spare på deres transaktionsgebyrer. Det er dette, der er grundlaget for, at Coop i stedet vil belønne kunderne i form af rabatter. Rabatterne kan reguleres efter, hvor mange penge, som kunderne binder i Coops app. Hvis Coops kunder vælger ikke at binde deres penge i Coops app, så vil de kunne betale med Nets digitale dankort.
Internationale betalingsløsninger
Apple Pay og Samsung Pay er også på vej ind på det danske marked. Nets har indgået en aftale med Oberthur Technologies, som skal være med til at sikre, at nordiske banker kan tilbyde internationale betalingsløsninger. For bankerne betyder det, at de kan indgå en aftale med Samsung eller Apple om at integrere deres wallet. Hvis bankerne indgår aftaler om internationale betalingsløsninger, vil Nets understøtte aftalen teknisk.
Hvad skal forbrugerne vælge?
Det er svært at spå, hvad fremtiden bringer, men en ting er sikkert: betaling via mobilen bliver mere og mere anvendt. Danskerne vil blive præsenteret for op til flere typer digitale tegnebøger – wallets. I starten kan det forventes, at danskerne vil tage flere forskellige wallets til sig, afhængigt af hvilket betalingskort de anvender, hvilke wallets der giver flest fordele, samt hvor de kan anvende deres wallets. Med tiden kan det dog også forventes, at feltet med mobile betalingsløsninger og wallets bliver indsnævret, og at danskerne kommer til at tage måske 1-3 løsninger til sig – og dermed fravælge andre løsninger.
Et vigtigt aspekt i valget af betalingsløsninger kan for nogen være muligheden for at anvende løsningen i udlandet. Ses der på nethandlen, bestiller danskerne i stor stil varer fra udenlandske butikker. Derfor kan man forestille sig, at en fremtidig betalingsløsning skal kunne anvendes hertil.
I takt med at flere og flere mobilabonnementsudbydere tilbyder (delvist) frit forbrug i udlandet, kan man også forestille sig, at dette kommer til at spille en rolle for valget af wallets og mobile betalingsløsninger.
Hos OnlineSynlighed.dk glæder vi os til at følge udviklingen.
DK-31929407